2009-02-21, 12:20
Medlem
nkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -deviant-
Det tvivelsutan allra vanligaste exemplet p detta r nr folk sger t andra att anvnda Firefox, Chrome eller Opera istllet fr Internet Explorer.
Vi fr se hur lng tid det tar fr anvndarna att lra sig att det r en dlig id. Jag har redan brjat dela ut tillsgelser fr den typen av tramsande. Vi ska inte ha ngra flamewars hr. Har ngon valt en browser - eller annan programvara - s r det den de ska f hjlp med. Man kan informera om att en specifik funktion r enklare eller bttre i ngot av alternativen, men det ska vara vldigt konkret.
Citera
2009-02-21, 21:29
Medlem
pirates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Sett till hur anvndarna brukar gra hr p FB s r det nog bttre att lgga diskussionsdelen som ett underforum. Vldigt mnga kommer att posta supportfrgorna direkt under Windows nd utan att kolla efter eventuella underforum.

Att forumbeskrivningen inte r tydlig r faktist ngot jag aldrig tnkt p, men det r ingen stor sak att ndra ifall den leder till frvirring. Delvis inne p samma mne r det sen ven viktigt fr anvndarna att skriva vettiga rubriker. Skfunktionen fungerar, men om folk inte skriver vettiga rubriker s blir det genast mycket svrare att hitta det man letar efter. Att starta en ny trd bara fr att det finns fr mnga knns inte heller som den bsta lsningen. Hade de som sker hittat 'Den stora trden om...' trdarna tro? Sjlvklart ska man inte starta en sdan trd om varje mne, men det finns nog ngra frgor som dyker upp oftare n andra.

Ett mkt konstigt resonemang mste jag sga allts. Flashback r vl ett diskussionforum och inget supportforum fastn det tillkommer vldigt frekvent att supportfrgor poppar upp.
Jag mste sga att jag tycker man ska ett supportforum som ett underforum och inte tvrtom.
Sen ifall det skapas supportfrgor s r det upp till moderatorerna att flytta p dom och vara hrdare i sin moderering. Enkelt och simpelt.
Citera
2009-02-22, 00:02
Medlem
nkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pirate
Ett mkt konstigt resonemang mste jag sga allts. Flashback r vl ett diskussionforum och inget supportforum fastn det tillkommer vldigt frekvent att supportfrgor poppar upp.
Jag mste sga att jag tycker man ska ett supportforum som ett underforum och inte tvrtom.
Sen ifall det skapas supportfrgor s r det upp till moderatorerna att flytta p dom och vara hrdare i sin moderering. Enkelt och simpelt.
Jag nskar att det vore s enkelt och simpelt, men jag kan utveckla mitt resonemang lite.

De anvndare som str fr merparten av supportfrgorna r anvndare som till att brja med inte lgger allt fr mycket tid p att ska. De har ett problem, och de r bara intresserade av att f hjlp med att lsa det. De hittar samma forum som de alltid postat sina frgor i och kommer inte att lgga mrke till att det finns ett nytt underforum.
Den andra kategorin anvndare r de som vill diskutera lite mer. De brukar ofta ta sig lite mer tid att kolla upp saker, och oddsen r betydligt bttre att de faktiskt hittar den dr lnken till ett nytt underforum. Detta i kombination med antalet support-trdar som startas jmfrt med diskussionstrdar gr att jag tror att det hade blivit lugnare fr de som vill diskutera om de fick ett eget underforum, och dessutom slipper vi moderatorer lgga en massa tid p att flytta trdar hela tiden.

Jag tycker allts att du har helt rtt i att support borde vara ett underforum, men min erfarenhet sger att det nog tyvrr blir en bttre lsning fr alla om man kan acceptera att diskussionerna inte blir huvudforumet.

Sen finns det inget som sger att min uppfattning r mer rtt n er. Hade jag inte brytt mig om era sikter s hade jag inte startat den hr trden frn frsta brjan.
Citera
2009-02-22, 00:08
Medlem
dlans avatar
Jag tror att en uppdelning i stil med den som finns i "Relationer och samlevnad" kan fungera hr ocks med unika klistrade FAQ-trdar per "underdel" som vgledning. Delen som avser support kommer naturligtvis krva en aktivare systematisk moderering medan underforumet fr diskussioner kring MS Windows snarare kommer krva moderatorer som faktiskt tar del av diskussionerna och genom RP frn anvndare. RP i supportdelen tror jag inte kommer gra s stor nytta d de flesta trdar som RPas frmodligen blir lsta innan mod hinner agera. Jag tror allts att uppdelningen i stil med den i R&S med moderatorer kategoriserade enligt underdel r den effektivaste lsningen p problemet.
Citera
2009-02-23, 18:52
Medlem
dlans avatar
Det lr ven hja stmningen p delen om man stryper clownskaran som uppenbarar sig i supporttrdar lik denna: https://www.flashback.org/showthread.php?t=856495
Citera
2009-02-24, 21:42
Medlem
nkelGunnars avatar
Hrdare moderering verkar tyvrr vara det mest effektiva i mnga delar av FB. Tyvrr krver det nnu mer av moderatorerna s frst mste de lite strre sakerna redas ut. Att lgga en klistrad trd om att det blir fler tillsgelser och hrdare moderering - som i IT-skerhet - funkar bara om man faktiskt sen efterlever det dr str. Att posta en sdan trd och drefter inte ha tid att rensa gr bara att anvndarna tappar frtroende fr en.
Citera
2009-02-24, 21:47
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Hrdare moderering verkar tyvrr vara det mest effektiva i mnga delar av FB. Tyvrr krver det nnu mer av moderatorerna s frst mste de lite strre sakerna redas ut. Att lgga en klistrad trd om att det blir fler tillsgelser och hrdare moderering - som i IT-skerhet - funkar bara om man faktiskt sen efterlever det dr str. Att posta en sdan trd och drefter inte ha tid att rensa gr bara att anvndarna tappar frtroende fr en.
Fler moderatorer och hrdare moderering r vl i princip ocks det enda som fungerar fr att stvja trams och annat sattyg som man vill komma bort frn? Klistrade trdar och hot i all ra, men utan att det stts i bruk och efterlevs, som du sger, ger det fga verkan. I ett sdant utprglat supportforum som MSW r p vg att bli (eller redan r i stort) r fler och aktivare moderatorer troligen den enda lsningen.
ven om man skapar samlingstrdar och buntvis med FAQs behvs det sdana som kan hnvisa rtt och har kraft bakom orden p ett stt som vanliga ddliga inte har.
Citera
2009-02-25, 07:59
Medlem
nkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Fler moderatorer och hrdare moderering r vl i princip ocks det enda som fungerar fr att stvja trams och annat sattyg som man vill komma bort frn? Klistrade trdar och hot i all ra, men utan att det stts i bruk och efterlevs, som du sger, ger det fga verkan. I ett sdant utprglat supportforum som MSW r p vg att bli (eller redan r i stort) r fler och aktivare moderatorer troligen den enda lsningen.
ven om man skapar samlingstrdar och buntvis med FAQs behvs det sdana som kan hnvisa rtt och har kraft bakom orden p ett stt som vanliga ddliga inte har.
Visst r det ett av stten som hjlper till att f ordning p ett hyfsat populrt forum men som jag tidigare nmnt s tar det lite tid att hitta och granska nya moderatorer, s om man frst fixade en mer strukturell ordning fr att udnerltta fr de som redan finns, s blir situationen inte lika ohllbar nr antalet moderatorer inte r s hgt som vi skulle nska.
Sen hade vi nd inte kommit ifrn problematiken med mngden supportinlgg kontra diskussionsinlgg ven med fler moderatorer. De rena tramstrdarna frsvinner visserligen snabbare, men om anvndarna bara skickar RP'n s klarar man det rtt bra med en eller tv moderatorer.
Citera
2009-02-25, 08:15
Medlem
nkelGunnars avatar
Liten sammanfattning s hr lngt (som jag kan presentera fr resten i Outlaw vid diskussionerna om hur vi ska komma till rtta med problemen):
  • FAQ
  • Tv underforum - Support respektive Diskussion
  • Fler moderatorer och hrdare moderering
  • Omformulering av forumsbeskrivningen fr att tydliggra att det inte enbart handlar om mjukvara skriven av Microsoft
  • Hgre krav p tydliga rubriker s skfunktionen gr att anvnda framver - Detta fr ven moderatorerna se till att hjlpa till att fixa i efterhand

Mer generella ndringar:
  • Klistrade trdar br gras mer synliga (frg?)

Ngot jag har missat?
Citera
2009-02-25, 10:27
Medlem
pirates avatar
Citat:
Liten sammanfattning s hr lngt (som jag kan presentera fr resten i Outlaw vid diskussionerna om hur vi ska komma till rtta med problemen):
  • FAQ
  • Tv underforum - Support respektive Diskussion
  • Fler moderatorer och hrdare moderering
  • Omformulering av forumsbeskrivningen fr att tydliggra att det inte enbart handlar om mjukvara skriven av Microsoft
  • Hgre krav p tydliga rubriker s skfunktionen gr att anvnda framver - Detta fr ven moderatorerna se till att hjlpa till att fixa i efterhand

Mer generella ndringar:
  • Klistrade trdar br gras mer synliga (frg?)

Ngot jag har missat?

Det tycker jag lter vldigt bra. Det lr fnga upp anvndaren som vill ngot och frhoppningsvis s lr de sig att titta i de klistrade trdarna frst.
Bra initiativ ox i de andra punkterna ox.
Citera
2009-03-02, 11:30
Medlem
pirates avatar
Hur lngt har man kommit i diskussionerna ?
Citera
2009-03-03, 10:39
Medlem
nkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pirate
Hur lngt har man kommit i diskussionerna ?
Jag vntar p svar precis som ni andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in