2013-10-25, 18:35
Medlem
brottslings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hashish-boy
det stämmer att kapslen har ett snabbverkande skal av metylfenidat men kapseln fungerar som en pump och pruttar ut doser i omgångar vilket frigörs direkt i en trasig kapsel.

vad ska jag göra med skalet? var har den för effekt?

EDIT:

oj fatta nu vad du menade, sry e på konstig känsla..

men ska jag svälja kapseln efteråt?
Citera
2013-10-25, 18:39
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brottsling

förr satt jag och sög på det som om det vore karameller till kaffet vilket var mysigt sådär på morgonkvisten och en runk på det.

skalet innehåller metylfenidat och är tänkt att vara snabbverkande. effekterna av metylfenidat är liten kuk, förväntan och kåthet...

om du vill ha resten av metylfenidatet så bör du svälja kapseln..
Citera
2013-10-25, 18:43
Medlem
brottslings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hashish-boy
förr satt jag och sög på det som om det vore karameller till kaffet vilket var mysigt sådär på morgonkvisten och en runk på det.

skalet innehåller metylfenidat och är tänkt att vara snabbverkande. effekterna av metylfenidat är liten kuk, förväntan och kåthet...

om du vill ha resten av metylfenidatet så bör du svälja kapseln..

hahhaha okey tack för din hjälp!
Citera
2013-10-25, 23:20
Medlem
cdxz11s avatar
Citat:

Skalet innehåller runt 20% av metylfenidatet i hela tabletten och är tänkt som morgondosen av metylfenidat, när skalet brutits ned i magen släpps sedan succesivt resten av metylfenidatet ut.

Citat:
det verkar ibland ta upp till 3 timmar för, av någon skum anledning...?

3 timmar är lite mkt, tar man tabletten tsm me mat på morgonen kan upptaget fördröjas lite, speciellt om man äter fet mat och t.ex mejeriprodukter. Något som kan va värt o pröva är o ställa väckerklockan 30 min innan du ska upp och ha pillret och lite vatten vid sängen, så hinner den första metyldosen i skalet börja tas upp innan du går upp och käkar frukost. 3 timmar låter dock lite väl långt, inte ens me en stadig frukost bör de dröja mer än 2h innan man börjar få effekt. Själv brukar jag börja få effekt runt 60-80 min efter de tas tsm me frukost, men jag brukar undvika mkt mejeriprodukter till frukost.

Citat:
ska jag tugga på den ifall jag vill ha snabb verkan?

Vill du ha snabb verkan är de bäst att suga på tabletten tills skalet är borta och du kommer ned till ett lite plastaktigt hölje, du ser när du kommit genom de gula/vita/röda skalet (olika beroende på vilken styrka på pillret) när du är genom skalet ser du insidan på tabletten genom det genomsynliga skalet, är en grå bit som är typ någon tredjedel av tabletten (inget metylfenidat i denna del, denna del ökar bara i volym när tabletten är i magen, och trycker ut metylfenidatet ur plastskalet genom ett hål på åvansidan av skalet), därefter är de vitt/gult/rosa segment i resten och är i detta som metylfenidatet finns (olika färg beroende på tablettens styrka).

Vill du ha snabb verkan kan en tänkvärd sak vara att ta tabletten sublingualt, metylfenidat tas upp bättre sublingualt än om du tar det oralt. Skalet smakar ej så värst illa men insidan smakar inge vidare gott(speciellt den gråa biten som smakar röv, lika bra o kapa av denna bit me en kniv då den ändå ej ger ngt), man får rätt snabb och bra effekt om man suger på skalet och låter de ligga i munnen ett par min utan o svälja, när skalet sedan är av är de bäst o kapa av den gråa biten av tabletten då denna som sagt smakar röv, och tugga upp resten och låta detta ligga i munnen ett par min(jag brukar även skala av plastskalet på resten av tabletten så slipper man de i munnen, går att skära hål på skalet längst tablettens långsida och sedan skala bort plastskalet runt tabletten), så kmr du få snabbare och bättre effekt än om du skulle ta de oralt då en högre andel av metylfenidatet tas upp, och de tas även upp snabbare än vid oralt intag.
Senast redigerad av cdxz11 2013-10-25 kl. 23:30.
Citera
2013-10-26, 03:55
Avslutad
Hej. Har försökt leta efter bra svar via sökning och har letat en del i denna tråd men har inte hittat nått vettigt. Det är så här att jag fick diagnosen adhd för ett litet tag sen och har för några år sedan testat runt lite med concerta. Jag tyckte det funkade bra när jag sjäövmedicinerade men nu ska jag börja med det via läkaren.

När jag testade själv reagerade jag ganska positivt på en 54 och en 18 mg. Han inte riktigt bli så van då jag inte hade tillgång till det värst länge. Men vi säger att jag får 36 mg och jag känner att det inte är riktigt nog, vad ska jag då säga för att få höja mer? Självklart kommer jag berätta att jag testat att dosera 56+18mg och då fungerat bra i skolan.

Vad är då dom bästa sakerna att säga för att få höja dosen?

En av sakerna jag hört är att man kan känna att det svajar till och från i att det fungerar bra och sen dåligt osv fram och tillbaka.
Eller Att man fungerar bäst på förmiddagen och att det blir mer kaotiskt på eftermiddagen? Något nån känner igen? Ni kan även skicka pm om ni vill! om tillexempel hur ni gjorde eller kände och så vidare. Mvh mig. PS ber om ursäkt om det redan tagits upp eller liknande men jag hittar verkligen inte vad jag söker.
Citera
2013-10-26, 09:15
Medlem
cdxz11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crooker
Hej. Har försökt leta efter bra svar via sökning och har letat en del i denna tråd men har inte hittat nått vettigt. Det är så här att jag fick diagnosen adhd för ett litet tag sen och har för några år sedan testat runt lite med concerta. Jag tyckte det funkade bra när jag sjäövmedicinerade men nu ska jag börja med det via läkaren.

När jag testade själv reagerade jag ganska positivt på en 54 och en 18 mg. Han inte riktigt bli så van då jag inte hade tillgång till det värst länge. Men vi säger att jag får 36 mg och jag känner att det inte är riktigt nog, vad ska jag då säga för att få höja mer? Självklart kommer jag berätta att jag testat att dosera 56+18mg och då fungerat bra i skolan.

Vad är då dom bästa sakerna att säga för att få höja dosen?

En av sakerna jag hört är att man kan känna att det svajar till och från i att det fungerar bra och sen dåligt osv fram och tillbaka.
Eller Att man fungerar bäst på förmiddagen och att det blir mer kaotiskt på eftermiddagen? Något nån känner igen? Ni kan även skicka pm om ni vill! om tillexempel hur ni gjorde eller kände och så vidare. Mvh mig. PS ber om ursäkt om det redan tagits upp eller liknande men jag hittar verkligen inte vad jag söker.

36 mg är ingen dos du förmodligen kmr ha långsiktigt, såvida du inte väger riktigt lite. När man sätter in metylfenidat får man i början ställa in sig på en dos som ger bra effekt utan orimliga biverkningar. Man börjar lågt, och höjer stegvis, du kan helt enkelt säga att du kände lite effekt första dagarna men att det sedan avtog (iom att du bygger tolerans) och då kommer sannolikt en högre dos prövas ut, vid insättning av metylfenidat brukar man väl få gå till psyk någon gång i veckan en tid för o ställa in en bra dos.
Citera
2013-10-26, 10:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av cdxz11
36 mg är ingen dos du förmodligen kmr ha långsiktigt, såvida du inte väger riktigt lite. När man sätter in metylfenidat får man i början ställa in sig på en dos som ger bra effekt utan orimliga biverkningar. Man börjar lågt, och höjer stegvis, du kan helt enkelt säga att du kände lite effekt första dagarna men att det sedan avtog (iom att du bygger tolerans) och då kommer sannolikt en högre dos prövas ut, vid insättning av metylfenidat brukar man väl få gå till psyk någon gång i veckan en tid för o ställa in en bra dos.

Jo jag ska börja gå till en kurator som ska sätta fart på hela skiten. Och möte med läkare är redan inbokat för att sluta med seraquell efter att ha haft den i 14 månader. Och i samband med allt ihop ska jag få en kontaktperson för att bli av med min socialfobi. När jag testade concerta själv så tyckte jag ju att 54 var perfekt för skolan och då hade jag ju ingen tolerans.
Dock för ett tag sen så fick jag i mig en och en halv 10mg snabbverkande ritalin på morgonen när jag vaknade och sen en 54mg certa och då mådde jag ennu bättre. Sen skulle ju jag vilja ha en burk med typ 20mg ritalinor för att leka med ett dygn i månaden. Så jag vet inte hur jag ska gå till väga för det.. fan hoppas det här löser sig bra som det aldrig annars gör med mig och mina läkare..
Jag har ju lixom testat 36a till skolan och det gav inte mycket alls och 18 eller vad den är gav ju ingenting över huvudtaget och en ritalina på 30mg gav lite effekt också men inte som en 54a. Har ju dock förstått att man tar dom annorlunda men att man också kan ha båda sorterna och så vidare. Faaan vad oroligt det blev i kroppen haha men vad har du för dos och sort, samt hur såg din upptrappning ut??
Citera
2013-10-26, 13:06
Moderator
kvm3s avatar
Tråden börjat med Concerta för 2 dagar sen. (behöver lite råd) infogad.

/Mod
Citera
2013-10-27, 00:17
Medlem
Har tagit två 54mg concerta ikväll. Första gången jag tar concerta. Intaget var runt halv nio och jag är fortfarande på topp. När kan ruset beräknas dala ner?
Funkar det att boosta med starkt kaffe eller är det bara som att det känns att det borde göra det?
Toppenrus i alla fall. Alldeles lagom speedad och euforisk. Passar till en slö bakfyllelördag som den här
20 kronor kostade det mig bara också, så nästan ett gratis rus ju.
Trodde att det skulle vara ett halvtråkigt jobbigt rus först eftersom det var så billigt, men det är ju riktigt fint

Ha det bra alla där ute.

Edit;
Jag är fortfarande på topp och kaffet verkar hålla mig där. Har druckit två starka koppar nu och är på väg mot en tredje.
Ruslängden är över förväntat.
;Over and out
Senast redigerad av BertRogers 2013-10-27 kl. 00:46.
Citera
2013-10-27, 02:43
Medlem
Tjuvjakts avatar
Igår natt... Fyfan! Jag tog ca 300-400mg concerta. 2 linor på 100-200mg var + några 18mg oralt.
Jag mådde hur prima som helst tills ångesten kom.
Jag ville dö. Såg ingen mening med livet.. allt var tomt i mitt huvud. Jag försökte tänka på bra saker men kom bara in i dåligare och dåligare tankar.

På morgonen då jag försökte sova då AT:n var igång så låg jag och stirrade i en vägg 1-2h och bara tänkte på meningen med livet. Jag hade ont både psykiskt och fysiskt. Min mage gjorde HUR ONT SOM HELST.. tänk er att inte ha ätit något på 2-3 dygn
Jag har tagit concerta förut och har aldrig då varit med om en sån här stor ångest.
Kommer aldrig mer ta concerta
Citera
2013-10-27, 08:29
Medlem
cdxz11s avatar
hehe ja metylfenidat suger som rekreationell drog i högre doser, sure i lägre doser kan de ge ett trevligt buzz och ingen direkt märkvärd AT, men tar man större doser mår man bara röv efteråt.
Citera
2013-10-27, 11:38
Medlem
Tja.
Drog i mig 12st 54mg concerta (edit: tuggade, oralt) i fredags natt på noll tolerans vilket var ett jävligt dumt val.
Fick de värsta skakningarna jag varit med om som pågick konstant under 14 timmars tid.
Under ATn var jag sjukt nära på att ta mitt liv pga meningslöshet, och det enda som gjorde att jag inte gjorde det var nog att det kändes meningslöst (eh).
Det kändes som min hjärna kokade och jag mådde helt enkelt fruktansvärt dåligt alla kategorier.

Slutade dra i mig piller klockan 4 natten till lördag, och vaknade nyss efter att äntligen ha lyckats sova i ett par timmar i sträck.
Min hjärna är fortfarande helt paj och jag är så jävla rädd att den kommer att vara så här för alltid. Känns som om jag inte får fram ord som jag vill, jag snubblar på dem och säger halva meningar och låter allmänt efterbliven när jag pratar.
Känner också att jag formulerar mig jättekonstigt i detta inlägg, eller iaf sämre än jag brukar. Kan inte heller skriva ordentligt på tangetbordet trots att jag brukar kunna det.
Känns helt ärligt som om jag har blivit handikappad och jag nojjar sönder över att jag aldrig kommer att bli "normal" igen.

Tycker fortfarande det är skönt att skaka men gör det inte längre automatiskt eller några längre stunder..
Känns som om det borde vara över nu. Det var en blessing när jag äntligen lyckades sluta skaka och somna, men idag när jag vaknade så kände jag mig inte helt bra ändå.
Vet knappt vad jag skriver/säger längre men det borde inte vara såhär. Känner mig inte påverkad alls känner bara att jag är personlighetsförändrad.

Någon som kan lugna mig/berätta om liknande saker ni varit med om?
Har aldrig hört någon ha en så här lång "AT" på concerta, eller så här.. konstig. Känns verkligen som om jag har fuckat något i min hjärna för alltid. Sjukt ledsen.

Tillägg:
Hade inte ätit något alls innan jag drog i mig dem, vilket gör att jag nu inte ätit på ca 2,5 dygn förutom några morötter. Har ingen direkt matlust (suprise) men tror jag kan lyckas få i mig något nu. Tidigare gick det verkligen inte, ville spy av bara tanken på mat.
Gick även runt en mil under ruset + skakade ju som sagt oavbrutet (har sjuk träningsvärk just nu).
När jag ville försöka sova var det alltså inte bara det att hjärnan var sjukt övertrött, jag hade verkligen INGEN energi alls. Orkade inte ens andas/svälja utan fick koncentrera mig på det hela tiden. Var verkligen som en zombie. Vet inte om det kan ha påverkat men kanske.
Senast redigerad av submarina 2013-10-27 kl. 11:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in