Citat:
Ursprungligen postat av
Geomeister
Bara jag som gillar både Ozzy Osbourne och Ronnie James Dio i Black Sabbath?
Dagens Black Sabbath -
A National Acrobat
Nej, jag uppskattar också bägge 2 i bandet. Rainbow är mitt andra favoritband, och jag blev så glad när jag fick veta att Dio hade gått över till mitt absoluta favoritband efter att han tackat för sig i Rainbow. Med Black Sabbath skapade han guldskivan Heaven and Hell, som är en av världens bästa skivor nånsin! Men man måste dock inse att Sabbath inte var sig likt längre. Riffen låter inte som Sabbath-riff, sångmelodierna har ändrats helt, till exempel i låten Neon Knights - skulle man kunna tänka sig Ozzy bakom micken i den låten? Nej. Inte ens temat på låtarna var detsamma längre. Kort sagt, det kändes som ett helt nytt band.
Mob Rules var också bra, men har inte fastnat för den så mycket. Dehumanizer gillade jag också, men har inte lyssnat på den på flera år nu så vet inte riktigt hur den sitter idag. Det får bli kvällens lyssning!
Heaven and Hell är dock ett album som jag alltid kommer återvända till. Det är
bara bra låtar på det albumet.
Efter Dio-eran, då Tony Iommi började bli den enda kvarstående originalmedlemmen, så blev det bara ointressant. Under Tony Martin-eran lät de som vilket band som helst. Allt som gjorde de tidigare Sabbath skivorna minnesvärda hade nu skrotats helt. T.ex låten The Shining från albumet The Eternal Idol, skulle man kunna tro att det är samma band som gjorde låtarna Iron Man, NIB eller Sweet Leaf?
Kort sagt, Ozzy-eran kommer alltid vara det "riktiga" Black Sabbath. Dio var en bra ersättare, men efter hans tid borde de ha lagt ner.
Ozzy