2010-11-18, 21:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Memoarer
Hur får du reda på saker, t.ex det om våldtäktsmannen och knarklangaren?
En till nyss http://www.u.tv/News/Man-shot-in-city-attack/4f0250cc-e8c0-4ccd-a627-f5f95c5163de
Citera
2010-11-18, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ivorbell
En till nyss http://www.u.tv/News/Man-shot-in-city-attack/4f0250cc-e8c0-4ccd-a627-f5f95c5163de

Det här är väl mer än på länge?
Citera
2010-11-23, 07:15
Medlem
encephalizations avatar
http://www.bbc.co.uk/news/uk-northern-ireland-11780993

Kan ju borja med att rensa ut packet ur sina egna led. Da lar dom ju iofs fa halla pa ett tag..

NO SURRENDER!
Citera
2010-11-23, 13:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av encephalization
http://www.bbc.co.uk/news/uk-northern-ireland-11780993

Kan ju borja med att rensa ut packet ur sina egna led. Da lar dom ju iofs fa halla pa ett tag..

NO SURRENDER!
Det är väl det dom gör och har gjort kontinuerligt? Till skillnad från er lojalister som styr knarkhandeln i era egna områden...
Citera
2010-11-24, 00:50
Bannlyst
Det känns lite som IRA förlorar lite identitet och legitimitet varje gång den splittras och skapar nya grupper.
Antingen är man enade och har samma mål och får därigenom mer folkligt stöd både internt och utifrån. Nu verkar det mer som om man slås för att man själv tycker att det är det rätta, inte för att det är det ENDA rätta.

T.ex bombningen av Omagh av RIRA där man dödade många civila, vilket fick mycket negativ publicering för IRA i helhet. Utifrån vet ju inte många att det finns fler än just IRA och det blir ju lätt för Britterna
att hävda IRA som helhet är en terroristorganisation och inte frihetskämpar som dom själva hävdar.
Citera
2010-11-24, 04:35
Medlem
encephalizations avatar
Citat:
Det är väl det dom gör och har gjort kontinuerligt? Till skillnad från er lojalister som styr knarkhandeln i era egna områden...
Ja, det har ju gatt javligt bra med Adams brorsa.. Och ge mig inte nagot BS att de inte har nagon mojlighet. Katolikerna ma gora sig av med mycket folk men de som star for aktionerna ar inte mycket battre sjalva.

Och som att republikaner inte har nagot med droghandel att gora? Jag var i Lurgan i helgen och kan val saga att det definitivt inte var protestanterna som bestamde over droghandeln dar. Att de republikanerna skulle vara battre an lojalisterna tror jag inte en sekund pa. Det finns oandliga led med avskum pa bada sidor.
Citera
2010-11-24, 12:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dezi
Det känns lite som IRA förlorar lite identitet och legitimitet varje gång den splittras och skapar nya grupper.
Antingen är man enade och har samma mål och får därigenom mer folkligt stöd både internt och utifrån. Nu verkar det mer som om man slås för att man själv tycker att det är det rätta, inte för att det är det ENDA rätta.

T.ex bombningen av Omagh av RIRA där man dödade många civila, vilket fick mycket negativ publicering för IRA i helhet. Utifrån vet ju inte många att det finns fler än just IRA och det blir ju lätt för Britterna
att hävda IRA som helhet är en terroristorganisation och inte frihetskämpar som dom själva hävdar.
De är väldigt medvetna om att de inte kommer kunna bygga något större stöd samtidigt som de är så splittrade. Dock fanns det ju fler grupper än bara PIRA under kriget, fanns även OIRA och INLA.
I Omagh var det ju knappast meningen att det skulle dödas en massa civila, där gick något seriöst fel och MI5 tros ha varit inblandade.

Citat:
Ursprungligen postat av encephalization
Ja, det har ju gatt javligt bra med Adams brorsa.. Och ge mig inte nagot BS att de inte har nagon mojlighet. Katolikerna ma gora sig av med mycket folk men de som star for aktionerna ar inte mycket battre sjalva.

Och som att republikaner inte har nagot med droghandel att gora? Jag var i Lurgan i helgen och kan val saga att det definitivt inte var protestanterna som bestamde over droghandeln dar. Att de republikanerna skulle vara battre an lojalisterna tror jag inte en sekund pa. Det finns oandliga led med avskum pa bada sidor.
"Katolikerna" alltid vill ni lojalister göra det hela till någon sorts religiös konflikt.
Lojalisterna rensar ju knappt ut någon längre, de ledande avrättar ju till och med folk för att de bråkat med dem på krogen, då jävlar blir det fart på dem, inte annars...
Lite skillnad från republikanerna som aktivt tar ut droglangare och hittar knarkgömmor som de förstör. Vad fan, knarklangare från de republikanska områdena har ju till och med nu flytt till de unionistiska områdena för att undvika att bli skjutna. Kolla bara vad som hände med RIRA-medlemmen Kieran Doherty som troddes ha något att göra med droghandel...

Så du har nu koll på vem som driver droghandeln i Lurgan genom att ha varit där över en helg? Det låter ju jävligt troligt. Är väl klart att inga lojalister driver knarkhandeln i Lurgans republikanska områden, de vet att Lurgans republikaner fortfarande är högst militanta.
Sen är det inte konstigt att en diskussion med en lojalist automatiskt börjar handla om droger då det är det enda lojalister sysselsätter sig med numera...
Citera
2010-11-25, 02:37
Medlem
encephalizations avatar
Citat:
"Katolikerna" alltid vill ni lojalister göra det hela till någon sorts religiös konflikt.
Lojalisterna rensar ju knappt ut någon längre, de ledande avrättar ju till och med folk för att de bråkat med dem på krogen, då jävlar blir det fart på dem, inte annars...
Lite skillnad från republikanerna som aktivt tar ut droglangare och hittar knarkgömmor som de förstör. Vad fan, knarklangare från de republikanska områdena har ju till och med nu flytt till de unionistiska områdena för att undvika att bli skjutna. Kolla bara vad som hände med RIRA-medlemmen Kieran Doherty som troddes ha något att göra med droghandel...

Så du har nu koll på vem som driver droghandeln i Lurgan genom att ha varit där över en helg? Det låter ju jävligt troligt. Är väl klart att inga lojalister driver knarkhandeln i Lurgans republikanska områden, de vet att Lurgans republikaner fortfarande är högst militanta.
Sen är det inte konstigt att en diskussion med en lojalist automatiskt börjar handla om droger då det är det enda lojalister sysselsätter sig med numera...
Ja, republikaner har aldrig haft nagot med droghandel att gora och de handlar endast i det basta for folket. Precis. Att gamla PIRA:are och aktiva Sinn Fein-medlemmar som fastnade i Bogota for 8-9 ar sedan, dom var bara dar i semester-syfte. Eller vanta, FARC forsoker kanske ocksa rensa bort knarklangare och PIRA var bara dar for att visa hur man gor pa den grona on? Men det ar klart, att stodja kokainodlingar i Sydamerika ar battre an att salja marijuana i Londonderry.

Och nej, sjalvklart har jag inte koll pa droghandeln i Lurgan, mer an att allt inte ar svart och vitt. Efter att ha bott i Belfast i flera ar och ha vanner pa bada sidor kan jag iallafall ge en mer nyanserad bild an den du ger. Droger saljs pa bada sidor och dissidenterna gor bara aktioner mot de som inte staller sig i deras led, alternativt bryter mot regler. Man kan ju undra varfor ingenting gors at pundarna i Strabane. Eller allt rabalder om Christy Griffin. Eller varfor inte handeln med osteuropeiska grupper i Dublin som saljer vapen till bada sidor. Listan kan goras betydligt langre och det finns oheliga allianser overallt. Jag har umgatts med folk fran Falls som har fickorna fulla av piller och sedelbuntar tjocka som Bibeln, och de gor sina affarer precis utanfor Kellys. Samtidigt har jag sett UDA-snubbar aka runt i rostiga Mercedes i syd och hotat spanska utbytesstudenter att inte handla gras fran republikanerna. Ingen kan tvatta sina hander.

Och att "Lurgans republikaner fortfarande ar hogst militanta" ar jag skeptisk till. Likt de lojalistiska upploppen for nagon vecka sedan ar det som hander i Lurgan inte nagon direkt nagon disciplinerad styrkedemonstration som sker nar de kapar tag tillsammans med 12-aringar. Militanta mahanda men det ar AFA och SMR ocksa i sadana fall.

Som du kanske kunde utlasa fran min foregaende post ar jag inte fortjust i nagon aktorerna i dagens icke-konflikt, en syn som delas av manga manniskor har. Att du kallar mig lojalist kan jag ta, sarskilt eftersom mitt "NO SURRENDER" kan ses som provocerande men faktum ar att jag inte har nagot overs for dessa heller. Kulturer har fotts och gatt under pa mindre an 400 ar och den nordirlandska kulturen ar ett faktum. Ett enat Irland ar inte langre ett godtagbart alternativ, priset ar alldeles for hogt. Hur klyschigt det an later sa maste sammarbete till for att kunna sakra en battre framtid, inte for ett utav folken utan for bada.
Citera
2010-12-02, 09:46
Medlem
Kan du berätta lite om IRA och Katolicismen?
Citera
2010-12-04, 11:10
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memoarer
Kan du berätta lite om IRA och Katolicismen?

Katolska kyrkan har i stort sett alltid fördömt IRA.

Majoriteten av IRAs kadder och supporters på Irland är katoliker (dock inte alla).

IRA har aldrig haft några religiösa mål.

IRA har aktivtivt bekämpat sekterism (det skall dock noteras att ett antal sekteristiska dåd trots detta genomförts av IRA).

IRA ovan går att applicera på alla de grupper som kallat sig IRA genom tiderna.
Citera
2010-12-27, 23:12
Bannlyst
var står IRA när det gäller Kosovo och hur lyckats man inte få nytt hopp efter att Kosovo lyckats få självständighet?
Citera
2010-12-30, 12:41
Medlem
lockbetets avatar
Hur går det för UVF? Hör man någonting ifrån dom eller lyser dom som alltid med sin frånvaro?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in