2010-05-05, 11:32
Medlem
UltimateHybrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fullgubben
En bättre lösning eller flera är på ingång då nämnda metod tappar både cred och mark för närvarande, det är svårt att hålla sanningen hemlig när information finns bara ett knapptryck bort, en del tolvstegshem skyltar numer med KBT som har en bättre klang i allmänhetens öron.

Att jag smutskastar tolvstegsprogrammet är min del av jobbet för att andra metoder ska få utrymme, jag försöker att vara saklig och lämna källhänvisning till mina påståenden så mycket det går.

Det är ju knas att i stort sett alla manglas genom detta, valfriheten borde vara större för missbrukaren.

Men vi ska inte glömma att en del missbrukare vill ha och trivs i rörelsen.

Jag har ingen önskan att ge mig in i behandlingsbranschen, jag lever ett produktivt liv även om jag krigar här nu och då. Hur är det själv? har du en positiv ton i dina inlägg?

Allvarligt talat så skiter jag i vad du har för ton i dina inlägg, du behöver inte svara.

Jag kan låta rätt brysk i min ton. Jag hoppas du inte tar åt dig. Det är inte min mening att vara otrevlig.

Jag anser att systemet är skit. Missbrukarna väljer vård som slut på sitt straff för att slippa fängelse sen skiter de i behandlingsformen. Den största enskilda faktorn för misslyckade behandlingar är ovilja från patienten att faktiskt bli nykter.

I bäst fall vill de knarka lite mindre, eller byta drug of no choice.

Jag anser att du har helt rätt. Alternativen skall vara fler!
KBT tror jag på förutsatt att patienten vill och kan skärskåda sitt ego.

Jag tror inte att 12 steg är den enda nyckeln till nykterhet. Men jag tror det är ETT alternativ som fungerar för vissa. Inte alla, inte en majoritet. En minoritet!
Citera
2010-05-05, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UltimateHybrid
Jag kan låta rätt brysk i min ton. Jag hoppas du inte tar åt dig. Det är inte min mening att vara otrevlig.

Jag anser att systemet är skit. Missbrukarna väljer vård som slut på sitt straff för att slippa fängelse sen skiter de i behandlingsformen. Den största enskilda faktorn för misslyckade behandlingar är ovilja från patienten att faktiskt bli nykter.

I bäst fall vill de knarka lite mindre, eller byta drug of no choice.

Jag anser att du har helt rätt. Alternativen skall vara fler!
KBT tror jag på förutsatt att patienten vill och kan skärskåda sitt ego.

Jag tror inte att 12 steg är den enda nyckeln till nykterhet. Men jag tror det är ETT alternativ som fungerar för vissa. Inte alla, inte en majoritet. En minoritet!

Systemet suger, det är sant. Det är inte särskilt motiverande att skickas på tolvstegsbehandling efter tolvstegsbehandling när man tillhör de c:a 98% det inte funkar på.

Jag anser att det är ett brott mot religionsfrihetslagstiftningen att tvinga in folk i religiös verksamhet med hot om fängelse som alternativ, men tyvärr kan man som privatperson inte få en JO-anmälan granskad. Ja, jag har tamejfan källa på det också. Ett flertal delstater i USA har förbjudit myndigheter att remittera till tolvstegsprogrammet pga att domstolar beslutat att det är religiöst och det kommer att hända här också i sinom tid.

Den dagen myndigheter slutar skicka fyllon och knarkare till Minnesota (startat av AA-folk, Hazelden, Minnesota) kommer AA att krympa till den nivån där det hör hemma, ett fåtal grupper i Sverige.

Den dagen kommer jag att hälla upp en kopp kaffe och luta mig tillbaka i detta ämnet.

Vad som krävs är att allmänheten blir medveten om vad som händer i missbruksvården men problemet är att få bryr sig om missbrukare.

Fattar du hur jag tänker? Jag fortsätter att upplysa dem som vill lyssna om medaljens baksida, sedan får tiden sköta resten.
Citera
2010-05-05, 15:48
Medlem
ktorums avatar
Citat:
Systemet suger, det är sant. Det är inte särskilt motiverande att skickas på tolvstegsbehandling efter tolvstegsbehandling när man tillhör de c:a 98% det inte funkar på.

Jag anser att det är ett brott mot religionsfrihetslagstiftningen att tvinga in folk i religiös verksamhet med hot om fängelse som alternativ, men tyvärr kan man som privatperson inte få en JO-anmälan granskad. Ja, jag har tamejfan källa på det också. Ett flertal delstater i USA har förbjudit myndigheter att remittera till tolvstegsprogrammet pga att domstolar beslutat att det är religiöst och det kommer att hända här också i sinom tid.

Den dagen myndigheter slutar skicka fyllon och knarkare till Minnesota (startat av AA-folk, Hazelden, Minnesota) kommer AA att krympa till den nivån där det hör hemma, ett fåtal grupper i Sverige.

Den dagen kommer jag att hälla upp en kopp kaffe och luta mig tillbaka i detta ämnet.

Vad som krävs är att allmänheten blir medveten om vad som händer i missbruksvården men problemet är att få bryr sig om missbrukare.

Fattar du hur jag tänker? Jag fortsätter att upplysa dem som vill lyssna om medaljens baksida, sedan får tiden sköta resten.
Jag ratade själv 12 stegs-programmet efter en kort session på Roxtuna anstalte. Jag fixade inte det tvångsmässiga, Gudsgrejen bland annat bland annat... Hittade min egen väg ut som jag berättar om i bloggen min som är under pågåendet. Har varit ren nu i över fem och kanske - tackvare att jag sket i NA???
Allt jag vet är att det fungerar utmärkt att gå utanför deras program och fixa det hur ...lätt...som helst!!!
Bara man vill!
Citera
2010-05-05, 22:06
Medlem
Citat:
Hej Kosken-Pekka!

Jag har varit på många AA-möten och tycker inte det var värt det.
Att sluta dricka var en baggis jämfört med hur svårt det är att få ut allt sektskit ur huvudet efter AA-tiden.

Gå gärna på AA-möte men ha detta klart för dig:

1. AA uppfyller de allra flesta kriterier för att kallas sekt, AA är sprunget ur Oxfordrorelsen som var en sekt i ordets snäva bemärkelse.

2. Statistiskt sett har du inte större chans att sluta dricka om du går dit än om du låter bli (AA funkar alltså inte för att sluta dricka).

3.Vad AA-programmet går ut på är att bryta ned medlemmarnas "ego", de får lära sig att deras egna beslut och tankar är värdelösa och en omprogrammering genomförs med hjälp av de tolv stegen, slutmålet är "en medveten kontakt med Gud, sådan vi själva uppfattar Honom".

4. Forskning visar att en alkoholpatient som "behandlats" med de tolv stegen tar mångdubbelt värre återfall än de som behandlats på andra sätt (antabus, terapi osv).
Detta pga den av programmet inlärda hjälplösheten samt den självuppfyllande profetian att "sjukdomen är progressiv och dödlig, jag kommer troligen dricka ihjäl mig om jag lämnar AA".

Här får du en annan sida av myntet, lycka till med vad du nu företar dig.

Hehe ok,

Jag var på ett AA-möte idag och visst fick jag lite sektvibbar av det hela... Jag lyssnade dock bara, passade när det var min tur. Jag ska gå några ggr till innan jag säger BU eller BÄ.
Citera
2010-05-07, 21:05
Medlem
nykter i 7 dagar... helt seriöst.... drömmer om spriten... kör inget AA, hatar religösa skiten... fan... suget är så stort... vill klara det....
Citera
2010-05-08, 11:58
Medlem
Har två frågor:

1. Någon annan som kör helt utan hjälp och har några tips på vägen?

2. Hur ska man hantera polare som högljutt försöker tvinga i en bärs trots att man inte vill?
Citera
2010-05-09, 12:56
Medlem
Mesmeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detandrakontot
Har två frågor:

2. Hur ska man hantera polare som högljutt försöker tvinga i en bärs trots att man inte vill?

1. Det viktigaste är att ta en dag i taget och helt enkelt undvika situationer där du av egen erfarenhet vet att du brukar misslyckas. Efter ett tag kommer du ha byggt upp ett liv där dessa situationer inte längre förekommer och du slipper känna att du behöver anstränga dig. Alla måste dock hitta sin egen väg och du får helt enkelt pröva dig fram.

2. Det finns lite olika sätt beroende på hur bra polare ni är. Kan dock säga att efter ungefär 6 månader kommer det värsta ha släppt, dom kommer att fatta läget och du kommer förmodligen inte längre vara med i dom situationer där du vet att det blir för irriterande/påfrestande. Men du ska ha klart för dig att detta aldrig kommer att sluta helt. Dom kommer att pröva alla möjliga taktiker för att du ska dricka så dom slipper känna sig sämre än du. I början är det ganska primitiva metoder men senare blir det mer subtilt och dom kommer att spela på ditt samvete. Till och med min egen familj som vet att jag valt nykterhet sedan flera år har försökt att pressa på mig ett glas champagne vid festliga tillfällen och fnyst åt min beslutsamhet. Du kommer att bli betraktad som märklig och annorlunda. Vid vissa tillfällen har jag valt att dricka låtsasdrinkar (då det är ytliga bekanta) för att slippa långa diskussioner om detta.
Citera
2010-05-09, 13:09
Medlem
UltimateHybrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LonelyWolf
nykter i 7 dagar... helt seriöst.... drömmer om spriten... kör inget AA, hatar religösa skiten... fan... suget är så stort... vill klara det....

De är ju som bekant inte religösa. De förhåller sig inte till något teologiskt system, t.ex. kristendom eller islam. Men det kräver en andlig hållning. Det vill säga, det funkar inte utan att du tror på Gud.

Om du är så fucked att du knappt klarar en vecka utan sprit ska du nog ta dig en rejälv funderare på torken, min vän...
Citera
2010-05-19, 00:34
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mesmero
2. Det finns lite olika sätt beroende på hur bra polare ni är. Kan dock säga att efter ungefär 6 månader kommer det värsta ha släppt, dom kommer att fatta läget och du kommer förmodligen inte längre vara med i dom situationer där du vet att det blir för irriterande/påfrestande. Men du ska ha klart för dig att detta aldrig kommer att sluta helt. Dom kommer att pröva alla möjliga taktiker för att du ska dricka så dom slipper känna sig sämre än du. I början är det ganska primitiva metoder men senare blir det mer subtilt och dom kommer att spela på ditt samvete. Till och med min egen familj som vet att jag valt nykterhet sedan flera år har försökt att pressa på mig ett glas champagne vid festliga tillfällen och fnyst åt min beslutsamhet. Du kommer att bli betraktad som märklig och annorlunda. Vid vissa tillfällen har jag valt att dricka låtsasdrinkar (då det är ytliga bekanta) för att slippa långa diskussioner om detta.

Kan tänka mig att det är värst med lite ytligare bekantskaper (vänner ska kunna acceptera en sån sak dock) men ärligt talat så är det ett helt oacceptabelt och larvigt beteende att fnysa åt någon som inte dricker. Idag är det många som inte dricker på grund av träning etc, jag hade inte tvekat att fräsa av folk med en sådan kommentar (och jag är uppenbart inte en vältränad kille) på ett sätt som inte kunde missförstås.
Jag hade tagit rejält illa vid mig om min familj betett sig som din gjorde, man undrar ju vem som fäster en för stor betydelse vid spriten... får se vad som händer när jag kraschar.
Citera
2010-05-19, 07:07
Medlem
ktorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detandrakontot
Har två frågor:

Tja!
Jag kör helt utan hjälp men kan nog knappast ge några enkla tips bara så här, eftersom vägen ur är så oändligt lång och mödosam. Du måste i grunden vara beredd att offra, lägga om hela ditt liv, beteende osv osv...
Ett lite tips (kanske) vore om du glöttade på bloggen, där beskrivs min väg ut ur missbruket och kriminaliteten...
Have a nice day!
Citera
2010-05-23, 19:46
Medlem
Jag har varit nykter nu i en månad. Jag har aldrig varit nykter längre än max två veckor sedan jag tog mitt första glas, för cirka 20 år sedan. Jag har fortfarande ett fruktansvärt sug efter en "kall jävel". Finns det nån bra medicin, nåt preparat som fungerar mot alkoholabstinens?

Tacksam för svar.
Citera
2010-05-23, 20:15
Medlem
jaja1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosken-Pekka
Jag har varit nykter nu i en månad. Jag har aldrig varit nykter längre än max två veckor sedan jag tog mitt första glas, för cirka 20 år sedan. Jag har fortfarande ett fruktansvärt sug efter en "kall jävel". Finns det nån bra medicin, nåt preparat som fungerar mot alkoholabstinens?

Tacksam för svar.
Antabus
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in