• 5
  • 6
2009-03-21, 21:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Just nu r det nolltolerans mot trams - redan pbrjat i IT-skerhet med behvs frmodligen hr med. Fr man upp nivn en bit s hller det sig frhoppningsvis bra p egen hand med mindre tillrttavisande sen. Drefter se till att folk postar frgor i rtt forum, skriver en vettig rubrik och tminstone ger skfunktionen en chans. Nr allt det fungerar s har man kommit extremt lngt, och frhoppningsvis kan vi behlla kunnigt folk i forumet. Som det ser ut nu s orkar nstan ingen stanna hr srskilt lnge. De flesta som postade mest fr ett r sedan skriver nstan inget alls lngre, och det r en vldigt olycklig utveckling. Dels fr att det r ett tecken p att folk r missnjda med forumet, och dels fr att det frsvrar fr oss om man vill leta efter lmpliga moderatorskandidater. De som med tiden visar de kvaliteter som vi efterfrgar stannar inte tillrckligt lnge fr att bli aktuella.

Kunnigt folk finns det gott om, visst har du rtt....mnga trttnar p att svara, d kvalitn p forumtrdarna inte hller klass.
Som jag nmnde tidigare, s r netikett en halv lsning p problemet. Som du sjlv sger s r inte netikett fr dagens generation och d mste man hitta andra vgar.
En kombination av hrdare netikett och bttre forumuppdelning, s tror jag att forumen kan bli bttre.
Sen tycker jag att skmotorn kan bli bttre. Visst finns det mnga trdar skapade p flashback, men om ni nu vill att nisse 18r, som egentligen r 14r, skall hitta det han sker, d han har dligt tlamod.....s krvs det en bttre skmotor.
Citera
2009-03-21, 21:52
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedala
Sen tycker jag att skmotorn kan bli bttre. Visst finns det mnga trdar skapade p flashback, men om ni nu vill att nisse 18r, som egentligen r 14r, skall hitta det han sker, d han har dligt tlamod.....s krvs det en bttre skmotor.
D Windowsforumet r s innehllsrikt och spretigt som det r, skulle det krvas en specialskmotor just fr denna del. Och en sdan uppgift kanske r vermktig att hantera.
Citera
2009-03-21, 22:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
D Windowsforumet r s innehllsrikt och spretigt som det r, skulle det krvas en specialskmotor just fr denna del. Och en sdan uppgift kanske r vermktig att hantera.

Visst har du rtt, Windowsforumet r extremt och svrhanterligt.
Sjlv har jag ingen sjlvklar lsning p hur det skulle fungera.
Citera
2009-03-21, 22:06
Medlem
nkelGunnars avatar
Citat:
Kunnigt folk finns det gott om, visst har du rtt....mnga trttnar p att svara, d kvalitn p forumtrdarna inte hller klass.
Som jag nmnde tidigare, s r netikett en halv lsning p problemet. Som du sjlv sger s r inte netikett fr dagens generation och d mste man hitta andra vgar.
En kombination av hrdare netikett och bttre forumuppdelning, s tror jag att forumen kan bli bttre.
Skmotorn fungerar. Problemet r bara att lyckas hitta en relevant trd nr det finns tjugo stycken med exakt samma frgestllning. I IT-skerhet har jag frskt hitta de vanligaste frgorna, skt p olika varianter i just det mnet och slagit ihop vldigt mnga av trdarna till en enda stor samlingstrd som sen hamnar frst vid skningar. Det blir lttare fr folk att hitta den, och jag kan med gott samvete slnga nya inom samma mne i papperskorgen och hnvisa till den befintliga. En annan del av det hr jobbet blir att se till att rubrikerna r vettiga.
Citera
2009-03-21, 22:08
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Visst har du rtt, Windowsforumet r extremt och svrhanterligt.
Sjlv har jag ingen sjlvklar lsning p hur det skulle fungera.
Det har nog ingen i dagslget, men dom lsningar som har infrts och kanske kommer att infras gr nog gott i frlngningen.
Sjlv hoppas jag mest p frgade klistrade trdar, s det blir lttare fr nya att hitta stora samlingstrdar dr smfrgor kan samlas om liknande mnen.
Citera
2009-03-21, 22:25
Medlem
kanulas avatar
Ahh, sknt att se att det hnder lite saker hr! Vi fr hoppas att det kommer att frbttra forumet och att folk kan placera trdarna rtt!

Som tidigare skrivits; kunskapen r det inte brist p, dock har man inte orkat hnga i Windows speciellt lnge. Jag fr se om jag kommer tillbaka nu nr det har blivit lite ordning och reda! Och dessutom fr jag ge ett extra tack fr att Vista-trden r fimpad! Den har irriterat mig lnge.

Ett litet steg fr flashback, men ett stort steg fr oss!
Citera
2009-03-21, 22:46
Medlem
nkelGunnars avatar
Nsta steg som r enkelt fr moderatorerna att infra r en FAQ som klistras. n s lnge r det bara en Windows 7-FAQ som vi ftt in, men att skapa en samlingstrd och klistra in allt i den gr snabbt. Sen ska jag ven fixa ett gng samlingstrdar fr de vanligaste frgorna - dock inget motsvarande Vistatrden som blev helt fr stor. Frst ska jag dock bli klar med det i IT-skerhet, sen fortstter jag hr.
Citera
2009-04-01, 13:51
Medlem
Personligen tycker jag det r helt vrdelst att mnga hyfsat stora mnen hamnar i en och samma samlingstrd. Det finns vl inte en mnniska som orkar scrolla igenom 415 sidor fr att finna en frga som ngon stllt dr fr 5 mnader sen. Hellre separata trdar. Skfunktionen funkar betydligt bttre p det sttet ocks.

Dremot s r problemet med upprepade frgor ganska irriterande. En faq vore kanske ngot, en klistrad trd typ "100 frgor du kan hitta svaret p innan du skapar ytterligare en trd" s folk fattar vad det rr sig om. Om man dper den klistrade till typ "Ls innan du postar" s kommer folk bara skita i att lsa den nd.

Personligen gillar jag inte heller att man delat upp windowsforumet i 2 delar. Folk verkar ju uppenbarligen inte veta skillnad p diskussion och support och drfr blir det bara en salig rra med trdar p fel plats.
Citera
2009-04-28, 18:24
Medlem
-deviant-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoddic
Personligen gillar jag inte heller att man delat upp windowsforumet i 2 delar. Folk verkar ju uppenbarligen inte veta skillnad p diskussion och support och drfr blir det bara en salig rra med trdar p fel plats.

Jag har ett litet tips angende detta, och det r att p ngot stt gra det allmnna meddelandet mycket mer tydligt och framtrdande - antingen med mneslnkningen i fetstil eller med ngon manuell tag typ "[!OBS! LS FRST!]".

En hel del anvndare verkar helt enkelt inte lgga mrke till uppdelningen av Windows-forat, utan postar i stllet i frsta bsta underforum de klickar sig fram till - och det rkar bli Diskussions-forat eftersom det ligger verst i listan.

Jag tror att att just ett frtydligande av det viktiga meddelandet hade kunnat underltta fr moderatorerna i lngden, s att de inte hade behvt lgga s mycket krut p att flytta en massa trdar.

Det kan kanske ocks vara bra att i det allmnna meddelandet skriva lite mer utfrligt och ge ngra exempel p typ av trdar som hr hemma i respektive forum.

Idn med ett uppdelat forum r bra enligt mig, men den behver finputsas lite ytterliggare fr att bli mer effektiv.
Senast redigerad av -deviant- 2009-04-28 kl. 18:30.
Citera
2009-05-01, 19:50
Medlem
nkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoddic
Personligen tycker jag det r helt vrdelst att mnga hyfsat stora mnen hamnar i en och samma samlingstrd. Det finns vl inte en mnniska som orkar scrolla igenom 415 sidor fr att finna en frga som ngon stllt dr fr 5 mnader sen. Hellre separata trdar. Skfunktionen funkar betydligt bttre p det sttet ocks.

Dremot s r problemet med upprepade frgor ganska irriterande. En faq vore kanske ngot, en klistrad trd typ "100 frgor du kan hitta svaret p innan du skapar ytterligare en trd" s folk fattar vad det rr sig om. Om man dper den klistrade till typ "Ls innan du postar" s kommer folk bara skita i att lsa den nd.

FAQ infr jag grna och tar grna emot information som platsar i en sdan - att sammanstlla den sjlv har jag inte tid till. Sen vad det gller samlingstrdar s r tanken lite att eftersom ingen hr hittar en trd som r mer n 1-2 dagar gammal eftersom den d ligger minst 6-7 sidor bak s kan man lika grna posta sin frga i en samlingstrd. Frmodligen har ngon annan stllt exakt samma frga 25 sidor tidigare, men man behver bara bevaka maximalt 1-2 sidor bak i trden fr att se om ngon svarat. Skillnaden fr anvndaren med frgan blir att hitta den stora trden fr att se om ngon svarat jmfrt med att bara hitta sin egen trd. Skillnaden fr vriga r att antalet trdstarter minskar ngot, och folk slipper bli irriterade - och bara svara 'SK!' nr nya trdar om exakt samma sak startas ett par gnger i veckan.

Sen att folk inte postar rtt fr helt enkelt vi moderatorer se till att hjlpa till att fixa. Ett problem r att gamla Windowsforumet nu r Diskussion, vilket betyder att alla som bumpar en gammal trd gr det i just Diskussion. I vilket fall s r det vldigt enkelt fr oss att bara flytta trdar s det r inget stort besvr.
Citera
2009-05-01, 19:54
Medlem
nkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -deviant-
Jag har ett litet tips angende detta, och det r att p ngot stt gra det allmnna meddelandet mycket mer tydligt och framtrdande - antingen med mneslnkningen i fetstil eller med ngon manuell tag typ "[!OBS! LS FRST!]".

En hel del anvndare verkar helt enkelt inte lgga mrke till uppdelningen av Windows-forat, utan postar i stllet i frsta bsta underforum de klickar sig fram till - och det rkar bli Diskussions-forat eftersom det ligger verst i listan.

Jag tror att att just ett frtydligande av det viktiga meddelandet hade kunnat underltta fr moderatorerna i lngden, s att de inte hade behvt lgga s mycket krut p att flytta en massa trdar.

Det kan kanske ocks vara bra att i det allmnna meddelandet skriva lite mer utfrligt och ge ngra exempel p typ av trdar som hr hemma i respektive forum.

Idn med ett uppdelat forum r bra enligt mig, men den behver finputsas lite ytterliggare fr att bli mer effektiv.
Tyvrr r det svrt att f folk att lsa bde klistrade trdar och allmnna meddelanden. Vr frhoppning r att vi kan f andra frger p dem fr att bttre synliggra viktig information, men som s mycket annat ligger det p en nskelista till teknikerna. Dremot r det inga som helst problem att ndra innehllet i det allmnna meddelandet, s jag kan ta en titt p det och se hur det kan gras tydligare och lttare att frst.

Finputsningen blir nog en kontinuerlig historia som blir bttre och snabbare om vi fr input frn anvndarna, s all feedback r positiv, ven om vi inte lovar att gra precis allt ni anser att vi ska ndra p.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in