• 1
  • 2
2009-02-17, 12:47
Medlem
nkelGunnars avatar
Det hjs en hel del rster om att Windowsforumet inte fungerar bra. Det fylls med frgor som en halv minut p Google hade kunnat svara p. Det startas nya trdar om mnen som varit uppe ett otal gnger tidigare. Serisa diskussioner drunknar i en flod av frgor som mnga anser att frgestllaren sjlv kunnat lsa med ngon minuts Googling. Kort och gott, Windowsdelen har utvecklats till ett nstintill renodlat supportforum dr det r svrt att hlla en diskussion vid liv eftersom det skapas ungefr tre sidor med trdar p ett dygn.

Min frga till er som faktiskt brukar hnga i den hr delen av FB r om ni upplever det hr problemet, och i s fall, har ni ngra frslag p vad vi kan gra fr att frbttra situationen? Att mnga knner ett behov av support r uppenbart, s att helt plocka bort det r inget hllbart alternativ. Att moderatorerna ska frhandsgranska inlgg innan de slpps fram och blir synliga fr vriga funkar inte heller d vi inte kan lgga den belastningen p moderatorerna. Att leta upp fler moderatorer r en kontinuerlig process som skts i Outlaw (Nej, nominera inte er sjlva!).

Hade det kanske kunnat funka att dela upp Windows i tv delar? En fr diskussioner och en fr support, eller hade diskussionsdelen blivit helt vergiven och varit meningsls? Ska man kanske skapa ett helt gng 'Den stora och enda trden om...' och sen slnga in alla de vanligaste frgorna i dem? Kanske ngon annan lsning som vi nnu inte tnkt p? Vad tycker ni?
Citera
2009-02-17, 12:55
Medlem
4283s avatar
Sjlvklart fylls hela forumet med skittrdar d ingen ens bryr sig om att ska sina lsningar sjlva.

Ngonstans mste de lra sig att ska, hur detta ska g till r en svrare, men viktigare frga... D de drabbar fler forumdelar, om inte alla.
Hur skulle det se ut ifall tillsagelser eller och varningar delades ut till de som ser till att skapa "hjlp mig"-trdar i ondan?

Uppdelning i support- och diskussionsdelar tycker jag annars r ett ganska givet svar och en frbttring som snarast borde gras.
Citera
2009-02-17, 13:33
Medlem
micaeles avatar
Hller med om att Windows i stort har utvecklats till ett supportforum fr alla frgor mellan himmel och jord. Vilket i sig kanske inte r fel, d FB r och ska vara en kunskapsbank fr allt. Men, som sgs, renodlade diskussioner och tyngre mnen frsvinner fort och det r svrt att se W som ett diskussionsforum likt andra, t.ex. ITSk.
Som frekvent supporttekniker (om man nu fr kalla sig s) i detta forum och andra liknande tycker jag det vore synd ifall det stvjades allt fr hrt, d det fortfarande skall vara mjligt att f hjlp med alla sorters problem.

En uppdelning, p prov, till diskussions- och supportforum vore en bra lsning att testa. ven om diskussionsdelen kanske inte blir den mest aktiva i FB's historia skulle det vara ett enkelt stt att renodla klara supportrenden frn djupare diskussioner. Ngot som skerligen alla skulle uppskatta starkt. Kanske ngot i stil med detta stt att lsa det p?

Frhandsgranskning r inte ens att fundera p, dels fr arbetsbrdan och dels fr att det faktiskt inte finns ngon anledning. Fler moderatorer r aldrig fel men det r inte dr skon klmmer hrdast fr Windowsforumet, d det inte r regelbrott och annat sattyg som sker utan snarare att rubriksttningen och lusten att ska inte r den strsta fr mnga som sker snabb hjlp.

Kanske vore feta lnktrdar som ngon snll sjl sammanstller ocks en form av hjlp till lsning? Inte fr att folk har en tendens att ens titta p dom, men ett steg p vgen iaf.
Citera
2009-02-17, 15:41
Medlem
nkelGunnars avatar
Lnktrdar verkar inte fungera s bra som man skulle nska. Kolla bara i IT-sk dr det dagligen kommer frgor som redan har ett svar i dlans FAQ. (Nu vet vi inte hur situationen hade varit utan hans FAQ, men den lser uppenbarligen inte alla problem). Att klistrade trdar syns dligt r ngot vi r smrtsamt medvetna om, och vi diskuterar lite om det finns tid och mjlighet att bttre synliggra dem med exempelvis en annan bakgrundsfrg eller ngot t det hllet. I vilket fall r det inget som kommer inom en snar framtid.
Citera
2009-02-17, 16:26
Medlem
927s avatar
det r ju 20000 har nu och det drjer vl inte s lnge tills det r 300 000 medlemmar s jag skulle sga att det inte alls r mycket "vart kan jag tanka avast" frgor. det finns ju massor med anvndare som kanske bara haft dator i ett par mnader och d tnker man inte i googla banor, iaf gjorde inte jag det fr ver 10 r sedan.
sen r det det ju vldigt ltt att missa att det str viktigt, kanske om det istllet stod VIKTIGT s skulle flera se det = lsa det.

det r ju inte s mycket windows frgor, en del om installationer och partioner men det mesta gller ju programvara. visst, man kanske skulle kunna skapa ett snt forum.

dremot har jag inte sett nn nrvaro av moderatorer hr den senaste tiden
Citera
2009-02-17, 22:32
Medlem
kanulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Kanske vore feta lnktrdar som ngon snll sjl sammanstller ocks en form av hjlp till lsning? Inte fr att folk har en tendens att ens titta p dom, men ett steg p vgen iaf.

Jag har funderingar p att skapa en mindre FAQ, vilket jag bollat med moderatorerna som stllt sig positiva till det. Jag har d planerat att ta med standardsvaren samt lnka till program som ofta ingr i standardsvaren. Tnkte ven att lnka till strre trdar och starta en officiell trd fr "Hjlp jag har virus" (dylika trdar har svmmat ver forumet).

Den klistrade Vista-trden borde fimpas. Den r helt inaktuell och r numera mestadels support och Vista behver inte en helt egen trd. Jag tittar aldrig i trden lngre, d den r alldeles fr grtig och ostrukturerad.

Vidare tycker jag ven att moderatorerna borde skrpa sig eller avsttas. De lyser med sin frnvaro rejlt. (I klass med en gigantisk halogenlampa). Jag tar mig friheten att citera TuXI ur ett PM:
Citat:
Tycker sjlv det skulle behvas en ordentlig rensning. Knner dock att jag inte har s mycket ork till det i dagslget.
Om detta inte gillas, fr vl TuXI plocka bort citatet.
Citera
2009-02-17, 22:38
Medlem
Linkerts avatar
Borde det inte finnas ett separat forum fr mjukvara? Tycker det knns konstigt att posta eventuella problem med icke Microsoft mjukvara i Microsoft Windows forumet. Men tydligen s ska dessa trdar ligga dr bara fr att mjukvaran r gjord fr MS win..?
Citera
2009-02-17, 22:50
Medlem
Flashen1961s avatar
Jag r vl iofs av den hjlpsamma naturen men nr det kommer den 100000 frgan om varfr min hd bara r p 137Gb typ s blir man lite rabiat

Annars s har jag frstelse fr att folk kan ha svrt med MS fr man har sjlv varit med sen 3.11 och vilka problem man d hade fick man sjlv ta med support dr man kpt datorn.

FAQ r ntt som r vldigt bra att lgga till s mycket det gr men det kommer ju an till oss anvndare isf.

Skulle kanske kunna lgga till en o annan FAQ men d fr man ven knna att det r ok att s grs och har moderatorerna betnkligheter s pma isf istllet fr tillsgelse direkt.

Mina tankar!
Citera
2009-02-17, 23:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Det hjs en hel del rster om att Windowsforumet inte fungerar bra. Det fylls med frgor som en halv minut p Google hade kunnat svara p. Det startas nya trdar om mnen som varit uppe ett otal gnger tidigare. Serisa diskussioner drunknar i en flod av frgor som mnga anser att frgestllaren sjlv kunnat lsa med ngon minuts Googling. Kort och gott, Windowsdelen har utvecklats till ett nstintill renodlat supportforum dr det r svrt att hlla en diskussion vid liv eftersom det skapas ungefr tre sidor med trdar p ett dygn.

Min frga till er som faktiskt brukar hnga i den hr delen av FB r om ni upplever det hr problemet, och i s fall, har ni ngra frslag p vad vi kan gra fr att frbttra situationen? Att mnga knner ett behov av support r uppenbart, s att helt plocka bort det r inget hllbart alternativ. Att moderatorerna ska frhandsgranska inlgg innan de slpps fram och blir synliga fr vriga funkar inte heller d vi inte kan lgga den belastningen p moderatorerna. Att leta upp fler moderatorer r en kontinuerlig process som skts i Outlaw (Nej, nominera inte er sjlva!).

Hade det kanske kunnat funka att dela upp Windows i tv delar? En fr diskussioner och en fr support, eller hade diskussionsdelen blivit helt vergiven och varit meningsls? Ska man kanske skapa ett helt gng 'Den stora och enda trden om...' och sen slnga in alla de vanligaste frgorna i dem? Kanske ngon annan lsning som vi nnu inte tnkt p? Vad tycker ni?

En del fr diskussioner och en fr frgor lter jvligt bra. Kan nog till och med tnka mig att det skulle passa in finfint i ven andra forumsdelar.

Och som ngon annan sa - det borde finnas ett mjukvaru-forum orelaterat till vilket OS man kr s kan "Mac", "Windows" och "vriga operativsystem" slippa att bli s belastade med mjukvarufrgor, kanske.
Citera
2009-02-17, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
En uppdelning, p prov, till diskussions- och supportforum vore en bra lsning att testa.

Den idn gillar jag. Gr helt enkelt Windowsforat till tv delar. En support-del och en diskussions-del.
Citera
2009-02-18, 01:13
Medlem
dobbelinas avatar
Ser ingen anledning till mer uppdelning eftersom hrdvaru forum redan finns.
Dom som inte fattar att dom har en Mac, och postar hr kan man ju inte hjlpa i alla fall.

Grundlggande regler fr hur en post ska se ut vore bra.
Dvs.
1. Passande/Frklarande rubrik
Inga "Jag har problem","Hjlp snabbt", etc.. rubriker allts.

2. Ange Operativsystem
Mnga gnger r lsningar fr ett problem unikt fr det OS man anvnder.
Frustrerande att behva frga eller gissa.

3.Informativt meddelande
"Jvla skitpiss dator" funkar inte.
Frgestllaren mste frska ange s tydligt som mjligt vad/var problemet r,
samt redovisa eventuella tgrder som har misslyckats.
Givetvis kan man inte frutstta att alla kan ge en perfekt redogrelse, eftersom det krvs kunskap ibland.
Viktigt r bara att folk frsker.

En FAQ r mycket bra.
Dr kan man klistra in lsningar till de frgor man fr femtielva gnger.
Ex."XP hittar inte disken" r en klassiker som man ser hela tiden.
Med den traditionella SATA drivrutins lsningen..etc

'Den stora och enda trden om...' r inte min favorit kan jag sga.
Orkar inte ens lsa den/dom sjlv
Senast redigerad av dobbelina 2009-02-18 kl. 01:29.
Citera
2009-02-18, 08:21
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
... Att klistrade trdar syns dligt r ngot vi r smrtsamt medvetna om, och vi diskuterar lite om det finns tid och mjlighet att bttre synliggra dem med exempelvis en annan bakgrundsfrg eller ngot t det hllet. I vilket fall r det inget som kommer inom en snar framtid.
Bra id. Att lta dom synas bttre vore ett stort steg i rtt riktning. Dock frstr jag egentligen inte varfr det skulle ta sdan tid? I en standard vBulletin skulle det ta tjugo minuter att ndra frg p en klistrad trd (ven i ett specifikt forum) och FB's kod lr inte skilja sig allt fr mycket p just den punkten.
Citat:
Ursprungligen postat av 927
dremot har jag inte sett nn nrvaro av moderatorer hr den senaste tiden
Citat:
Ursprungligen postat av kanula
Vidare tycker jag ven att moderatorerna borde skrpa sig eller avsttas. De lyser med sin frnvaro rejlt. (I klass med en gigantisk halogenlampa). Jag tar mig friheten att citera TuXI ur ett PM:
Det r vl en del problemet som tas upp, egentligen. Fler moderatorer r alltid en lsning, speciellt om dom r ngorlunda aktiva sjlva. Hur det ligger till med det hr vet jag ikke, men det r ju en bunt som pstr att det saknas mods verlag i datadelen.

Citat:
Ursprungligen postat av kanula
Jag har funderingar p att skapa en mindre FAQ, vilket jag bollat med moderatorerna som stllt sig positiva till det. Jag har d planerat att ta med standardsvaren samt lnka till program som ofta ingr i standardsvaren. Tnkte ven att lnka till strre trdar och starta en officiell trd fr "Hjlp jag har virus" (dylika trdar har svmmat ver forumet).
Mycket bra id! S enkelt det skulle bli att lnka till en enda trd nr folk ber om hjlp och lsningar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in