Citat:
Ursprungligen postat av
brottsling
vad ska jag göra med skalet? var har den för effekt?
Skalet innehåller runt 20% av metylfenidatet i hela tabletten och är tänkt som morgondosen av metylfenidat, när skalet brutits ned i magen släpps sedan succesivt resten av metylfenidatet ut.
Citat:
Ursprungligen postat av
brottsling
det verkar ibland ta upp till 3 timmar för, av någon skum anledning...?
3 timmar är lite mkt, tar man tabletten tsm me mat på morgonen kan upptaget fördröjas lite, speciellt om man äter fet mat och t.ex mejeriprodukter. Något som kan va värt o pröva är o ställa väckerklockan 30 min innan du ska upp och ha pillret och lite vatten vid sängen, så hinner den första metyldosen i skalet börja tas upp innan du går upp och käkar frukost. 3 timmar låter dock lite väl långt, inte ens me en stadig frukost bör de dröja mer än 2h innan man börjar få effekt. Själv brukar jag börja få effekt runt 60-80 min efter de tas tsm me frukost, men jag brukar undvika mkt mejeriprodukter till frukost.
Citat:
Ursprungligen postat av
brottsling
ska jag tugga på den ifall jag vill ha snabb verkan?
Vill du ha snabb verkan är de bäst att suga på tabletten tills skalet är borta och du kommer ned till ett lite plastaktigt hölje, du ser när du kommit genom de gula/vita/röda skalet (olika beroende på vilken styrka på pillret) när du är genom skalet ser du insidan på tabletten genom det genomsynliga skalet, är en grå bit som är typ någon tredjedel av tabletten (inget metylfenidat i denna del, denna del ökar bara i volym när tabletten är i magen, och trycker ut metylfenidatet ur plastskalet genom ett hål på åvansidan av skalet), därefter är de vitt/gult/rosa segment i resten och är i detta som metylfenidatet finns (olika färg beroende på tablettens styrka).
Vill du ha snabb verkan kan en tänkvärd sak vara att ta tabletten sublingualt, metylfenidat tas upp bättre sublingualt än om du tar det oralt. Skalet smakar ej så värst illa men insidan smakar inge vidare gott(speciellt den gråa biten som smakar röv, lika bra o kapa av denna bit me en kniv då den ändå ej ger ngt), man får rätt snabb och bra effekt om man suger på skalet och låter de ligga i munnen ett par min utan o svälja, när skalet sedan är av är de bäst o kapa av den gråa biten av tabletten då denna som sagt smakar röv, och tugga upp resten och låta detta ligga i munnen ett par min(jag brukar även skala av plastskalet på resten av tabletten så slipper man de i munnen, går att skära hål på skalet längst tablettens långsida och sedan skala bort plastskalet runt tabletten), så kmr du få snabbare och bättre effekt än om du skulle ta de oralt då en högre andel av metylfenidatet tas upp, och de tas även upp snabbare än vid oralt intag.