Citat:
Ursprungligen postat av
Blackout911
45 dagar nykter fick det bli. I tisdags blev det återfall big time. Skillnaden denna gång är att jag helt la mig platt för sjukdomen, berättade för första gången för mina närmsta vänner hur det ligger till och har fått mycket stöd från folk i AA/CA.
Även om återfall är riktigt tråkigt så var det nog det bästa som kunde hända mig för nu när man berättat så finns det liksom inte någon återvändo, kapitulerat som man kallar det.
Fin torsdag på er alla som kämpar.
Hjälpte mig enormt att berätta för familj och vänner, gav extra motivation och kraft. Så bra gjort.
Kommit till insikt vilket gift alkohol är för kroppen vilket min alkoholisthjärna haft svårt att fatta. Dom flesta smartklockor mäter hjärtfrekvensvariabilitet där man kan uppskatta om det är det sympatiska (fight or flight) eller det parasympatiska (kroppen läker sig själv) som är aktivt.
Dom få gångerna jag druckit senaste tiderna har visat på att det sympatiska systemet är aktiverat och det tar tid innan kroppen har tagit sig från tillståndet fight or flight även när man nyktrat till. Blir en enorm stress på kroppen. Tänk då om man dricker hela tiden, kroppen jobbar dygnet runt med att göra sig av ett gift som skadar kroppen. Läkningsprocessen fungerar inte optimalt (eller kanske inte alls?)
Denna insikten har sporrat mig ytterligare till att avstå alkohol. Mår bättre än vad jag gjort på länge och dricker mindre än vad jag gjort på länge. Även konditionsstränat i 4 månader vilket också tränar upp nervsystemet till det bättre.