Citat:
Ursprungligen postat av Solbea
1.Det är just det jag menar att kvinnors självkänsla undermineras av utseendehetsen. Redan som små piskas vi att jämföra oss med varandra, att Lisa hon är så söt med nätt figur och har så vackert leende medan Sara har tunt hår och är kobent. Det finns mediateorier där det diskuteras hur media fungerar på människor och då har vi just den där spegelteorin att medierna uppvisar en bild av verkligheten om än vind och skev och sen finns det teorier som talar om images of women, symbols of reality där det vi ser som avporträtteras är bara en fiktiv version av verligheten som vilken roman eller film som helst. Bilden är falsk och inte äkta. För var har vi då den äkta bilden av kvinnan? Den har vi inom oss av de kvinnor som finns runt omkring oss men de påverkas av den här mediabilden ändå. Vi dömer och jämför utseenden oavsett bra självkänsla eller inte. Vi speglar oss i det vi ser och identfierar oss med bilderna och sedan är det klart att at visa låter inte detta ta överhanden. Det ok vi kvinnor bär är att vi måste vara behagfulla i viss mån. Vi är det inte om vi skriker och slåss för våra rättigheter.
Äntligen börjar den här tråden få lite kött på benen!
Jag tror att kvinnor alltid har bedömts efter sitt utseende mer än män och kommer alltid att göra det.
Hos män handlar kraven mer om att utstråla trygghet och ha social status.
Jag tror detta är biologiskt betingat och oberoende av kultur.
Må så vara det ligger ovanligt stor fokus på utseendet i vår tidsålder.
Men jag tror inte det är media eller vår kultur i sig som har skapat grunden för utseendehetsen. Reklamen spelar an på våra medfödda drifter, och aldrig förr i historien har vi haft en lika bred mediaexponering som idag.
I och med denna ständiga exponering så triggas unga kvinnors "tävlingsinstinkt" på ett sätt som saknar motstycke i historien.