2009-02-22, 20:50
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BB1
Så fulhet innebär att personen är sjuk enligt den logiken? Du vet själv om att det inte stämmer och de flesta kvinnor är lämpliga mödrar och blir också mödrar.

Citat:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Logik

ren hy friskt hår osv. vissar helt klart på en persons hälsotillstånd. de är säkert inga problem för en kvinna med hepatit att blli gravid. men kan hennes kropp föda barnet? därimot krävs de mycket för att man verkligen ska skada sin arvsmassa, alltså kan säden från en 80 årig picasso säkert vara mycket intressant (och hade ju bevisligen fullt upp). faktum är ju att vi till stor del letar lämpliga gener hos våran partner.

speglar inte de här verkligheten dessutom? de män som kan skaffar en så ung och atractiv kvinna som möjligt. och kvinnor tycks söka män som är framgångsrika.

i bland har kvinnor en kärlek till sina män som verkar fullständningt blind. förmodligen derför att dom trots manens brister kommer kunna avla ett friskt barn tillsammans.
Senast redigerad av Flickpojken 2009-02-22 kl. 21:06.
Citera
2009-02-22, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solbea
1.Det är just det jag menar att kvinnors självkänsla undermineras av utseendehetsen. Redan som små piskas vi att jämföra oss med varandra, att Lisa hon är så söt med nätt figur och har så vackert leende medan Sara har tunt hår och är kobent. Det finns mediateorier där det diskuteras hur media fungerar på människor och då har vi just den där spegelteorin att medierna uppvisar en bild av verkligheten om än vind och skev och sen finns det teorier som talar om images of women, symbols of reality där det vi ser som avporträtteras är bara en fiktiv version av verligheten som vilken roman eller film som helst. Bilden är falsk och inte äkta. För var har vi då den äkta bilden av kvinnan? Den har vi inom oss av de kvinnor som finns runt omkring oss men de påverkas av den här mediabilden ändå. Vi dömer och jämför utseenden oavsett bra självkänsla eller inte. Vi speglar oss i det vi ser och identfierar oss med bilderna och sedan är det klart att at visa låter inte detta ta överhanden. Det ok vi kvinnor bär är att vi måste vara behagfulla i viss mån. Vi är det inte om vi skriker och slåss för våra rättigheter.

Äntligen börjar den här tråden få lite kött på benen!

Jag tror att kvinnor alltid har bedömts efter sitt utseende mer än män och kommer alltid att göra det.
Hos män handlar kraven mer om att utstråla trygghet och ha social status.

Jag tror detta är biologiskt betingat och oberoende av kultur.
Må så vara det ligger ovanligt stor fokus på utseendet i vår tidsålder.

Men jag tror inte det är media eller vår kultur i sig som har skapat grunden för utseendehetsen. Reklamen spelar an på våra medfödda drifter, och aldrig förr i historien har vi haft en lika bred mediaexponering som idag.
I och med denna ständiga exponering så triggas unga kvinnors "tävlingsinstinkt" på ett sätt som saknar motstycke i historien.
Citera
2009-02-22, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Molson Canadian
Se dig omkring. Vilka är männen som porträtteras i media och vad gör de?
Jämför sedan på samma sätt med kvinnor som porträtteras.

Har du svårt att hitta kvinnliga politiker? Är dessa tillsatta där som sexobjekt? Har de ingen makt i dina ögon?
Vi fostras och våra värderingar grundläggs i grundskolan. En miljö som är väldigt matriarkal. Den miljön har större inverkan på oss än några bilder på nakna kvinnor, den påverkar oss mer än vad någon politiker gör när vi nått vuxen ålder.
Denna matriarkala fostran ligger till grund för den massiva feministiska och matriarkala svammeldoktrinen vi ser idag i Sverige, den har hjärntvättat både pojkar och flickor.
Senast redigerad av lillskrot 2009-02-22 kl. 20:53.
Citera
2009-02-22, 20:51
Medlem
monti garbis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillskrot
1. Pojkar lär sig tidigt att konkurrera på liv och död för att vinna flickors gunst. Livet som pojke är stressigt. traumatiserande, bittert och farligt.

Om du tänker efter litet nu innan du låter kass impulskontroll ta överhanden..

Vem lär pojkar detta? Vilka har ansvaret för den utbildningen?
Knappast kvinnor! Men du är inne på rätt område, allt börjar väldigt tidigt och ju mer ni indoktrineras till att uppfylla vissa oerhört skeva förväntningar ju mer traumatiserande, bittert och farligt blir det.
Citera
2009-02-22, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monti garbi

Knappast kvinnor! Men du är inne på rätt område, allt börjar väldigt tidigt och ju mer ni indoktrineras till att uppfylla vissa oerhört skeva förväntningar ju mer traumatiserande, bittert och farligt blir det.
Ingen lär pojkar detta, det är bara livets villkor.
Citera
2009-02-22, 20:53
Medlem
Solbeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...bestämmer statusordningen? Om det är männen så kan Ni väl strunta i det och sätta upp Er egen. Om det är kvinnorna som gör det så har Ni bara Er själva stt skylla.

Om kvinnor har en underordnad ställning, vilket säkerligen kan diskuterar utifrån flera parametrar, så är det för det första inte självklart att den är strukturell, och för det andra inte säkert att den är dålig. För egen del anser jag att feministerna fokuserar på fel saker. Män har alltid, och kommer alltid, att intressera sig för kvinnors utseende. Detta kan inte fostras, eller "avstruktureras" bort. Istället får man försöka fokusera på att hantera de jämställdhetsproblem som går att hantera. Mäns våld mot kvinnor, eller kvinnors ständiga krav på manlig betalning av förmåner, för att ta ett problem på respektive sida.

1. Vad menar du? Allt som kvinnor företar sig för att på något sätt ta över makten och statusen blir ju utskrattat. Se bara på det mediedrev som kom av feministiskt intitiv. Kvinnorna framställdes som hönshjärnor som inte kunde samarbeta. Så var det ju inte, men i media så framställdes det felaktigt så.

2. Du menar att det är bra med en underordnad ställning? Okej, du är fri att uttrycka dig!

3. Ja men frågeställningen var om det är objektifieringen av kvinnan är neagtiv. Och det tycker inte du. Fine!
Vad gäller mäns våld mot kvinnor så vet jag knappt något mer som inte debatterats i pressen.
Citera
2009-02-22, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monti garbi

Jo kvinnor har hand om pojkars uppfostran och utbildning i väldigt hög grad, från förskola upp till årskurs nio då de flesta har utvecklat sina grundvärderingar. Anser du att barns tidiga fostran är dominerad av män? Men pojkarna är trots detta kåta, vill knulla, vill se snygga, sexiga kvinnor. De stångar sig blodiga mot varandra för att få komma till i rätt kvinnliga gener.
Citera
2009-02-22, 20:57
Medlem
monti garbis avatar
Citat:
Ingen lär pojkar detta, det är bara livets villkor.

I din värld ja.
Citera
2009-02-22, 20:58
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BB1
Så fulhet innebär att personen är sjuk enligt den logiken? Du vet själv om att det inte stämmer och de flesta kvinnor är lämpliga mödrar och blir också mödrar.

Det är en del av evolutionen.
Människan har viss historia av sexuell selektion vilket har påverkat vår utveckling.
Citera
2009-02-22, 20:59
Medlem
monti garbis avatar
Citat:
Jo kvinnor har hand om pojkars uppfostran och utbildning i väldigt hög grad, från förskola upp till årskurs nio då de flesta har utvecklat sina grundvärderingar. Anser du att barns tidiga fostran är dominerad av män? Men pojkarna är trots detta kåta, vill knulla, vill se snygga, sexiga kvinnor. De stångar sig blodiga mot varandra för att få komma till i rätt kvinnliga gener.

Bullshit! Småpojkar söker manliga förebilder, och vad får dom se?

Behöver jag säga mer...
Citera
2009-02-22, 21:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kalaspojken

Jag tror att kvinnor alltid har bedömts efter sitt utseende mer än män och kommer alltid att göra det.

Men jag tror inte det är media eller vår kultur i sig som har skapat grunden för utseendehetsen. Reklamen spelar an på våra medfödda drifter, och aldrig förr i historien har vi haft en lika bred mediaexponering som idag.
I och med denna ständiga exponering så triggas unga kvinnors "tävlingsinstinkt" på ett sätt som saknar motstycke i historien.

Bra talat .

Den moderna människan är ca 160 000 år gammal och vi har bara haft kläder i 60-90 000 år så vi skall vara näck egentligen
Citera
2009-02-22, 21:01
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalaspojken

jag kan bara instämma. kvinnor är inte fångar i en könsroll som samhället och i synerhet män har tvingat in dom i, vilket är skälva grunden för feminismen. de här är fel! och har sitt ursprung i 50-talets psykologi.
Senast redigerad av Flickpojken 2009-02-22 kl. 21:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in