Citat:
Ursprungligen postat av CaptainPanda
Jag har svårt att se att CIRA eller RIRA kommer att kunna utlösa något större uppror inom en nära framtid, det folkliga stödet har försvagats ganska mycket, samtidigt som det som förr var PIRA som nu har blivit "rumsrena" gör allt vad de kan för att hålla CIRA o RIRA på mattan.
Personligen tycker jag att PIRA vände ryggen mot Nordirland när de kom in i värmen och lade ner sina vapen, de hade faktiskt en chans att uppnå det de ville. Flera gånger under tiden '69-'95 var engelsmännen nära förhandlingsbordet och jag har svårt att inte känna att hade de kämpat på lite till, speciellt på brittisk mark så hade britterna till slut inte haft något val.
Jag tror inte att den generella opinionen i England är så intresserade av Nordirland överhuvudtaget och hade PIRA fortsatt kampanjen på brittisk mark så hade de nått resultat.
Om någon vill se mer om ämnet så finns det en dokumentär som heter:
Provos, Loyalists and Brits. 10 avsnitt om en timme styck som är väldigt bra, många intervjuer med många som var med från alla sidor, höga brittiska ämbetsmän, IRA commanders och bombmakare och lojalister.
Jag kunde inte instämma mer
Det stämmer klockrent vad du säger angående hur otroligt nära både Thatcher som Blair regimen var nära att pressas till förhandlingsbordet.
Efter dådet som tog 20 brittiska soldaters liv var det ett faktum, IRA kunde helt enkelt inte bekämpas pga dess antal ingen kände till (sägs mellan 450 - 900 provos) och dels pga IRAs utomordentliga gerilla krigsföring.
Varför sde lade ned vapnen och blev rumsrena beror som sagt väldigt mkt på Sinn Feins val framgångar men mig veterligen vände de ryggen till Irland den dagen de släppte the rifles of the green, white and orange.
Btw så är Provos, loyalist's and Brits en mkt bra video och rekommenderas varmt.
Och för dig som gillar att läsa så rekommenderas Jan Pettersons böcker
Nordirlandkriget fortsätter och
Brännpunkt Nordirland.