2009-02-23, 11:59
Medlem
Cancertids avatar
Planerar på att skriva ut lite bakgrundsinformation om det hela, för jag märker att alla uppfattar det olika. Problemet har inte pågått så länge som vissa verkar tro, och jag är inte så jättegammal faktiskt.
Nevertheless så är det ett väldigt problem för mig.

Återkommer med lite senare.
Citera
2009-02-23, 16:42
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancertid
Det är förvisso sant, men jag ställer mig hela tiden frågan.
Är jag beroende pga att jag kan tänka mig hur gott det vore med en öl ibland?
Är jag beroende även fast jag är nykter i ett år och sedan tar en kall öl en varm sommardag, även fast jag inte behövde det?
Är jag beroende även fast jag är nykter i ett år men tänker ofta på hur skönt det vore att berusa sig?

Inget fel i att dricka öl eller ta sig en fylla, så länge det görs i måttliga mängder.
Och det är det jag har problem med.

Frågan jag ställer mig är, kan man lära sig att bruka något man tidigare varit beroende av ? I väldigt många fall och även mitt fall så är svaret nej där.

En fylla som går bra kan lätt leda till att du inbillar dig att du kan börja dricka måttligt, vilket du troligtvis inte komma kunna,
Citera
2009-02-23, 17:43
Medlem
knakelibangs avatar
Jag råkade ramla över denna då jag är lite av ett Kevin Smith fan. Denna historia rörde mig en hel del även om jag som sagt är ju partisk.

Kevin Smith "talar" ut om Jason Meves(Jay från Jay & Silentbob) drogberoende som blandmissbrukare(Mestadels heroin) och att han behåller lite humor i det hela samt hans kärlek för denna mannen fick mig nästan att grina som en skolflicka. Men ja, den som orkar har lite läsning framför sig iallafall!

http://silentbobspeaks.com/?s=my+sha...earch&paged=12

En dålig länk men eftersom jag inte kunde navigera som jag ville på sidan så kanske ni inte kan det heller och då är det lättare att klicka sig fram där via sökfunktionen.
Citera
2009-02-23, 21:00
Medlem
This_is_me_s avatar
Citat:
Planerar på att skriva ut lite bakgrundsinformation om det hela, för jag märker att alla uppfattar det olika. Problemet har inte pågått så länge som vissa verkar tro, och jag är inte så jättegammal faktiskt.
Nevertheless så är det ett väldigt problem för mig.

Återkommer med lite senare.

Det verkar som du försöker hitta undanflykter.

I trådstarten skriver du att du dricker för att bota tristess och ångest. Även fast du har en dotter som du vill finnas där för.

Lite senare säger du att det inte något fel att dricka öl och ta en fylla då och då, bara det sker under kontrollerade former.

Därefter skriver du att du har problem med att dricka "normalt"

Du måste inse att du har problem med alkohol även fast det är svårt att erkänna det för sig själv. Om du tänker som du gör nu kommmer du inte kunna bli nykter. Det går inte, även fast det låter hårt. Du måste sluta ljuga för dig själv.
Då jag själv har problem med alkohol, och har haft det länge, vet jag vad jag talar om.
Citera
2009-02-23, 21:44
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av This_is_me_
Det verkar som du försöker hitta undanflykter.

I trådstarten skriver du att du dricker för att bota tristess och ångest. Även fast du har en dotter som du vill finnas där för.

Lite senare säger du att det inte något fel att dricka öl och ta en fylla då och då, bara det sker under kontrollerade former.

Därefter skriver du att du har problem med att dricka "normalt"

Du måste inse att du har problem med alkohol även fast det är svårt att erkänna det för sig själv. Om du tänker som du gör nu kommmer du inte kunna bli nykter. Det går inte, även fast det låter hårt. Du måste sluta ljuga för dig själv.
Då jag själv har problem med alkohol, och har haft det länge, vet jag vad jag talar om.

Mmmm, min tanke också.

Man behöver inte vara gammal för att vara alkoholist. Man behöver inte dricka varje dag. Man behöver inte ha förlorat arbete och lägenhet - och de som sitter på bänken, de utgör ca: 3% av alla alkoholister.

Man kan vara alkoholist som trettonåring.
Man kan vara läkare eller advokat, ha ett fint hus, en hög inkomst och en bra familj - och vara alkoholist.

De flesta alkoholster har arbete, bostad och familj. De som förlorat det, har kommit väldigt långt i sin karriär.

Sen - och det är kanske olika - så ser jag på alkoholism som på graviditet. Man kan inte vara lite alkoholist. Endera så är man det eller så är man det inte.

Tester över internet är verkligen inte trovärdiga, men kan kanske ge en liten hint.
http://www.huddingelankarna.org/tester.htm
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article85340.ab
http://www.alkoholprofilen.se/

Vill du ha ett mer rättvisande test kan du höra dig för i din kommun eller ditt landsting om någon kan göra en AUDIT eller något annat standarniserat och godkänt test på dig.
Citera
2009-02-24, 22:14
Medlem
Cancertids avatar
Tråd kan låsas och slängas bort.
Citera
2009-02-24, 22:52
Medlem
The Masters avatar
Citat:
Tråd kan låsas och slängas bort.
Varför mannen? Är du rädd för något?
Citera
2009-02-24, 23:01
Medlem
Cancertids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Master
Varför mannen? Är du rädd för något?

Livet stötte på oanade konsekvenser, som jag inte trodde skulle påverka mig.

Jag väljer att se sanningen i vitögat någon gång i framtiden.
Tack för allt stöd iallafall.
Citera
2009-02-24, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Mmmm, min tanke också.

Man behöver inte vara gammal för att vara alkoholist. Man behöver inte dricka varje dag. Man behöver inte ha förlorat arbete och lägenhet - och de som sitter på bänken, de utgör ca: 3% av alla alkoholister.

Man kan vara alkoholist som trettonåring.
Man kan vara läkare eller advokat, ha ett fint hus, en hög inkomst och en bra familj - och vara alkoholist.

De flesta alkoholster har arbete, bostad och familj. De som förlorat det, har kommit väldigt långt i sin karriär.

Sen - och det är kanske olika - så ser jag på alkoholism som på graviditet. Man kan inte vara lite alkoholist. Endera så är man det eller så är man det inte.

Tester över internet är verkligen inte trovärdiga, men kan kanske ge en liten hint.
http://www.huddingelankarna.org/tester.htm
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article85340.ab
http://www.alkoholprofilen.se/

Vill du ha ett mer rättvisande test kan du höra dig för i din kommun eller ditt landsting om någon kan göra en AUDIT eller något annat standarniserat och godkänt test på dig.

Men kan man definiera alkoholism?
ALLA som dricker upplever ju problem, av hårdare eller mildare karaktär.
Man glömmer eventuellt saker, vill dricka mer då berusningen tilltar osv. Detta är ju fysiologiskt, det ligger i alkoholens natur och påverkar alla.

De testerna är ju helt tokiga.
Om man inte behöver dricka varje dag, när behöver man då dricka för att kvala in som alkoholist?

Hur definierar du det tillståndet som du beskriver som så definitivt?
Hur kan ni vara övertygade om att cancertid per definition är alkoholist?

Shit, jag tycker att den debatten i dagsläget är helt onyanserad.
Människan är väl mer komplex än att det i alla avseenden uteslutande skulle handla om ett psykologiskt tillstånd och ett berusningsmedel. ??

Jag som person är kluven inför sådana begrepp.
Senast redigerad av chicksdigit 2009-02-24 kl. 23:43.
Citera
2009-02-24, 23:17
Medlem
Citat:

Vad hände Ts?
Citera
2009-02-26, 09:57
Medlem
Citat:

Hej
Är ny anv. här (Inlägg nr 2) men fan va berörd jag blev av detta. Jag sitter i den sitsen att jag har en del vänner som är begynnande(?) alkholister/narkomaner så detta skrämmer mig.

Tycker det verkar som om du verkligen var på rätt spår där ett tag, tror du behöver läsa igenom tråden en gång för att förstå vad du just gått igenom, är det värt att "slänga bort det" för att gå igenom det igen?
Citera
2009-03-03, 12:47
Medlem
Hej
Jag tycker vi andra kan ta över tråden då TS tydligen gett upp. Så nu kan väl vi andra som vill sluta att dricka använda tråden som stöd och uppmuntran åt varandra och om möjligt hjälpa oss att hjälpa oss själva...

Jag har beslutat mig för att sluta dricka, inne på min andra dag bara men man måste ju börja någon stans.

Tänkte gå på AA-möte i dag samt att jag införskaffat en del litteratur angående alkoholmissbruk.

Tänkte börja med att gå på två möten i veckan, äta antabus ( i alla fall så här i början) samt läsa så mycket jag kan om ämnet och om jag känner att jag börjar vackla söka kontakt med öppenvården...

Tror även att det kan vara till viss hjälp att berätta om sitt beslut för anhöriga och vänner då det blir "pinsamt" och inte lika lätt att bara ta sig en fylla igen. Själv tänkte jag vänta några veckor innan jag meddelar mitt beslut, så jag känner mig lite säkrare i sadeln...
Senast redigerad av susej 2009-03-03 kl. 12:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in