Citat:
Ursprungligen postat av monti garbi
Det märks väldigt tydligt att du och jag haft helt skilda uppväxtmiljöer.
Det vet jag inget om, men visst kan man anta och gissa sig till det.
Citat:
För mig är inte ideal ett dugg komplicerat, p.g.a att mina föräldrar lärde mig att inte lägga något värde i det. Men att se dig sitta och försvara sexobjektifierad reklam t.ex i tråd efter tråd gör att jag förstår att du tycker det är komplicerat.
Det handlar inte om att jag försvarar utan att jag försöker ta problemet för vad det är. Du är tydligen ett utmärkt exempel på en kvinna som genomskådat idealen och inte känner någon press.
Det jag menade med att det kan vara komplicerat är att om vi har en tjej som vill leva upp till skönhetsidealet så kan hon dels tycka det är jobbigt och pressande och hon bantar och mår dåligt att hon inte är vacker men samtidigt så hyllar hon och lyfter själv upp idealet. Genom sin strävan att själv nå dit bekräftar hon och erkänner idealet som något eftersträvansvärt.
Förstår du lite mina tankegångar?
Alltså de killar och tjejer som aktivt strävar efter idealet lägger till skillnad från dig ett värde i idealet annars skulle man inte sträva efter det även om idealet för dessa individer ändå många gånger upplevs som negativt.
Citat:
Nå upp dit? Var? Varför? Du duger alldeles perfekt som den smarta kille du är utan att behöva gå på varenda trick media och reklambranschen har i boken, för att få dig att konsumera mer, se bättre ut, ge ett bättre intryck blablabla.
Jag tror nog mångt och mycket att det handlar om bekräftelsebehov. Man vill leva upp till ett ideal och känna sig bekräftad av andra människor. Detta är egentligen inget unikt för just utseendet utan det kan gälla andra saker också. Därför tror jag inte på att måla ut reklam som idealiserar vissa utseenden som den store Satan då problemet oftast handlar om bekräftelse och de uttryck jakten på det kan ta sig. Jag tror många mår bra av att ses som vackra av omgivningen. Det är nog få som vill anses vara fula.
Citat:
"Det finns ju något med det man gillar eftersom man ser det som eftersträvansvärt" och det gör man enbart av betingning, inte av egna val, tyvärr.
Givetvis fattar jag också att idealen är socialt konstruerade, såväl kvinnoidealet som mansidealet även om det i sin tur antagligen har vissa rötter i biologiskt betingade sexuella preferenser.
Men för att vara lite konstruktiv, hur ser du på objektifieringen och idealiserandet av vissa kroppstyper. Vad utgörs problemet av och vad ska man i så fall göra för att bekämpa problemet?
Problemet är väldigt komplext och jag varken tror på eller vill ha förbud, vilket av dig tolkas som försvar av sexobjektifierande reklam.
Problemet kan ju handla om allt i från att tjejer tycker att en viss skådespelare är så snyyygg till att man i filmer framställer en viss typ av tjej som snygg.
Alltså, jag ser det inte som önskvärt att man bekämpar skönhetsidealen och jag tror inte heller att man kan göra det. Det vore ett farligt samhälle där tycke och smak ska granskas och godkännas.
Vad anser du att man bör göra för att bekämpa detta om du ens finner det önskvärt att man bekämpar det.