Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-02-11, 21:34
  #1
Medlem
Mohaves avatar
Jag går hos en psykolog som tar 600 kr för 45 minuter. Han har tider varje dag

8.00-8.45
9.00-9.45
10.00-10.45
11.00-11.45
13.00-13.45
14.00-14.45
15.00-15.45
16.00-16.45

Om han fyller tiderna så drar han alltså in 8 x 600 kr = 4.800 kr per dag. Med 23 arbetsdagar i månaden blir detta 23 x 4.800 = 110.400 kr per månad. Han har ingen sekreterare och han tar emot i ett rum i sin villa, så han har inga utgifter. Stämmer det verkligen att privatpraktiserande psykologer tjänar så bra? Psykologlinjen nästa?
Citera
2009-02-11, 21:37
  #2
Medlem
adampoos avatar
Sen har vi ju nått som heter skatt i sverige också.. -_-
Citera
2009-02-11, 21:43
  #3
Medlem
♫♫♫s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adampoo
Sen har vi ju nått som heter skatt i sverige också.. -_-

Känner du någon som tjänar 110400 kronor i månaden före skatt?
Jag känner bara 1, och han är VD för ett stort börsnoterat företag. Låter lite orimligt att de skulle dra in så mycket pengar.

Är du säker på att han har tider hela dagen? Alla dagar i veckan?
Citera
2009-02-11, 21:49
  #4
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ♫♫♫
Känner du någon som tjänar 110400 kronor i månaden före skatt?
Jag känner bara 1, och han är VD för ett stort börsnoterat företag. Låter lite orimligt att de skulle dra in så mycket pengar.

Är du säker på att han har tider hela dagen? Alla dagar i veckan?
Han jobbar måndag-fredag 8-17 som så många andra. Och jag har märkt att jag måste boka ett tag i förväg för att få en tid, så jag skulle tro att han fyller ut det mesta. Han har dessutom en rätt hård återbudspolicy; lämnar man återbud mindre än en vecka innan så debiterar han ändå.
Citera
2009-02-11, 22:00
  #5
Medlem
High fives avatar
Han lär ju inte bara ta emot patienter dagarna i ända. De gör väl annat också?
Citera
2009-02-11, 22:04
  #6
Medlem
Perriss avatar
Högst normalt konsultarvode för nästan vilken bransch som helst.
Citera
2009-02-11, 22:08
  #7
Medlem
-jOE!s avatar
Kan inte tro att han har 100% beläggning. Är han egenföretagare så tillkommer säkert en massa extra tjafs förutom skatten som redan tagits upp. Kan tro att det förekommer en å annan konferens (utebliven lön) med tillhörande resekostnader etc.

Varför inte kolla upp inkomst via Skatteverket samt hans bolag på www.allabolag.se?

Men visst, psykologer har en gedigen utbildning och får säkert betalt därefter. Det finns ju en anledning till att han är psykolog och du är den som går dit?
Citera
2009-02-11, 22:09
  #8
Medlem
Shrink in spes avatar
Nej, psykologer tjänar inte alls så bra. Det är ju inte så att man kan (om man inte svartarbetar) kan stoppa ner pengarna direkt i egen ficka, utan skatter och avgifter ska ju också betalas. Dessutom tillkommer ofta kostnader för journalsystem, lokaler, vidareutbildning och liknande. Räkna dessutom med att man inte kan ha full beläggning dagarna i ända.

En psykolog jag känner har egen mottagning (tillsammans med en kollega). De tar 1100:- per session, och jag är relativt säker på att han tar ut 42000 brutto, vilket visserligen är bra betalt, men ganska långt ifrån 100k.
Citera
2009-02-11, 22:46
  #9
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shrink in spe
Nej, psykologer tjänar inte alls så bra. Det är ju inte så att man kan (om man inte svartarbetar) kan stoppa ner pengarna direkt i egen ficka, utan skatter och avgifter ska ju också betalas. Dessutom tillkommer ofta kostnader för journalsystem, lokaler, vidareutbildning och liknande. Räkna dessutom med att man inte kan ha full beläggning dagarna i ända.

En psykolog jag känner har egen mottagning (tillsammans med en kollega). De tar 1100:- per session, och jag är relativt säker på att han tar ut 42000 brutto, vilket visserligen är bra betalt, men ganska långt ifrån 100k.

jo, men ändå. Jag tycker det är hutlöst vilka avgifter som terapeuter tar ut, och att de tjänar pengar på personer som redan är väldigt svaga

Fast å andra sidan kanske man skulle göra likadant om man var i deras sits.
Citera
2009-02-11, 22:50
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
jo, men ändå. Jag tycker det är hutlöst vilka avgifter som terapeuter tar ut, och att de tjänar pengar på personer som redan är väldigt svaga

Fast å andra sidan kanske man skulle göra likadant om man var i deras sits.
Det som är hutlöst är alla de samtalsterapeuter eller vad de nu väljer att kalla sig, som med nära nog obefintlig utbildning uttnytjar männsikor som mår dåligt. Området psykoterapi borde vara skyddat, inte bar några få yrkestitlar. Folk vet ju inte skillnaden mellan diplomerad/certifierad samtalsterapeut och leg. psykoterapeut.
Citera
2009-02-11, 22:54
  #11
Medlem
Hade det varit en Pyskiatriker I USA, så hade jag trott dig. Men inte en Psykolog i lilla Sverige, om det nu är så som du skriver, så hör det nog till ovanligheten.
Citera
2009-02-11, 23:26
  #12
Medlem
Deliras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
jo, men ändå. Jag tycker det är hutlöst vilka avgifter som terapeuter tar ut, och att de tjänar pengar på personer som redan är väldigt svaga

Fast å andra sidan kanske man skulle göra likadant om man var i deras sits.

Eller så kan man se det som att den hjälp duktiga terapeuter, psykologer och psykiatriker ger är ovärderlig.

Är glaset halvtomt eller halvfullt?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback