2025-10-28, 00:23
Medlem
Nu sitter man här. Känns som att skelettet ska hoppa ur kroppen och jag har "bara" druckit i 4 dagar. Druckit lite ikväll för att hantera symtomen.
Känns som att abstinensen är mycket värre än förra gången.

Något som är svårt med att få hjälp är att mina blodprov ser bra ut. Kan mer eller mindre dricka hur mycket som helst men Peth, cdt och allt vad det heter ser normalt ut. Nån som varit med om liknande?
Detta gjorde att jag länge trodde att "äh, det är ju inte så farligt ".

Ja ja, ska nog ta mig till beroendemottagningen imorgon. För att ha abstinens på egen hand orkar jag inte en tredje gång.
Citera
2025-10-28, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kesolukt
Nu sitter man här. Känns som att skelettet ska hoppa ur kroppen och jag har "bara" druckit i 4 dagar. Druckit lite ikväll för att hantera symtomen.
Känns som att abstinensen är mycket värre än förra gången.

Något som är svårt med att få hjälp är att mina blodprov ser bra ut. Kan mer eller mindre dricka hur mycket som helst men Peth, cdt och allt vad det heter ser normalt ut. Nån som varit med om liknande?
Detta gjorde att jag länge trodde att "äh, det är ju inte så farligt ".

Ja ja, ska nog ta mig till beroendemottagningen imorgon. För att ha abstinens på egen hand orkar jag inte en tredje gång.
Det var trist att höra, när du vaknar idag lär det inte kännas toppen. Ja, mina blodprover har också sett "bra" ut trots allt drickande. Men jag ser det inte som något kvitto på att allt är OK utan snarare en sorts vinstlott att i alla fall den biten klarade sig någorlunda. Hjärnan tar ju exempelvis stryk av alkoholen, det är något jag definitivt märkt av. Och de mentala problemen syns ju inte på några medicinska tester.

Men det var ett bra initiativ att ta dig till beroendemottagningen idag - gör slag i sak innan du kommer på andra tankar nu när du vaknar! Kämpa på och hoppas du känner dig bättre igen snart!
Citera
2025-10-28, 10:17
Medlem
Jag har varit nykter över 10 veckor nu.

Det hela började för några år sedan när jag blev deprimerad och fick en kraftig ångest. Jag bodde i en annan stad och kände mig ensam. Det enda som fick mig att känna mig bättre var alkohol. Det blev mer och mer och oftare och oftare. Jag bestämde mig för att testa att vara nykter för att se hur det blir, vilka positiva effekter det får och för att satsa på att skaffa en flickvän och så småningom familj.

Problemet är att när jag dricker för mycket och blir arg så kan jag göra dumma saker, som att säga dumma saker eller sätta mig i situationer som inte är bra. Har blivit gripen helt i onödan av polis för att jag varit uppkäftig.

MEN

Jag har även mina absolut roligaste stunder med alkohol. Det känns så skönt att fly verkligheten. Jag har träffat och legat med så många tjejer tack vare alkoholen. Älskar att gå ut själv eller åka till en annan stad och släppa loss. Nu är det helt borta. Så vill jag inte ha det. Jag vill kunna dricka lagom, 4-6 öl på en kväll och jag kul. Jag kan dock ha svårt att sluta.

Livet känns så himla tråkigt just nu. Ångesten och nedstämdheten sedan jag slutade är värre än den var innan. Det kanske bara är tillfälligt? När blir det bättre? Jag har även tappat aptit och får nästan tvinga mig i mat och gått ned flera kg i vikt.

Jag önskar jag kunde leva ett liv nykter, men just nu så känns det så jobbigt och fruktansvärt tråkigt!
Citera
2025-10-28, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Det var trist att höra, när du vaknar idag lär det inte kännas toppen. Ja, mina blodprover har också sett "bra" ut trots allt drickande. Men jag ser det inte som något kvitto på att allt är OK utan snarare en sorts vinstlott att i alla fall den biten klarade sig någorlunda. Hjärnan tar ju exempelvis stryk av alkoholen, det är något jag definitivt märkt av. Och de mentala problemen syns ju inte på några medicinska tester.

Men det var ett bra initiativ att ta dig till beroendemottagningen idag - gör slag i sak innan du kommer på andra tankar nu när du vaknar! Kämpa på och hoppas du känner dig bättre igen snart!

Jag tror jag använde det som ett kvitto för mig själv att det inte var nån fara att dricka, hjärnan är otrolig. Både negativt och positivt.

Är på väg dit nu 🙂 Tack för dina uppmuntrande ord.
Citera
2025-10-28, 11:39
Medlem
Jag vill inte vara nykter men jag vill inte vara full heller. Jag vill ha det sverige tog ifrån mig (kratom). Jag vill inte ha deras jävla piller, pilsner eller brännvin.

Idag hände det något som för en annan kanske skulle leda till glädje. Jag insåg att inom kort tid kommer jag ha hand om min bebis ensam medan min fru arbetar. Det skedde för att vi skulle på nån jävla bebissång hos kommunisterna på bvc. Innan dess fann jag det helt naturligt att jag nog borde spendera tid med min lilla flicka. Sanningen var väl att jag innerst inne visste att detta skulle bli tufft men det kom som en smäll rakt på käften när man var omringad av kärringar och deras snorungar. Har sällan känt mig så obekväm som i det där rummet.

Så det vart dricka igen när jag just känner mig frisk nog för att inte skälla ut någon över småsaker. Kunde sova i natt. Det kliar inte i röven och över allt annat. Spyan var inte nära till hands och bajset var åtminstone inte ren vätska. Ni kanske tycker jag är äcklig just nu men då håller jag tillbaka på vad alkoholen gör med min kropp och mitt sinne.

Snart kommer min fru hem och blir uppgiven över hur vek jag är inför alkoholen. Stackaren får se mig om och om igen i detta vidriga tillstånd. För mig hade allt det vidriga med alkoholen gått att leva med. För min fru och mitt barn är det outhärdligt. Jag är inte en trevlig person men nykter håller jag käften och nävarna för mig själv.

Kom ihåg att om ni är en sån som skrattar, tjoar och är "trevlig" när ni dricker så är det fortfarande ett problem. Era familjer skäms, jag hade hatat er innerligt och i slutändan sitter ni där på toan och läcker från båda hållen.

Min poäng är att 99% av oss kan inte bete sig och blir sjuk av skiten. Men det låter vårat kära Sverige oss gärna förtära, men bara på tidpunkter dom anser vara ok..

Nej min poäng är egentligen att jag ska sluta dricka. IMORGON!½!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Citera
2025-10-28, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Grejen är att det blir löjeväckande när någon som vanemässigt konsumerar mindre mängder folköl på allvar jämför sig med folk som har ordentliga missbruksproblem vilket kanske kostat dem jobb och familj.

Nej du är löjeväckande. Har sett dina inlägg nu och inget tillför något. Skaffa hjälp för dina psykiska defekter istället för att hänga här. Låt killen vara han är på väg åt rätt håll. Förstår du inte detta?
Citera
2025-10-28, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handboken4
Nej du är löjeväckande. Har sett dina inlägg nu och inget tillför något. Skaffa hjälp för dina psykiska defekter istället för att hänga här. Låt killen vara han är på väg åt rätt håll. Förstår du inte detta?

Verkar som jag trampat på en öm tå här. Är du nyfrälst AA:are? Brukar vara poppis bland sådana att stämpla allt som missbruk. Att dricka ett sexpack folköl om dagen är en dålig vana, inget annat.
Citera
2025-10-28, 22:46
Medlem
Citat:
Vilka negativa konsekvenser medför ett sexpack folköl, annat än viktuppgång?

Du verkar inte beläst på detta, lr vill du bara verka macho. Ett dagligt sexpack blir nästan 1,25 liter starksprit i veckan vid 33cl-burkar, (annars nästan två liter) och tre x över årlig konsumtion ren etanol per capita i Sverige om jag räknade rätt nu - och det gjorde jag nog. Hur går det statistiskt för lilla levern då - att andra drar i sig mer är inget skydd.
Citera
2025-10-29, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spiritual1
Du verkar inte beläst på detta, lr vill du bara verka macho. Ett dagligt sexpack blir nästan 1,25 liter starksprit i veckan vid 33cl-burkar, (annars nästan två liter) och tre x över årlig konsumtion ren etanol per capita i Sverige om jag räknade rätt nu - och det gjorde jag nog. Hur går det statistiskt för lilla levern då - att andra drar i sig mer är inget skydd.

Vore det verkligen fara å färde vid dessa ringa mängder skulle i princip alla vuxna människor i länder där daglig alkoholkonsumtion är norm (Frankrike, Tjeckien, Tyskland mfl) lida av skrumplever.
Citera
2025-10-29, 14:28
Medlem
Vill lära mig att enbart dricka på typ fredagar och lördagar som social grej! Inte supa hemma en massa vardagar i veckan..

Mer eller mindre ser mitt schema ut såhär nuförtiden:

Måndag: Nykter
Tisdag: Ett 6 pack folköl
Onsdag: En mindre runda på systemet, ca 6-8 öl som idag efter jobbet tyvärr!
Torsdag: Nykter
Fredag, Lördag: En större mängd kanske 10-12 öl / dag
Söndag: kanske 1 flaska och 3 öl?

Jag är väl medveten att jag har problem men hur fan kommer man ifrån dessa onda spiraler som man har!

Jag vet inte om jag kommer klara av att bli helt nykter, men viktigt för mig är som sagt lära mig att dricka socialt och enbart dricka ca fre/lördag! Men det är så JÄVLA SVÅRT! Är så jävla less på att vara en slav till giftet..

Mvh Torsken!
Citera
2025-10-29, 15:24
Medlem
Dumbledwarfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsken1399
Vill lära mig att enbart dricka på typ fredagar och lördagar som social grej! Inte supa hemma en massa vardagar i veckan..

Mer eller mindre ser mitt schema ut såhär nuförtiden:

Måndag: Nykter
Tisdag: Ett 6 pack folköl
Onsdag: En mindre runda på systemet, ca 6-8 öl som idag efter jobbet tyvärr!
Torsdag: Nykter
Fredag, Lördag: En större mängd kanske 10-12 öl / dag
Söndag: kanske 1 flaska och 3 öl?

Jag är väl medveten att jag har problem men hur fan kommer man ifrån dessa onda spiraler som man har!

Jag vet inte om jag kommer klara av att bli helt nykter, men viktigt för mig är som sagt lära mig att dricka socialt och enbart dricka ca fre/lördag! Men det är så JÄVLA SVÅRT! Är så jävla less på att vara en slav till giftet..

Mvh Torsken!
Sluta drick helt i minst 1 månad.
Citera
2025-10-30, 12:07
Medlem
Citat:
Vore det verkligen fara å färde vid dessa ringa mängder skulle i princip alla vuxna människor i länder där daglig alkoholkonsumtion är norm (Frankrike, Tjeckien, Tyskland mfl) lida av skrumplever.

Om en population dricker tre gånger mer alkohol årligen än en annan så blir såklart den förstnämnda mer skadad - det förstår vi säkert alla. Vissa individer kommer ändå inte att få någon alkorelaterad sjukdom alls varken där eller här - det förstår vi säkert tillika. Gamble Ole drack, söp, rökte feta cigarrer, rumlade och levde till 110, lixom. Skrumplever är dessutom bara en av alla de sjukdomar som relateras till alkohol.

Sedan tror jag inte att alla länder har speciellt god uppföljning av nationella skador och kostnader som alkohol kostar landet. Finland är ett exempel där, men jag orkar inte gå in på detaljerna. Lr oxå accepterar man kostnaderna rakt av utan att fundera så mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in