2010-08-16, 23:37
Medlem
Adjudants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminmannen
Hennes bror har också bara ett uppdrag. Ciggen ska väl "jobba" med Childhood foundation i NY?

Det innebär att dyka upp på kontoret emellanåt (när det passar Ciggen förstås) och en gång i månaden eller så besöka något barncenter. Betungande.
Citera
2010-08-17, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjudant
Det innebär att dyka upp på kontoret emellanåt (när det passar Ciggen förstås) och en gång i månaden eller så besöka något barncenter. Betungande.

Jag har läst någonstans att det bara får finnas max 3 arvingar i direkt nedkommande led till Carl XVI Gustav. Alltså kommer Madeleine att förlora sin arvsrätt runt mars/april(tidigast, Victoria kanske inte vill vara i femte månaden på Nobelfesten också) nästa år.
Citera
2010-08-17, 12:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av adminmannen
Jag har läst någonstans att det bara får finnas max 3 arvingar i direkt nedkommande led till Carl XVI Gustav. Alltså kommer Madeleine att förlora sin arvsrätt runt mars/april(tidigast, Victoria kanske inte vill vara i femte månaden på Nobelfesten också) nästa år.

Var har du läst det? Tycker jag låter konstigt, men det kanske är så att de har tre som de aktivt låter arbeta som statschefer. Tre som finns för vikariat osv. tre som lärs upp, de andra i successionsordningen finns där, numrerade och fina men räknas inte in för de behövs inte mer än till listan.

Kungens systrar finns i alla fall inte med, skulle kungens alla barn dö nu så måste grundlagen ändras för att någon annan Bernadotte ska utses, eller ett helt nytt kungahus eller kanske att republik då skulle införas.

Däremot så kommer ju Viktoria och Daniels barn före Madeleine och Kalle Fille men de barnen lär ju inte vikariera som statschefer förrän de är myndiga, så än ett tag behövs guldreservdelarna.
Citera
2010-08-17, 12:52
Medlem
wonderlands avatar
Jag tror nog Madeleine står kvar inom arvsrätten, så fort en knodd föds fram så förlorar hon arvrätten? Verkar märkligt. Prins Bertil när han levde stod bland annat inom arvsrätt till tronen med knugens 3 ungar.
Senast redigerad av wonderland 2010-08-17 kl. 12:55.
Citera
2010-08-17, 13:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wonderland
Jag tror nog Madeleine står kvar inom arvsrätten, så fort en knodd föds fram så förlorar hon arvrätten? Verkar märkligt. Prins Bertil när han levde stod bland annat inom arvsrätt till tronen med knugens 3 ungar.

Jag tror inte heller man kan förlora den med mer än att man gifter sig utan kungen och regeringens tillåtelse. Eller på annat sätt beter sig olämpligt, rånar banker, våldtar barn eller knarkar som besatt.

Undrar vem som har tillåtelse att stryka någon ur successionsordningen, kungen utan regeringen?

Om Madeleine nu rånar en bank, våldtar ett barn och knarkar kroniskt, vem får stryka henne då?

Kung eller regerande drottning får gifta sig med vem de vill utan regeringens tillåtelse, men får de greja i arvsrätten till kronan också?
Citera
2010-08-17, 13:31
Medlem
Adjudants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Jag tror inte heller man kan förlora den med mer än att man gifter sig utan kungen och regeringens tillåtelse. Eller på annat sätt beter sig olämpligt, rånar banker, våldtar barn eller knarkar som besatt.

Undrar vem som har tillåtelse att stryka någon ur successionsordningen, kungen utan regeringen?

Om Madeleine nu rånar en bank, våldtar ett barn och knarkar kroniskt, vem får stryka henne då?

Kung eller regerande drottning får gifta sig med vem de vill utan regeringens tillåtelse, men får de greja i arvsrätten till kronan också?

Man kan strykas från tronföljden om man:

1. Byter tro till en annan än evangelisk-luthersk tro enligt den oförändrade Augsburgiska bekännelsen av år 1593.

2. Gifter sig utan monarkens och regeringens godkännande.

3. Blir regent i ett annat land.

Om Ciggen nu skulle råna en bank etc ja hon har ingen åtalsimmunitet och åker in för det. Verkar inte finnas något i successionsordningen (eller regeringsformen) som reglerar detta utan det det verkar förutsättas att man får ta ställning till det om situationen uppstår.
Citera
2010-08-17, 13:36
Medlem
Adjudants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wonderland

Ciggen stryks inte för att Hakan eller Gaffeln får barn. Angående Bertil var det en speciell övergångsregel som gjorde att han stod kvar i tronföljden - från Wapedia:

Citat:
Då man inte ville frånta kungens farbror prins Bertil hans arvsrätt till tronen (inte minst av det skäl att det var praktiskt att ha en myndig tronföljare som kunde vikariera för kungen så länge dennes barn fortfarande var omyndiga) infördes en särskild övergångsregel som gav prins Bertil arvsrätt till tronen efter Carl XVI Gustafs ättlingar. Denna övergångsregel blev obsolet när prins Bertil avled 1997.

Ur riksdagspropositionen:

Citat:
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1980. Hans kungl. höghet hertigen av Halland, prins Bertil, skall ha successionsrätt till tronen efter Konung Cari XVI Gustaf och dennes efterkommande.
Senast redigerad av Adjudant 2010-08-17 kl. 13:39.
Citera
2010-08-17, 13:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Adjudant
Man kan strykas från tronföljden om man:

1. Byter tro till en annan än evangelisk-luthersk tro enligt den oförändrade Augsburgiska bekännelsen av år 1593.

2. Gifter sig utan monarkens och regeringens godkännande.

3. Blir regent i ett annat land.

Om Ciggen nu skulle råna en bank etc ja hon har ingen åtalsimmunitet och åker in för det. Verkar inte finnas något i successionsordningen (eller regeringsformen) som reglerar detta utan det det verkar förutsättas att man får ta ställning till det om situationen uppstår.

Ja just det, jag antar att det ansågs ofint på nåt sätt att skriva in något om bankrån i grundlagen om arvsrätten till statschefstiteln.
Citera
2010-08-20, 11:45
Medlem
Adjudants avatar
Ciggen rapporteras ha festat i natt på Riche med Pernalden, Sällskapsdamen och Arpen - länk
Citera
2010-08-20, 13:48
Bannlyst
Ja denna Madde festar hela vardagsnätterna igenom, natten onsdag/torsdag så festade hon på nattklubben Rose och nu senast to/fre natt så var det Riche, hur fan orkar hon
Vem betalar kalaset ????
Vilken förebild hon är denna prinsessa för landets unga kvinnor
Citera
2010-08-20, 14:41
Medlem
LakritstroIIets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snakehunter
Ja denna Madde festar hela vardagsnätterna igenom, natten onsdag/torsdag så festade hon på nattklubben Rose och nu senast to/fre natt så var det Riche, hur fan orkar hon
Ja, det är helt ofattbart med tanke på allt jobb hon utför...
Citat:
Vem betalar kalaset ????
Jag och alla andra skattebetalare.
Citera
2010-08-20, 14:52
Medlem
Adjudants avatar
Citat:

Hon kallades (inte utan orsak) för Partyprinsessan tidigare, ett par festnätter i rad är inget för henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in