2009-02-21, 15:13
Medlem
.
Citera
2009-02-21, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strultomten
Orkidéer är skitfina växter men är svårskötta och inte blomman man ställer någonstans utan solljus eller vatten..
Mina lever hur bra som helst, och jag har inte direkt gröna fingrar. Dock rekomenderar jag ju att man köper med lite omsorg, man bör alltså inte köpa sina orkidéer på ICA, COOP eller annan affär som inte är kända för att ha bra grejer inom den här kategorin, för då dör de efter två dagar.
Citera
2009-02-21, 15:18
Medlem
hottentots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnimaMundi
Yuccapalm? Är iaf vad det låter som.

Den liknade min fast min har en stor stam i mitten sen kommer det ut 2 stammar högt upp på sidorna av den första stammen sen börjar bladen ca 15cm upp på dom mindre stammarna. troligtvis är det en yuccapalm.
Citera
2009-02-21, 15:19
Medlem
Emols avatar
Citat:
Garderobsblomma - krävs lite skill för att ta kål på.

Grön växt ser rätt fin ut i sin enkelhet och tål att inte bli vattnad på länge, samt behöver inte direkt solljus (dvs kan stå inne i rummet) men klarar även direkt solljus.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Garderobsblomma

hahaha se på fan, sen sån har jag i mitt fönster. Ingen aning om vad den hette innan nu haha
Citera
2009-02-21, 15:22
Medlem
yeahgrrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trick1
ORKIDÉE! Det enda som ser snyggt ut växtmässigt, allt annat ser fjolligt och så jävla stökigt och plottrigt ut.
håller med....vackra blommor.... och behöver inte vattnas mer än 1 gång/vecka...... ställ dom inte i ett söderfönster bara....

edit: benjaminfikus är bra om du vill ha lite större grönsaker..... behöver också bara vattnas 1 gång per vecka.....
Citera
2009-02-21, 15:32
Medlem
hottentots avatar
Citat:
Garderobsblomma - krävs lite skill för att ta kål på.

Grön växt ser rätt fin ut i sin enkelhet och tål att inte bli vattnad på länge, samt behöver inte direkt solljus (dvs kan stå inne i rummet) men klarar även direkt solljus.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Garderobsblomma

En sådan har jag också men min växer som fan, Den såg ut som på bilden när jag köpte den för ett halvår sedan men nu är den nog 1meter hög och spretar åt massa olika håll Jag Har även fått snurra på växten annars växer det bara på ena sidan (mot solen), Min Yuccapalm kräver mindre jobb men garderobsblomman är snyggare/större och har nog krävt 5min underhåll på ett halvår fast palmen har klarat sej med ca 2 min.
Citera
2009-02-21, 15:33
Medlem
cineramas avatar
svärmorstunga! Tål allt nästan.

Och min har blommat ett par gånger också! Visste inte ens att de blommade! Men när de väl blommar så är blommorna fina ser ut som vita stjärnor och det luktar ljuvligt. Det doftade så gott i hela rummet att jag funderade vad fan är det? Och efter att spanat runt så såg jag blommorna... ååh!

Har en till växt som tål mkt, men vet inte namnet. Någonting med ek.. men ser inte ut som ek.. utan ett litet miniträd med jättetjocka feta små blad. (där allt vatten lagras..)

Generellt brukar man tänka så att tunna blad tål inte torka så om man undviker de papperstunna så kan man nog ha växter som överlever nyckfull vattning.
Hemtrevnad (brukar vara små söt "buske" med tunna små 3-4 mm stora runda blad) ska man totalt undvika! De DÖR fort.
Senast redigerad av cinerama 2009-02-21 kl. 15:35.
Citera
2009-02-21, 16:26
Medlem
dannywtfs avatar
Många bra förslag. Hade ju inte varit fel med en luftrenare, kan jag säga. Har väl inte öppnat ett fönster på hela vintern....

Fråga: Hur länge håller sig en Orkidé om man är någorlunda med att pyssla om den? Är inte de ganska dyra, också?
Citera
2009-02-21, 16:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cinerama

Har en till växt som tål mkt, men vet inte namnet. Någonting med ek.. men ser inte ut som ek.. utan ett litet miniträd med jättetjocka feta små blad. (där allt vatten lagras..)

Det kan inte vara fetblad som du är ute efter

Kan även rekomendera änglatrumpet som dock kan se lite hängig ut mellan varven

Och nej mitt nick har inte något med blommor att göra
Citera
2009-02-21, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannywtf
Många bra förslag. Hade ju inte varit fel med en luftrenare, kan jag säga. Har väl inte öppnat ett fönster på hela vintern....

Fråga: Hur länge håller sig en Orkidé om man är någorlunda med att pyssla om den? Är inte de ganska dyra, också?

När man fått lite någorlunda rutin på dem så kan de blomma riktigt länge. Det som är viktigast för dem är att inte övervattna dem (helst ungefär en gång i veckan och då inte för mycket) och att de får ordentligt med solljus.

Jag kommer inte ihåg hur man fick dem att blomma igen. Men det måste stå någonstans på nån sida, bara att söka. Det går nämligen utmärkt att få dem att blomma igen.

De kan vara dyra, bäst att köpa dem på en riktig blomsteraffär hellre än ICA som någon påpekade. Men det är iaf en relativt tålig men också väldigt vacker just blomma så det kan det vara värt.
Citera
2009-02-21, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cinerama

Troligen paradisträd.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Paradistr%C3%A4d
Citera
2009-02-22, 02:35
Medlem
cineramas avatar
Paradisträd! Exakt! Undrar vart 17 jag fick ek från... haha!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in