Citat:
Ursprungligen postat av Solbea
Jag har sagt det tidigare och säger det igen. Objektifieringen av kvinnan leder til utseende hets och en snäv bild av det feminina som mest förknippas med passiva egenskaper som at var vän, mjuk och ljuv. Hon förväntas att se bra ut på ett sätt som inte förväntas av män. Onani är ju bra och visst objektifierar kvinnor männen i sina fantasier på samma sätt som män objektifierar kvinnor. Bara för att man är feminist så behöver man inte sträva efter att vara så oattraktiv för männen som möjligt. Det handlar inte om någon sexualmoralism här inte utan om att synliggöra maktstrukturer där kvinnan status är lägre än mannen mycket p ga av denna objektifiering och sexualisering av kvinna ni det offentliga rummet.
Jag ska försöka förstå detta. Rätta mig om jag har fel.
Utseendehets är en konsekvens av objektifiering, och det är något negativt med utseendehets gissar jag? Men kan inte utseendehetsen lika gärna bero på en viss samhällsfilosofi som säger att vi inte ska leva för vår egen skull, utan använda andra människor som speglar. Med en starkare självkänsla och självständighet skulle man inte behöva se objektifiering som något negativt och inget som måste ge en överdriven fixering vid utseende.
"Synliggöra maktstrukturer" är en sån där floskel som får mig misstänksam mot feminismens teorier. Kan vi få se strikta och utförliga definitioner av begreppen
synliggörande och
maktstruktur? Samt goda motiv för just de definitionerna.
En annan sak som är intressant för mig är vad ni vill göra när ni är klara med att "synliggöra maktstrukturer". Vad bli nästa steg?
Hur kan man säga att statusen är lägre för kvinnan? När det gäller det mesta i samhället är det ju helt andra saker än kön som brukar avgöra status (utbilning, förmögenhet, inkomster, utseende, sysselsättning, formella positioner i organisationer/hierarkier, etc). I relationer är det annat som gäller. Kan man generalisera och få fram något relevant?