Citat:
Ursprungligen postat av
Mate
Kul att jag kan roa någon! Kan skriva en bok med hundra kapitel om allt jag gjort på fyllan. Många roliga, men även tragiska om vad det innebär att vara beroende.
Kan tänka mig det, att det blir både roligt men förstås också tragiskt.
Men tänk på att just beroendet främst är en konsekvens av uråldriga mekanismer inom oss, som såg till att vi kunde överleva. Vi ser mat, vi äter, mår bra. Nästa gång vi ser mat söker vi upp den igen, eftersom vi mår bra av att äta. I förlängningen börjar hjärnan påminna oss om det: "Du, den där maten som fick oss att må bra, den kanske vi skulle leta efter igen?" Och vips så har man skapat en loop av trigger -> beteende -> belöning. I detta fallet är det nödvänigt för vår överlevnad, men du och jag har upptäckt att alkohol tyvärr använder samma system.
Så fungerar vi i grunden och det är väl därför det är så svårt att bryta när man väl fastnat. Men det går! Jag lovar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mate
Min adhd och autism försätter mig ofta i lustiga situationer med speciella kvinnor.
Fan, slut med detta nu!
Må väl!
Mate
Ja kämpa nu, du kan bli fri från det här. Jag trodde själv det var omöjligt, för det känns omöjligt. Men det går!