2009-02-21, 14:21
Medlem
dannywtfs avatar
Tjänare, FB:are!

Är (som rubriken påtalar) ungkarl och bor således ensam. Dock händer det att man får besök ibland och likförbannat ska vartenda fruntimmer klaga på att jag inte har några blommor! Visst ekar det lite i köket, men jag har inte riktigt kunnande för att skaffa dyra, feta arrangemang. Därför riktar jag frågan till er:

Vad för sorts blomma/blommor ska jag skaffa?

De kriterier som den ska uppfylla är följande:
Den ska tåla torrperioder, för det gör även jag
Den ska inte växa alltför mycket så jag måste klippa och ansa och sånt skit.
Den får gärna lukta lite gott också.
Den ska inte vara av plast.
Det ska inte vara en kaktus.
Senast redigerad av dannywtf 2009-02-21 kl. 14:40.
Citera
2009-02-21, 14:24
Medlem
Garderobsblomma - krävs lite skill för att ta kål på.

Grön växt ser rätt fin ut i sin enkelhet och tål att inte bli vattnad på länge, samt behöver inte direkt solljus (dvs kan stå inne i rummet) men klarar även direkt solljus.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Garderobsblomma
Citera
2009-02-21, 14:26
Medlem
Jabberwockys avatar
Hört talas om kaktus? Förbannat tålig plantjävel.
Citera
2009-02-21, 14:26
Bannlyst
mindre träd tycker jag passar bra, snyggt, stilrent och inte alltför fjolligt, kaktusar är bara direkt tråkiga...
Citera
2009-02-21, 14:34
Medlem
Yuccapalm kan nog också vara bra förresten, de behöver torka ut mellan vattningarna sen vattnar man på ordentligt när man väl gör det.

Aloevera är också rätt tålig, den räknas väl nästan som en kaktus-typ men den är rätt tålig också och tål viss uttorkning.

Svärmorstunga

Sen om du vill ha lite mer blomma så kan faktiskt orchidé vara en idé. De ska också torka ut mellan vattningarna så de kan tänkas funka.
Citera
2009-02-21, 14:37
Medlem
ORKIDÉE! Det enda som ser snyggt ut växtmässigt, allt annat ser fjolligt och så jävla stökigt och plottrigt ut.
Citera
2009-02-21, 14:39
Medlem
dannywtfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VulgusProfanum
mindre träd tycker jag passar bra, snyggt, stilrent och inte alltför fjolligt, kaktusar är bara direkt tråkiga...

Verkar vara många ungkarlar här

Tänkte faktiskt inte ens på träden. Nu när du säger det hade det ju varit ballt. Någon japansk liten grej som man kan flukta på.

Läger till att det inte ska vara en kaktus i kriterierna. Såg att någon föreslog det, men det är inte riktigt min stil.

Tack för alla förslag! fortsätt gärna
Citera
2009-02-21, 15:02
Medlem
Strultomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trick1
ORKIDÉE! Det enda som ser snyggt ut växtmässigt, allt annat ser fjolligt och så jävla stökigt och plottrigt ut.

Orkidéer är skitfina växter men är svårskötta och inte blomman man ställer någonstans utan solljus eller vatten..
Citera
2009-02-21, 15:07
Medlem
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ampellilja

De här är också rätt tåliga. Man kan övervattna dem utan att de dör, man kan också låta de torka ut lite och de överlever. Dessutom är det en av de vanliga krukväxterna som renar luften effektivast. Så ett bra tillskott i inomhusmiljön.
Citera
2009-02-21, 15:09
Medlem
hottentots avatar
Jag har ett litet träd som påminner lite om en palm fast bara en halvmeter hög. Det har överlevt över 10 år hos mej med ordentlig torka, massa vatten när jag har vattnat, tagit bort dåliga blad ett par gånger max. Tror det är precis vad du söker, tyvärr så kan jag lika mycket om växter som du och har inte en aning om vad den heter

Alla andra ungkarlsväxter växer en jävla massa eller dör hos mej.
Citera
2009-02-21, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hottentot
Jag har ett litet träd som påminner lite om en palm fast bara en halvmeter hög. Det har överlevt över 10 år hos mej med ordentlig torka, massa vatten när jag har vattnat, tagit bort dåliga blad ett par gånger max. Tror det är precis vad du söker, tyvärr så kan jag lika mycket om växter som du och har inte en aning om vad den heter

Alla andra ungkarlsväxter växer en jävla massa eller dör hos mej.

Yuccapalm? Är iaf vad det låter som.
Citera
2009-02-21, 15:11
Medlem
hottentots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnimaMundi
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ampellilja

De här är också rätt tåliga. Man kan övervattna dem utan att de dör, man kan också låta de torka ut lite och de överlever. Dessutom är det en av de vanliga krukväxterna som renar luften effektivast. Så ett bra tillskott i inomhusmiljön.

En sådan har jag (den liknar min växt iaf) och jävlar vad den växer och tål knappt 2veckor utan vatten sen börjar den se lite sjuk ut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in