Citat:
Ursprungligen postat av Janne-Kurt
Det blir väldigt normbildande om man svänger sig med begreppet "ska" innan orden förstår du. Det gjorde du. Alltså är du med all önskvärd tydlighet intresserad av att bestämma vilken maträtt som ketchup skall adderas till.

Vill man vara subjektiv i sin tes bör man kanske lägga till "enligt mig" innan istället för "ska".
Citat:
Ursprungligen postat av Janne-Kurt
Jag skulle aldrig förstöra min stroganoff med ketchup. Lasagne skulle jag inte heller kunna spruta denna sörja på. Köttfärssås? Nej tack - prova med krossad tomat eller att koka ner tomater istället. Korv och hamburgare får sig dock ett lyft av den söta ketchupen, där håller jag med dig.
Ja jag vet att det kan tolkas fel när man skriver som jag gjorde. Jag brukar göra det och när andra gör det så tolkar jag det som jag skrev, alltså att det inte är som i detta fall exempel på saker och inte något bestämt. Ska nog bättra mig på den punkten och ber om ursäkt för min snäsoga ton.
Är det en ursäkt/förklaring att jag jobbar min fjärde vakna natt på reken och har den berämda "lingonveckan"
Nä jag skulle heller aldrig förstöra en lasangen eller stroganoff med ketchup, men vet att det finns de som gör det.

Familjen Algesson gör det säkerligen, då de går åt så mycket ketchup tydligen. En stroganoff får som du säger bättre smak av krossade tomater eller liknande. Grädde och tomatpure gör susen.
Gällande köttfärssås. Den man fick i skolan, så var ketchup ett måste iaf för mig. Säkert sådan där burk köttfärs från findus eller nått. En äkta ska ju helst puttra över 1 timme.