2009-02-22, 10:35
Medlem
Avantasias avatar
Fredskalla tycker jag är en lätt blomma, jag har inte heller gröna fingrar, visserligen kräver den lite mer vatten än ex. garderobsblomma men den visar tydligt när den är törstig och vattnar man den repar den sig från det mesta. Lämnade mina i 2½ vecka nu över jul och 3 av 4 fredskallor mådde finfint, den 4:e hängde halvdöd över kanten på krukan men efter lite vatten har den också repat på sig även om jag fick rensa bort lite döda blad.
Citera
2009-02-22, 11:32
Medlem
dannywtfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avantasia
Fredskalla tycker jag är en lätt blomma, jag har inte heller gröna fingrar, visserligen kräver den lite mer vatten än ex. garderobsblomma men den visar tydligt när den är törstig och vattnar man den repar den sig från det mesta. Lämnade mina i 2½ vecka nu över jul och 3 av 4 fredskallor mådde finfint, den 4:e hängde halvdöd över kanten på krukan men efter lite vatten har den också repat på sig även om jag fick rensa bort lite döda blad.

Hur lång livslängd har den? Den var ju onekligen ganska snygg också. En sån och ett penningträd kanske? Då blir min mamma glad också. Hon jobbar på banken och säger att de har penningträd för att de trädena (enligt asiatisk tro) drar till sig pengar.
Citera
2009-02-23, 18:55
Medlem
Avantasias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannywtf
Hur lång livslängd har den? Den var ju onekligen ganska snygg också. En sån och ett penningträd kanske? Då blir min mamma glad också. Hon jobbar på banken och säger att de har penningträd för att de trädena (enligt asiatisk tro) drar till sig pengar.
Bra fråga, jag har haft mina i några år i alla fall och de växer och frodas.
Citera
2009-02-23, 22:24
Medlem
Elfrides avatar
http://www.coolstuff.se/Dinosaur_Plant

klara sig utan vatten i 50 bast.
Citera
2009-02-23, 22:31
Medlem
Avva66s avatar
Jag har några Sativa hemma, det är allt.
Rätt så lättskötta, och sköna.
Citera
2009-02-24, 13:59
Medlem
Slyerinks avatar
Som tidigare nämnts borde garderobsblomma, svärmorstunga och paradisträd fungera ypperligt. Kristi törneblomma borde också falla nådig ungkarl i smaken: http://odla.nu/krukvaxter/euphorbia_milii.shtml

http://articulos.infojardin.com/plantas_de_interior/Fichas/fotos-fichas/euphorbia-milii.jpg

Den har taggar, men jag lovar att det inte är en kaktus
Citera
2009-02-24, 14:01
Medlem
Bluebeast72s avatar
Alla former av taklökar är toppen. Kräver ytterst lite tillsyn o klarar av både groggar o annat så räkar hamna hos dem när man har sin ungkarlslya.

Kaktusar med mjuka taggar går oxå bra. Yukapalm är oxå en seglivad fan.
Citera
2009-02-24, 18:23
Medlem
En fikus kanske?
Citera
2009-02-24, 23:06
Medlem
2MissMes avatar
Du har fått många bra förslag, du ska få en liten varning också. De här blommorna som klarar sig hur bra som helst utan vatten, garderobsblommor, yuccapalm o.s.v. går tyvärr lätt att döda om man vattnar för mycket. Vattna inte massor för att uppväga att du inte vattnat på länge eller för att blomman ser ut att vara på väg att dö. Stammarna blir vattensjuka och dör, har tyvärr råkat döda några trogna följeslagare på så sätt.
Citera
2009-02-24, 23:21
Medlem
dannywtfs avatar
Ja, jag måste säga att tråden utvecklats över förväntan. Ska försöka skaffa blommor nästa vecka. Har arslet fullt denna vecka eftersom jag ska till
Götlaborg. Ska kolla igenom förslagen lite till. Lutar mot nån av blommorna just nu. Chicks dig that
Citera
2009-02-24, 23:44
Medlem
Anteuss avatar
Skaffa fler än en sorts Tycker Blomstervagga är både trevlig och tålig, behöver vattnas en gång i veckan. Men om den ska tåla torka och inte vara någon kaktus är Svärmorstunga bra. Har inte haft min Garderobsblomma alltför länge men den tål mycket, skaffa en sådan också och utöka sedan efter behov.
Citera
2009-02-25, 17:43
Medlem
Slyerinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2MissMe
Vattna inte massor för att uppväga att du inte vattnat på länge eller för att blomman ser ut att vara på väg att dö. Stammarna blir vattensjuka och dör, har tyvärr råkat döda några trogna följeslagare på så sätt.
Vi kan säga så här till TS: Vattna bara när de översta centimetrarna av jorden har torkat ut och vattna då tills det kommer ut vatten ur botten på krukan. Allt vatten som är kvar efter en kvart häller du bort från fatet.

Det är svårt att misslyckas om man tänker på detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in