2010-06-08, 22:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MorbIda
Jaha, och vilket parti ska man rösta på för att få ett slut på monarkin?
Tyvärr så är republik i partiernas partiprogram bara förnissa. Sossarna har republik i partiprogrammet sedan säkert 50 år tillbaka och har suttit i riksdagen ibland med egen majoritet men ofta i majoritet med vänstern och miljöpartiet - som båda också vill avskaffa monarkin.

Så det hade varit buslätt för miljöpartiet, kommunistpartiet och sossarna att fixa republik redan för decennier sedan. Att man inte gör det beror på att monarkin har stort stöd bland de korkade. Dvs de tre partiernas största medlemsbas.
Citera
2010-06-08, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bubbelpop
Till skillnad från Madde så har ju inte Lovisa de Geer några plikter överhuvudtaget vilket gör mig kräkfärdig. Jag mår mer illa när jag tänker på henne än när jag tänker på lillsessan. Madde har i alla fall sitt "arbete" med Children foundation eller vad det heter. Både Lovisa och Madde borde straffkommenderas ut på närmsta McDonalds, förslagsvis i Miami, New York eller något av deras andra favoritställen. Jag vill se dem slita i sitt anletes svett!
Något jag avskyr är 30-åringar som lever på sina föräldrars pengar. *urk* Skulle dock inte förvåna mig om Lovisa är sällskapsdam åt Madde så att Madde inte behöver dagdriva alldeles ensam.

Dessa två skulle kunna reprisera Paris and Nicoles serie Simple life

Det är dags att de skaffar sig ej jobb. Mad elaine skulle arbetat 4 timmar i Seattle, låter knappast krävande.
Citera
2010-06-08, 23:54
Medlem
MorbIdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrSkumberg
Tyvärr så är republik i partiernas partiprogram bara förnissa. Sossarna har republik i partiprogrammet sedan säkert 50 år tillbaka och har suttit i riksdagen ibland med egen majoritet men ofta i majoritet med vänstern och miljöpartiet - som båda också vill avskaffa monarkin.

Så det hade varit buslätt för miljöpartiet, kommunistpartiet och sossarna att fixa republik redan för decennier sedan. Att man inte gör det beror på att monarkin har stort stöd bland de korkade. Dvs de tre partiernas största medlemsbas.

Synd, kan jag tycka att frågan inte väcks inför valet. Det skulle ju kunna vara den avgörande frågan i valet mellan två partier men det är väl ingen som vågar....
Citera
2010-06-09, 00:02
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Lovisa är närmare trettio, är skriven hemma hos mamma och pappa, och tjänar inte en spänn, men har däremot tid att drälla runt som en annan apanageberoende kunglighet. Nu är det i och för sig inte så illa där hon är skriven, kolla upp på Eniro hur det ser ut där! Men bor alltså lite varstans, t.ex. i New York och Miami, eller ingenstans.

Snarare tror jag att hon tillåts spendera dessa summor av Pappas Pengar.

Det är väl i så fall bara bra om pappa helt enkelt försörjer henne. Han hade annars kunnat ge henne en låtsasanställning med medföljande högre pensionsutgifter för staten när det blir dags.

Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Vad ger Madeleines liv och leverne för signaler till dagens tjejer?
Är hon en lämplig förebild för dagens generation av unga tjejer?

Är du orolig att hon förmedlar budskapet att alla kan bli prinsessor, bara de låter bli att anstränga sig? Risken är liten, bedömer jag det som.
Citera
2010-06-09, 00:17
Medlem
Adjudants avatar
Citat:
Eller så kanske de inte vill? Är det någon som vet om det finns många rikemansdöttrar i tjugo- trettioårsåldern som inte arbetar. Ja, eller som åker till New York och bloggar, är sällskapsdam och så vidare? Det verkar som att det är mer ordning på killarna, som trycks in att antingen bli jurist eller ekonom. Fast det kanske bara är mina fördomar som spökar?

Stora Wäsby ses även med fördel genom Eniros flygfoton, som ger omfattningen av stället.

Nej tror det stämmer. I vissa kretsar (öfre rik adel) anses det fint att döttrarna inte behöver arbeta. De får drälla och göra vad de vill.

Men detsamma verkar inte gälla sönerna. De ska garantera den fina egna släktens vidare existens både vad gäller avkommor och förmögenhet (avd: likna knugahus).
Citera
2010-06-09, 00:18
Medlem
Adjudants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorbIda
Synd, kan jag tycka att frågan inte väcks inför valet. Det skulle ju kunna vara den avgörande frågan i valet mellan två partier men det är väl ingen som vågar....

Ideologiskt och att föra in det i partiprogrammet vågar de. Men inte att genomföra det i praktiken...
Citera
2010-06-09, 00:26
Medlem
Adjudants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Är du orolig att hon förmedlar budskapet att alla kan bli prinsessor, bara de låter bli att anstränga sig? Risken är liten, bedömer jag det som.

Bara två som i dagens läge kan bli nya prinsessor: Hakans eventuella dotter och Utviket. Minst sagt begränsat för "alla" att bli prinsessor, de måste fånga Gaffelns intresse och han är upptagen.
Citera
2010-06-09, 00:30
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjudant
Bara två som i dagens läge kan bli nya prinsessor: Hakans eventuella dotter och Utviket. Minst sagt begränsat för "alla" att bli prinsessor, de måste fånga Gaffelns intresse och han är upptagen.

Just det, detta vet också folk. Och därför är det ganska oviktigt vad prinsessan Madeleine "ger för signaler" till unga tjejer.
Citera
2010-06-09, 00:44
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Just det, detta vet också folk. Och därför är det ganska oviktigt vad prinsessan Madeleine "ger för signaler" till unga tjejer.

På sätt och vis kanske hon ger precis rätt signaler för vad ett sysslolöst dagdrivarliv med för mycket pengar leder till.
Citera
2010-06-09, 01:14
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjudant
Eftersom Maddes Jonas bara skulle ha blivit "herr" efter bröllopet (alltså inte prins), blir säkert C-P:s eventuella maka bara "fru".
Citera
2010-06-09, 06:24
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asteniker
Eftersom Maddes Jonas bara skulle ha blivit "herr" efter bröllopet (alltså inte prins), blir säkert C-P:s eventuella maka bara "fru".

Det är inte säkert. Njuren blir prins därför att kung är finare än drottning, och Njuren kan inte stå högre i rang än Hakan. På samma sätt kan Biträdet inte bli prins därför att det är finare än prinsessa. Härigenom kan Gaffelns blivande bli prinsessa. Om hon blir det bestämmer förstås Knugen själv.
Citera
2010-06-09, 09:34
Medlem
Citat:
Lovisa är närmare trettio, är skriven hemma hos mamma och pappa, och tjänar inte en spänn, men har däremot tid att drälla runt som en annan apanageberoende kunglighet. Nu är det i och för sig inte så illa där hon är skriven, kolla upp på Eniro hur det ser ut där! Men bor alltså lite varstans, t.ex. i New York och Miami, eller ingenstans.

Lovisa är inte anställd som sällskap åt Ciggen. Hon har som sagt ingen deklarerad inkomst. Det går i och för sig inte att bevisa att hon får betalt i natura i form av flygbiljetter, restarantbesök, hotell, shopping, osv, eftersom Hovet mörkar alla sådana utgifter. Det står alltså var och en fritt att spekulera i om Hovet avlönar henne svart.

Snarare tror jag att hon tillåts spendera dessa summor av Pappas Pengar. Antagligen ser familjen det här som en bra investering, åtminstone i form av den prestige det ger i vissa kretsar, och möjligen också rent ekonomiskt.

Ja, där ser man. Eftersom Lovisa ständigt är i Ciggens släptåg finns det en uppenbar risk att det spenderas en hel del apanage när det spenderas tid på lyxkrogar etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in