2014-08-21, 05:51
Medlem
Hip-Priests avatar
Måste man ha gjort en speciell utredning för att få så lite som 10-20 st, 1- 2 kartor, Ritalin/Medikinet i månaden? Då pratar jag om 10 mg-tabs bara. Kan inte min vanliga läkare ge mig det? Jag menar, han ger mig detta i månaden redan;

60 st Temesta (Lorazepam) 1 mg (enda styrkan i Sverige)
30 st Flunitrazepam 0,5 mg
30 st Xanor 0,5 mg
75 st Stesolid 10 mg (både jag och tjejen har två 25-burkar men hon behåller bara en eftersom hon tycker det räcker mer än väl med en burk och ger en till mig)
60 st Imovane (egentligen får jag 30 och tjejen 30 men hon ger mig sina eftersom hon tar så sällan så jag ger henne när hon behöver, vilket blir totalt kanske 7 st i månaden så jag får väl 53 i snitt typ)
30 st Halcion (Triazolam) 0,125 mg (enda styrkan i Sverige)
25 st Oxascand 15 mg (här är det också tjejen som har uttag på 50 men ger mig hälften då hon även har 25 mg Oxascand 25 st, hon får alltså ett 25-pack 25 mg Oxascand och två 25-pack 15 mg Oxascand varav jag som sagt får ett av dem)
20 st Stilnoct (tjejen får ett 30-pack men behåller tio och ger mig 20)
En 100-burk Iktorivil 2 mg varannan månad, så 50 st Iktorivil 2 mg i månaden)

Sen kan jag säkert glömt något. Tjejen har 25 st Oxascand 15 mg, 25 st Oxascand 25 mg (dessa får jag också hälften av kom jag på så 13 st Oxascand 25 mg), en burk 25 st Stesolid 10 mg och 10 st Stilnoct samt mellan 5 och 10 st Imovane)

Så ni ser, jag får Temesta, Xanor, Flunitrazepam, Halcion en jävla massa stess, Imovane m.m.

Kan inte en läkare som ger mig allt detta ge mig tio Medikinet 10 mg. Är det för mkt begärt!?
Citera
2014-08-21, 09:42
Medlem
Tiaitchsis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hip-Priest
Måste man ha gjort en speciell utredning för att få så lite som 10-20 st, 1- 2 kartor, Ritalin/Medikinet i månaden? Då pratar jag om 10 mg-tabs bara. Kan inte min vanliga läkare ge mig det? Jag menar, han ger mig detta i månaden redan;

60 st Temesta (Lorazepam) 1 mg (enda styrkan i Sverige)
30 st Flunitrazepam 0,5 mg
30 st Xanor 0,5 mg
75 st Stesolid 10 mg (både jag och tjejen har två 25-burkar men hon behåller bara en eftersom hon tycker det räcker mer än väl med en burk och ger en till mig)
60 st Imovane (egentligen får jag 30 och tjejen 30 men hon ger mig sina eftersom hon tar så sällan så jag ger henne när hon behöver, vilket blir totalt kanske 7 st i månaden så jag får väl 53 i snitt typ)
30 st Halcion (Triazolam) 0,125 mg (enda styrkan i Sverige)
25 st Oxascand 15 mg (här är det också tjejen som har uttag på 50 men ger mig hälften då hon även har 25 mg Oxascand 25 st, hon får alltså ett 25-pack 25 mg Oxascand och två 25-pack 15 mg Oxascand varav jag som sagt får ett av dem)
20 st Stilnoct (tjejen får ett 30-pack men behåller tio och ger mig 20)
En 100-burk Iktorivil 2 mg varannan månad, så 50 st Iktorivil 2 mg i månaden)

Sen kan jag säkert glömt något. Tjejen har 25 st Oxascand 15 mg, 25 st Oxascand 25 mg (dessa får jag också hälften av kom jag på så 13 st Oxascand 25 mg), en burk 25 st Stesolid 10 mg och 10 st Stilnoct samt mellan 5 och 10 st Imovane)

Så ni ser, jag får Temesta, Xanor, Flunitrazepam, Halcion en jävla massa stess, Imovane m.m.

Kan inte en läkare som ger mig allt detta ge mig tio Medikinet 10 mg. Är det för mkt begärt!?
Mja, MPH är en drog som verkar aktivt på det CNS.
Eftersom att du får alla dessa sedativa medel betvivlar jag på att du kan komma över CS via sjukvården.
Citera
2014-08-21, 11:10
Medlem
Hip-Priest:
Jag har precis blivit uppstartad på Ritalin genom min psykiater men detta har skett i DK då jag är bosatt där.
Enligt deras regler, av vad jag förstått, så måste en behandling av Metylfenidat skrivas ut/godkännas av en behörig inom psykiatrin och kan således inte bara fås av din vanliga läkare. Men din vanliga läkare kan skriva ut det till dig efter att ha fått ett godkännande intyg av psykiatrin.

I grund och botten så måste man ju utreda först om misstanke föreligger att du lider av f ex ADHD innan man vill börja starta upp dig på medicinen, men min psykiater startade upp mig på det redan efter 2 besök hos henne då hon menade att det vill ta flertalet möten med mig för att utvärdera en evt diagnos. Istället blev jag uppstartad direkt på Ritalin 10mg för "om det då fungerar bra på dig kan snabbare slå fast om du har en diagnos eller inte".
Du ska innan dess få tagit EKG, blodtryck och lämna blodprov för att kolla diabetes, d-vitamin etc.

Danmark är ett så sjukt liberalt land när det kommer till läkemedel så jag är osäker på om du kommer fram lika lindrigt i Sverige.
Dessutom så är det ju en helt jävla sanslöst enorm ordination av lugnande du har på månadsbasis. Alla är ju olika sett till tolerans och så men är osäker på om Metylfenidat kommer att göra någon som helst skillnad på dig om du käkar så mycket benso som du gör.

mvh
MrBlueSky
Citera
2014-08-21, 13:01
Medlem
Bruce_Lees avatar
Jag har precis börjat med ritalin, dock väldigt liten dos på 20mg per dag och se som är korttidsverkande då. Det funkar ju inte ultimat men det är åtminstone bättre än innan, till en början. Eftersom att jag tar min sista tablett vid tolv så dör jag ju av utmattning vid tre-fyratiden.
Så jag tänkte, går det att kombinera de korttidsverkande med en svag dos av de som man bara tar en gång på morgonen? Alltså kapslarna.

Anledningen till att jag får de korttidsverkande är för att jag har sömnproblem så läkaren tyckte det var den bästa lösningen men jag vill ju gärna funka efter jobbet också.
Är det någon som har provat på den metoden?
Citera
2014-08-21, 18:00
Medlem
Är det 10mg tabletter?

Ett tips vore isåfall att du delar upp kl.12-dosen så att du har 5mg att ta vid 15-16 tiden?

Jag tog 10mg imorse och började dala vid lunch. Absolut inget i närheten av AT eller så utan egentligen bara tillbaka i "normaltillstånd". Men det dalade ganska fort vilket nog gjorde det mer påtagligt. Så jag körde 5mg kl 12 och fyllde på med 5 strax efter 15.
Kombinera depot med korttids tror jag inte är några problem, men fråga din läkare.

Jag vet inte om jag är så pigg på det om dom föreslår att jag går över till depot. Tycker det känns ganska jobbigt att stoppa i mig något och sen veta att det bara kommer köra på i så många timmar.. så hellre en liten stöt i taget.

Läste någonstans att man kan "krascha" lite i början men att det försvinner efter en period. Någon som vet om det är fakta eller bara hokus pokus?
Får lite mini-ångest och inre oro när min korttids går ur men försvinner det när man kört på ett tag?
Senast redigerad av MrBlueSky 2014-08-21 kl. 18:02.
Citera
2014-08-22, 10:54
Medlem
Bruce_Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBlueSky
Är det 10mg tabletter?

Ett tips vore isåfall att du delar upp kl.12-dosen så att du har 5mg att ta vid 15-16 tiden?

Jag tog 10mg imorse och började dala vid lunch. Absolut inget i närheten av AT eller så utan egentligen bara tillbaka i "normaltillstånd". Men det dalade ganska fort vilket nog gjorde det mer påtagligt. Så jag körde 5mg kl 12 och fyllde på med 5 strax efter 15.
Kombinera depot med korttids tror jag inte är några problem, men fråga din läkare.

Jag vet inte om jag är så pigg på det om dom föreslår att jag går över till depot. Tycker det känns ganska jobbigt att stoppa i mig något och sen veta att det bara kommer köra på i så många timmar.. så hellre en liten stöt i taget.

Läste någonstans att man kan "krascha" lite i början men att det försvinner efter en period. Någon som vet om det är fakta eller bara hokus pokus?
Får lite mini-ångest och inre oro när min korttids går ur men försvinner det när man kört på ett tag?

Det är det.
Jag pratade precis med läkaren i telefon som gick lite väl för snabbt så han bytte till Concerta direkt. Vi pratade dock inget om att kombinera men går det att kombinera Ritalin med Concerta?
Citera
2014-08-22, 17:34
Medlem
Vilken styrka på Concertan blev du ordinerad?

Läste runt lite och många läkare har ordinerat blandning till sina patienter med olika resultat. Egentligen borde du vänta tills måndag och rådfråga din läkare igen.
Annars så försök dig fram med stor försiktighet. Vill inte måla fan på väggen som så men jag smällde själv i mig en näve (minns ej hur mycket) ritalin en gång när jag redan tagit en concerta och hade några rätt obehagliga timmar efterföljande.

Vill faktiskt råda dig att läsa igenom denna tråden så mycket du kan trots det är många sidor. Det finns massvis med folk här inne som berättar om deras erfarenheter med olika doseringar av de olika preparaten. Det gick iaf upp för mig när jag läst en del att medicinering med MFD är så jävla individuellt och att vissa har behövt upp till ett par år innan de hittat rätt dosering.. det är till och med vissa som slutat helt då de ansett att bieffekter och liknande vägt tyngre än de positiva effekterna.

Trevlig helg
MrBlueSky
Citera
2014-08-23, 04:04
Medlem
om man skalar och delar på en 54mg concerta så ska ena delen inne hålla någonting som gör att man får AT medans om man bara käkar den andra delen så får man ingen AT stämmer detta?

det ska vara den grå delen som är dåligt, den man kastar så äter man bara den vita/rosa delen. vad innehåller dom?
Citera
2014-08-23, 06:39
Medlem
bk-s avatar
orkar inte upprepa saker som redan är skrivna;
(FB) extrahera methylfenidaten ur concerta
Citera
2014-08-27, 18:30
Medlem
Jag fick diagnos ADD i våras och fick testa ritalin. Det gick inte alls bra min pulls låg typ 110-30. jag var iskall om fötter och händer, skakade hade sämre fokus. Så jag fick senare concerta, vilket funkade otroligt bra. Vissa bieffekter men inget som ritalin gav mig. Jag kände mig pigg fokuserad inrero etc.
Igår skulle jag hämta ut nya tabletter då det börjar tomt här hemma. Så fick jag Methylphenidate sandoz istället. Dom sa att dom var exakt likadana bara ett annat märke och dom är billigare. Så jag slipper betala för dom. Fine tänkte jag och tog dom. Tog min andra dos på dagen med dom som jag brukar göra med concerta. Jag blev helt konstig och funkade inte alls. Idag så testade jag nu på morgonen med min vanliga dos fast med sandoz och jag min puls har legat under dagen på 117 som medel pulls. Mina händer och fötter är iskalla jag skakar ingen koncentration överhuvudtaget. JAg har pratat med min läkare så jag har fått concerta som dom ej kan byta ut mot dom här och jag slipper betala extra. Min fråga är om fler känner detta? Jag har gjort lite undersökning om concerta och sandoz verionen. Det verkar som att concerta släpper ut i 3 olika tider medans sandoz gör det bara i 2 st. Vet ni något om detta? Känns jälvigt dumt för nu sitter jag här med 4 burkar 54mg som jag ej kan använda. Undra om jag ska lämna tillbaks dom och få kvitto på det så dom ej tror att jag försöker lura dom och typ överdoserar eller säljer. Då jag använder dom här för att funka bättre och jag mår bra utav dom. kommer inte missbruka dom eller något då det är inget jag är ute efter.
Citera
2014-08-28, 19:18
Medlem
Har varit för psykiskt instabil för att kunna ta mitt metylfenidat väldigt länge nu.. Mådde bra idag och bestämde mig för att dra lite.. Mår toppen Musiken är så mycket bättre.. Hoppas avtändningen inte är lika illa som jag minns den bara
Citera
2014-09-03, 18:25
Medlem
Klartos avatar
Behöver plugga. Har därför införskaffat Ritalin i form av vita kapslar märkta med "NVR R20". Det är 20mg per kapsel.

Tänkte mig följande
-Gå upp någon gång mellan 08:00 och 09:00, äta jävligt mycket frukost.
-Svälja en kapsel (20mg) efter frukosten.
-Plugga som fan resten av dagen till kanske 21? 22? Eller liknande.

Kan det funka? Är det en tillräcklig dos? Tips?
Kommer jag kunna sova vid 23-tiden? Midnatt? Småtimmarna?
Kan 1-2mg alprazolam dagen innan påverka pluggdagen?

Och i längden: Att göra ovanstående en gång i veckan under några månader till ett halvår eller kanske ett helt år, leder det till ett beroende av substansen eller till biverkningar?

Övrigt: Har ingen som helst erfarenhet av CS innan.
Senast redigerad av Klarto 2014-09-03 kl. 18:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in