Ts, du har fått många goda råd. Jag tänkte direkt efter ditt första inlägg att Garderobsblomma är perfekt, men andra hann före. Den ser blank och välskött ut trots att man glömt bort den. Paradisträd har också en förmåga att se välmående ut trots undermålig skötsel.
Som kvinna vill jag gärna göra en personlig bedömning av de växter som nämnts: Att komma hem till en kille som har Yuccapalmer och kaktusar i fönstrena känns inte så där ........ attraktivt. Bara namnet Yuccapalm är ju avtändande

. Ska man ha kaktusar så kan det vara OK om man har ett antal små som är samplanterade i en stor skål, men en stor vete fan om jag skulle gilla att se. Särskilt illa tycker jag om High Chaparall, men det är det ingen som nämnt tack och lov. Ampellilja och Vandrande jude är båda snabbväxande och tåliga, samt renar luften som tidigare nämnts.
En granne till mig hade en konserverad palm, jag vet inte var man får tag på det, men den såg helt äkta och levande ut, så jag vattnade den när dom var borta på semester

.
Om du vill ha en blommande växt är faktiskt Pelargoner otroligt lättskötta och förlåtande. Välj helst inte en vit, den ser lite trist ut när blombladen börja vissna eftersom dom då blir bruna. Dom rosa och röda vissnar med mer "behag", sedan plockar man bort de utblommade stänglarna när alla småblommor är vissna. Vill man göra sig till för dom så kan man kosta på dem en enkel omplantering när man tar hem dom.
Precis som någon skrev så är Fredskallan en utmärkt påminnare, den talar om rejält när den inte fått vatten, men reser sig snabbt igen. Blir några blad bruna och fula är det bara att klippa bort dem.
Tänk också på att inte köpa blommor som skräpar, Ormbunkar och Aspargus är värst, de kräver daglig dammsugning. Porslinsblomma är dekorativ, lättskött och doftande, men blommorna släpper ifrån sig en kladdig saft.
Se gärna mitt inlägg i den andra "blomtråden" om vattenkristaller, de är perfekta för blommisshandlare eftersom de tar hand om både övervattning och undervattning.
Olivträd borde vara optimalt också, men mina fick någon ohyra och fick slängas trots att jag skött dem ganska bra. Vill man förena nytta med nöje så kan man köpa en Rosmarinplanta och ha i köksfönstret, den behöver dock vattnas någorlunda regelbundet, men inte för mycket. Så tar man bara en kvist när man lagar mat och kan glädja sig att den är ens egen, inte torkad på burk.
Tänk på att du kan lägga fina saker på fönsterbrädan också som utfyllnad om nu bara har någon växt, några vackra stenar t ex, eller en vacker glasflaska, foton eller andra prydnadssaker efter tycke och smak.
Hemma hos oss har vi ett antal Gullrankor som brer ut sig på väggarna. Just mina har vant sig vid att ibland blir det perioder så vattningen glöms bort. I värsta fall blir några blad gula, men dom överlever ganska mycket, kanske det beror på att jag har lagt i vattenkristaller i krukorna.
Ska du få dambesök så kan det vara fint att ha en bukett tulpaner stående på köksbordet, det ser pyssligt men inte alltför feminint ut.
Jo jag glömde skriva att mitt förhållande till Svärmorstungor är något ansträngt. Dom ser elaka och aggressiva ut i mitt tycke, inget jag vill se hemma hos mina vänner. Vassa spjut som sticker upp ur jorden, noll trivselfaktor. Kanske jag är lite påverkad av att en kvinna jag arbetade med hade en sådan, och min åsikt om arbetskamraten är .... nej jag törs inte ens nämna det...