2009-02-13, 12:38
Medlem
Idag, fredagen den trettonde är det på dagen 39 år sedan Black Sabbath släppte världens första egentliga hårdrocksskiva. Skivan har inspirerat band i snart fyra hela decennier, skapat otaliga nya musikstilar och är än idag lika odödlig. Hela albumet är ett mästerverk med låtar som "Black Sabbath", "The Wizard", "N.I.B" och "The Warning". Idag är jubileumsdag att fira födelsen av hårdrocken. Ni som inte hört albumet måste absolut köpa eller ladda ner det. Ni kommer inte att bli besvikna.
Citera
2009-02-13, 13:00
Medlem
Nojlagets avatar
Ja, det är en utmärkt skiva. Vad vill du att vi ska diskutera?
Citera
2009-02-13, 13:06
Medlem
Carleoneyähs avatar
Ett av världens bästa band, absolut!
Citera
2009-02-13, 14:14
Medlem
Krellyans avatar
Då vet jag vad som åker på när jag kommer hem!
Citera
2009-02-13, 14:25
Medlem
DrGreenthumbs avatar
lets get paranoid!
Citera
2009-02-13, 19:37
Medlem
BRZMs avatar
Jag säger bara: PLANET CARAVAN!
Citera
2009-02-13, 22:12
Medlem
Mephistopheless avatar
Det var där allt börja gott folk - ganska långt innan jag föddes...

Blir till att lyssna igenom deras sex första album för att fira.
Citera
2009-02-13, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mephistopheles
Det var där allt börja gott folk - ganska långt innan jag föddes...

Blir till att lyssna igenom deras sex första album för att fira.

Samma här, jag önskar att jag vore född i England i början av 60-talet så man hade fått uppleva riktig musik. Dagens musikindustri är ett skämt. Idag hörde jag det värdelösa bandet Coldplay marknadföras som "världens största rockband" på TV. Det är så man skäms för människor som lever i illusionen att Coldplay och annan pop överhuvudtaget ens ska vara värt att kallas musik.
Citera
2009-02-14, 00:08
Medlem
Oakenshields avatar
Det finns inte en dålig sak att hitta med Sabbaths debut. Från det fullkomligt briljanta omslaget - fortfarande bland det mest ödesmättade suggestiva som går att uppbringa - till det tunga luftiga ljudet, Ozzys unga (oförstörda) röst, Geezers texter och pumpande bas, och sen Bill och Tony som plockade in sina jazz och blues-influenser på den här plattan mer än nån annanstans. Något många missar är ju faktiskt hur mycket jazz-lir det är i deras spel, kombinerat med den makalösa tyngden.

Kort sagt fullständigt lysande!
Citera
2009-02-14, 03:15
Medlem
diannos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield
Det finns inte en dålig sak att hitta med Sabbaths debut. Från det fullkomligt briljanta omslaget - fortfarande bland det mest ödesmättade suggestiva som går att uppbringa - till det tunga luftiga ljudet, Ozzys unga (oförstörda) röst, Geezers texter och pumpande bas, och sen Bill och Tony som plockade in sina jazz och blues-influenser på den här plattan mer än nån annanstans. Något många missar är ju faktiskt hur mycket jazz-lir det är i deras spel, kombinerat med den makalösa tyngden.

Kort sagt fullständigt lysande!
jo, jag måste säga att det finns en del att klaga på. som så många debutalbum känns bandet inte riktigt "färdigt" på skivan. det är enligt mig lite väl mycket blues-jam och distade basar över det hela. skivan som släpptes ett halvår senare är i mina öron mer fulländad, med mer "komponerade" låtar, ännu vassare spel och lite "catchigare" feeling på det hela men ändå tungt och rått

dock vill jag inte ta ifrån dem något cred för skivan, exempelvis är ju första låten black sabbath, från albumet black sabbath av bandet black sabbath fruktansvärt cool och en riktigt stabil start på det som kom att bli pure fucking evil heavaaey metal!
Citera
2009-02-14, 03:17
Medlem
Snöblinds avatar
När jag läste topic tänkte jag "det kan väl fan inte vara 40 år (nästan) redan?".. Men jo, tydligen. Fan vad snabbt tiden går.
Citera
2009-02-14, 13:40
Medlem
General i götets avatar
Warpiiiigs!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in