Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-02-17, 12:47
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Det höjs en hel del röster om att Windowsforumet inte fungerar bra. Det fylls med frågor som en halv minut på Google hade kunnat svara på. Det startas nya trådar om ämnen som varit uppe ett otal gånger tidigare. Seriösa diskussioner drunknar i en flod av frågor som många anser att frågeställaren själv kunnat lösa med någon minuts Googling. Kort och gott, Windowsdelen har utvecklats till ett nästintill renodlat supportforum där det är svårt att hålla en diskussion vid liv eftersom det skapas ungefär tre sidor med trådar på ett dygn.

Min fråga till er som faktiskt brukar hänga i den här delen av FB är om ni upplever det här problemet, och i så fall, har ni några förslag på vad vi kan göra för att förbättra situationen? Att många känner ett behov av support är uppenbart, så att helt plocka bort det är inget hållbart alternativ. Att moderatorerna ska förhandsgranska inlägg innan de släpps fram och blir synliga för övriga funkar inte heller då vi inte kan lägga den belastningen på moderatorerna. Att leta upp fler moderatorer är en kontinuerlig process som sköts i Outlaw (Nej, nominera inte er själva!).

Hade det kanske kunnat funka att dela upp Windows i två delar? En för diskussioner och en för support, eller hade diskussionsdelen blivit helt övergiven och varit meningslös? Ska man kanske skapa ett helt gäng 'Den stora och enda tråden om...' och sen slänga in alla de vanligaste frågorna i dem? Kanske någon annan lösning som vi ännu inte tänkt på? Vad tycker ni?
Citera
2009-02-17, 12:55
Medlem
4283s avatar
Självklart fylls hela forumet med skittrådar då ingen ens bryr sig om att söka sina lösningar själva.

Någonstans måste de lära sig att söka, hur detta ska gå till är en svårare, men viktigare fråga... Då de drabbar fler forumdelar, om inte alla.
Hur skulle det se ut ifall tillsagelser eller och varningar delades ut till de som ser till att skapa "hjälp mig"-trådar i onödan?

Uppdelning i support- och diskussionsdelar tycker jag annars är ett ganska givet svar och en förbättring som snarast borde göras.
Citera
2009-02-17, 13:33
Medlem
micaeles avatar
Håller med om att Windows i stort har utvecklats till ett supportforum för alla frågor mellan himmel och jord. Vilket i sig kanske inte är fel, då FB är och ska vara en kunskapsbank för allt. Men, som sägs, renodlade diskussioner och tyngre ämnen försvinner fort och det är svårt att se W som ett diskussionsforum likt andra, t.ex. ITSäk.
Som frekvent supporttekniker (om man nu får kalla sig så) i detta forum och andra liknande tycker jag det vore synd ifall det stävjades allt för hårt, då det fortfarande skall vara möjligt att få hjälp med alla sorters problem.

En uppdelning, på prov, till diskussions- och supportforum vore en bra lösning att testa. Även om diskussionsdelen kanske inte blir den mest aktiva i FB's historia skulle det vara ett enkelt sätt att renodla klara supportärenden från djupare diskussioner. Något som säkerligen alla skulle uppskatta starkt. Kanske något i stil med detta sätt att lösa det på?

Förhandsgranskning är inte ens att fundera på, dels för arbetsbördan och dels för att det faktiskt inte finns någon anledning. Fler moderatorer är aldrig fel men det är inte där skon klämmer hårdast för Windowsforumet, då det inte är regelbrott och annat sattyg som sker utan snarare att rubriksättningen och lusten att söka inte är den största för många som söker snabb hjälp.

Kanske vore feta länktrådar som någon snäll själ sammanställer också en form av hjälp till lösning? Inte för att folk har en tendens att ens titta på dom, men ett steg på vägen iaf.
Citera
2009-02-17, 15:41
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Länktrådar verkar inte fungera så bra som man skulle önska. Kolla bara i IT-säk där det dagligen kommer frågor som redan har ett svar i Ödlans FAQ. (Nu vet vi inte hur situationen hade varit utan hans FAQ, men den löser uppenbarligen inte alla problem). Att klistrade trådar syns dåligt är något vi är smärtsamt medvetna om, och vi diskuterar lite om det finns tid och möjlighet att bättre synliggöra dem med exempelvis en annan bakgrundsfärg eller något åt det hållet. I vilket fall är det inget som kommer inom en snar framtid.
Citera
2009-02-17, 16:26
Medlem
927s avatar
det är ju 20000 har nu och det dröjer väl inte så länge tills det är 300 000 medlemmar så jag skulle säga att det inte alls är mycket "vart kan jag tanka avast" frågor. det finns ju massor med användare som kanske bara haft dator i ett par månader och då tänker man inte i googla banor, iaf gjorde inte jag det för över 10 år sedan.
sen är det det ju väldigt lätt att missa att det står viktigt, kanske om det istället stod VIKTIGT så skulle flera se det = läsa det.

det är ju inte så mycket windows frågor, en del om installationer och partioner men det mesta gäller ju programvara. visst, man kanske skulle kunna skapa ett sånt forum.

däremot har jag inte sett nån närvaro av moderatorer här den senaste tiden
Citera
2009-02-17, 22:32
Medlem
kanulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Kanske vore feta länktrådar som någon snäll själ sammanställer också en form av hjälp till lösning? Inte för att folk har en tendens att ens titta på dom, men ett steg på vägen iaf.

Jag har funderingar på att skapa en mindre FAQ, vilket jag bollat med moderatorerna som ställt sig positiva till det. Jag har då planerat att ta med standardsvaren samt länka till program som ofta ingår i standardsvaren. Tänkte även att länka till större trådar och starta en officiell tråd för "Hjälp jag har virus" (dylika trådar har svämmat över forumet).

Den klistrade Vista-tråden borde fimpas. Den är helt inaktuell och är numera mestadels support och Vista behöver inte en helt egen tråd. Jag tittar aldrig i tråden längre, då den är alldeles för grötig och ostrukturerad.

Vidare tycker jag även att moderatorerna borde skärpa sig eller avsättas. De lyser med sin frånvaro rejält. (I klass med en gigantisk halogenlampa). Jag tar mig friheten att citera TuXI ur ett PM:
Citat:
Tycker själv det skulle behövas en ordentlig rensning. Känner dock att jag inte har så mycket ork till det i dagsläget.
Om detta inte gillas, får väl TuXI plocka bort citatet.
Citera
2009-02-17, 22:38
Medlem
Linkerts avatar
Borde det inte finnas ett separat forum för mjukvara? Tycker det känns konstigt att posta eventuella problem med icke Microsoft mjukvara i Microsoft Windows forumet. Men tydligen så ska dessa trådar ligga där bara för att mjukvaran är gjord för MS win..?
Citera
2009-02-17, 22:50
Medlem
Flashen1961s avatar
Jag är väl iofs av den hjälpsamma naturen men när det kommer den 100000 frågan om varför min hd bara är på 137Gb typ så blir man lite rabiat

Annars så har jag förståelse för att folk kan ha svårt med MS för man har själv varit med sen 3.11 och vilka problem man då hade fick man själv ta med support där man köpt datorn.

FAQ är nått som är väldigt bra att lägga till så mycket det går men det kommer ju an till oss användare isf.

Skulle kanske kunna lägga till en o annan FAQ men då får man även känna att det är ok att så görs och har moderatorerna betänkligheter så pma isf istället för tillsägelse direkt.

Mina tankar!
Citera
2009-02-17, 23:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Det höjs en hel del röster om att Windowsforumet inte fungerar bra. Det fylls med frågor som en halv minut på Google hade kunnat svara på. Det startas nya trådar om ämnen som varit uppe ett otal gånger tidigare. Seriösa diskussioner drunknar i en flod av frågor som många anser att frågeställaren själv kunnat lösa med någon minuts Googling. Kort och gott, Windowsdelen har utvecklats till ett nästintill renodlat supportforum där det är svårt att hålla en diskussion vid liv eftersom det skapas ungefär tre sidor med trådar på ett dygn.

Min fråga till er som faktiskt brukar hänga i den här delen av FB är om ni upplever det här problemet, och i så fall, har ni några förslag på vad vi kan göra för att förbättra situationen? Att många känner ett behov av support är uppenbart, så att helt plocka bort det är inget hållbart alternativ. Att moderatorerna ska förhandsgranska inlägg innan de släpps fram och blir synliga för övriga funkar inte heller då vi inte kan lägga den belastningen på moderatorerna. Att leta upp fler moderatorer är en kontinuerlig process som sköts i Outlaw (Nej, nominera inte er själva!).

Hade det kanske kunnat funka att dela upp Windows i två delar? En för diskussioner och en för support, eller hade diskussionsdelen blivit helt övergiven och varit meningslös? Ska man kanske skapa ett helt gäng 'Den stora och enda tråden om...' och sen slänga in alla de vanligaste frågorna i dem? Kanske någon annan lösning som vi ännu inte tänkt på? Vad tycker ni?

En del för diskussioner och en för frågor låter jävligt bra. Kan nog till och med tänka mig att det skulle passa in finfint i även andra forumsdelar.

Och som någon annan sa - det borde finnas ett mjukvaru-forum orelaterat till vilket OS man kör så kan "Mac", "Windows" och "Övriga operativsystem" slippa att bli så belastade med mjukvarufrågor, kanske.
Citera
2009-02-17, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
En uppdelning, på prov, till diskussions- och supportforum vore en bra lösning att testa.

Den idén gillar jag. Gör helt enkelt Windowsforat till två delar. En support-del och en diskussions-del.
Citera
2009-02-18, 01:13
Medlem
dobbelinas avatar
Ser ingen anledning till mer uppdelning eftersom hårdvaru forum redan finns.
Dom som inte fattar att dom har en Mac, och postar här kan man ju inte hjälpa i alla fall.

Grundläggande regler för hur en post ska se ut vore bra.
Dvs.
1. Passande/Förklarande rubrik
Inga "Jag har problem","Hjälp snabbt", etc.. rubriker alltså.

2. Ange Operativsystem
Många gånger är lösningar för ett problem unikt för det OS man använder.
Frustrerande att behöva fråga eller gissa.

3.Informativt meddelande
"Jävla skitpiss dator" funkar inte.
Frågeställaren måste försöka ange så tydligt som möjligt vad/var problemet är,
samt redovisa eventuella åtgärder som har misslyckats.
Givetvis kan man inte förutsätta att alla kan ge en perfekt redogörelse, eftersom det krävs kunskap ibland.
Viktigt är bara att folk försöker.

En FAQ är mycket bra.
Där kan man klistra in lösningar till de frågor man får femtielva gånger.
Ex."XP hittar inte disken" är en klassiker som man ser hela tiden.
Med den traditionella SATA drivrutins lösningen..etc

'Den stora och enda tråden om...' är inte min favorit kan jag säga.
Orkar inte ens läsa den/dom själv
Senast redigerad av dobbelina 2009-02-18 kl. 01:29.
Citera
2009-02-18, 08:21
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
... Att klistrade trådar syns dåligt är något vi är smärtsamt medvetna om, och vi diskuterar lite om det finns tid och möjlighet att bättre synliggöra dem med exempelvis en annan bakgrundsfärg eller något åt det hållet. I vilket fall är det inget som kommer inom en snar framtid.
Bra idé. Att låta dom synas bättre vore ett stort steg i rätt riktning. Dock förstår jag egentligen inte varför det skulle ta sådan tid? I en standard vBulletin skulle det ta tjugo minuter att ändra färg på en klistrad tråd (även i ett specifikt forum) och FB's kod lär inte skilja sig allt för mycket på just den punkten.
Citat:
Ursprungligen postat av 927
däremot har jag inte sett nån närvaro av moderatorer här den senaste tiden
Citat:
Ursprungligen postat av kanula
Vidare tycker jag även att moderatorerna borde skärpa sig eller avsättas. De lyser med sin frånvaro rejält. (I klass med en gigantisk halogenlampa). Jag tar mig friheten att citera TuXI ur ett PM:
Det är väl en del problemet som tas upp, egentligen. Fler moderatorer är alltid en lösning, speciellt om dom är någorlunda aktiva själva. Hur det ligger till med det här vet jag ikke, men det är ju en bunt som påstår att det saknas mods överlag i datadelen.

Citat:
Ursprungligen postat av kanula
Jag har funderingar på att skapa en mindre FAQ, vilket jag bollat med moderatorerna som ställt sig positiva till det. Jag har då planerat att ta med standardsvaren samt länka till program som ofta ingår i standardsvaren. Tänkte även att länka till större trådar och starta en officiell tråd för "Hjälp jag har virus" (dylika trådar har svämmat över forumet).
Mycket bra idé! Så enkelt det skulle bli att länka till en enda tråd när folk ber om hjälp och lösningar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in