2017-02-13, 20:53
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Okej, jag ska ge Sabbath en ordentlig chans den här veckan. Börjar väl med första och arbetar mig framåt. Men finns det några skivor man bör undvika eller skjuta till framtiden?

Är du endast intresserad av skivorna med Ozzy Osbourne eller med alla förknippade till Black Sabbath?

Viktigaste skivorna:

Black Sabbath, 1970 (med Ozzy Osbourne)
Paranoid, 1970 (med Ozzy Osbourne)
Master of Reality, 1971 (med Ozzy Osbourne)
Vol. 4, 1972 (med Ozzy Osbourne)
Sabbath Bloody Sabbath, 1973 (med Ozzy Osbourne)
Heaven And Hell, 1980 (med Ronnie James Dio)
Headless Cross, 1989 (med Tony Martin)

Intresserad utöver dessa?

Sabotage, 1975 (med Ozzy Osbourne)
Mob Rules, 1981 (med Ronnie James Dio)
The Eternal Idol, 1987 (med Tony Martin)
Heaven And Hell - The Devil You Know, 2007 (samma uppsättning som med Ronnie James Dio under annat namn)
13, 2013 (med Ozzy Osbourne)

Ännu mer intresserad?

Technical Ecstasy, 1976 (med Ozzy Osbourne)
Born Again, 1983 (med Ian Gillan
Seventh Star, 1986 (med Glenn Hughes)
Dehumanizer, 1992 (med Ronnie James Dio)
Cross Purposes, 1994 (med Tony Martin)

Sist, men inte minst...

Never Say Die!, 1978 (med Ozzy Osbourne)
Tyr, 1990 (med Tony Martin)
Forbidden, 1995 (med Tony Martin)

Black Sabbath är inget litet projekt om man vill lyssna igenom allt. Jag påstår inte att min lista är 110 %, men oavsett om man vill det eller inte har det släppts många skivor med Black Sabbath och alla låter inte likadant. Bara för att jag högaktar ett album kanske inte du gör det. Här försöker jag åtminstone variera och lagt i ungefärlig kvalitet vad du borde lyssna på efter graden av intresse
Citera
2017-02-17, 01:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
I min värld så finns det bara en bra Black Sabbath skiva.
Heaven & Hell.

Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Det där var nästan värt en smäll.

Om inte du smäller till honom gör jag det.
Citera
2017-02-17, 06:31
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Mer på temat "Sabbath som jag minns dem"...

Som detta: alltså, nog är det lite märkligt att många av Black Sabbaths låtar är softa och sköna, tvärt emot urbilden av denna grupp: mörka låtar från avgrundens djup... Men lyssna på "Laguna Sunrise", "Planet Caravan", "Wheels of Confusion" (slutet), "Changes", "Solitude" och "Fluff" och ni finner att det är musik som till och med mormor kan gilla.

Men visst är tunglåtarna gruppens sine qua non. Sabs vore inte vad de vore utan "N. I. B.", "Black Sabbath", "Hand of Doom", "Iron Man", "Snowblind" och "Hole In the Sky". Den sistnämnda, från "Sabotage", är annars en av mina favoriter: "som ett pårökt godståg" sa någon, blytung elegans.

Den håller i alla väder. Liksom "Fairies Wear Boots", "The Wizard", "Sabbra Cadabbra" och "Am I Going Insane". Dessa har viss flykt över sig. Annars är tidiga Sabbath ofta drudge rock, grovarbetargung, slit-och-släp-rock. Visst ville de ha tyngd i musiken, men med alla tempobyten därtill blir det hela lite segt ibland. Steve Harris i Iron Maiden kallade det "diskbänkssoundet"...

Men visst pekar gamla Sabs fram mot det nya, mot Dios medverkan i början av 80-talet. "Spiral Architect" på "Sabbath Bloody Sabbath" har stråkar och annat klassiskt, och "Supertzar" på "Sabotage" har körer. Iommi (för det var han som var drivkraften, Ozzy var på denna tid bara en bromskloss) hade funnit ett sätt att kombinera klassiska element med rock, få dem att gifta sig. Som nämnt funkade inte Deep Purples "Concerto For Group and Orchestra", rockbandet och symfoniorkestern försökte överrösta varandra. Däremot kunde inlemmandet av delar av symfoniorkestern funka i rocken.

Detta ser vi ett bra exempel på i "Falling Off the Edge of the World" från 1981. En stråkensemble inleder i D-Moll ("the saddest of all keys" som Nigel Tufnel sa), kompat av elbas, och på det Dios sång:

Så kommer en kör, en syntetiserad kör i en fallande ton. Därefter några tunga Iommi-riff med slavtrumma till, och därefter uppskruvning till själva låten, temporiff - och så drar låten igång. Det är "Big Rock" ā la Dio, han var ju bandets frontman nu, och även han hade experimenterat med stråkensembler på "Long Live Rock 'n' Roll", den sista Rainbowplatta han medverkade på.

Vi talar om "Falling Off the Edge of the World". Den fortsätter i flygande rockstil och har ett enormt solo av Iommi, deras "finest moment" kanske - och det vill inte säga lite för Dio-Sabbath (eller "Black Rainbow" som det också kallas...) gjorde två klassiker i följd dessa år, "Heaven and Hell" och "Mob Rules". 1980 respektive 1981 kom de.

Merparten av låtarna här går rätt snabbt, man spelar inte längre slit-och-släp-rock. Diskbänkssoundet är borttvättat. En och annan långsammare drudge-låt finns, men det måste till för att hämta andan. En annan toppgrej är förvisso "Children of the Sea" från 1980, den första låt Dio och Iommi skrev ihop. Dio bjöds in till Iommis LA-villa, de gick ut i studion, och där spelade Tony introt. Dio högg direkt och skrev en fantasimättad text till. Denna låt blev sedan mönster för mången rocklåt typ Evanescence: intro med akustisk gitarr och skönsång, därefter fullt ös och grov röst.

Den sista intressanta Sabbath-plattan var "Born Again" från 1983. Många krönikor dissar denna, ja själve sångaren Ian Gillan sablar ner produktionen - men glöm allt det där, det här är en klassiker. Ta bara tempobytet på "Keep It Warm", så sömlöst var det aldrig i tidiga dar, och ta titellåtens power-ballad, mysrys och skön depp, mitt i bluesens gränsland mellan lida och njuta. Och tyngden på "Zero the Hero", det är tidiga Sabbaths blytunga elegans återigen. Hela plattan har någon gediget över sig, från baksidans arkaiska nunor och de handtextade låtarna till själva musiken: massiva trummor, sång med inlevelse, djup i klangerna, atmosfär och allt. Man fortsatte förvisso att ge ut plattor efter detta men helheten, kom man någonsin tillbaks till en sådan övertygande helhet som på "Born Again"?
Sabbath bara växer med tiden. De har följt mig ända sedan jag som liten glytt hörde Paranoid på radio, vidare över tidigt 80-tal då jag på allvar började lyssna in mig på gruppen, på både Ozzy- och Dio-eran plus ej att förglömma Born Again som var en av de första LP:ar jag köpte ny i butik, över disk.

Ljuva minnen, mäktiga vax alla. Även album som Seventh Star och Eternal Idol har mig i sitt grepp, jag måste skaffa mig dem igen, bygga upp ett riktigt Sabs-bonanza i mitt residens. -- Inget ont om de samtida vapendragarna Purple och Zeppelin men för mig har Sabs tagit första platsen i den generationen (och i NWOBM är det Priest).

Och i mitt monument över Sabs, över kraften som hållit dem igång genom åren, går äran främst till maestron -- Tony Iommi.
Citera
2017-02-18, 20:17
Medlem
lääz_kellys avatar
Jag undrar om inte After Forever samt Into the Void från Masters of Reality '71 är världens första black metal-låtar..
Citera
2017-02-19, 11:36
Medlem
OCoileains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lääz_kelly
Jag undrar om inte After Forever samt Into the Void från Masters of Reality '71 är världens första black metal-låtar..
Just Into the Void är särskilt märklig. Man undrar ju lite vilken drogkombination Geezer Butler var på för att få ihop den låttexten...
Citera
2017-02-19, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Är du endast intresserad av skivorna med Ozzy Osbourne eller med alla förknippade till Black Sabbath?

Viktigaste skivorna:

Black Sabbath, 1970 (med Ozzy Osbourne)
Paranoid, 1970 (med Ozzy Osbourne)
Master of Reality, 1971 (med Ozzy Osbourne)
Vol. 4, 1972 (med Ozzy Osbourne)
Sabbath Bloody Sabbath, 1973 (med Ozzy Osbourne)
Heaven And Hell, 1980 (med Ronnie James Dio)
Headless Cross, 1989 (med Tony Martin)

Intresserad utöver dessa?

Sabotage, 1975 (med Ozzy Osbourne)
Mob Rules, 1981 (med Ronnie James Dio)
The Eternal Idol, 1987 (med Tony Martin)
Heaven And Hell - The Devil You Know, 2007 (samma uppsättning som med Ronnie James Dio under annat namn)
13, 2013 (med Ozzy Osbourne)

Ännu mer intresserad?

Technical Ecstasy, 1976 (med Ozzy Osbourne)
Born Again, 1983 (med Ian Gillan
Seventh Star, 1986 (med Glenn Hughes)
Dehumanizer, 1992 (med Ronnie James Dio)
Cross Purposes, 1994 (med Tony Martin)

Sist, men inte minst...

Never Say Die!, 1978 (med Ozzy Osbourne)
Tyr, 1990 (med Tony Martin)
Forbidden, 1995 (med Tony Martin)

Black Sabbath är inget litet projekt om man vill lyssna igenom allt. Jag påstår inte att min lista är 110 %, men oavsett om man vill det eller inte har det släppts många skivor med Black Sabbath och alla låter inte likadant. Bara för att jag högaktar ett album kanske inte du gör det. Här försöker jag åtminstone variera och lagt i ungefärlig kvalitet vad du borde lyssna på efter graden av intresse

Stort tack hörru! Jag har påbörjat resan. Återkommer.
Citera
2017-02-19, 13:43
Medlem
Citat:

En mycket angenäm resa tror jag det kommer att bli.
Citera
2017-02-19, 17:48
Medlem
OCoileains avatar
Citat:
Resa? Detta är ett riktigt äventyr!
Citera
2017-02-20, 00:19
Medlem
Oakenshields avatar
Läste lite facebooktrådar hos gemensamma vänner idag och där framkom att Sabs spelade på Stockholms Nation i Uppsala den 22 februari 1969 som Earth (de bytte väl namn senare under sommaren har jag för mig).

Recensionen, komplett med foto, i tidningen därefter lät säga att de "har som synes inte utseendet med sig men de spelade en variationsrik och välnyanserad bluespop". Tony spelade dessutom på en vit Strata, troligen samma som han playbackade med under Rock n' Roll Cirkus med Jethro Tull.

Nice find!
Citera
2017-02-20, 19:30
Medlem
Alecia79s avatar
Sitter här och lyssnar på Black Sabbath Never Say Die! på original 1978 US vinyl pressing.

Förut så gillade jag verkligen inte denna skiva. Men sen så har jag tvingat mig själv att lyssna på den en massa gånger. Och nu tycker jag den håller bra kvalité (inte lika bra som skivorna Black Sabbath - Sabotage men nästan).

Nu är den enda skivan som jag inte riktigt lyssnat på (med Ozzy) är Technical Ecstacy. Får försöka mig på den i framtiden!
Citera
2017-02-20, 21:10
Medlem
Rebali179s avatar
Är Black Sabbath ett Kristet band eller inte.
Den stora frågan som man alltid undrar över.

Dock enligt låten After Forever från skivan Master of Reality

""After Forever"

Have you ever thought about your soul - can it be saved?
Or perhaps you think that when you're dead you just stay in your grave
Is God just a thought within your head or is he a part of you?
Is Christ just a name that you read in a book when you were in school?

When you think about death do you lose your breath or do you keep your cool?
Would you like to see the Pope on the end of a rope - do you think he's a fool?
Well I have seen the truth, yes I've seen the light and I've changed my ways
And I'll be prepared when you're lonely and scared at the end of our days

Could it be you're afraid of what your friends might say
If they knew you believe in God above?
They should realize before they criticize
that God is the only way to love

Is your mind so small that you have to fall
In with the pack wherever they run
Will you still sneer when death is near
And say they may as well worship the sun?

I think it was true it was people like you that crucified Christ
I think it is sad the opinion you had was the only one voiced
Will you be so sure when your day is near, say you don't believe?
You had the chance but you turned it down, now you can't retrieve

Perhaps you'll think before you say that God is dead and gone
Open your eyes, just realize that he's the one
The only one who can save you now from all this sin and hate
Or will you still jeer at all you hear? Yes! I think it's too late."
Citera
2017-02-20, 21:31
Medlem
Oakenshields avatar
Tror nog att Geezer helt enkelt var fascinerad av ämnet och gillade att ta upp både himmel och helvete-aspekterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in