2009-02-22, 19:27
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing

Män förekommer för övrigt oftare än kvinnor på bild i media.

Och på vilket sätt porträtteras män?
Som regel som aktiva. Män i media framställs som regel för sina egenskaper, vad de gör och/eller säger. Kvinnor i media framställs som regel för motsatsen.
Citera
2009-02-22, 19:35
Medlem
möbelklisters avatar
Jag kanske har läst tråden slarvigt, men jag ser inget bra svar på frågan i trådstarten.

Är objektifiering av ondo eller av godo? För vem och varför?

Några har använt ordet onaniobjekt? Är onani bra eller dåligt? Är det något fult, och i så fall enligt vilken etik? Bör man sträva efter att inte vara onaniobjekt för någon annan? Hur ska man i så fall agera? Långa dräkter i grå vadmal? Sluta tvätta sig? Måste feminism alltid vara sexualmoralism?
Citera
2009-02-22, 19:36
Medlem
Solbeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
På vilket sätt är detta enbart ett kvinnoproblem? Det finns nog gott om män som också vill ha en snyggare kropp.

Vad menar du med att kvinnor bedöms efter sitt yttre?
Tror du blandar ihop lite. När du tittar på underklädesmodellerna så är det kvinnor som valts ut för sitt utseende precis som de manliga underklädesmodellerna valts ut för sina utseenden.
Enligt nedanstående exempel skulle ju ett visst yttre vara dåligt för kvinnan och således något som inte borde vara eftersträvansvärt.

Enligt studier så tänker män och kvinnor lika ofta på sex. Så i en föreläsningssal är det lika stor sannolikhet att de kvinnliga lyssnarna har sexuella fantasier som att de manliga har det.

Finns det fortfarande människor med 1800-talssyn om att kvinnor inte har en sexualitet?

1. Gäsp, nu blir jag faktiskt lite trött. SJÄLVKLART så fins det män som är lika måna om sitt utseende som kvinnor men nämn den man som spenderar timmar framför spegeln och drar i obetydliga valkar på kroppen eller lägger ner en hel morgon på att få till den perfekta make upen. De är ju inte lika många va!?
Ja så finns det kroppsbyggande män såklart som visst står och drar i den där lilla valken men de är ju en minioritet. Vad jag vill komma med på samma sätt SEneca den äldre alltid avslutade med att för övrigt at Kartago bör förstöras så anser jag att vi måste motverka objektifieringen av kvinnan som skapar utseendehets hos främst yngre flickor.

2.Javisst är det så. Det manliga idealet med tvättbrädemage och välansad bringa leder ju till att de män som uppfyller dessa krav sållas ut att bli modeller på samma sätt som smala kvinnor med de perfekta proportionerna 90-60-90 får visa upp sig i underkläder på bild. Det håller jag verkligen inte med om att det skulle ligga henne till last om en fd underklädesmodell väljer at bli civilekonom. tvärtom! Utseende blir allt viktigare även då det inte ska ha det som då det gäller saker där utseendet inte ska ha någon betydelse.

3.ja jag sa ju det. Vi kvinnor fantiserar ju om er män lika mycket som nu gör det om oss om man nu bara ska tala om den straighta delen av befolkningen.

4.När har jag sagt att vi kvinnor inte har en sexualitet?
Senast redigerad av Solbea 2009-02-22 kl. 19:40. Anledning: Så nu blir det rätt!
Citera
2009-02-22, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Molson Canadian
Som regel som aktiva. Män i media framställs som regel för sina egenskaper, vad de gör och/eller säger. Kvinnor i media framställs som regel för motsatsen.
Men monti garbi, har dessa kvinnor som avbildas främst för sitt utseende i media tvingats till att vara med på omslaget som senaste runkobjekt? I såfall är det olagligt och bör genast upphöra, ring polisen!
Om inte, så är det dessa vuxna kvinnors eget val, dem njuter nog av att tjäna pengar på att bli åtrådda av män? Vad är problemet? En gång i tiden var inte feminismen sexualfientlig och livrädd för lite naturligt pojkrunkande. Idag är feminismen en trist soppa som attraherar asexuella eller lesbiska kvinnor.
Citera
2009-02-22, 19:47
Medlem
BagareBengts avatar
Citat:
Tänk på oss män som bara är jättevackra men mindre duktiga på att "vara aktiva". Hur tror du det känns för oss att försöka leva upp till bilden av att vi hela tiden ska vara framgångsrika?

Så här är det. En man ska vara framgångsrik, en kvinna ska vara vacker.
De senaste åren har kraven hårdnat. En kvinna bedöms fortfarande för hur hon ser ut och en man för vad han gör, men, nu ska en man vara framgångsrik och helst se bra ut medan en kvinna ska vara snygg och helst göra lite karriär också.

Nu är då frågan, är det mannen eller kvinnan som fått mest ökad press?
Ja, jag kan ju bara se till mig själv, men jag skiter fullständigt i kvinnans "karriär"..
Skiter kvinnan i mitt utseende?
Citera
2009-02-22, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monti garbi
Naturligvis inte, men visa mig en trådstart på F&J som inte snabbt snöar in på mäns sexuella fantasier och preferenser. En av de stora anledningarna till att det är stört omöjligt att ha en diskussion med en nivå värd namnet.
Du förstår inte hur central vår sexualitet är. Allt är sex! SEX! Du får åka ut i rymden eller något. Risken finns ju att du stöter på en grön gubbe med tre huvuden som skriker" Fientligt inställt objekt!" och angriper dig med en attackrunk med påföljande nedsolkning. Det vore kul att se dig ståendes på någon avlägsen planet med aliensperma över din lekamen.
Citera
2009-02-22, 19:51
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solbea
1. Gäsp, nu blir jag faktiskt lite trött. SJÄLVKLART så fins det män som är lika måna om sitt utseende som kvinnor men nämn den man som spenderar timmar framför spegeln och drar i obetydliga valkar på kroppen eller lägger ner en hel morgon på att få till den perfekta make upen. De är ju inte lika många va!?
Ja så finns det kroppsbyggande män såklart som visst står och drar i den där lilla valken men de är ju en minioritet. Vad jag vill komma med på samma sätt SEneca den äldre alltid avslutade med att för övrigt at Kartago bör förstöras så anser jag att vi måste motverka objektifieringen av kvinnan som skapar utseendehets hos främst yngre flickor.

Om det bara handlar om olika frekvens mellan könen så är det väl bättre att säga att det är objektifiering eller kroppsfixering i allmänhet (oberoende av kön) som är problematiskt?
Citera
2009-02-22, 19:52
Medlem
Solbeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av möbelklister
Jag kanske har läst tråden slarvigt, men jag ser inget bra svar på frågan i trådstarten.

Är objektifiering av ondo eller av godo? För vem och varför?

Några har använt ordet onaniobjekt? Är onani bra eller dåligt? Är det något fult, och i så fall enligt vilken etik? Bör man sträva efter att inte vara onaniobjekt för någon annan? Hur ska man i så fall agera? Långa dräkter i grå vadmal? Sluta tvätta sig? Måste feminism alltid vara sexualmoralism?

Jag har sagt det tidigare och säger det igen. Objektifieringen av kvinnan leder til utseende hets och en snäv bild av det feminina som mest förknippas med passiva egenskaper som at var vän, mjuk och ljuv. Hon förväntas att se bra ut på ett sätt som inte förväntas av män. Onani är ju bra och visst objektifierar kvinnor männen i sina fantasier på samma sätt som män objektifierar kvinnor. Bara för att man är feminist så behöver man inte sträva efter att vara så oattraktiv för männen som möjligt. Det handlar inte om någon sexualmoralism här inte utan om att synliggöra maktstrukturer där kvinnan status är lägre än mannen mycket p ga av denna objektifiering och sexualisering av kvinna ni det offentliga rummet.
Citera
2009-02-22, 20:00
Medlem
Solbeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av möbelklister
Om det bara handlar om olika frekvens mellan könen så är det väl bättre att säga att det är objektifiering eller kroppsfixering i allmänhet (oberoende av kön) som är problematiskt?

Nej, jag köper inte det argumentet att utseendehetsen hos män skulle vara ett lika stort problem än den som har drabbat kvinnan. Självklart är det inte bra om män drabbas av ortorexi och dylika skönhetsjukdomar eller vad man ska kalla det som är ett symptom på kroppsfixeringen. Vi gör klokast i att försöka motverka utseendepressen som drabbar kvinnor. Det är inte sunt att fullt normala nioåringar bantar och har stringtrosor.
Citera
2009-02-22, 20:03
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BagareBengt
Tänk på oss män som bara är jättevackra men mindre duktiga på att "vara aktiva". Hur tror du det känns för oss att försöka leva upp till bilden av att vi hela tiden ska vara framgångsrika?

Så här är det. En man ska vara framgångsrik, en kvinna ska vara vacker.
De senaste åren har kraven hårdnat. En kvinna bedöms fortfarande för hur hon ser ut och en man för vad han gör, men, nu ska en man vara framgångsrik och helst se bra ut medan en kvinna ska vara snygg och helst göra lite karriär också.

Nu är då frågan, är det mannen eller kvinnan som fått mest ökad press?
Ja, jag kan ju bara se till mig själv, men jag skiter fullständigt i kvinnans "karriär"..
Skiter kvinnan i mitt utseende?

Överlag tycker jag att det verkar som att kvinnor "skiter" i mäns utseende i valet av partner.
Citera
2009-02-22, 20:06
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solbea
Jag har sagt det tidigare och säger det igen. Objektifieringen av kvinnan leder til utseende hets och en snäv bild av det feminina som mest förknippas med passiva egenskaper som at var vän, mjuk och ljuv. Hon förväntas att se bra ut på ett sätt som inte förväntas av män. Onani är ju bra och visst objektifierar kvinnor männen i sina fantasier på samma sätt som män objektifierar kvinnor. Bara för att man är feminist så behöver man inte sträva efter att vara så oattraktiv för männen som möjligt. Det handlar inte om någon sexualmoralism här inte utan om att synliggöra maktstrukturer där kvinnan status är lägre än mannen mycket p ga av denna objektifiering och sexualisering av kvinna ni det offentliga rummet.

Jag ska försöka förstå detta. Rätta mig om jag har fel.

Utseendehets är en konsekvens av objektifiering, och det är något negativt med utseendehets gissar jag? Men kan inte utseendehetsen lika gärna bero på en viss samhällsfilosofi som säger att vi inte ska leva för vår egen skull, utan använda andra människor som speglar. Med en starkare självkänsla och självständighet skulle man inte behöva se objektifiering som något negativt och inget som måste ge en överdriven fixering vid utseende.

"Synliggöra maktstrukturer" är en sån där floskel som får mig misstänksam mot feminismens teorier. Kan vi få se strikta och utförliga definitioner av begreppen synliggörande och maktstruktur? Samt goda motiv för just de definitionerna.

En annan sak som är intressant för mig är vad ni vill göra när ni är klara med att "synliggöra maktstrukturer". Vad bli nästa steg?

Hur kan man säga att statusen är lägre för kvinnan? När det gäller det mesta i samhället är det ju helt andra saker än kön som brukar avgöra status (utbilning, förmögenhet, inkomster, utseende, sysselsättning, formella positioner i organisationer/hierarkier, etc). I relationer är det annat som gäller. Kan man generalisera och få fram något relevant?
Citera
2009-02-22, 20:09
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:

en kvinna ska vara vacker vilket indikerar hälsa, då är hon en lämplig mor.

män därimot gallras hårt i första hand beroende på egenskaper.
Senast redigerad av Flickpojken 2009-02-22 kl. 20:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in