2009-03-10, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Synergy
Jamen sitter du fortfarande och snackar samma skit som senast jag var här, för kanske två veckor sedan?

Du har ingen aning, absolut ingen aning om hur killar känner sig och hur drabbade dem är av medias uppfattning om den riktiga mannen. Du ser inte ens problematiken, för du bryr dig säkert inte.

Det gynnar ju inte kvinnosaken att bry sig om männens orättvisor och bekymmer, eller hur?

Bilden av den riktiga mannen i media är dessutom något helt befängt. Mannen media beskriver är den som är formad efter kvinnors önskemål. En slags drömkille som existerar lika lite som drömtjejen.

De killar som är korkade nog att försöka leva upp till denna bild (de är många) blir alltid lika förvirrade när de sedan upptäcker att man inte alls får tjejer av att vara en gentleman som bjuder, är gullig och söt.

Att skaffa kropparna de manliga modellerna har är dessutom flera gånger svårare än att som tjej skaffa kropparna de kvinnliga modellerna har.

Killars kukar skall även framhävas och har man inte en stor nog så duger man inte (enligt medias uppfattning om drömkillen).

Hur än desperat en tjej blir kan hon alltid fixa sig själv på flera sätt. Operationer och dylikt. De tjejer som nu är korkade nog att falla för dessa ideal det vill säga (verkar också vara många).

Män har inte samma krav på sig som kvinnor nej, men de krav män har på sig är absolut hårdare och tuffare att leva upp till.
För att få en partner, för att bara nämna en sak av många, krävs det som känt rätt så mycket mer av en man än av en kvinna. Är det någon här som vill förneka det?

Är ni aldrig ute på krogen? Där ser ni väl att tjejer som saknar alla skönhetsattribut modellerna har ändå har köer av killar efter sig.

Den här debatten börjar bli riktigt irriterande och uttjatad. Blev besviken när jag såg att den ens fanns kvar.
Sen ser man att samma skojare som kom med befängda argument veckor tidigare fortfarande är kvar och sprider samma snack....

Ja, och till skillnad från dig bagatelliserar jag inte det motsatta könets negativa påverkan av ideal. Jag sa bara att det inte är lika stort, ännu. Du är helt fri att prata om mansideal och om du vill. Förmodligen gör det mer nytta än att ondgöra sig över att kvinnor gnäller över kvinnoidealet.

Du behöver inte lyssna på mig, det är inte ens dig jag pratar med. TITTA BORT för helvete.
Citera
2009-03-10, 14:29
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Här ger du ju själv svar. Då kan man ju fråga sig, vilka konsekvenser det får, när man förmedlar en fantasibild som inte speglar verkligheten. Naturligtvis blir det ett ideal, något man vill uppnå och rätta sig efter. Det blir ett krav. Det spelar ingen roll vad lilla mamma säger, när hela världen säger att du inte duger.

Människor med bra föräldrar får också ätstörningar. -Något som bara ökar och ökar dessutom. Vad kan det bero på?

Så man ska alltså förbjuda dessa bilder då det är för mycket fantasi och för lite verklighet över detta?
Hur skiljer sig då mannens idealbild från detta? Den är ju minst lika ouppnåbar och knappast en verklighetsförankrad bild över kroppen som är representerbar för män i allmänhet.

Citat:
Ursprungligen postat av leoni
Att ni inte drabbats av det beror förmodligen på att ni inte har samma krav på er. Eller så är ni inte medvetna om hur mycket det påverkar.

Läs inlägget över ditt där jag skriver att jag faktiskt har påverkats av ideal, fast jag är kille.

Citat:
Jag sa bara att det inte är lika stort, ännu.

Fast detta är ju som sagt individuellt. Det finns killar som påverkas jättemycket och tjejer som inte ens bryr sig för att ge perspektiv på det hela.

Men du kan trots allt inte inse att det så kallade problemet är individuellt.
Alltså om du ser en manlig eller kvinnlig modell och det lyfts fram som ett vackert utseende så är det ju individuellt om man vill sträva efter det eller inte.
Jag vet tjejer som aldrig skulle vilja se ut som modellerna då de tycker att deras kroppar är fula och killar som inte för allt i världen skulle vilja se ut som Brad Pitt då de anser han vara tunn som en räka.
Citera
2009-03-10, 14:32
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ja, och till skillnad från dig bagatelliserar jag inte det motsatta könets negativa påverkan av ideal. Jag sa bara att det inte är lika stort, ännu. Du är helt fri att prata om mansideal och om du vill. Förmodligen gör det mer nytta än att ondgöra sig över att kvinnor gnäller över kvinnoidealet.

Nja, det ni gör är att han hävdar att killar har större press medan du hävdar att kvinnor har större press på sig.

Så ska man utgå från det så bagatelliserar ni lika mycket.

Jag tror man tjänar på att se båda könens problematik och att man inte i så generella termer kan tala om detta.

Varför skulle mansidealet i sig skapa mindre press än kvinnoidealet i sig?
Citera
2009-03-10, 14:53
Medlem
Synergys avatar
Citat:
[b]Du behöver inte lyssna på mig, det är inte ens dig jag pratar med. TITTA BORT för helvete.

Jag skiter väl i om det inte är mig du pratar med. Jag har lika stor rätt att ifrågasätta dig oavsett vem du snackar med.

Vad är det du blir så förbannad på?

Hänger du här får du förvänta dig mothugg och inte vara så jävla rädd för kritik.

Sen är jag visst medveten om vilka svårigheter kvinnor lever under, bara det att jag till skillnad från andra även ser svårigheterna män lever under.
Citera
2009-03-10, 16:28
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ja. Vi ställer krav på varandra. Men var kommer det i från tror du, uppfattningen om att tjejer i första hand värderas efter hur vackra de är, och att de måste se ut på ett visst sätt för att de ska anses vara vackra?
Det börjar ju inte först i tonåren, grunden läggs ju långt innan.

Varför rycker du meningen ur sitt sammanhang? Meningen stod inbäddat i ett helt stycke
Inte isolerat för sig själv.

Som du ser så frågade jag "Vad är deras föräldrar?" I samma stycke.. Jag säger det igen som jag skrev i andra stycket..
Att dessa unga tonårs tjejer har dessa krav på sig ser jag som ett svek från föräldrarna, då föräldralös inte har lyckats att förmedlar skillnaden mellan "dikt och verklighet". Sedan så kan man gott även gnälla på kvinnorna som jobbar på tjej-tidningarna med. Men i första hand föräldrana då det är deras jobb som förälder att lära skillnad mellan "dikt och verklighet".

Citat:
Här ger du ju själv svar. Då kan man ju fråga sig, vilka konsekvenser det får, när man förmedlar en fantasibild som inte speglar verkligheten. Naturligtvis blir det ett ideal, något man vill uppnå och rätta sig efter. Det blir ett krav. Det spelar ingen roll vad lilla mamma säger, när hela världen säger att du inte duger.

Människor med bra föräldrar får också ätstörningar. -Något som bara ökar och ökar dessutom. Vad kan det bero på?

Ja just det jag gav ju ett eget svar på det hela. Varför ställer du då den typen av frågor? (Se ovan)
Vad konsekvenserna får? Jo att det är ens egna problem om man inte vill förstå och ta till sig att det är skillnad mellan riktiga verklighet och en glorifiering av verkligheten..
Det är även en del av föräldrarjobbet att lära sina barn detta med..
Människor har faktiskt ett eget ansvar med i vad det gör och vad de väljer att ta efter. Det är något du inte benämner.. Utan väljer att skylla "på hela vrälden" säger annat..
Ja då brister föräldrar i förmedlingen, och tjejen vägra att ta eget ansvar för vad de gör emot sin kropp.. Det är inte "hela världens fel" att tjejer vägra att ta ansvar för sin egna kropp och hälsa och vägrar att lyssna på mamsingen eller som i mitt fall papsingen som var den som var den "glasklara"..
Sedan är det dumt av dig att skriva "på hela världen".. Överdrifter är inte bra om man vill förmedla något.
Det är som så här att vissa kulturer så är det faktiskt "tjock/ rund" som gäller som idial på kvinnor, vanligast i U-länder. Detta idial som tas upp här är ett "I-lands problem"..

Sedan så ställer du en massa frågor men ger inga svar på frågor du får.. Varför?
Jag ställde denna fråga till dig..
Bara för att du vet INGEN tjej som inte har ångest över sitt utseende så menar du att de inte finns tjejer som kan ha bra självbild och var nöjd med sig själv?
Kan du svar på den frågan eller var den försvår ställd för dig?
Citera
2009-03-10, 16:31
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing

Jag hoppas att du förväntar dig att få det "klassiska svaret" som i grunden handlar om att tjejer "alltid lider mer än killar och det är alltid mest synd omtjejer"

Den där "tävlan" du vet
Citera
2009-03-10, 16:47
Medlem
Ja. Ni har helt rätt. Jag ger mig.
Citera
2009-03-10, 21:02
Medlem
Citat:
Ja. Ni har helt rätt. Jag ger mig.

Tack, det värmer att du äntligen kommit till "insikt"!
Citera
2009-03-10, 21:51
Medlem
monti garbis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing

Därför att ni inte bara accepterar det, ni sitter här i klar majoritet och försvarar det också. Så är ni funtade.

Men det finns få kvinnor jag känner som känner sig bekväma med "kvinnoidealet" utan dom anser att idealbilden av kvinnan har inte ett dugg med kvinnor att göra öht. Få kvinnor ser ut som idealet och är totalt utan värde i sig. Den är skapad av män, den styrs av män, reklambranschen styrs av män, big bucks styrs av män, around & round we go on & on & on.

Just av den anledningen skapar det mindre press på er, inte så svårt va?
Citera
2009-03-10, 21:57
Medlem
monti garbis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fateless
Tack, det värmer att du äntligen kommit till "insikt"!

Smickra dig inte, bara för någon tar en tankepaus ska du inte förhasta dig..
Tror du att ett åsiktsforum är en marknadsplats för att få folk att komma till insikt förstår jag ju definitivt vad du gör här..
Citera
2009-03-10, 22:13
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monti garbi
Därför att ni inte bara accepterar det, ni sitter här i klar majoritet och försvarar det också. Så är ni funtade.

Finns kvinnor som inte har något emot reklam också.

Citat:
Men det finns få kvinnor jag känner som känner sig bekväma med "kvinnoidealet" utan dom anser att idealbilden av kvinnan har inte ett dugg med kvinnor att göra öht. Få kvinnor ser ut som idealet och är totalt utan värde i sig. Den är skapad av män, den styrs av män, reklambranschen styrs av män, big bucks styrs av män, around & round we go on & on & on.

Vad menar du med idealet? Finns många kvinnor som anses som vackra enligt rådande ideal så att väldigt få skulle leva upp till det har du fel i.

Sedan ser väl inte de flesta män ut som idealmannen heller så problemet är väl lika stort för oss. Besök en strand så får du se att långt ifrån alla karlar ser ut som underklädesmodeller.

Finns dessutom undersökningar som visar på att med rådande ideal är det svårare för en man att klassas som vacker än vad det är för en kvinna.
Så mansidealet har i så fall inte så mycket att göra med män heller.
Sedan vågar jag påstå att även kvinnor har stor makt över mansidealet på samma sätt som du hävdar att män har makt över kvinnoidealet.

Styrd av män? Modebranschen är en bransch där kvinnor är väldigt inflytelserika, tillsammans med homosexuella män.
Sedan om vi talar catwalk-modeller vågar jag påstå att det utseendet är mer kommersiellt gångbart bland tjejer än bland heterosexuella män.

Citat:
Just av den anledningen skapar det mindre press på er, inte så svårt va?

Varför?
Ideal är komplicerat. Det finns ju något med det man gillar eftersom man ser det som eftersträvansvärt och något att se upp till samtidigt som man kanske tycker det är jobbigt och pressande om man inte själv når upp dit.
Citera
2009-03-11, 00:21
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Rimligt är det inte. Men det är likförbannat ett problem för många. Om hela ens omvärld signalerar att man måste se ut på ett speciellt sätt för att vara värd något anpassar man sig ju till det och gör det till sina egna tankar. Då blir det väldigt viktigt att se bra ut för att duga. Och det spelar egentligen ingen roll hur man faktiskt ser ut, det är stressen som är det väsentliga och skapar ångesten.

"Problem" för att de frivilligt går och släpar på det. De kan sluta upp med såna dumheter när som helst, men det gör dem inte. Därför föraktar jag dem öppet och hjärtligt. Det är p.g.a dem som dessa utseendefixerade ideal lever vidare, allt dem behöver göra är att vägra... Men det gör dem inte. För i grund och botten är de bekräftelsehoror som "bara vill bli omtyckta". Jag hatar bekräftelsehoror som bara vill bli omtyckta. Och de förtjänar allt lidande som kommer med deras frivilligt axlade problem.

Det spelar ingen roll om "hela omvärlden" försöker pressa en till att göra något. Folk som vågar slåss mot "hela omvärlden" och stå för sig själva är starka. Folk som velande står och bölar över "hur jobbigt" det är att vara alla andra till lags, är veka och patetiska...
Senast redigerad av Coffe_K4n0n 2009-03-11 kl. 00:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in