2009-02-25, 19:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Jag har några Sativa hemma, det är allt.
Rätt så lättskötta, och sköna.

Jag kör på indica men vilket som funkar bra, luktar väldigt gott också.

Annars så tycker jag också att orkidé är ett bra alternativ, för så svårskötta är de inte.
För man kan faktiskt glömma att vattna dem ibland (bättre än att vattna för mycket) och de har lite mer "stil" än random överlevnadsväxt, mycket ljus vill de däremot ha så ställ gärna i söderläge.
Senast redigerad av TrollKungen 2009-02-25 kl. 19:16.
Citera
2009-04-15, 10:31
Bannlyst
fel tråd
Citera
2009-04-15, 13:36
Medlem
Snurrens avatar
Ts, du har fått många goda råd. Jag tänkte direkt efter ditt första inlägg att Garderobsblomma är perfekt, men andra hann före. Den ser blank och välskött ut trots att man glömt bort den. Paradisträd har också en förmåga att se välmående ut trots undermålig skötsel.

Som kvinna vill jag gärna göra en personlig bedömning av de växter som nämnts: Att komma hem till en kille som har Yuccapalmer och kaktusar i fönstrena känns inte så där ........ attraktivt. Bara namnet Yuccapalm är ju avtändande . Ska man ha kaktusar så kan det vara OK om man har ett antal små som är samplanterade i en stor skål, men en stor vete fan om jag skulle gilla att se. Särskilt illa tycker jag om High Chaparall, men det är det ingen som nämnt tack och lov. Ampellilja och Vandrande jude är båda snabbväxande och tåliga, samt renar luften som tidigare nämnts.

En granne till mig hade en konserverad palm, jag vet inte var man får tag på det, men den såg helt äkta och levande ut, så jag vattnade den när dom var borta på semester .

Om du vill ha en blommande växt är faktiskt Pelargoner otroligt lättskötta och förlåtande. Välj helst inte en vit, den ser lite trist ut när blombladen börja vissna eftersom dom då blir bruna. Dom rosa och röda vissnar med mer "behag", sedan plockar man bort de utblommade stänglarna när alla småblommor är vissna. Vill man göra sig till för dom så kan man kosta på dem en enkel omplantering när man tar hem dom.

Precis som någon skrev så är Fredskallan en utmärkt påminnare, den talar om rejält när den inte fått vatten, men reser sig snabbt igen. Blir några blad bruna och fula är det bara att klippa bort dem.

Tänk också på att inte köpa blommor som skräpar, Ormbunkar och Aspargus är värst, de kräver daglig dammsugning. Porslinsblomma är dekorativ, lättskött och doftande, men blommorna släpper ifrån sig en kladdig saft.

Se gärna mitt inlägg i den andra "blomtråden" om vattenkristaller, de är perfekta för blommisshandlare eftersom de tar hand om både övervattning och undervattning.

Olivträd borde vara optimalt också, men mina fick någon ohyra och fick slängas trots att jag skött dem ganska bra. Vill man förena nytta med nöje så kan man köpa en Rosmarinplanta och ha i köksfönstret, den behöver dock vattnas någorlunda regelbundet, men inte för mycket. Så tar man bara en kvist när man lagar mat och kan glädja sig att den är ens egen, inte torkad på burk.

Tänk på att du kan lägga fina saker på fönsterbrädan också som utfyllnad om nu bara har någon växt, några vackra stenar t ex, eller en vacker glasflaska, foton eller andra prydnadssaker efter tycke och smak.

Hemma hos oss har vi ett antal Gullrankor som brer ut sig på väggarna. Just mina har vant sig vid att ibland blir det perioder så vattningen glöms bort. I värsta fall blir några blad gula, men dom överlever ganska mycket, kanske det beror på att jag har lagt i vattenkristaller i krukorna.

Ska du få dambesök så kan det vara fint att ha en bukett tulpaner stående på köksbordet, det ser pyssligt men inte alltför feminint ut.

Jo jag glömde skriva att mitt förhållande till Svärmorstungor är något ansträngt. Dom ser elaka och aggressiva ut i mitt tycke, inget jag vill se hemma hos mina vänner. Vassa spjut som sticker upp ur jorden, noll trivselfaktor. Kanske jag är lite påverkad av att en kvinna jag arbetade med hade en sådan, och min åsikt om arbetskamraten är .... nej jag törs inte ens nämna det...
Senast redigerad av Snurren 2009-04-15 kl. 13:45.
Citera
2009-04-15, 15:07
Medlem
Tord_Ywels avatar
Svärmorstunga är väldigt lättskött om än inte den vackraste växten, den fungerar även utmärkt förr att försämra insynen i lägenheten på ett diskret sätt om man bor på bottenvåningen.
Citera
2009-04-15, 15:09
Medlem
Några som passar in på dina önskemål utom doftönskemålet är:
Garderobsblomma
Svärmorstunga
Kameuphorbia
Kamelhårskalanchoe (Kalanchoë beharensis)
Flasklilja
Våreld/Höstglöd
Flera sorters dracaenor
Penningträd/Paradisträd
Aloë
Japansk kottepalm
etc
Sen är det bara att välja efter smak.
Citera
2009-04-18, 12:48
Medlem
Ett problem jag har är inte just det här med vattningen utan ett helt annat..
Antingen har mina växter dött av någon av följande 2 saker:
Solljus/värme eller kyla. (/fail).

Om man har växter/blommor i fönstret så blir det ju riktigt ordentligt med bestrålning/ljud & värme, om man råkar ha fönstren i det vädersträcket, jag har ljus in i/mot lägenheten hela dagen i princip, vilket gör att det blir ganska varmt på fönsterbänkarna och dessutom jättemycket ljus-exponering.

Något jag märkt när jag "läst etiketter" på blommor för att lista ut om jag kan ha dom eller inte är att det på många står "tål inte direkt solljus" vilket för det första verkar skitkorkat när det gäller en växt, men så är det.
Många har faktiskt torkat ut trots bra vattning (efter etikett, typ).
Jag köpte några "fönsterbänks-solskydd" att ha framför växterna så dom inte får för mycket, finns sådana där farmors-grejer man klistrar på rutorna också, kan vara ett bra tips att tänka på faktiskt, särskilt nu när det börjar bli sol & varmt

Nästa problem jag har är att jag gärna vädrar, mer eller mindre ett krav att jag kan ha det öppet på något sätt faktiskt för att få in luft, är att det blir kallt på natten, särskilt på höst och vår (och err jo vinter med iof ).
Allt som står på fönsterbänkarna dör bara rakt över natten om det råkar bli lite kallt eller närma sig minus utan att man tänkt på det..
Här är det väl iof bara ge f*n i att öppna fönstren, finns inte så mkt val

Men solljus.. hur fan löser man det? Inte direkt så att man kan reglera det på dagtid när man är på jobbet, och har ingen lust att flytta in blommorna "in i lägenheten" från fönstren heller, bara för att växter inte pallar ljuset(värmen?).

Tips? Solglasögon för växter?
Citera
2009-04-18, 12:59
Medlem
Trinnits avatar
Pengablomma!
Vet dock inte det latinska namnet, men de ser ut som:
http://metrobloggen.se/UserFiles/18.3905/Image/s(138).jpg
En mycket bra växt. Vattna den när du kommer ihåg det, och sedan kan den stå väldigt länge.

Min fredskalla har också klarat sig ganska bra, men jag tror att det beror lite på var man placerar den. Hade en som hamnade i fönstret, som dog nästan på direkten. En annan står längre in i rummet, men lever och frodas fint utan större ansträngning från min sida. Dock måste man vattna den ibland när man ser att den slokar.
Senast redigerad av Trinnit 2009-04-18 kl. 13:03.
Citera
2009-04-18, 23:33
Medlem
Snurrens avatar
Plastinnerkrukor är bra för dom håller fukten längre än lerkrukor, MEN i ett soligt fönster blir det otäckt varmt i jorden om man har en plastinnerkruka. Sen får ytterkrukan gärna vara lite större än nödvändigt så att innerkrukan får luft. Jag upptäckte dett när jag skulle plantera om en växt som stått i ett varmt soligt fönster. Det blir som ett våtvarmt omslag för växtens rötter.
Citera
2009-04-19, 11:55
Medlem
Så här är dets avatar
Jag har också ett träd som består av en massa långsmala blad som trasslar ihop sig. Det består av en tjock och kort stam från krukan, sen blir det tre stammar som bladen sitter på. Bladen är mörkgröna med lite röd toning, fast man ser knappt det röda. Men den står bredvid datorn och lever på gamla kaffeskvättar, ifall jag har glömt kvar en gammal kopp, eller vatten ifall jag har ställt ett glas vid datorn utan att dricka ur det på några dagar.

Den växer bra, i början stod den i fönstret, men jag har planterat om den, enda blomma som jag har planterat om , och tog för mycket plats i fönstret. Men idag når den fönsterbrädet från golvet Dessvärre vet jag inte vad denna mirakelblomma heter eftersom jag har fått den. Fast den växer väldigt bra, på vintern får man plocka några döda blad någon gång i veckan. Men bladen trillar av blomman så det är lätt.
Citera
2009-04-19, 13:22
Medlem
dannywtfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Text

Oj! visste inte att tråden levde! Kul att få en dams åsikt i blomskötandet också. kaktusar kan jag inte tänka mig att ha då de är fruktansvärt fula att ha rent generellt. Gärna något som luktar gott, så dina tips ska jag absolut titta lite närmare på. Nu har grannarna varit på mig och klagat på bristen av blommor i fönstret igen, så nu får jag göra slag i saken och köpa några. Återkommer då. Troligtvis blir det efter nästa löning
Citera
2009-04-19, 19:07
Medlem
B2Bombarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Som kvinna vill jag gärna göra en personlig bedömning av de växter som nämnts: Att komma hem till en kille som har Yuccapalmer och kaktusar i fönstrena känns inte så där ........ attraktivt. Bara namnet Yuccapalm är ju avtändande . Ska man ha kaktusar så kan det vara OK om man har ett antal små som är samplanterade i en stor skål, men en stor vete fan om jag skulle gilla att se. Särskilt illa tycker jag om High Chaparall, men det är det ingen som nämnt tack och lov.

Aj, det där var en råsop som hette duga Själv tycker jag kaktusar och High Chaparall är perfekta att ha om man vill ha tåliga växter och slippa köpa nya hela tiden. Alternativet för mig är nog plastväxter, tyvärr
Citera
2009-04-19, 19:11
Medlem
C8H11Ns avatar
Ett apelsinträd! Har själv skaffat ett sådant. Riktigt stiligt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in