2010-05-09, 17:05
Medlem
McKarlsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pellesvansloos
Ja, så långt har jag förstått, men vad jag menar med "framåt" är hur mycket de syns och "gör"?

Om du är ute efter mer konkreta exempel på aktioner utförda av dissidenter så har du ett axplock från Mars och April här under.

Mars:

Citera
2010-05-09, 17:06
Medlem
McKarlsons avatar
April:

Citera
2010-05-13, 22:54
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McKarlson
April:

Fast nu handlar tråden om att ställa frågor, inte ge hänvisningar till vad Frälsningsarmén pysslar med. Jag har dock en fråga:

Varför är alla IRA-medlemmar inavlade bogtrotters?

Lite musik medan du skriver svaret:
http://www.youtube.com/watch?v=WW31yYLSmoc&feature=PlayList&p=B7D19998732 C27A6&playnext_from=PL&playnext=1&index=24
Senast redigerad av bernad_law 2010-05-13 kl. 22:59.
Citera
2010-05-13, 23:34
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainPanda
Jag kan nog göra ett försök att svara på frågor här då jag har studerat IRA under en längre tid. Om inte TS misstycker såklart

Protestantiska motsvarigheter till IRA var t.ex UDF(Ulster Defense Force), UFF(Ulster Freedom Fighters) och UVF(Ulster Volunteer Force). De gör väl samma saker som de alltid gjort, säljer knark o sysslar med annan småbrottslighet.
Tror dock inte att de grupperna existerar som de gjorde förr i tiden, precis som att PIRA(Provisional IRA) inte existerar som det gjorde förr.

De protestantiska grupperna var aldrig så välorganiserade som IRA, många bestod mest av småkriminella som såg chansen att göra en extra hacka plus att få lite våld på köpet.

Om du nu har studerat frågan en längre tid kanske du hade fattat att man talar om lojalistiska grupper och inte protestantiska.
Citera
2010-05-14, 11:10
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Fast nu handlar tråden om att ställa frågor, inte ge hänvisningar till vad Frälsningsarmén pysslar med. Jag har dock en fråga:

http://www.youtube.com/watch?v=WW31yYLSmoc&feature=PlayList&p=B7D19998732 C27A6&playnext_from=PL&playnext=1&index=24
´
Svaret på din fråga blir också en kommentar till din länk. Att den republikanska rörelsen fostrat personer som Bobby Sands med den offervilja han och hans kamrater visade ställer det utom allt tvivel att den väpnade republikanska rörelsen innehåller ett helt annat och bättre material än den sekteristiska lojalistiska dyngpöl som du hyllar.
Citera
2010-05-14, 12:16
Medlem
McKarlsons avatar
Citat:

Om du läser qouten igen så ser du vad frågan var. Så, tillbaka in under stenen igen.
Citera
2010-05-14, 16:17
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McKarlson
Om du läser qouten igen så ser du vad frågan var. Så, tillbaka in under stenen igen.

Är du TS? Uppenbarligen handlar tråden om att han ska besvara frågor, inte att random fenian scum ska göra det. Gör om gör rätt.

OnT:

Vad anser IRA om att bara ungefär hälften av katolikerna i Ulster vill ansluta sig till republiken?
Citera
2010-05-14, 16:42
Medlem
McKarlsons avatar
Citat:
Är du TS? Uppenbarligen handlar tråden om att han ska besvara frågor, inte att random fenian scum ska göra det. Gör om gör rätt.

OnT:

Vad anser IRA om att bara ungefär hälften av katolikerna i Ulster vill ansluta sig till republiken?

Om du läst tråden så ser du att TS inte hade nått emot att nån annan svarade. Om han inte samtycker kanske han skriver det isåfall, vad tror du?

OnT: Vad IRA anser om det vet jag inte men eftersom hela konflikten grundar sig i det politiska så ser jag inte riktigt relevansen i det hela.

Edit: Missförstod frågan men skit samma.
Senast redigerad av McKarlson 2010-05-14 kl. 16:48.
Citera
2010-05-14, 17:43
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:

Oavsett om det är som du påstår, vilket jag starkt betvivlar ,så är det för det fel grupp som tillfrågas (hela Irlands befolkning skall givetvis avgöra frågor av vikt för hela Irland) och bara ytterligare ett bevis på loalisters sekteristiska inställning. Avslutningsvis kan man ju fråga sig vilket IRA det är du efterlyser skall ha en inställning till ditt trams?
Citera
2010-05-14, 19:57
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anark89
Här i denna tråd kan ni ställa frågor om allt vad berör IRA och det Nordirländska kriget, så skall jag svara så gott jag kan.

/ Anark

Hur fick IRA tillgång till alla vapen och sprängmedel enom åren ?
Kontrollerna vid hamnar och flygplatser bör ju har varit extrem.

Jag har något svagt minne att jag läst att man delvis fick in vapen från mindre fartyg som anlöpte öde stränder nattetid ,och att gödningsmedel omvandlades till sprängmedel ,stämmer detta?
Citera
2010-05-14, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad

Jag har något svagt minne att jag läst att man delvis fick in vapen från mindre fartyg som anlöpte öde stränder nattetid ,och att gödningsmedel omvandlades till sprängmedel ,stämmer detta?

Skulle jag också vilja veta. IRA har alltid facinerat mig.
Citera
2010-05-14, 21:08
Medlem
ClintMcPantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Oavsett om det är som du påstår, vilket jag starkt betvivlar ,så är det för det fel grupp som tillfrågas (hela Irlands befolkning skall givetvis avgöra frågor av vikt för hela Irland) och bara ytterligare ett bevis på loalisters sekteristiska inställning. Avslutningsvis kan man ju fråga sig vilket IRA det är du efterlyser skall ha en inställning till ditt trams?
Han har ratt. Den senaste opinionsundersokningen visade att 44% av Nordirlands katoliker vill att regionen skall fortsatta tillhora UK medan 39% foredrog ett enat Irland och 8% ett sjalvstandigt Nordirland. Dartill angav 3% other answer samt 8% don't know.

Kalla: NI Life and Times Survey 2008.

Vad galler republikens installning brukar folk generellt sett vara for ett enat Irland men jag tror detta mycket snabbt skulle andras om en aterforening skulle vara en nara forestaende realitet, eftersom man da skulle borja rakna pa hur mycket varje irlandare skulle fa betala for forlustaffaren Nordirland via skattesedeln. UKs befolkning tycker inte att det ar sarskilt kul och de ar anda mer an 10 ggr sa manga som irlandarna ar.

Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad

Jag skulle rekommendera att ni laser Martin Dillons "The Dirty War" t ex som tar upp detta i ganska stor utstrackning. Stora mangder vapen kom bland annat fran plastic Paddies i USA samt PLO och Khaddafis Libyen. Storre vapentransporter sattes i regel i land nattetid fran "fiskebatar" pa mindre befolkade delar av den irlandska kusten. Sprangmedel larde man sig ofta framstalla pa egen hand aven om det ocksa importerades bl a fran Libyen. PIRA hade flera ytterst skickliga bombmakare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in