2010-05-14, 22:49
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClintMcPants
Han har ratt. Den senaste opinionsundersokningen visade att 44% av Nordirlands katoliker vill att regionen skall fortsatta tillhora UK medan 39% foredrog ett enat Irland och 8% ett sjalvstandigt Nordirland. Dartill angav 3% other answer samt 8% don't know.

Orkar inte ens börja analysera påståendet att någon har rätt om en befolknings uppfattning i en fråga baserat på vad en undersökning från 2008 påstås visa, men för att slippa diskutera en ickefråga så kan jag vitsorda att den revolutionära republikanska rörelsen inte är en majoritetsrörelse.
Citera
2010-05-15, 02:40
Medlem
Vet någon här om uppgifterna om att en gammal PIRA brigad från South Armagh har hoppat över till RIRA nyligen?
Citera
2010-05-15, 11:00
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yallayalla4
Vet någon här om uppgifterna om att en gammal PIRA brigad från South Armagh har hoppat över till RIRA nyligen?

Det fanns bara en brigad av PIRA i S Armagh och delar av den var ju med från RIRAs början, huruvida delar av resten klivit över till RIRA det senaste känner jag inte till men håller det absolut inte för uteslutet.
Citera
2010-05-15, 11:15
Medlem
Cousin Cocaines avatar
För den som vill veta med om "The Troubles" kan jag rekommendera Peter Taylors utmärkta tv-dokumentär "Northern Ireland - The Provos, The Loyalists and The Brits" som spelades in och sändes 1997 - 2000. I stort sett alla viktiga figurer utom Martin McGuinness och Gerry Adams ställde upp och lät sig intervjuas.

Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Hur fick IRA tillgång till alla vapen och sprängmedel enom åren ?
Kontrollerna vid hamnar och flygplatser bör ju har varit extrem.

Jag har något svagt minne att jag läst att man delvis fick in vapen från mindre fartyg som anlöpte öde stränder nattetid ,och att gödningsmedel omvandlades till sprängmedel ,stämmer detta?
En viktigt källa till vapen var George Harrison (inte Beatle-George!) som utvandrat till USA. Han satte upp en organisation som smugglade stora mängder av den nu berömda Aramalitekarbinen till PIRA från början av 70-talet till början av 80-talet då FBI lyckades spränga nätverket.
Senast redigerad av Cousin Cocaine 2010-05-15 kl. 11:28.
Citera
2010-06-08, 20:03
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Jag skulle rekommendera att ni laser Martin Dillons "The Dirty War" t ex som tar upp detta i ganska stor utstrackning. Stora mangder vapen kom bland annat fran plastic Paddies i USA samt PLO och Khaddafis Libyen. Storre vapentransporter sattes i regel i land nattetid fran "fiskebatar" pa mindre befolkade delar av den irlandska kusten. Sprangmedel larde man sig ofta framstalla pa egen hand aven om det ocksa importerades bl a fran Libyen. PIRA hade flera ytterst skickliga bombmakare.

Vart hittar man den boken ?
Jag har kollat med mitt bibliotek men nada.....
Citera
2010-06-08, 20:52
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Vart hittar man den boken ?
Jag har kollat med mitt bibliotek men nada.....
I värsta fall finns den på AdLibris för 128 :-

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0099845202
Citera
2010-06-15, 01:43
Medlem
skarprattarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Det fanns bara en brigad av PIRA i S Armagh och delar av den var ju med från RIRAs början, huruvida delar av resten klivit över till RIRA det senaste känner jag inte till men håller det absolut inte för uteslutet.

Precis som du säger fanns/finns? det bara en brigad i South Armagh. Va väl den enda som inte riktigt ersatte brigad-systemet med cell-systemet.

Tror inte de har hoppat över till RIRA. Thomas "Slab" Murphy och co verkar mer intresserade utav att tjäna feta stålar på gränshandeln än någonting annat. Vi snackar små nummer i så fall. De har dock inget att tjäna på att dra igång våldsamheterna igen.
Citera
2010-06-15, 12:32
Bannlyst
Alla mina vänner stödjer IRA.
Citera
2010-06-15, 23:04
Medlem
skarprattarens avatar
Det är tydligen sommarlov nu.
Är det någon som har intelligent åsikt om hur många av de gamla gardet (i synnerhet South A) som kommer ta till vapen nu när det blir mer och mer klart att United Eire inte kommer ske under överskådlig tid.
Citera
2010-06-16, 10:42
Medlem
Loyals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Englen
Alla mina vänner stödjer IRA.

Alla dina vänner är fullständigt dumma i huvudet och bör avlivas.
Citera
2010-06-16, 16:59
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skarprattaren
Det är tydligen sommarlov nu.
Är det någon som har intelligent åsikt om hur många av de gamla gardet (i synnerhet South A) som kommer ta till vapen nu när det blir mer och mer klart att United Eire inte kommer ske under överskådlig tid.

Huruvida mina åsikter är intelligenta eller inte får andra avgöra men jag kan väl dela med mig av dem ändå.

Rimligtvis kommer personer ur det gamla gardet att fortsätta kliva över till de organisationer som fortsätter den väpnade kampen, frågan är väl bara om det sker i enstaka fall eller mer en masse. De flesta i ledande ställning som har betänkligheter runt GFA har nog dock redan gjort bytet så där får vi nog inte se några massavhopp. På gräsrotsnivå tror jag dock att det finns potential för fler övergångar(dock snarare enstaka fall en mer organiserat). Detta dels då PIRAs strukturer inte är vad de var (möjligen med undantag för S Armagh där PIRAs struktuerer ev finns kvar om än med förändrat syfte) och dels då GFA inte har gett det som utlovats vilket i kombination med en ökad republikansk aktivitet kan föranleda vol från PIRA att välja att ta upp vapnen igen. Sen ska det inte glömas att PIRAs vol-kollektiv numera har en relativt hög medelålder vilket rimligen är en bromsande faktor vid värvningen till väpnad kamp med allt vad det innebär. RIRA och de övriga grupperingarna satsar nog således primärt på att värva nya yngre förmågor (även om de säkerligen skulle vara riktigt glada om de kunde få över lite fler "ingejörer" och bombkokare från PIRA).
Citera
2010-07-19, 16:12
Medlem
Barbara Anns avatar
Citat:
Han har ratt. Den senaste opinionsundersokningen visade att 44% av Nordirlands katoliker vill att regionen skall fortsatta tillhora UK medan 39% foredrog ett enat Irland och 8% ett sjalvstandigt Nordirland. Dartill angav 3% other answer samt 8% don't know.

Kalla: NI Life and Times Survey 2008.

Vad galler republikens installning brukar folk generellt sett vara for ett enat Irland men jag tror detta mycket snabbt skulle andras om en aterforening skulle vara en nara forestaende realitet, eftersom man da skulle borja rakna pa hur mycket varje irlandare skulle fa betala for forlustaffaren Nordirland via skattesedeln. UKs befolkning tycker inte att det ar sarskilt kul och de ar anda mer an 10 ggr sa manga som irlandarna ar.

Du får förlåta en okunnig FB:are här, jag vill försöka reda ut lite grundläggande fakta för min egen del. Jag tycker det väldigt intressant, hela Irlands historia och utveckling de senaste 50 åren fascinerar mig. När man talar med folk där ifrån får jag intrycket att det är de senaste 30 åren som det verkligen börjat hända saker där.. nåja, det var OT.

Så till topic: Generellt sett, i dagsläget, är det så att britterna vill bli av med Nordirland, folket i Republiken Irland är inte så tända på tanken att få tillbaka landbiten (båda befolkningarna pga samma anledning: skattekostnader?) och bland nordirländarna själv (protestanter och katoliker) är det 50/50? Eller vill de flesta protestanterna på Nordirland tillhöra antingen Storbritannien eller Irland?

Ber om ursäkt om det blev lite rörigt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in