Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-02-04, 02:45
  #121
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sall2001
Kloka ord!

Tror dock det är FEM år betalningsanmärkningar etc syns men kanske syns det alltså TIO år om man är dömd i domstol!?

Betalningsanmärkning? Vet du vad du talar om? Vi talar om domar, och belastningsregister här. Ekobrott syns i tio år i straffregistret. En företagare behöver inte ha begått något brott som handlar om pengar, det kan helt saknas betalningsanmärkning. Läs på om bokföringsbrott! Jag försöker berätta för dig att bokföring handlar om att göra rätt, det vill säga redovisa rätt. Det behöver inte saknas pengar.

Som sagt, topic är vart TS sura slantar tar vägen, och de går igenom ett helt system, från TS till alla i detta forum i form av skatter med mera.
__________________
Senast redigerad av Cinnabar 2013-02-04 kl. 02:48.
Citera
2013-02-04, 02:51
  #122
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sall2001
Jag tror inte du riktigt förstår. Du betalar ALLTID, förr eller senare, exakt procensatsen för bolagsskatt på resultatet före skatt i ditt företag. Om du kallar den framtidsskatt, bakåtskatt, gissningsskatt etc har ingen betydelse. Det är bara onödigt att lägga in nya, egna "ekonomitermer" som bara förbryllar.

Det är du som inte förstår att ett företag måste betala in gissad skatt i förväg, månadsvis, helt olikt vad en privatperson gör, som betalar i efterhand på det faktiska beloppet. Det kan då bli problem för vissa företag, om de får en svacka i faktureringen. Det kan handla om mycket pengar som ska ut, trots att inga pengar kommer in. (Återigen, viktigt att ha pengar i ladorna, för eventualiteter.) Att det blir rätt i slutändan är inte nöten. Återigen, topic är att TS kanske ska få svar på sina frågor om vad hans psykolog kan tänkas tjäna, och det är ett blygsamt belopp, beroende på hur mycket psykologen kan och vill arbeta.
__________________
Senast redigerad av Cinnabar 2013-02-04 kl. 03:01.
Citera
2013-02-04, 07:31
  #123
Medlem
Vafan Sall kan du inte lägga ihop dina svar i en enda post?
Citera
2013-02-04, 08:34
  #124
Medlem
Bozes avatar
Rent blajblaj med begrepp som "gissningsskatt" och "framtidsskatt", och förmodligen gjort i syfte att förbrylla för övriga deltagare i tråden.

Att preliminär f-skatt skulle vara något Skatteverket gissar sig fram till är också bullshit. Skattenivån fastställs utifrån historik i bolagets vinster. Och skulle företaget ha en annan prognos kan firmatecknare lämna in ett nytt förslag på preliminär f-skatt utifrån denna prognos och därigenom få lägre (eller högre) preliminär f-skatt.

Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Det är du som inte förstår att ett företag måste betala in gissad skatt i förväg, månadsvis, helt olikt vad en privatperson gör, som betalar i efterhand på det faktiska beloppet.

Nu förstår jag iofs vad du menar, men att det skulle vara helt olikt hur en privatperson skattar stämmer inte. Även privatpersoner betalar in en preliminär skatt varje månad, på den inkomst från tjänst som erhålls. Denna kan vara väldigt rätt eller väldigt fel, vilket framgår av deklarationen året därpå. På samma vis betalar företag en preliminär skatt och deklarerar året efter, med enda skillnaden att den preliminära skatten är ett fast belopp varje månad.
Citera
2013-02-04, 09:26
  #125
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Är du en sån där uppräknare? Jag vet vad jag talar om, och nöjer mig med det. Ska man vara anställd krävs det absolut en investering, i ett AB. Godnatt!


Ledsen, jag förstår dig bara inte. Menar du att det krävs av alla anställda att alltid köpa aktier i det bolag man är anställd i?
Citera
2013-02-04, 09:29
  #126
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Betalningsanmärkning? Vet du vad du talar om? Vi talar om domar, och belastningsregister här. Ekobrott syns i tio år i straffregistret. En företagare behöver inte ha begått något brott som handlar om pengar, det kan helt saknas betalningsanmärkning. Läs på om bokföringsbrott! Jag försöker berätta för dig att bokföring handlar om att göra rätt, det vill säga redovisa rätt. Det behöver inte saknas pengar.

Som sagt, topic är vart TS sura slantar tar vägen, och de går igenom ett helt system, från TS till alla i detta forum i form av skatter med mera.


Som jag skrev ovan alltså, citat "men kanske syns det alltså TIO år om man är dömd i domstol!?"

Jag förstår inte din fråga om "jag vet vad jag talar om" samt din " "

Men vi kan låta det bero.

Kul för övrigt att du försöker lära mig bokföring, betalningsanmärkningar, redovisa rätt etc. Jag utbildar i detta.....
Citera
2013-02-04, 09:34
  #127
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Det är du som inte förstår att ett företag måste betala in gissad skatt i förväg, månadsvis, helt olikt vad en privatperson gör, som betalar i efterhand på det faktiska beloppet. Det kan då bli problem för vissa företag, om de får en svacka i faktureringen. Det kan handla om mycket pengar som ska ut, trots att inga pengar kommer in. (Återigen, viktigt att ha pengar i ladorna, för eventualiteter.) Att det blir rätt i slutändan är inte nöten. Återigen, topic är att TS kanske ska få svar på sina frågor om vad hans psykolog kan tänkas tjäna, och det är ett blygsamt belopp, beroende på hur mycket psykologen kan och vill arbeta.


Jag tackar återigen för din utbildning men tyvärr för dig råkar det vara så att jag är kunnig i ämnet. Om du hade läst mina inlägg hade du också sett att jag tagit upp just detta att företag betalar en preliminär f-skatt en gång per månad. Men du orkade nog inte läsa så länge. För övrigt har du gjort dig skyldig till många sakfel vilka jag har försökt rätta i denna tråd. Istället för att försöka "utbilda mig" är du välkommen att ställa frågor om du undrar över något.

Kul också att du talar om vad TOPIC är när det var DU som började yra om "framtidskatter" och "gissningsskatter".....
Citera
2013-02-04, 09:35
  #128
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
Vafan Sall kan du inte lägga ihop dina svar i en enda post?

Håller med om att det blev alldeles för många inlägg. Visste inte att det var så oerhört mycket sakfel i tråden när jag började. Sen rullade det bara på.....
Citera
2013-02-04, 09:37
  #129
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boze
Rent blajblaj med begrepp som "gissningsskatt" och "framtidsskatt", och förmodligen gjort i syfte att förbrylla för övriga deltagare i tråden.

Att preliminär f-skatt skulle vara något Skatteverket gissar sig fram till är också bullshit. Skattenivån fastställs utifrån historik i bolagets vinster. Och skulle företaget ha en annan prognos kan firmatecknare lämna in ett nytt förslag på preliminär f-skatt utifrån denna prognos och därigenom få lägre (eller högre) preliminär f-skatt.



Nu förstår jag iofs vad du menar, men att det skulle vara helt olikt hur en privatperson skattar stämmer inte. Även privatpersoner betalar in en preliminär skatt varje månad, på den inkomst från tjänst som erhålls. Denna kan vara väldigt rätt eller väldigt fel, vilket framgår av deklarationen året därpå. På samma vis betalar företag en preliminär skatt och deklarerar året efter, med enda skillnaden att den preliminära skatten är ett fast belopp varje månad.


CINNABAR, läs detta inlägg av Boze så förstår du exakt hur det ligger till. Detta är tydligt förklarat, bl a kanske du begriper att även privatpersoner betalar en slags preliminär skatt varje månad (vilketn givetvis är betydligt mer korrekt än ett företags f-skatt).
Citera
2013-02-04, 09:50
  #130
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sall2001
Jag tackar återigen för din utbildning men tyvärr för dig råkar det vara så att jag är kunnig i ämnet. Om du hade läst mina inlägg hade du också sett att jag tagit upp just detta att företag betalar en preliminär f-skatt en gång per månad. Men du orkade nog inte läsa så länge. För övrigt har du gjort dig skyldig till många sakfel vilka jag har försökt rätta i denna tråd. Istället för att försöka "utbilda mig" är du välkommen att ställa frågor om du undrar över något.

Kul också att du talar om vad TOPIC är när det var DU som började yra om "framtidskatter" och "gissningsskatter".....


Nu var det inte jag som började tala om "framtidsskatt", men jag är som företagare också lite insatt... vi talar antagligen bara förbi varandra. Har inte så mycket tid att lägga på tråden, men kan säga dig att topic är en psykolog, som sannolikt är ensam i firman. För att då bli anställd måste han bilda ab, och investera.

Prelskatten kan vara ett gissel för företag där intäkterna sjunker kraftigt och oväntat, men det måste man kanske ha varit utövande för att riktigt förstå. Det går alltid att begära tillbaka pengar, men de ska ut först. Byråkratin bakom skatterna märker inte anställda av, men det gör den person som både är anställd i det egna bolaget, och driver det. Jag förutsätter att en frifräsande psykolog jobbar så. Jag har aldrig pratat om stora bolag, som du gör, topic är som sagt var en ensam knutte i en villa...
__________________
Senast redigerad av Cinnabar 2013-02-04 kl. 09:54.
Citera
2013-02-04, 12:13
  #131
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Nu var det inte jag som började tala om "framtidsskatt", men jag är som företagare också lite insatt... vi talar antagligen bara förbi varandra. Har inte så mycket tid att lägga på tråden, men kan säga dig att topic är en psykolog, som sannolikt är ensam i firman. För att då bli anställd måste han bilda ab, och investera.

Prelskatten kan vara ett gissel för företag där intäkterna sjunker kraftigt och oväntat, men det måste man kanske ha varit utövande för att riktigt förstå. Det går alltid att begära tillbaka pengar, men de ska ut först. Byråkratin bakom skatterna märker inte anställda av, men det gör den person som både är anställd i det egna bolaget, och driver det. Jag förutsätter att en frifräsande psykolog jobbar så. Jag har aldrig pratat om stora bolag, som du gör, topic är som sagt var en ensam knutte i en villa...


Kul att du också är företagare....

Nej, du är inte speciellt insatt. Det märker man om man läser dina inlägg.

Om du hade läst mitt inlägg med ungefär vad psykologen tjänar hade du fått topic för länge sedan.

Ja, om man är FÖRETAGARE investerar man i företaget. Om man är ANSTÄLLD investerar man sannolikt INTE i företaget man jobbar i.

Nej, man måste inte vara företagare för att förstå att den preliminära f-skatten mycket sällan är ett "gissel". Det normala är att du betalar för LÅG f-skatt dvs detta är de facto förmånligt för din likviditet. Skulle det vara så att man märker att man betalar för HÖG f-skatt kontaktar man helt enkelt Skatterverket så regleras detta inom kort.

Jag har inte heller talat om stora bolag i denna tråd.
Citera
2013-02-04, 12:21
  #132
Medlem
SMKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
för att inte tala om arbetsgivareavgifter, lokalhyra osv.

Avdragsgillt i deklarationen...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback