2010-05-07, 21:57
Medlem
pellesvanslooss avatar
Hur ser framtiden ut för IRA, vad kommer hända? Har det upplösts helt eller? Kommer de fortsätta med attacket och liknande?
Citera
2010-05-08, 16:40
Medlem
McKarlsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pellesvansloos
Hur ser framtiden ut för IRA, vad kommer hända? Har det upplösts helt eller? Kommer de fortsätta med attacket och liknande?

Den radikala republikanska rörelsen har ju varit på ordentlig frammarsch nu ett tag så att RIRA skulle upplösas inom det närmsta ser jag som ganska osannolikt.
Citera
2010-05-08, 16:46
Medlem
pellesvanslooss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McKarlson
Den radikala republikanska rörelsen har ju varit på ordentlig frammarsch nu ett tag så att RIRA skulle upplösas inom det närmsta ser jag som ganska osannolikt.

OK men de är inte direkt lika framåt som Provisional IRA? Eller har jag helt fel?
Citera
2010-05-08, 22:11
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
OK men de är inte direkt lika framåt som Provisional IRA? Eller har jag helt fel?

Vad menar du med frammåt?

PIRA är ju numera i realiteten nedmonterat och verkar endast genom Sinn Fein.
Citera
2010-05-09, 01:10
Medlem
pellesvanslooss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Vad menar du med frammåt?

PIRA är ju numera i realiteten nedmonterat och verkar endast genom Sinn Fein.

Förlåt jag menade skriva; framåt så som PIRA var, pardon me
Citera
2010-05-09, 08:50
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Förlåt jag menade skriva; framåt så som PIRA var, pardon me

Det beror återigen på vad man menar med framåt?

PIRA var större, utförde mer aktioner och hade en större suportbas. OMständigheterna under vilka PIRA bildades och verkade initialt var också annorlunda (det skall dock understrykas att RIRA hävdar att de är fortsättningen på PIRA, RIRA bildades som en bekant genom en utbrytning ur PIRA)
Citera
2010-05-09, 13:13
Medlem
Adazanims avatar
óglaigh na héireann
Citera
2010-05-09, 14:09
Moderator
Tystnads avatar
Jag var för första gången i London på semester under just en av IRA´s bombkampanjer och det var verkligen ingen trevlig stämning där med ständiga utrymning av tunnelbanestationer och liknande pga misstänkta väskor eller övergivna bilar vid stationer ,nerverna låg hela tiden på helspänn hos polisen och folk det syntes klart.
En bil sprängdes nära mitt hotell vid Picadilly Circus en natt ,så den semestern glömmer man inte.

Min fråga är : Varför valde man civila mål vid sin "kampanj" i London och inte militära eller Regerings kvarteren. ?
Citera
2010-05-09, 14:09
Medlem
pellesvanslooss avatar
Citat:
Det beror återigen på vad man menar med framåt?

PIRA var större, utförde mer aktioner och hade en större suportbas. OMständigheterna under vilka PIRA bildades och verkade initialt var också annorlunda (det skall dock understrykas att RIRA hävdar att de är fortsättningen på PIRA, RIRA bildades som en bekant genom en utbrytning ur PIRA)

Ja, så långt har jag förstått, men vad jag menar med "framåt" är hur mycket de syns och "gör"?
Citera
2010-05-09, 16:29
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ja, så långt har jag förstått, men vad jag menar med "framåt" är hur mycket de syns och "gör"?

Om man jämför RIRA i dag med PIRA under "the Troubles" så kan man enkelt konstatera att PIRA både syntes och gjorde mer. Så i den bemärkelsen så var PIRA mer "framåt" än RIRA är i dag.
Citera
2010-05-09, 16:38
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Jag var för första gången i London på semester under just en av IRA´s bombkampanjer och det var verkligen ingen trevlig stämning där med ständiga utrymning av tunnelbanestationer och liknande pga misstänkta väskor eller övergivna bilar vid stationer ,nerverna låg hela tiden på helspänn hos polisen och folk det syntes klart.
En bil sprängdes nära mitt hotell vid Picadilly Circus en natt ,så den semestern glömmer man inte.

Min fråga är : Varför valde man civila mål vid sin "kampanj" i London och inte militära eller Regerings kvarteren. ?

Man angrep iofs även ekonomiska (ex Docklands) och för den delen politiska mål (raketattacken mot 10 Downing Street och bomben i Thatchers badrum på kongressen i Brighton är några exempel) under sina kampanjer i England.
Citera
2010-05-09, 16:57
Medlem
pellesvanslooss avatar
Citat:
Om man jämför RIRA i dag med PIRA under "the Troubles" så kan man enkelt konstatera att PIRA både syntes och gjorde mer. Så i den bemärkelsen så var PIRA mer "framåt" än RIRA är i dag.

OK, tack så mycket för svaret!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in