Citat:
Ursprungligen postat av
mrtowlie
Att umgås med folk som dricker som en själv är uteslutet om man ska försöka vara nykter och samtidigt ha trevligt, men att umgås med folk som inte är alkoholister utan dricker normalt är lättare (iaf för mig). Jag har varit nykter många gånger tillsammans med folk som verkligen bara tar ett par öl och sen får det räcka så.
Sitter jag med en annan alkis som mig själv är det outhärdligt speciellt när denne börjar tjata utav bara helvete att "en öl skadar väl inte". Då undviker jag hellre sällskapet helt alternativt krökar (tyvärr).
Okej borde omformulera, umgås inte med människor som dricker sig berusade eller i miljöer där dessa frekvent förekommer. Exempelvis går jag inte ut på krogen en lördagskväll, kan hända att jag går på restaurang lite tidigare på kvällen men det är också allt.
Hjälper förstås att jag i grund och botten är en person som trivs med att vara ensam, även under perioder där jag dricker/har druckit(kan ju hoppas att det är definitivt denna gång

så har det hänt att jag inte träffat en människa på veckor. Kan ju bli lite marigare om man har något slags, för mig obegripligt, behov av att ha en stor social kontaktyta.
(Fast även om andra bara tar en eller ett par öl så är det för min del onödigt att utsätta mig för frestelsen)