2009-03-20, 17:57
Bannlyst
90% puckon p Windows-forumet.
Mnga av dem orkar inte sl en skning p google eller s har dom inte hjrna tillrckligt fr detta.

Men s lnge det finns forumanvndare som tycker att det r roligt att hjlpa puckon, s kommer detta att fortstta

nskar att det fanns en bot som kunde avgra en frgas kvalitet och ge en forumban efter 5 korkade frgor :P
Citera
2009-03-20, 18:18
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedala
90% puckon p Windows-forumet.
Mnga av dem orkar inte sl en skning p google eller s har dom inte hjrna tillrckligt fr detta.
Hence, ett supportforum fr dom som r lite vilsna.
Citat:
Men s lnge det finns forumanvndare som tycker att det r roligt att hjlpa puckon, s kommer detta att fortstta
Bde roligare och lttare att hjlpa chokladdrycker med banala problem.
Citat:
nskar att det fanns en bot som kunde avgra en frgas kvalitet och ge en forumban efter 5 korkade frgor :P
Intressant tanke, men vad r en korkad frga? Ska DU bestmma det?
Citera
2009-03-20, 18:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Hence, ett supportforum fr dom som r lite vilsna.
Bde roligare och lttare att hjlpa chokladdrycker med banala problem.
Intressant tanke, men vad r en korkad frga? Ska DU bestmma det?

Javisst, jag kan taga mig att avgra om det r en puckofrga eller inte

Efter mer n 10 r i databranschen (ngra r support), s kan jag avgra om det r en puckofrga eller inte
Citera
2009-03-20, 21:20
Medlem
nkelGunnars avatar
Citat:
Javisst, jag kan taga mig att avgra om det r en puckofrga eller inte

Efter mer n 10 r i databranschen (ngra r support), s kan jag avgra om det r en puckofrga eller inte
Och efter 25 r med datorer plus ett gng r p en teknisk hgskola s kan jag avgra att du nog menar datorbranschen...
Citera
2009-03-20, 21:23
Medlem
micaeles avatar
Citat:
D fr vi slss om vad som r vad, d min erfarenhet inte r direkt ringa heller - programmerare som man r.
I mina gon ska folk f stlla precis vilken frga som helst. Det finns inga dumma frgor. Problemet r att lra folk att ska frst, dr brister det ordentligt.
Citera
2009-03-20, 21:24
Medlem
nkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4283
Varnande finger:
Nr ett mne postas i MS Windows > Diskussion, och dyker upp i "Nya mnen" s str det:

Forum: Diskussion

Kunde det inte hetat Win - diskussion, eller ngot s man vet vart det har hamnat?
Jag funderade lite p det ocks, men tnkte aldrig p hur det sg ut under Nya mnen. Jag ppekar det fr Admin s fr han ta det i mn av tid.
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Har mrkt att mnga supportfrgor hamnar under Diskussion ocks.

Skall man sga till personen d eller lta det vara?
Enklast r att bara lgga en RP om felplacerad trd, men jag rknar med att manuellt flytta en vldig massa trdar de nrmaste veckorna tills folk brjar lra sig lite mer hur det funkar.
Citera
2009-03-20, 21:51
Medlem
micaeles avatar
En knsla, som man otvivelaktigt fr efter denna frndring, r att mnga kommer utnyttja ett litet fenomen som frekommer p Usenet nr det gller att placera trdar.

Man ser tv forum, Diskussion och Support, och funderar p vilket som passar bst fr sitt problem. ven i fall dr ens egen text innehller ordet support (G, du vet precis vad jag menar). Man kommer snabbt fram till att dom riktigt duktiga tjommarna sitter i Diskussion och diskuterar avancerade saker om Windows, medans Support r befolkat av mnniskor med sm problem som framstller sig sjlva som dumma i behov av banal hjlp. Sledes lgger man sin trd i Diskussion fr att f fatt p dom duktiga skribenterna och inte verka alltfr dum genom att hamna i Support-facket...

Knns det igen? Hur kan man gra fr att stvja sdant hr tnk?
Citera
2009-03-20, 21:55
Medlem
nkelGunnars avatar
Mrker jag att folk inte lr sig efter ngra veckor s slnger jag alla nya felplacerade trdar i papperskorgen. D fr de sjlva skapa en ny trd i korrekt underforum. Jag kommer dock att hellre fria n flla, s om en ny trd inte rr ett specifkt problem, utan faktiskt leder till en liten diskussion s kan den f ligga kvar hr.

Edit: Sen kommer nog aldrig det hr underforumet att vara helt fritt frn supportfrgor. I nulget ligger hr nstan 19 000 trdar och s frbannat kul r det inte att flytta dem. De frsta 5-6 sidorna hr innehller i princip bara diskussionsfrgor, men resten har jag inte hunnit/orkat g igenom.
Senast redigerad av nkelGunnar 2009-03-20 kl. 21:58.
Citera
2009-03-21, 07:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Och efter 25 r med datorer plus ett gng r p en teknisk hgskola s kan jag avgra att du nog menar datorbranschen...

Min gteborgska + ngra glas vin, ger inte alltid de mest korrekta uttryck, tur att du frstod och kunde rtta till mitt ordval

D vet du ocks vad netikettregler r.

Jag har inte heller ngot emot att folk frgar frgor om saker dom inte frstr.
Det jag saknar r netikett, som var mer vanligt frr.
Senast redigerad av swedala 2009-03-21 kl. 07:11.
Citera
2009-03-21, 08:31
Medlem
nkelGunnars avatar
Den gamla typen av netikett som man fick lsa igenom innan man brjade sin karrir p Usenet r det f som har koll p nu fr tiden. Drmed inte sagt att FB inte har sin egen netikett. Alla 0.0x-regler rknas som just netikett, och sen r det upp till de enskilda moderatorerna att se till att de efterlevs. Sen ser jag nstan personligen ett strre problem i att folk verkar tro det r okej att tramsa i en trd bara fr att de sjlva tycker trdstarten r kass, men det r ngot jag fr frska lra folket hr att s inte r fallet.
Citera
2009-03-21, 19:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Den gamla typen av netikett som man fick lsa igenom innan man brjade sin karrir p Usenet r det f som har koll p nu fr tiden. Drmed inte sagt att FB inte har sin egen netikett. Alla 0.0x-regler rknas som just netikett, och sen r det upp till de enskilda moderatorerna att se till att de efterlevs. Sen ser jag nstan personligen ett strre problem i att folk verkar tro det r okej att tramsa i en trd bara fr att de sjlva tycker trdstarten r kass, men det r ngot jag fr frska lra folket hr att s inte r fallet.

Trams i en trd uppkommer oftast p g a att den som gr tramsinlgget anser att trden r undermlig.
Man blir helt enkelt trtt p skitinlgg och tillslut s gr man ett vertramp.
Sen blir man lite oskyldigt dmd fr sitt inlgg, nr sjlva trdstarten suger

Detta r ingen kritik mot moderatorerna, tvrtom.....jag tycker ni gr ett hstjobb och skall ha en eloge fr ert arbete.
Nja....ni mste brja jobba dr roten till det onda finns.
Citera
2009-03-21, 19:36
Medlem
nkelGunnars avatar
Citat:
Trams i en trd uppkommer oftast p g a att den som gr tramsinlgget anser att trden r undermlig.
Man blir helt enkelt trtt p skitinlgg och tillslut s gr man ett vertramp.
Sen blir man lite oskyldigt dmd fr sitt inlgg, nr sjlva trdstarten suger

Detta r ingen kritik mot moderatorerna, tvrtom.....jag tycker ni gr ett hstjobb och skall ha en eloge fr ert arbete.
Nja....ni mste brja jobba dr roten till det onda finns.
Just nu r det nolltolerans mot trams - redan pbrjat i IT-skerhet med behvs frmodligen hr med. Fr man upp nivn en bit s hller det sig frhoppningsvis bra p egen hand med mindre tillrttavisande sen. Drefter se till att folk postar frgor i rtt forum, skriver en vettig rubrik och tminstone ger skfunktionen en chans. Nr allt det fungerar s har man kommit extremt lngt, och frhoppningsvis kan vi behlla kunnigt folk i forumet. Som det ser ut nu s orkar nstan ingen stanna hr srskilt lnge. De flesta som postade mest fr ett r sedan skriver nstan inget alls lngre, och det r en vldigt olycklig utveckling. Dels fr att det r ett tecken p att folk r missnjda med forumet, och dels fr att det frsvrar fr oss om man vill leta efter lmpliga moderatorskandidater. De som med tiden visar de kvaliteter som vi efterfrgar stannar inte tillrckligt lnge fr att bli aktuella.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in