2009-03-03, 18:11
Medlem
The Masters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susej
Hej
Jag tycker vi andra kan ta över tråden då TS tydligen gett upp. Så nu kan väl vi andra som vill sluta att dricka använda tråden som stöd och uppmuntran åt varandra och om möjligt hjälpa oss att hjälpa oss själva...

Jag har beslutat mig för att sluta dricka, inne på min andra dag bara men man måste ju börja någon stans.

Tänkte gå på AA-möte i dag samt att jag införskaffat en del litteratur angående alkoholmissbruk.

Tänkte börja med att gå på två möten i veckan, äta antabus ( i alla fall så här i början) samt läsa så mycket jag kan om ämnet och om jag känner att jag börjar vackla söka kontakt med öppenvården...

Tror även att det kan vara till viss hjälp att berätta om sitt beslut för anhöriga och vänner då det blir "pinsamt" och inte lika lätt att bara ta sig en fylla igen. Själv tänkte jag vänta några veckor innan jag meddelar mitt beslut, så jag känner mig lite säkrare i sadeln...
Du gör just nu ett avgörande val för att övervinna ditt missbruk. Grattis till ett klokt val.
Citera
2009-03-04, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The Master
Du gör just nu ett avgörande val för att övervinna ditt missbruk. Grattis till ett klokt val.

Tackar
Var som sagt på AA-möte i går, känndes väldigt bra. Ska gå in i det hela hel hjärtat och försöka mig på de 12 stegen. Är helt novis så jag tänkte be de andra om hjälp att komma igång.

Känns som om man ska lyckas så måste man verkligen förändra hela sin världsbild och även försöka utvecklas som människa.

Berättade för min käre mor samt några kamrater så nu känns det som att jag verkligen är på gång...

Lycka till alla ni andra gemensamt kan vi övervinna det här...
Citera
2009-03-08, 23:38
Bannlyst
Måste ta tag i detta jag med.

Har kommit på att jag lider av sömnapnè, högt blodtryck, och är överviktig.

Måste verkligen trappa ner på drickandet och motionera mera.

På onsdag skall jag ut och fira en födelsedag, det blir min sista berusade kväll hoppas jag.

Önskar mig själv lycka till.
Citera
2009-03-08, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snarko
Måste ta tag i detta jag med.

Har kommit på att jag lider av sömnapnè, högt blodtryck, och är överviktig.

Måste verkligen trappa ner på drickandet och motionera mera.

På onsdag skall jag ut och fira en födelsedag, det blir min sista berusade kväll hoppas jag.

Önskar mig själv lycka till.

Det kan kanske vara lite lurigt att bara sluta tvärt.

Utnyttja den kvällen till att dricka lite mindre, så att du kan agera utifrån din "riktiga", mindre påverkade personlighet. Det gäller sig att lära uppskatta det tillståndet, och sig själv. Kunna gå hem och känna sig nöjd.

Är väl ett långt övergångsstadie dock, om man - som jag - etablerat en fyllepersonlighet som brölar och röjer och alltid är på gott humör. Då förväntar sig folk det, men jag pallar inte må som en utslagen idiot varje söndag med minnesluckor, ångest och illamående. Man får vårda sig själv liksom. Om jag varit nykter/druckit sansat en kväll så vet jag iaf att jag gjort mitt bästa när jag försökte ragga på den där damen exempelvis, istället för att det ska förväntas att jag super ner mig för att våga gå fram och bara kan förlita mig på det tillståndet i mitt liv.

Det är mina tankar.
Lycka till
Citera
2009-03-10, 21:11
Medlem
Hej igen...Det går ännu bra för mig, dock en ganska blygsam nykterhet bara 8 nyktra dagar Äter antabus och går på så mycket AA-möten och tränar så mycket jag hinner.

Känns kanon just nu. Antabusen äter jag mest av rädsla för att den"inre rösten ska sätts i gång) Tänkte forstsätta med det ett par veckor till bara för säkerhets skull.

Funderar också på att sätts igång med "stegen" är det någon som vet hur man kommer igång med dem och hur det hela fungerar? samt om det är rekomenderat att man ska ha gått på ett antal möten innan man bör börja?

Lyckat till alla ni som försöker bli nyktra och ni som tvekar kom med nu så kämpar vi tillsammans
Citera
2009-03-10, 23:58
Medlem
Har nu läst tråden halvfull som jag är då jag jag fastnade i den. Anledningen till att jag fastnade var att jag känner igen mig i mycket som ts och andra skrev. Är 30 och har varit arbetslös i ca 1 år efter fall från tak med sjukskrivning på 2 mån. Har en så länge a-kassa men det går fruktansvärt trögt ekonomiskt. Ändå springer ja på bolaget varannan vecka då a-kassan kommer. De e väl fan inte normalt. Har festat minst varja helg sen man var 15år helst mer. Det var även mycket droger (mest helgdrogande för mig) i 10års tid men drog ner på det rejält då min bästa vän gick bort i heroin plus att min andra närmaste vän fått psykos med full inlåsning på psyket ett par vändor. Vet inte vart jag vill komma med detta men antar att man vill få bekräftat om man kan vara beroende trots att man kan vara nykter i ca 2 veckor som jag var innan idag då försäkrings pengar dök upp på kontot. Har i princip ingen delerium eller svårt att sova förutom natten efter jag supit då sömnen kan bli svår.
Citera
2009-03-11, 00:17
Medlem
The Masters avatar
Citat:
Hej igen...Det går ännu bra för mig, dock en ganska blygsam nykterhet bara 8 nyktra dagar Äter antabus och går på så mycket AA-möten och tränar så mycket jag hinner.

Känns kanon just nu. Antabusen äter jag mest av rädsla för att den"inre rösten ska sätts i gång) Tänkte forstsätta med det ett par veckor till bara för säkerhets skull.

Funderar också på att sätts igång med "stegen" är det någon som vet hur man kommer igång med dem och hur det hela fungerar? samt om det är rekomenderat att man ska ha gått på ett antal möten innan man bör börja?

Lyckat till alla ni som försöker bli nyktra och ni som tvekar kom med nu så kämpar vi tillsammans
Be någon bli din sponsor sedan är det bara att sätta igång. Gör det inte själv då stegen kan skapa mycket känslor som kan te sig ohanterliga och som leder dig till ett återfall i början. Tala om på ett möte att du behöver en sponsor och att denne kan ta kontakt med dig efter mötet. Hittar du ingen det mötet så kör igen även på nästa.

Lycka till önskar killen med snart 3 års drogfrihet.
Citera
2009-03-11, 00:20
Medlem
The Masters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hadefantasi
Har nu läst tråden halvfull som jag är då jag jag fastnade i den. Anledningen till att jag fastnade var att jag känner igen mig i mycket som ts och andra skrev. Är 30 och har varit arbetslös i ca 1 år efter fall från tak med sjukskrivning på 2 mån. Har en så länge a-kassa men det går fruktansvärt trögt ekonomiskt. Ändå springer ja på bolaget varannan vecka då a-kassan kommer. De e väl fan inte normalt. Har festat minst varja helg sen man var 15år helst mer. Det var även mycket droger (mest helgdrogande för mig) i 10års tid men drog ner på det rejält då min bästa vän gick bort i heroin plus att min andra närmaste vän fått psykos med full inlåsning på psyket ett par vändor. Vet inte vart jag vill komma med detta men antar att man vill få bekräftat om man kan vara beroende trots att man kan vara nykter i ca 2 veckor som jag var innan idag då försäkrings pengar dök upp på kontot. Har i princip ingen delerium eller svårt att sova förutom natten efter jag supit då sömnen kan bli svår.
Hej på dig, modig du är som berättar hur det ligger till. Klart att du kan ha utvecklat ett mentalt beroende till en viss del då du prioriterar alkoholen så fort pengarna kommer. Hur du nu dealar med detta är det bara du som kan avgöra. Lycka till hur du nu än bestämmer dig för att göra.
Citera
2009-03-11, 00:54
Medlem
Jo vi närmaste har ju som man minns alltid halvskojat att vi är helgalkisar men nu när man inget jobb har är det lätt att de blir dubbelt så fler helgdagar än bara fre, lör för en. Sen mår man fan skit när det är svårt att få jobb helt plötsligt vilket jag aldrig haft förr. Ska nog fan försöka ta tag i tankar man haft om att softa ner drickat en hel del.
Citera
2009-03-11, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The Master
Be någon bli din sponsor sedan är det bara att sätta igång. Gör det inte själv då stegen kan skapa mycket känslor som kan te sig ohanterliga och som leder dig till ett återfall i början. Tala om på ett möte att du behöver en sponsor och att denne kan ta kontakt med dig efter mötet. Hittar du ingen det mötet så kör igen även på nästa.

Lycka till önskar killen med snart 3 års drogfrihet.

Tack för svaret. Ja jag ska fråga om någon är intresserad av att bli min sponsor. Men är ny i gruppen och novis överhuvudtaget så jag tänkte nog vänta någon vecka eller två till jag känner mig lite tryggare....

Grattis till snart 3 år mycket starkt jobbat....
Citera
2009-03-11, 09:55
Medlem
The Masters avatar
Citat:
Tack för svaret. Ja jag ska fråga om någon är intresserad av att bli min sponsor. Men är ny i gruppen och novis överhuvudtaget så jag tänkte nog vänta någon vecka eller två till jag känner mig lite tryggare....

Grattis till snart 3 år mycket starkt jobbat....
Låter som ett sunt beslut, du skall göra det du känner dig bekväm med.
Citera
2009-03-14, 18:43
Bannlyst
Ja då var det lördag. Jag har druckit hela veckan men idag beslöt jag mig för att låta bli eftersom jag mådde såpass dåligt. Det gick så långt att jag var tvungen att gå till gymmet (som jag inte varit på på länge) och springa tills jag inte orkade mer. Sen hasade jag mig hem och la mig på sängen och mådde askasst.

Jag kollade på tv och då kommer "sober" med TOOL och jag tar det som ännu ett tecken på att låta bli att supa ikväll. Nu har jag tagit mig en 20 minuters het dusch och sträckt på mig och lyssnar på lite glad musik. Jag mår bra faktiskt. Känns som att jag lika gärna kan gå och köpa ett sexpack folköl men tänker absolut inte göra det bara för att hålla mig. Det känns märkligt att sitta en lördagkväll och höra dunka dunka från grannen utan att jag själv dricker.

Det blir gymmet imorgon igen, ska springa tills jag inte kan andas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in