Citat:
Ursprungligen postat av ClintMcPants
Han har ratt. Den senaste opinionsundersokningen visade att 44% av Nordirlands katoliker vill att regionen skall fortsatta tillhora UK medan 39% foredrog ett enat Irland och 8% ett sjalvstandigt Nordirland. Dartill angav 3%
other answer samt 8%
don't know.
Kalla:
NI Life and Times Survey 2008.
Vad galler republikens installning brukar folk generellt sett vara for ett enat Irland men jag tror detta mycket snabbt skulle andras om en aterforening skulle vara en nara forestaende realitet, eftersom man da skulle borja rakna pa hur mycket varje irlandare skulle fa betala for forlustaffaren Nordirland via skattesedeln. UKs befolkning tycker inte att det ar sarskilt kul och de ar anda mer an 10 ggr sa manga som irlandarna ar.
Du får förlåta en okunnig FB:are här, jag vill försöka reda ut lite grundläggande fakta för min egen del. Jag tycker det väldigt intressant, hela Irlands historia och utveckling de senaste 50 åren fascinerar mig. När man talar med folk där ifrån får jag intrycket att det är de senaste 30 åren som det verkligen börjat hända saker där.. nåja, det var OT.
Så till topic: Generellt sett, i dagsläget, är det så att britterna vill bli av med Nordirland, folket i Republiken Irland är inte så tända på tanken att få tillbaka landbiten (båda befolkningarna pga samma anledning: skattekostnader?) och bland nordirländarna själv (protestanter och katoliker) är det 50/50? Eller vill de flesta protestanterna på Nordirland tillhöra antingen Storbritannien eller Irland?
Ber om ursäkt om det blev lite rörigt