Citat:
Ursprungligen postat av
OceanDeep
Jag tycker det du skriver är väldigt fint.
Tack för de fina orden!
Citat:
Ursprungligen postat av
OceanDeep
Rekommenderar ni att gå på AA möte?
Det är lite av en acquired taste. Har hjälpt många miljoner världen över, så bevisligen är det en metod som funkar för vissa. En del andra har stora problem med "Gud"-fokuset, invändningar mot sektkänslan som lätt infinner sig, andra tycker det ger dem trygghet och tillhörighet. Har gått regelbundet på möten en hel höst.
Efter ett tag kände jag att jag nog inte skulle få ut så mycket av det mer. Trötta, självgoda gubbar i 70-års åldern som inte förstod vad jag sade när berättade vilka stora problem det kan vara om man är komorbid, dvs har en underliggande psykisk ohälsa, t ex depression eller ångest och på det börjar dricka för att självmedicinera. Gubbjävlarna såg sig själva som Guda avbild, grandios självkänsla och solitt självförtroende, ingen som helst psykisk ohälsa med det lilla aber att de drack lite. I övrigt ansåg de sig vara perfekta människor.
Citat:
Ursprungligen postat av
ManZerManZour
AA är ju till för folk som har en önskan om att bli nyktra. Det är inget för den som vill dricka varannan vecka.
Angående dina nära, vill de själva inte sluta kommer de inte heller sluta. Tyvärr.
Håller inte med. Har nu varit nykter i tre år. Och jag blev inte nykter för min egen skull, är fortfarande inte nykter för min egen skull utan för min familj och anhörigas skull. Har fortfarande sånt självhat och likgiltighet för mitt eget öde att det egna livet saknar värde för mig själv. Jobbar på det; går i terapi, läser filosofi och kör mindfulness på egen hand. Inga genombrott. Hittills.