2011-04-05, 14:57
Medlem
jenna20s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winning
Om majoriteten hade velat se Madeleine abdikera så skulle hon nog göra det. Hon har ju allt att vinna på det. Ett lugnare liv (mindre mediabevakning) med pengar i format av laviner. Det är väl ungefär så våra avdankade sportstjärnor lever.

Låt mig citera Benjamin Disraeli (1804-1881): "Det är mycket lättare att vara kritisk än att vara rättvis."

Var inte så säker på det. Människor som levt priviligerade hela livet lider alltför ofta av storhetsvansinne. Även när folket vill att de ska stiga av tronen/makten så gör de sällan det...

Vad ditt ordspråk hade i detta sammanhang att göra förstod jag inte riktigt...Men jag blev nyfiken på hur du menade att det passade in så du får gärna förklara!
Citera
2011-04-05, 15:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jenna20
Var inte så säker på det. Människor som levt priviligerade hela livet lider alltför ofta av storhetsvansinne. Även när folket vill att de ska stiga av tronen/makten så gör de sällan det...
Med sådana svar spelar det ingen roll vad man skriver. När det logiska blir ologiskt ger jag upp. Grattis (du vann)!

Citat:
Ursprungligen postat av jenna20
Vad ditt ordspråk hade i detta sammanhang att göra förstod jag inte riktigt...Men jag blev nyfiken på hur du menade att det passade in så du får gärna förklara!
Ja, det är minst sagt uppenbart att flertalet i den här tråden bara är ute för att kasta skit på kungahuset. Hur kan man annars få "en välgörenhetsgala" att framstå som något dåligt/obetydligt?
Inte ens när kungafamiljen samlar in pengar till välbehövande får de beröm. Så min fråga blir då. Vad ska kungafamiljen göra för att få er kritiker nöjda (gör gärna en kravspecifikation)? Var inte rädd för att ta i nu. Nu kör vi för kung och fosterland.
Citera
2011-04-05, 15:08
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Givetvis är det en prestation att samla in miljonbelopp. Hade hon varit otrevlig & oengagerad så hade det knappast blivit några miljoner.

Återigen, summan som samlades in står inte i paritet med vad dessa människor egentligen kunde hostat upp om de hade varit VERKLIGT engagerade.
Det är som jag tidigare skrivit småpengar om man ser till sammanhanget.
Det är inte en större prestation än ifall man själv lägger en tjuga i närmsta insamlingsbössa.
Detta ses kanske som en prestation i din värld men inte i min. För det krävs som sagt ett betydligt mer ärligt och djupt engagemang.

Som jag tidigare skrev så är Madeleines arbete för Childhood enbart en täckmantel för hennes drönarliv i New York.
Precis som JagHarEnLiten säger så används kungligheterna mest som lockbeten, på samma sätt som man använder sig av andra kändisar. Det är inte precis de som drar i trådarna och arrrangerar kalaset. Allt de behöver göra är att dyka upp. Och även detta är som vi vet ibland för mycket att begära när det gäller Madeleine...

Citat:
Hur skiljer sig Madeleines livsstil jämfört med övriga kungligheter?

Jag har inte sagt att den skiljer sig.
Madeleines patetiska livsstil delar hon med många andra kungligheter vars bidrag till världen är lika med noll.
Det är därför som man är en idiot om man stöttar monarkin.

Citat:
För mig räcker det med att kungafamiljen för vidare vårt kulturarv. Vilket de gör med bravur.

OM vi nu nödvändigtvis ska prackas på något så förlegat som monarki, som vi dessutom tvingas att betala för, så kunde man väl iallafall fått se den representeras av personer med lite brains?
Istället får vi några lågintelligenta, pinsamma fjantar som man enbart skäms över.

På vilket sätt för de vidare vårt kulturarv med bravur?

* Genom att som kungen massmörda 450 fasaner på en nöjesjakt i Slovakien?
http://www.expressen.se/nyheter/1.10...en-i-jaktslakt

Genom kungens otrohet med diverse kvinnor som bland annat Camilla Henemark?
http://www.expressen.se/nyheter/1.21...av-forfattarna

* Genom Madeleines drönarliv i New York med lyxshopping och långa luncher?
Varvat med lite sköna resor till Miami, Bahamas, Mauritius och Verbier?
http://www.expressen.se/mode/1.21825...r-pa-manhattan
http://danielnyhlenskungligablogg.sv...etliv-i-miami/
http://danielnyhlenskungligablogg.sv...nationaldagen/

* Genom Silvias årliga plastikoperationer i Brasilien?
http://www.expressen.se/nyheter/1.95...r-sig-varje-ar

* Genom Carl Philips hoppande från utbildning till utbildning med en egen studietakt av kanske 10% om utbildningen ens avslutas. Allt för att undvika en självförsörjande karriär till varje pris. Däremellan lite blandade aktiviteter som blomsterfotografi, bestickdesign, motorsport och samkväm med en fd Slitzmodell.
http://www.aftonbladet.se/temautbild...icle8013929.ab
http://www.expressen.se/noje/extra/1...hilip-i-sommar

Dessa patetiska människor är tydligen vad du imponeras av Winning.
Kan du tala om för mig var gränsen går för hur dum en kunglighet egentligen får vara?
Eller är du så indoktrinerad i idén om monarkin att oavsett vem som sitter på tronen så måste du försvara dennes handlingar till varje pris?
Senast redigerad av Lostworld 2011-04-05 kl. 15:12.
Citera
2011-04-05, 15:27
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:

Ja, det är minst sagt uppenbart att flertalet i den här tråden bara är ute för att kasta skit på kungahuset. Hur kan man annars få "en välgörenhetsgala" att framstå som något dåligt/obetydligt?
Inte ens när kungafamiljen samlar in pengar till välbehövande får de beröm. Så min fråga blir då. Vad ska kungafamiljen göra för att få er kritiker nöjda (gör gärna en kravspecifikation)? Var inte rädd för att ta i nu. Nu kör vi för kung och fosterland.

Men nu får du ju ta och ge dig. Spelar du dum eller har du bara svårt att ta till dig argument?

Det var DU som kallade Childhood-eventet för en prestation och att Madeleine utförde "stordåd" i USA.
Jag har i flera inlägg nu förklarat varför det inte förhåller sig på detta vis och att de pengar som samlades in inte är mycket att tala om i sammanhanget, även om - som jag också sagt - pengar till välgörenhet alltid är välkommet.

Såg du Madeleines arbetsschema som jag länkade till?
Är det betungande på något sätt?
Ett "arbete" som i princip enbart handlar om att några dagar per månad dyka upp vid ett viss bestämd plats, för att tjusa personer som är lika lättimponerade av monarkin som du själv.

DET ÄR INGEN PRESTATION!!!

Det handlar egentligen inte om samhällsklass överhuvudtaget.
Det handlar om hur man förvaltar sitt liv och hur man agerar på det pinnhål man befinner sig, utifrån sina egna förutsättningar.
Att göra någonting som bidrar och gagnar samhället istället för att bara vara en egoistisk, ytlig ursäkt till människa.

Citat:
Låt mig citera Benjamin Disraeli (1804-1881): "Det är mycket lättare att vara kritisk än att vara rättvis."

Och vem säger att man inte kan vara både och?

Kritiken mot kungahuset är högst befogad med tanke på all idioti de håller på med.
Citera
2011-04-05, 15:30
Medlem
jenna20s avatar
Citat:
Med sådana svar spelar det ingen roll vad man skriver. När det logiska blir ologiskt ger jag upp. Grattis (du vann)!

Vadå grattis, du vann. Det är väl ändå ingen tävling. Man ska väl kunna ha en diskussion med olika åsikter.
Hm...Det här med välgörenhetsgala...Jag har inte uttalat ett enda ord om det och hurvida jag anser att det var dåligt/obetydligt eller bra. Så varför hoppar du på min för det?
Så du menar att det är lättare att vara kritisk mot kungahuset än rättvis? Vad är då rättvis?
Är det livet de lever kanske rättvist? Jag tycker knappt att ordet rättvis går att ha i samma mening som kungahuset. För de lever definitivt ett liv som är allt annat än rättvist.
Trots det så har jag inte ens något emot kungahuset. Jag vill ha dem kvar, så kalla mig inte kritisk till kungahuset. Det är Madeleine jag har svårt för, men inte kungahuset som sådant. Så lägg inte åsikter i min mun tack.
Citera
2011-04-05, 15:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lostworld
Återigen, summan som samlades in står inte i paritet med vad dessa människor egentligen kunde hostat upp om de hade varit VERKLIGT engagerade.
Ja, du har rätt. Kronprinsessan skulle ha tagit fram en magnum och hotat gästerna. Då kanske det hade blivit mer klirr i kassan. Vad vet du om gästernas likviditet och generositet?

Citat:
Det är som jag tidigare skrivit småpengar om man ser till sammanhanget.
Det är inte en större prestation än ifall man själv lägger en tjuga i närmsta insamlingsbössa.
Detta ses kanske som en prestation i din värld men inte i min. För det krävs som sagt ett betydligt mer ärligt och djupt engagemang.
Ja, hur många svenskar lägger tjugo kr i närmsta insamlingsbössa? Nää, då går nog hellre svenssons pengar till 2 x cheeseburgare.

Citat:
Som jag tidigare skrev så är Madeleines arbete för Childhood enbart en täckmantel för hennes drönarliv i New York.
Källa på det.

Citat:
Jag har inte sagt att den skiljer sig.
Madeleines patetiska livsstil delar hon med många andra kungligheter vars bidrag till världen är lika med noll.
Det är därför som man är en idiot om man stöttar monarkin.
Lol. Vore det inte för vårt kungliga arv så skulle Sverige tillhöra Danmark nu. Vill du att kungahuset ska kunna bidra mer så får du väl se till att dem får mer makt. Jag är dock nöjd med vårt nuvarande statsskick. Sverige är trots allt ett av världens bästa länder.

Citat:
OM vi nu nödvändigtvis ska prackas på något så förlegat som monarki, som vi dessutom tvingas att betala för, så kunde man väl iallafall fått se den representeras av personer med lite brains?
Intelligensen kommer och går men monarkin består. Vad säger du om nästa generations kungahus plockar hem nobelpriset? En generation är väl inte mycket att gagga om i ett längre perspektiv.

Citat:
Dessa patetiska människor är tydligen vad du imponeras av Winning.
Kan du tala om för mig var gränsen går för hur dum en kunglighet egentligen får vara?
Eller är du så indoktrinerad i idén om monarkin att oavsett vem som sitter på tronen så måste du försvara dennes handlingar till varje pris?
Jag kommer försvara monarkin så länge jag inte tror att Sverige skulle må bättre av att vara republik. Det här landet behöver inte fler politiker.
Citera
2011-04-05, 15:55
Medlem
Citat:
Jag kommer försvara monarkin så länge jag inte tror att Sverige skulle må bättre av att vara republik. Det här landet behöver inte fler politiker.

Monarkin som lever på lyx och arbetsfria inkomster har skadat landet genom att genom att ge helt felaktiga signaler och värderingar till utlandet. Inte undra på att Sverige har fått ta emot så många invandrande som sedan lever på bidrag (apanage).

Royal Bimbos uppdrag för tramset Childhood bör inte stå i den officiella kalendern för kungahuset eftersom dessa uppdrag inte rör det officiella Sverige, utan är helt och hållet privata intressen.
Citera
2011-04-05, 15:56
Bannlyst
Citat:
Det var DU som kallade Childhood-eventet för en prestation och att Madeleine utförde "stordåd" i USA.
Jag har i flera inlägg nu förklarat varför det inte förhåller sig på detta vis och att de pengar som samlades in inte är mycket att tala om i sammanhanget
Vad vet du om det? Din insyn i gästernas finansiella kapacitet är lika med noll.

Citat:
Såg du Madeleines arbetsschema som jag länkade till?
Det gjorde jag icke. Men hon är heller inte högst upp i tronföljden.
Kungen har säkert mer att göra.

Citat:
Kritiken mot kungahuset är högst befogad med tanke på all idioti de håller på med.
Kungahuset sticker inte nämnvärt ut mer än någon annan. Då är det betydligt värre att vi kan få en "first lady" som är dömd för bedrägeri.

Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Monarkin som lever på lyx och arbetsfria inkomster har skadat landet genom att genom att ge helt felaktiga signaler och värderingar till utlandet.
Ja, det är säkert därför Sverige rankas som ett av världens bästa länder att bo i.
Senast redigerad av Winning 2011-04-05 kl. 15:59.
Citera
2011-04-05, 15:58
Medlem
Bara en faksimil är det en stor skillnad att donera pengar i usa och sverige. I usa får du dra av de summor du donerar i den årliga deklarationen vilket man inte får i sverige.
Det är ju därför Bill Gates m fl skänker bort många miljoner, och vinner mångas hjärtan, istället för att betala in dessa i form av skatt, allra helst då om man då har en egen stiftelse då har man ju kontroll över pengarna som man skänkt bort.
Citera
2011-04-05, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abbe.l
Bara en faksimil är det en stor skillnad att donera pengar i usa och sverige. I usa får du dra av de summor du donerar i den årliga deklarationen vilket man inte får i sverige.
Det är ju därför Bill Gates m fl skänker bort många miljoner, och vinner mångas hjärtan, istället för att betala in dessa i form av skatt, allra helst då om man då har en egen stiftelse då har man ju kontroll över pengarna som man skänkt bort.

Sälj ut kungahuset till högstbjudande.
Citera
2011-04-05, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Sälj ut kungahuset till högstbjudande.

Och skänka bort pengarna till välgörenhet då
Citera
2011-04-05, 18:50
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Vad vet du om det? Din insyn i gästernas finansiella kapacitet är lika med noll.
Citat:
Vad vet du om gästernas likviditet och generositet?
Det är ju inte precis fattigt folk som deltar på den här typen av tillställningar.

Om vi läser artikeln som du själv länkade till http://www.expressen.se/nyheter/1.23...torsucce-i-usa får vi t.ex. veta att Jesper Parnevik och Elin Nordegren var några av gästerna.
Och hur stor är inte deras respektive förmögenhet tror du?

Jesper har iallafall 110 miljoner bara i inspelade pengar:
http://www.svd.se/sport/parnevik-lan...ort_156558.svd

Och Elin Nordegren fick 750 miljoner (!) efter skilsmässan från Tiger Woods:
http://nyheter24.se/noje/kandisar/47...r-750-miljoner

Och detta är alltså bara två av gästerna...

Värdparet Per-Olof och Åsa-Lena Lööf är heller knappast några fattighjon:
Insamlingsmiddagen arrangerades av värdparet Per-Olof och Åsa-Lena Lööf i deras jättevilla i Hillsboro Beach.
http://www.expressen.se/nyheter/1.23...torsucce-i-usa

Per-Olof är tvåfaldig amerikansk börs-vd bland annat:
http://www.affarsvarlden.se/hem/nyhe...icle281828.ece

Citat:
Det gjorde jag icke. Men hon är heller inte högst upp i tronföljden.
Kungen har säkert mer att göra..
Även om man inte är högst upp i tronföljden så bör man föregå med gott exempel och göra en skälig insats för att få lov att ta del av apanaget.
Det lilla Madeleine gör nu duger inte för att hon ska få behålla sina kungliga fördelar.

Citat:
Kungahuset sticker inte nämnvärt ut mer än någon annan. Då är det betydligt värre att vi kan få en "first lady" som är dömd för bedrägeri.
Varför jämföra pest med kolera?
Ingen människa som är omoralisk och lat förtjänar att representera ett land, oavsett om denne är politiker eller kunglig.
Fördelen med en president är att man iallafall får lov att påverka utfallet genom röstning, något som vi inte kan med monarkin eftersom den kungliga titeln går i arv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in