Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield
Det finns inte en dålig sak att hitta med Sabbaths debut. Från det fullkomligt briljanta omslaget - fortfarande bland det mest ödesmättade suggestiva som går att uppbringa - till det tunga luftiga ljudet, Ozzys unga (oförstörda) röst, Geezers texter och pumpande bas, och sen Bill och Tony som plockade in sina jazz och blues-influenser på den här plattan mer än nån annanstans. Något många missar är ju faktiskt hur mycket jazz-lir det är i deras spel, kombinerat med den makalösa tyngden.
Kort sagt fullständigt lysande!
jo, jag måste säga att det finns en del att klaga på. som så många debutalbum känns bandet inte riktigt "färdigt" på skivan. det är enligt mig lite väl mycket blues-jam och distade basar över det hela. skivan som släpptes ett halvår senare är i mina öron mer fulländad, med mer "komponerade" låtar, ännu vassare spel och lite "catchigare" feeling på det hela men ändå tungt och rått
dock vill jag inte ta ifrån dem något cred för skivan, exempelvis är ju första låten black sabbath, från albumet black sabbath av bandet black sabbath fruktansvärt cool och en riktigt stabil start på det som kom att bli pure fucking evil heavaaey metal!