2009-03-09, 02:13
Medlem
moderatswings avatar
Intressant forskning ifrån USA som berör detta med utseende:
http://www.chef.se/dynamisk/index.php/index/artikel/tillraeckligt-snygg-foer-ett-chefsjobb/189860.html

Visar att VD:arna för börsbolagen med högst bruttoinkomst är 7 cm längre än övriga amerikanska män.

Mäns lön påverkas också av hur vackra de är, i större utsträckning än kvinnors lön påverkas av skönhet.
Citera
2009-03-09, 06:41
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalaspojken
Tack för ett sakligt bemötande! Jag kan känna viss sympati för att kvinnor upplever det stressande att se perfekta, retuscherade fitnesskroppar överallt i reklam och annan media, men personligen tycker jag bara vackar kroppar är trevliga att titta på. Ögongodis helt enkelt.

Människor som tycker att det är rimligt att stressa över att se så snygg och attraktiv ut som möjligt i sämsta omgivningsblidkande attityd förtjänar ingen som helst sympati. Och från mig får de ingen heller.

Inte för att jag vill låta hård och kallhjärtad, men det är bara sån jag är...
Citera
2009-03-09, 08:38
Medlem
freyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oban

Jag fick fram min poäng vilket är det som räknas. Att oroa sig för att trampa någon på tårna bryr jag mig inte mycket om då jag är man och överlåter sådant åt kvinnor. Emotionell intelligens är för övrigt inte något att förringa. En överväldigande majoritet av skilsmässorna i samhället initieras idag av kvinnan vilket också betyder att det är hon som hanterar uppbrottet bäst.

Den poängen framgick nog endast för dig då. Det mesta jag uppfattat från dina poster är ofta felaktiga och onyanserade påståenden, ett ständigt upprepande av feministiska argument som ingen av oss relaterar till samt att kategoriskt undvika mina frågor till dig. Ah well.
Citera
2009-03-09, 22:49
Medlem
obans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freya
Den poängen framgick nog endast för dig då. Det mesta jag uppfattat från dina poster är ofta felaktiga och onyanserade påståenden, ett ständigt upprepande av feministiska argument som ingen av oss relaterar till samt att kategoriskt undvika mina frågor till dig. Ah well.

Eh, nu vet jag inte vad du pratar om igen. Jag höll ju med dig i din beskrivning av min syn på det hela vilken var ganska träffande. För övrigt har jag nog missat att du ställt frågor. Tycker du mest klagat på mina påståenden.
Citera
2009-03-09, 23:18
Medlem
feed-mes avatar
Alltså snacket om att det skulle vara objektifiering att använda kvinnans kropp i model eller erotiskt syfte anser jag anspegla en viss arrogant attityd man har till de kvinnor som gör det.

Dessutom så handlar det mest om att småkåta tonåringar ser dem som sexuella objekt kanske, fast det skulle troligen inte påverka deras kvinnosyn i stort. Och själva saken verkar snarare handla om att feministerna själva vinner politiska poäng av den synen man skapar hos dem som vill ha jämställdhet. Ta exempelvis anspelningen av att modellyrken (Erotiska som lättklädda) skulle anses som sexism i feministernas mening. Det bevisar att man inte får använda kvinnokroppen i marknadskommunikation, erotiska industrin eller helt enkelt i modevärlden.

Dessutom så är yrket det mest uppskattade i världen. Paris Hilton är kändare än vad Obama är bland annat, och det bevisar att kvinnor har det som sin styrka kanske. Så om man vill ha jämställdhet så kanske man bör upplysa människor också om fördelar med modellyrken och erotiska yrken.
Citera
2009-03-09, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Människor som tycker att det är rimligt att stressa över att se så snygg och attraktiv ut som möjligt i sämsta omgivningsblidkande attityd förtjänar ingen som helst sympati. Och från mig får de ingen heller.

Inte för att jag vill låta hård och kallhjärtad, men det är bara sån jag är...

Rimligt är det inte. Men det är likförbannat ett problem för många. Om hela ens omvärld signalerar att man måste se ut på ett speciellt sätt för att vara värd något anpassar man sig ju till det och gör det till sina egna tankar. Då blir det väldigt viktigt att se bra ut för att duga. Och det spelar egentligen ingen roll hur man faktiskt ser ut, det är stressen som är det väsentliga och skapar ångesten.
Citera
2009-03-09, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leoni
Rimligt är det inte. Men det är likförbannat ett problem för många. Om hela ens omvärld signalerar att man måste se ut på ett speciellt sätt för att vara värd något anpassar man sig ju till det och gör det till sina egna tankar. Då blir det väldigt viktigt att se bra ut för att duga. Och det spelar egentligen ingen roll hur man faktiskt ser ut, det är stressen som är det väsentliga och skapar ångesten.

Så för att vissa kvinnor (och män) är orimliga i sitt tankesätt ska hela världen förändras? Vi kanske skulle sätta upp trollstängsel också, jag menar järnspettsmannen behövde ju freda sig mot dessa hemska varelser...
Citera
2009-03-09, 23:40
Medlem
moderatswings avatar
Citat:

Jo, men samtidigt får man inte glömma bort att detta är ett problem som ligger främst hos individerna och det är där man får lösa problemet.

En kille som lider av megarexia behöver antagligen personlig hjälp istället för att amerikanska filmbranschen ska förbjuda muskulösa skådespelare á lá Arnold Schwarzenegger eftersom de kan skada unga pojkars självbild.

Jag ser reklam för hur gott det är med choklad. Men man ska fortfarande komma ihåg att problemet finns och måste bearbetas hos den som trycker i sig chokladkakor, inte i chokladreklamen.

Som du säger, så är det inte hur man faktiskt ser ut utan stressen för dessa individer som är problemet.

Då talar jag med viss erfarenhet då jag har mått dåligt över mitt utseende i yngre dagar och även vidtagit en viss besatthet i strävan att bli vacker.
Citera
2009-03-10, 11:37
Medlem
Att ni inte drabbats av det beror förmodligen på att ni inte har samma krav på er. Eller så är ni inte medvetna om hur mycket det påverkar.

Jag vet ingen, INGEN tjej som inte haft ångest över sin kropp eller utseende.
Citera
2009-03-10, 12:06
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Att ni inte drabbats av det beror förmodligen på att ni inte har samma krav på er. Eller så är ni inte medvetna om hur mycket det påverkar.

Bara för att du vet INGEN tjej som inte har ångest över sitt utseende så menar du att de inte finns tjejer som kan ha bra självbild och var nöjd med sig själv? Och att det är automatiskt "medias fel" allting att dessa tjejer är som de är?
Och att andra inte drabbas är för "att ni inte har samma krav på er".. Ja just det.. Då går det dit till "indvidnivå".. Det är ju tjejerna SJÄLVA som har dessa kraven, delvis så är det deras eget fel.. Men mest av allt: Vad fan är dessa tjejers föräldrar?

Jag har blivit sviken av min mor flertalet gånger på mycket grymma sätt en mor kan svika sitt barn på.. En annan historia..
Peppar peppar ta i trä, så har hon aldrig mata mig med dålig självbild över min kropp och även min fosterfar var glasklar och tydlig över att man får skilja på reklamens fantasivärld och verklighet..
Så jag har aldrig haft taskig självbild och dålig kroppsupfattning av mig fast jag är tjej..
Märkligt nog så blev jag ofta uppraggad fast jag gick i pösig tröja, tighta jeans och osminkad med ruffsigt hår..(Inte alltid jag "orkade" kamma mig dagligen) De enda "fixeringen" jag har är väl att jag älskar att byta hårfärg så där fyra ggr om året och har gjort så i många många många år.. Så rent ärligt jag vet knapphet vad min riktiga hårfärg är..

Att dessa tjejer som har så dålig självbild lägger jag i huvudsak skulden på deras föräldrar, modern i synnerhet.. Jag anser att det är ett grymt svek emot sin dotter som mor att inte förklara för sina barn att media och annat förmedlar en fantasi bild som inte stämmer alltid med verkligheten.
Senast redigerad av Empress 2009-03-10 kl. 12:22.
Citera
2009-03-10, 12:57
Medlem
Synergys avatar
Citat:

Jamen sitter du fortfarande och snackar samma skit som senast jag var här, för kanske två veckor sedan?

Du har ingen aning, absolut ingen aning om hur killar känner sig och hur drabbade dem är av medias uppfattning om den riktiga mannen. Du ser inte ens problematiken, för du bryr dig säkert inte.

Det gynnar ju inte kvinnosaken att bry sig om männens orättvisor och bekymmer, eller hur?

Bilden av den riktiga mannen i media är dessutom något helt befängt. Mannen media beskriver är den som är formad efter kvinnors önskemål. En slags drömkille som existerar lika lite som drömtjejen.

De killar som är korkade nog att försöka leva upp till denna bild (de är många) blir alltid lika förvirrade när de sedan upptäcker att man inte alls får tjejer av att vara en gentleman som bjuder, är gullig och söt.

Att skaffa kropparna de manliga modellerna har är dessutom flera gånger svårare än att som tjej skaffa kropparna de kvinnliga modellerna har.

Killars kukar skall även framhävas och har man inte en stor nog så duger man inte (enligt medias uppfattning om drömkillen).

Hur än desperat en tjej blir kan hon alltid fixa sig själv på flera sätt. Operationer och dylikt. De tjejer som nu är korkade nog att falla för dessa ideal det vill säga (verkar också vara många).

Män har inte samma krav på sig som kvinnor nej, men de krav män har på sig är absolut hårdare och tuffare att leva upp till.
För att få en partner, för att bara nämna en sak av många, krävs det som känt rätt så mycket mer av en man än av en kvinna. Är det någon här som vill förneka det?

Är ni aldrig ute på krogen? Där ser ni väl att tjejer som saknar alla skönhetsattribut modellerna har ändå har köer av killar efter sig.

Den här debatten börjar bli riktigt irriterande och uttjatad. Blev besviken när jag såg att den ens fanns kvar.
Sen ser man att samma skojare som kom med befängda argument veckor tidigare fortfarande är kvar och sprider samma snack....
Citera
2009-03-10, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Det är ju tjejerna SJÄLVA som har dessa kraven, delvis så är det deras eget fel..

Ja. Vi ställer krav på varandra. Men var kommer det i från tror du, uppfattningen om att tjejer i första hand värderas efter hur vackra de är, och att de måste se ut på ett visst sätt för att de ska anses vara vackra?
Det börjar ju inte först i tonåren, grunden läggs ju långt innan.

Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Jag anser att det är ett grymt svek emot sin dotter som mor att inte förklara för sina barn att media och annat förmedlar en fantasi bild som inte stämmer alltid med verkligheten.

Här ger du ju själv svar. Då kan man ju fråga sig, vilka konsekvenser det får, när man förmedlar en fantasibild som inte speglar verkligheten. Naturligtvis blir det ett ideal, något man vill uppnå och rätta sig efter. Det blir ett krav. Det spelar ingen roll vad lilla mamma säger, när hela världen säger att du inte duger.

Människor med bra föräldrar får också ätstörningar. -Något som bara ökar och ökar dessutom. Vad kan det bero på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in