2023-12-10, 12:47
Medlem
Mates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Tack!

Ja fy f-n.. Den saknar jag inte
Hoppas du kan komma till ro ikväll i alla fall, försök sova ett par extra timmar om det går. Men jag vet att det är skitavårt när man är abstinent.

Kämpa på och hoppas du känner dig lite bättre imorgon!

Tack själv!

Varför i hela fridens namn häller man i sig detta gift och riskerar precis allt?
Senast redigerad av Mate 2023-12-10 kl. 12:49. Anledning: Frågetecken
Citera
2023-12-10, 22:55
Medlem
Mates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mate
Tack själv!

Varför i hela fridens namn häller man i sig detta gift och riskerar precis allt?
Ute på krogen idag för att dämpa det värsta. Hånglade tyvärr med en pensionär som vid närmare påsyn var dement. Nåväl, hon sa att hon älskade mig och gott så om det gav henne något.

Nu sömn och försök till ytterligare nedtrappning.

Må väl alla!
Citera
2023-12-11, 20:26
Medlem
Citat:
Tack själv!

Den frågan har jag ställt mig 300 gånger. Dricka för att få frid. När man sen nyktrar till så mår man ännu sämre än när man började dricka. Då dricker man igen och sen är karusellen igång. Bättre att acceptera att man mår dåligt från början och hitta strategier att hantera det dåliga måendet. Tog mig ca 2-3 år att fatta och ytterligare 3-4 år innan jag kunde ta mig ur skiten som jag satt mig i.
Citera
2023-12-11, 20:56
Medlem
Citat:
Tack själv!

Exakt, varför?. Det är ju miljonkronorsfrågan.

En stor anledning för mig var helt klart självmedicinering, att jag länge lidit av en depression som aldrig blivit behandlad. Och i takt med att åren gick och supandet fortgick så blev man ju inte direkt en stabilare människa. Då drack jag för att orka med morgondagen, för att kunna sova, för att kunna gå upp, för att orka med frun och barnen, för att orka med mig själv. Man blev ju helt hjärntvättat till slut, en fjärrstyrd tom varelse som endast tänkte på en enda sak: nästa fylla.

Det är ett riktigt, tvättäkta rävgift. Fy fan för skiten.
Citera
2023-12-11, 20:59
Medlem
Citat:
Ute på krogen idag för att dämpa det värsta. Hånglade tyvärr med en pensionär som vid närmare påsyn var dement. Nåväl, hon sa att hon älskade mig och gott så om det gav henne något.

Nu sömn och försök till ytterligare nedtrappning.

Må väl alla!
Haha, tack för att du bjuder på ett gott skratt i alla fall! Hoppas nedtrappningen går bra och att du kommer närmare nykterheten - kämpa på!

Må väl och glöm inte att vara snäll mot sig själv.
Citera
2023-12-12, 12:29
Medlem
Jag har varit nykter 7 i veckor nu. Har aldrig varit i närheten av ett sådant uppehåll på ca 10 år. Det känns fantastiskt även om man får väldigt långtråkigt om helgerna. Finns inte så mycket att göra i en byhåla som man kämpar hårt för att kunna flytta ifrån så småningom.
Citera
2023-12-12, 13:33
Medlem
Mates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veldigtsnelman
Jag har varit nykter 7 i veckor nu. Har aldrig varit i närheten av ett sådant uppehåll på ca 10 år. Det känns fantastiskt även om man får väldigt långtråkigt om helgerna. Finns inte så mycket att göra i en byhåla som man kämpar hårt för att kunna flytta ifrån så småningom.
Bra jobbat!

Är inte så mycket roligare i en större håla.
Citera
2023-12-12, 13:37
Medlem
Mates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Haha, tack för att du bjuder på ett gott skratt i alla fall! Hoppas nedtrappningen går bra och att du kommer närmare nykterheten - kämpa på!

Må väl och glöm inte att vara snäll mot sig själv.
Kul att jag kan roa någon! Kan skriva en bok med hundra kapitel om allt jag gjort på fyllan. Många roliga, men även tragiska om vad det innebär att vara beroende.
Citera
2023-12-12, 16:31
Medlem
Mates avatar
Citat:
Kul att jag kan roa någon! Kan skriva en bok med hundra kapitel om allt jag gjort på fyllan. Många roliga, men även tragiska om vad det innebär att vara beroende.
Min adhd och autism försätter mig ofta i lustiga situationer med speciella kvinnor.

Fan, slut med detta nu!

Må väl!

Mate
Citera
2023-12-12, 17:58
Medlem
Citat:
Kan tänka mig det, att det blir både roligt men förstås också tragiskt.

Men tänk på att just beroendet främst är en konsekvens av uråldriga mekanismer inom oss, som såg till att vi kunde överleva. Vi ser mat, vi äter, mår bra. Nästa gång vi ser mat söker vi upp den igen, eftersom vi mår bra av att äta. I förlängningen börjar hjärnan påminna oss om det: "Du, den där maten som fick oss att må bra, den kanske vi skulle leta efter igen?" Och vips så har man skapat en loop av trigger -> beteende -> belöning. I detta fallet är det nödvänigt för vår överlevnad, men du och jag har upptäckt att alkohol tyvärr använder samma system.

Så fungerar vi i grunden och det är väl därför det är så svårt att bryta när man väl fastnat. Men det går! Jag lovar.

Citat:
Min adhd och autism försätter mig ofta i lustiga situationer med speciella kvinnor.

Fan, slut med detta nu!

Må väl!

Mate
Ja kämpa nu, du kan bli fri från det här. Jag trodde själv det var omöjligt, för det känns omöjligt. Men det går!
Citera
2023-12-12, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manschauvinisten
Hade en riktig karatefylla under jobbets julfest. Blackout utan dess like.
Det var i fredags.
Nu sitter jag på kontoret, gömmer mig ifrån alla människor och vågar inte höra vad jag sagt eller gjort.
Jag har några minnesfragment som kan absolut få in mig på HR och eventuellt avskedad.
Vet inte vad jag ska ta mig till. Jag kan inte dricka. Har aldrig kunnat.
Det måste ta slut nu.

Hur gick det med HR?
Citera
2023-12-14, 17:00
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veldigtsnelman

Grattis! Starkt jobbat🤟
För mig är tristess en av det värsta bovarna till att jag dricker. Har du något intresse eller någon hobby som du kan dränka dig i på helgerna? Det har inte jag, och jag vet inte vad jag ska ta mig till istället för att dricka för att ta bort tristessen 😡
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in