2009-02-22, 20:11
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solbea
Nej, jag köper inte det argumentet att utseendehetsen hos män skulle vara ett lika stort problem än den som har drabbat kvinnan.

Frågan är väl om det är relevant att dela upp i två olika problem baserat på just kön, och det är helt andra saker som har de starkaste korrelationerna, och om det i grunden är exakt samma problem för båda könen. Jag trodde att det fanns vetenskapliga ambitioner inom feminismen.

Citat:
Vi gör klokast i att försöka motverka utseendepressen som drabbar kvinnor. Det är inte sunt att fullt normala nioåringar bantar och har stringtrosor.

Vad bör göras?
Citera
2009-02-22, 20:12
Medlem
monti garbis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av möbelklister
Jag kanske har läst tråden slarvigt, men jag ser inget bra svar på frågan i trådstarten.

Är objektifiering av ondo eller av godo? För vem och varför?

Några har använt ordet onaniobjekt? Är onani bra eller dåligt? Är det något fult, och i så fall enligt vilken etik? Bör man sträva efter att inte vara onaniobjekt för någon annan? Hur ska man i så fall agera? Långa dräkter i grå vadmal? Sluta tvätta sig? Måste feminism alltid vara sexualmoralism?

Onani handlar om dina allra innersta fantasier, och dom är dina, du delar dom inte med någon, du stör ingen med dom, såvida du inte står vid en park och blottar dig.

Sexobjektifiering i det offentliga rummet är en helst annan sak, det stör tillräckligt många människor för att inte tas på allvar. Problemet är det gamla same-old same-old, osäkra kids identifierar sig med bilderna dom ser och inbillar sig att bilderna är ett ideal som säger att i din kropp ligger ditt värde, samtidigt som föräldrar och lärare försöker ge kidsen helt andra värderingar.

Som t.ex ditt värde finns i din människosyn, dina inre egenskaper, din tolerans osv.
Citera
2009-02-22, 20:14
Medlem
BB1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
en kvinna ska vara vacker vilket indikerar hälsa, då är hon en lämplig mor.

män därimot gallras hårt beroende på egenskaper.
Så fulhet innebär att personen är sjuk enligt den logiken? Du vet själv om att det inte stämmer och de flesta kvinnor är lämpliga mödrar och blir också mödrar.
Citera
2009-02-22, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monti garbi
Onani handlar om dina allra innersta fantasier, och dom är dina, du delar dom inte med någon, du stör ingen med dom, såvida du inte står vid en park och blottar dig.

Sexobjektifiering i det offentliga rummet är en helst annan sak, det stör tillräckligt många människor för att inte tas på allvar. Problemet är det gamla same-old same-old, osäkra kids identifierar sig med bilderna dom ser och inbillar sig att bilderna är ett ideal som säger att i din kropp ligger ditt värde, samtidigt som föräldrar och lärare försöker ge kidsen helt andra värderingar.

Som t.ex ditt värde finns i din människosyn, dina inre egenskaper, din tolerans osv.
Vill du förbjuda en viss typ av bilder på en viss typ av kvinnor alltså? För att de stackars kidsen som uppenbarligen i dina ögon inte har minsta förmåga att tänka själv ska slippa få en i dina ögon felaktig bild av verkligheten?
Citera
2009-02-22, 20:18
Medlem
BagareBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molson Canadian
Överlag tycker jag att det verkar som att kvinnor "skiter" i mäns utseende i valet av partner.
Så bra. Men jag vill gå ett steg längre, jag vill inte bli bedömd efter min status, precis som kvinnor slipper det.

Ska det behöva vara så att min lillebror kommer hem gråtandes för att han blir bortvald av flickorna till förmån för killarna som är bättre på fotboll? Va?! Ska det behöva vara så?!

Nu står han därute i snörusket och övar och övar bara för att passa in. Stackars alla småkillar. Vilka krav de har på sig.
Citera
2009-02-22, 20:21
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solbea
1. Gäsp, nu blir jag faktiskt lite trött. SJÄLVKLART så fins det män som är lika måna om sitt utseende som kvinnor men nämn den man som spenderar timmar framför spegeln och drar i obetydliga valkar på kroppen eller lägger ner en hel morgon på att få till den perfekta make upen. De är ju inte lika många va!?
Ja så finns det kroppsbyggande män såklart som visst står och drar i den där lilla valken men de är ju en minioritet. Vad jag vill komma med på samma sätt SEneca den äldre alltid avslutade med att för övrigt at Kartago bör förstöras så anser jag att vi måste motverka objektifieringen av kvinnan som skapar utseendehets hos främst yngre flickor.

Man behöver inte vara kroppsbyggare för att känna press.
Inte lika många? Det är ingen tävling mellan könen, ville bara betona att detta inte är könsbetingat och när vi ändå är inne på att anse att man är ful etc. så är det lika vanligt med BDD hos båda könen.
Visst finns det många män som spenderar mycket tid på sitt utseende, trodde du något annat?
Vilken typ av objektifiering ska motarbetas och på vilket sätt skulle det få kvinnor att sluta sträva efter att vara vackra?

Citat:
2.Javisst är det så. Det manliga idealet med tvättbrädemage och välansad bringa leder ju till att de män som uppfyller dessa krav sållas ut att bli modeller på samma sätt som smala kvinnor med de perfekta proportionerna 90-60-90 får visa upp sig i underkläder på bild. Det håller jag verkligen inte med om att det skulle ligga henne till last om en fd underklädesmodell väljer at bli civilekonom. tvärtom! Utseende blir allt viktigare även då det inte ska ha det som då det gäller saker där utseendet inte ska ha någon betydelse.

Klart att utseende spelar roll både för män och kvinnor i arbetslivet. Det förnekar jag inte!
Men man måste knappast vara en skönhet. Titta på kvinnorna inom makteliten. Men sedan skrev du faktiskt att mindre sexiga kvinnor tas mer på allvar.

Citat:
3.ja jag sa ju det. Vi kvinnor fantiserar ju om er män lika mycket som nu gör det om oss om man nu bara ska tala om den straighta delen av befolkningen.

Vad är då problemet med att män tänker på sex?

Citat:
Jag vet var du vill komma, herr secret-agenda!

Vi talar sexobjektifiering här, inte objektifiering och porträttfotografering

Men snyggt försök ändå..

Så objektifiering är okej om inte sex är inblandat?
Vad gjorde då att tidningsomslagen var fel?

Citat:
Och på vilket sätt porträtteras män?
Som regel som aktiva. Män i media framställs som regel för sina egenskaper, vad de gör och/eller säger. Kvinnor i media framställs som regel för motsatsen.

Källa?

Citat:
Överlag tycker jag att det verkar som att kvinnor "skiter" i mäns utseende i valet av partner.

Hur menar du då?
Skulle kvinnors utseendekrav baseras på att de annars har svårt att attrahera män?

Klart en snygg man har konkurrensfördelar på samma sätt som en kvinna.

Tror nog de flesta kvinnor tar Brad Pitt framför Bert Karlsson.
Citera
2009-02-22, 20:22
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Sexobjektifiering i det offentliga rummet är en helst annan sak, det stör tillräckligt många människor för att inte tas på allvar.

Är det någon som menar att du bör ta H&M-reklam "på allvar" (vad det nu ska betyda i detta sammanhang)?

Citat:
Problemet är det gamla same-old same-old, osäkra kids identifierar sig med bilderna dom ser och inbillar sig att bilderna är ett ideal som säger att i din kropp ligger ditt värde, samtidigt som föräldrar och lärare försöker ge kidsen helt andra värderingar.

Det finns ju annat i vår kultur som antyder att intelligens, samarbetsförmåga, kompetens, formell utbildning, snabbhet, nogrannhet, sunda värderingar och allt möjligt annat bidrar till vårt värde, så vad är problemet med att just utseende (eller till och med "sexighet") finns med på denna lista?

Det finns ju de som tycker att det är farligt med "hets" om allt möjligt. Vissa talar om studiehets om man vill införa betyg eller ha kvar hemläxor. Är det något speciellt med just det yttre som är skadligt att bry sig om? Eller är det hets i allmänhet som är av ondo?

Citat:

Värde för vem? För dig? Andra kanske tycker att även mitt utseende bidrar till mitt värde.
Citera
2009-02-22, 20:23
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillskrot
Men monti garbi, har dessa kvinnor som avbildas främst för sitt utseende i media tvingats till att vara med på omslaget som senaste runkobjekt? I såfall är det olagligt och bör genast upphöra, ring polisen!
Om inte, så är det dessa vuxna kvinnors eget val, dem njuter nog av att tjäna pengar på att bli åtrådda av män? Vad är problemet? En gång i tiden var inte feminismen sexualfientlig och livrädd för lite naturligt pojkrunkande. Idag är feminismen en trist soppa som attraherar asexuella eller lesbiska kvinnor.

Problemet är att det påverkar fler än dem själva. Det påverkar t ex flickor att tro att deras primära uppgift i livet är att vara behagliga. Att det är där vikten skall ligga i deras liv. Vad de gör är mindre viktigt än hur de ser ut. Det i sin tur påverkar deras förutsättningar att välja annorlunda.

Jag är varken lesbisk eller asexuell.
Citera
2009-02-22, 20:23
Moderator
Strix m/94s avatar
Ja...

Citat:
Ursprungligen postat av BagareBengt
Skiter kvinnan i mitt utseende?

...i huvudsak, om du är rik/känd/mäktig/har hög status.
Citera
2009-02-22, 20:26
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Problemet är att det påverkar fler än dem själva. Det påverkar t ex flickor att tro att deras primära uppgift i livet är att vara behagliga. Att det är där vikten skall ligga i deras liv. Vad de gör är mindre viktigt än hur de ser ut. Det i sin tur påverkar deras förutsättningar att välja annorlunda.

Så vi ska då även förbjuda David Beckham då han påverkar unga killar att intressera sig för fotboll och metrosexualitet vilket gör deras val mindre fria än de kunde ha varit?
Citera
2009-02-22, 20:27
Medlem
Citat:

Flickorna får skylla sig själva om de är så lättlurade att några omslag kan påtvinga dem deras livssyn. Är flickor så undermåliga, osjälvständiga och blåsta så vill vi inte ha dem på någon högre position i samhället ändå, det vore samhällsskadligt. Angående din sexuella läggning så tror jag att du kommer om några år växa ifrån feminismens onyanseradde trams och bilda familj, vara en kärleksfull hustru och mor och ägna dig åt arbete i övrigt.
Citera
2009-02-22, 20:27
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BagareBengt
Så bra. Men jag vill gå ett steg längre, jag vill inte bli bedömd efter min status, precis som kvinnor slipper det.

Ska det behöva vara så att min lillebror kommer hem gråtandes för att han blir bortvald av flickorna till förmån för killarna som är bättre på fotboll? Va?! Ska det behöva vara så?!

Nu står han därute i snörusket och övar och övar bara för att passa in. Stackars alla småkillar. Vilka krav de har på sig.

Likställer du "status" med personliga egenskaper?
Det gör inte jag. Mig veterligen hittar allsköns män partners.

Ska det behöva vara så att min brorsdotter kommer hem gråtandes för att hon inte ens får chansen att spela fotboll?
Ska det behöva vara så att min brorsdotter får lära sig att för att passa in så ska hon vara behaglig, passiv och inte ta för mycket plats?
Det finns väl ändå en hel del belägg för att både killar och tjejer uppfattar att tjejerna pratar väldigt mycket mer än killarna, trots att man testat att slaviskt ge hälften av frågorna var?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in