2009-02-22, 20:29
Moderator
Strix m/94s avatar
Vem...

Citat:
Ursprungligen postat av Solbea
Jag har sagt det tidigare och säger det igen. Objektifieringen av kvinnan leder til utseende hets och en snäv bild av det feminina som mest förknippas med passiva egenskaper som at var vän, mjuk och ljuv. Hon förväntas att se bra ut på ett sätt som inte förväntas av män. Onani är ju bra och visst objektifierar kvinnor männen i sina fantasier på samma sätt som män objektifierar kvinnor. Bara för att man är feminist så behöver man inte sträva efter att vara så oattraktiv för männen som möjligt. Det handlar inte om någon sexualmoralism här inte utan om att synliggöra maktstrukturer där kvinnan status är lägre än mannen mycket p ga av denna objektifiering och sexualisering av kvinna ni det offentliga rummet.

...bestämmer statusordningen? Om det är männen så kan Ni väl strunta i det och sätta upp Er egen. Om det är kvinnorna som gör det så har Ni bara Er själva stt skylla.

Om kvinnor har en underordnad ställning, vilket säkerligen kan diskuterar utifrån flera parametrar, så är det för det första inte självklart att den är strukturell, och för det andra inte säkert att den är dålig. För egen del anser jag att feministerna fokuserar på fel saker. Män har alltid, och kommer alltid, att intressera sig för kvinnors utseende. Detta kan inte fostras, eller "avstruktureras" bort. Istället får man försöka fokusera på att hantera de jämställdhetsproblem som går att hantera. Mäns våld mot kvinnor, eller kvinnors ständiga krav på manlig betalning av förmåner, för att ta ett problem på respektive sida.
Citera
2009-02-22, 20:30
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molson Canadian
Mig veterligen hittar allsköns män partners.

Rent statistiskt så hittar allsköns kvinnor partners i större utsträckning än vad allsköns män gör det så jag tycker nog man kan påstå att kraven på män är större på ett statistiskt plan på partnermarknaden.
Citera
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Källa?

Se dig omkring. Vilka är männen som porträtteras i media och vad gör de?
Jämför sedan på samma sätt med kvinnor som porträtteras.

Citat:
Hur menar du då?
Skulle kvinnors utseendekrav baseras på att de annars har svårt att attrahera män?

Klart en snygg man har konkurrensfördelar på samma sätt som en kvinna.

Tror nog de flesta kvinnor tar Brad Pitt framför Bert Karlsson.

Jag menar att allsköns män hittar partners. Jag menar att kvinnors "utseendekrav" är tämligen mediokra emedan "kraven" på personliga egenskaper är högre.
Citera
Medlem
Solbeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av möbelklister
Jag ska försöka förstå detta. Rätta mig om jag har fel.

Utseendehets är en konsekvens av objektifiering, och det är något negativt med utseendehets gissar jag? Men kan inte utseendehetsen lika gärna bero på en viss samhällsfilosofi som säger att vi inte ska leva för vår egen skull, utan använda andra människor som speglar. Med en starkare självkänsla och självständighet skulle man inte behöva se objektifiering som något negativt och inget som måste ge en överdriven fixering vid utseende.

"Synliggöra maktstrukturer" är en sån där floskel som får mig misstänksam mot feminismens teorier. Kan vi få se strikta och utförliga definitioner av begreppen synliggörande och maktstruktur? Samt goda motiv för just de definitionerna.

En annan sak som är intressant för mig är vad ni vill göra när ni är klara med att "synliggöra maktstrukturer". Vad bli nästa steg?

Hur kan man säga att statusen är lägre för kvinnan? När det gäller det mesta i samhället är det ju helt andra saker än kön som brukar avgöra status (utbilning, förmögenhet, inkomster, utseende, sysselsättning, formella positioner i organisationer/hierarkier, etc). I relationer är det annat som gäller. Kan man generalisera och få fram något relevant?

1.Det är just det jag menar att kvinnors självkänsla undermineras av utseendehetsen. Redan som små piskas vi att jämföra oss med varandra, att Lisa hon är så söt med nätt figur och har så vackert leende medan Sara har tunt hår och är kobent. Det finns mediateorier där det diskuteras hur media fungerar på människor och då har vi just den där spegelteorin att medierna uppvisar en bild av verkligheten om än vind och skev och sen finns det teorier som talar om images of women, symbols of reality där det vi ser som avporträtteras är bara en fiktiv version av verligheten som vilken roman eller film som helst. Bilden är falsk och inte äkta. För var har vi då den äkta bilden av kvinnan? Den har vi inom oss av de kvinnor som finns runt omkring oss men de påverkas av den här mediabilden ändå. Vi dömer och jämför utseenden oavsett bra självkänsla eller inte. Vi speglar oss i det vi ser och identfierar oss med bilderna och sedan är det klart att at visa låter inte detta ta överhanden. Det ok vi kvinnor bär är att vi måste vara behagfulla i viss mån. Vi är det inte om vi skriker och slåss för våra rättigheter.

2.Okej du skulle kunna få höra en hel svada om just detta synliggörande av makstrukter som jag menar. Nummer ett, vi lever i ett patriarkat då waspen är norm (whitianglosaxianstraightprotestant). Som föregående talare har påpekat så porträtteras männen i media som aktiva, de är där i egenskaper av att de uträttar något medan kvinnor finns på bilderna som estetisk utfyllnad. Det är männen som sitter på flesta maktpostioner i samhället där beslut fattas. Vad jag menar med synliggörande är att på feminismens agenda gäller det att visa på ojämlikhet och sexism, maktmissbruk och pennalism och rasim. Tänk på alla dessa feminsmer på sjuttiotalet som kämpade för kvinnors rättigheter. Utan dom hade inte fri abort eller debatten om lika lön för lika arbete inte funnits. Vad blir nästa steg att tillsätat felr kvinnor i maktpositioner t ex.

3. Det säger sig självt att stausen är lägre för kvinnan. Hon tjänar mindre, är överrepresenterad i lågstatusyrken som äldrevården. Som sagt så är betyldsen av ett bra utseende större för kvinnan än för mannen.
Citera
2009-02-22, 20:31
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Rent statistiskt så hittar allsköns kvinnor partners i större utsträckning än vad allsköns män gör det så jag tycker nog man kan påstå att kraven på män är större på ett statistiskt plan på partnermarknaden.

Hur tänker du då?
Citera
2009-02-22, 20:34
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Så vi ska då även förbjuda David Beckham då han påverkar unga killar att intressera sig för fotboll och metrosexualitet vilket gör deras val mindre fria än de kunde ha varit?

Du drar inte lite väl hastiga slutsatser nu när du påklistrar mig åsikter jag inte har?
Jag har överhuvudtaget inte pratat om förbud i den här saken.

Däremot är det uppenbart att det finns åtskilligt fler alternativ för pojkar att växa upp till än det finns för flickor, just av anledningen att det inte är en enda typ av man som porträtteras. David Beckham är en av ofantligt många. Porträtteringen av kvinnor är tämligen ensidig och det är i princip alltid samma typ av kvinna som idealiseras.
Citera
2009-02-22, 20:36
Medlem
monti garbis avatar
Citat:
Så objektifiering är okej om inte sex är inblandat?
Vad gjorde då att tidningsomslagen var fel?

Män framställs som aktiva, modiga, hjälteköret du vet.
Kvinnor som passiva åskådare, när det i verkligheten ofta är tvärtom.

Citat:
Tror nog de flesta kvinnor tar Brad Pitt framför Bert Karlsson.

Kan du inte vara ännu litet mer svart/vit om du anstränger dig?
47 nyanser av grått har du aldrig hört talas om?
Citera
2009-02-22, 20:36
Medlem
Citat:
1.Det är just det jag menar att kvinnors självkänsla undermineras av utseendehetsen. Redan som små piskas vi att jämföra oss med varandra, att Lisa hon är så söt med nätt figur och har så vackert leende medan Sara har tunt hår och är kobent. Det finns mediateorier där det diskuteras hur media fungerar på människor och då har vi just den där spegelteorin att medierna uppvisar en bild av verkligheten om än vind och skev och sen finns det teorier som talar om images of women, symbols of reality där det vi ser som avporträtteras är bara en fiktiv version av verligheten som vilken roman eller film som helst. Bilden är falsk och inte äkta. För var har vi då den äkta bilden av kvinnan? Den har vi inom oss av de kvinnor som finns runt omkring oss men de påverkas av den här mediabilden ändå. Vi dömer och jämför utseenden oavsett bra självkänsla eller inte. Vi speglar oss i det vi ser och identfierar oss med bilderna och sedan är det klart att at visa låter inte detta ta överhanden. Det ok vi kvinnor bär är att vi måste vara behagfulla i viss mån. Vi är det inte om vi skriker och slåss för våra rättigheter.

2.Okej du skulle kunna få höra en hel svada om just detta synliggörande av makstrukter som jag menar. Nummer ett, vi lever i ett patriarkat då waspen är norm (whitianglosaxianstraightprotestant). Som föregående talare har påpekat så porträtteras männen i media som aktiva, de är där i egenskaper av att de uträttar något medan kvinnor finns på bilderna som estetisk utfyllnad. Det är männen som sitter på flesta maktpostioner i samhället där beslut fattas. Vad jag menar med synliggörande är att på feminismens agenda gäller det att visa på ojämlikhet och sexism, maktmissbruk och pennalism och rasim. Tänk på alla dessa feminsmer på sjuttiotalet som kämpade för kvinnors rättigheter. Utan dom hade inte fri abort eller debatten om lika lön för lika arbete inte funnits. Vad blir nästa steg att tillsätat felr kvinnor i maktpositioner t ex.

3. Det säger sig självt att stausen är lägre för kvinnan. Hon tjänar mindre, är överrepresenterad i lågstatusyrken som äldrevården. Som sagt så är betyldsen av ett bra utseende större för kvinnan än för mannen.

1. Pojkar lär sig tidigt att konkurrera på liv och död för att vinna flickors gunst. Livet som pojke är stressigt. traumatiserande, bittert och farligt. Belöningen är när man lyckats vinna en söt flickas gunst och får ejakulera ett niagarafall rätt in i henne.

2. Är inte de flesta svenska kvinnor också skyldiga till WASP då det är den kultur vi är sprungen ur? Män tar sig till makten, det är en blodig kamp som endast ett fåtal går vinnande ur och får åtnjuta. Vilka stora kvinnoproblem och orättvisor existerar idag som inte redan rättats till? Kan du se några exempel där kvinnor faktiskt har fördelar kontra män?

3. Det finns inga som helst bevis för att kvinnor tjänar mindre för samma arbete. Det är en feministisk lögn.
Citera
2009-02-22, 20:38
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillskrot
Flickorna får skylla sig själva om de är så lättlurade att några omslag kan påtvinga dem deras livssyn. Är flickor så undermåliga, osjälvständiga och blåsta så vill vi inte ha dem på någon högre position i samhället ändå, det vore samhällsskadligt. Angående din sexuella läggning så tror jag att du kommer om några år växa ifrån feminismens onyanseradde trams och bilda familj, vara en kärleksfull hustru och mor och ägna dig åt arbete i övrigt.

Jag har ofta tänkt att om det är så att män är som du m fl ger bilden av så är det obegripligt att vi tillåter män i regeringsposition.

Pojkarna är ju minst lika lättlurade som köper bilden av flickor som bihang till för att vara behagliga.

Jag är en kärleksfull förlovad sambo som gifter mig inom kort. Hur det blir med barn får vi se. Inget av det får mig att tycka att det är riktigt med ett sexistiskt samhälle.
Citera
2009-02-22, 20:45
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Nej, jag köper inte det argumentet att utseendehetsen hos män skulle vara ett lika stort problem än den som har drabbat kvinnan. Självklart är det inte bra om män drabbas av ortorexi och dylika skönhetsjukdomar eller vad man ska kalla det som är ett symptom på kroppsfixeringen. Vi gör klokast i att försöka motverka utseendepressen som drabbar kvinnor. Det är inte sunt att fullt normala nioåringar bantar och har stringtrosor.

Nu tycker jag du blundar för problemen helt här. Bara för att männen inte har "samma sorts press" på sig som kvinnorna har så är det inte samma sak som att män inte skull kunna känna press på sitt utseende som kvinnor gör.

Det är ju inte männen som känner press på att var smal som en sticka och springa runt i stringtrosor, för att de tror att de skall räknas.. ...
Männen har en annan utseendes press på sig än den kvinnor i regel har, och det är att var så muskulös och "biffig" som möjlig i stället vilket kan leda till att männe pumpar sig fulla med olaglig testosteron, i stället och är bosatt på gym.

Du kan ju inte applicera ett könsrellaterat utseendes problem på motsatta könet.

Med din logik så kan ju männen hävda att kvinnor inte har utseendes problem egentligen då det inte yttra sig på samma sätt på kvinnor som för männen.
Citera
2009-02-22, 20:46
Medlem
Citat:
Jag har ofta tänkt att om det är så att män är som du m fl ger bilden av så är det obegripligt att vi tillåter män i regeringsposition.

Pojkarna är ju minst lika lättlurade som köper bilden av flickor som bihang till för att vara behagliga.

Jag är en kärleksfull förlovad sambo som gifter mig inom kort. Hur det blir med barn får vi se. Inget av det får mig att tycka att det är riktigt med ett sexistiskt samhälle.
Ett sexistiskt samhälle som bara finns i ditt huvud. Vad med mig finner du så oerhört stötande och äcklande? Att jag inte håller med ditt omogna kvasifeministiska svammel? Du är så självupptagen att du projicerar ut dina problem, dina svårigheter, din ångest över sexiga bilder på kvinnor på övriga samhället. Det finns inget farligt i bilder på vackra, sexiga kvinnor. Vi kan inte hindra våra barn från att uppleva verkligheten. Strunt i att föda i såfall. Sex komplicerar vår tillvaro, barndomen är betydligt mindre komplicerad, men den är en ofrånkomlig, nödvändig och naturlig del av människans tillvaro.
Bara för att lilla Sara 12 år är ful, platt och osexig, ska ingen få vara det?
Är det någon bakåtsträvande tanke att det ska vara lika illa för alla annars blir det orättvist? Vad gör pojkarna för fel som blir kåta av bilder på vackra kvinnor?
Citera
2009-02-22, 20:47
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Se dig omkring. Vilka är männen som porträtteras i media och vad gör de?
Jämför sedan på samma sätt med kvinnor som porträtteras.

Beror var jag tittar.
I en dagstidning ser jag Reinfeldt och Sahlin medan jag i ett modemagasin oftare ser män och kvinnor som gör reklam för kläder och parfym.

Citat:
Jag menar att allsköns män hittar partners. Jag menar att kvinnors "utseendekrav" är tämligen mediokra emedan "kraven" på personliga egenskaper är högre.

Jaha, och? Vad bevisar det?
Mäns utseendekrav är mig veterligen rätt så mediokra de med.

Citat:
Hur tänker du då?

Rimligtvis att kraven på att behaga det motsatta könet är större för män än för kvinnor.

Citat:
Du drar inte lite väl hastiga slutsatser nu när du påklistrar mig åsikter jag inte har?
Jag har överhuvudtaget inte pratat om förbud i den här saken.

Däremot är det uppenbart att det finns åtskilligt fler alternativ för pojkar att växa upp till än det finns för flickor, just av anledningen att det inte är en enda typ av man som porträtteras. David Beckham är en av ofantligt många. Porträtteringen av kvinnor är tämligen ensidig och det är i princip alltid samma typ av kvinna som idealiseras.

Ska vi tala utseendehets så anser jag mäns möjligheter vara mer likriktade än kvinnors. Titta bara på modebranschen.

Sedan så visar statistik återigen att män idealiserar ett större antal kvinnor medan kvinnor idealiserar ett mindre antal män som å andra sidan idealiseras desto mer.

Citat:
Ursprungligen postat av monti garbi
Män framställs som aktiva, modiga, hjälteköret du vet.
Kvinnor som passiva åskådare, när det i verkligheten ofta är tvärtom.

Har du något belägg för vad du påstår?

Citat:
Kan du inte vara ännu litet mer svart/vit om du anstränger dig?
47 nyanser av grått har du aldrig hört talas om?

Vad menar du?
Jag jämförde en man som anses ha sitt utseende som en fördel med en man som anses ha sitt utseende som en nackdel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in