2011-07-06, 00:50
Medlem
Hejsvejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mordius
Nu ere dags igen, har sista eragon boken att plöjja igenom, sen har jag inget mer!

något liknande som T.ex Sagan om Ringen, bilbo och Eragon. söker den där rustika känslan av gamla fältslag, smutsiga byar, magiska föremål och städer!

riddarsagor är också trevligt, men dom ska fan vara bättre än Robyn Youngs triologi! (Ja böckerna var rätt tråkiga och händelselösa)

Släng gärna fram lite tips, i PM eller här jag blir lika glad åt allt !

Böckerna om Shannara av Terry Brooks minns jag som bra. Kan dock inte garantera något eftersom jag inte var så gammal när jag läste dem.
Citera
2011-07-07, 03:27
Medlem
darko.alexanders avatar
Hej där!

Jag letar efter böcker som är skrivna i dagboksform eller brevform kanske det kallas. Tänkte införskaffa Den unga Werthers lidanden till att börja med, men såvitt jag vet är det brev som han skriver till någon. Jag söker alltså en bra bok som är skriven som en dagbok eller liknande.
Tack!
Citera
2011-07-07, 04:09
Medlem
EdgeofEndings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darko.alexander
Hej där!

Jag letar efter böcker som är skrivna i dagboksform eller brevform kanske det kallas. Tänkte införskaffa Den unga Werthers lidanden till att börja med, men såvitt jag vet är det brev som han skriver till någon. Jag söker alltså en bra bok som är skriven som en dagbok eller liknande.
Tack!

Bert-böckerna
Citera
2011-07-07, 06:17
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darko.alexander
Hej där!

Tack!
Dvärgen - Pär Lagerkvist

En bitter hovdvärg som spyr ur sig hatiska observationer under renässansens Italien. Verkar vara en av de böcker som bidrog starkast till Nobelpriset.

Svält - Knut Hamsun

Det är enligt många den första moderna romanen, så utöver den förträffliga skildringen av Hamsuns svältperiod som ung författare i det sena artonhundratalets Kristiana (numera Oslo) får du ett gott stycke litteraturhistoria med på köpet.

Dödens Väntrum - Sven Stolpe

Den unge Sven Stolpe, konservativ kulturperson från nittonhundratalets första halva, drabbas av tuberkolos och tvingas resa till ett sanatorium i Schweiz, där han för en lång tid framöver skall ligga döende med de andra patientera.

En jägares dagbok - Ivan Turgenjev

Den ryske gigantens första utgivna verk, innehållande ett tjugotal berättelser, vissa jaktskildringar, andra människoporträtt. Herrgårdskultur, ryska landsortsoriginal, lyriska naturskildringar och en fantastisk språkbehandlig. Mycket läsvärt!

Sylvestre Bonnards brott - Anatole France

En åldrig och ensam bibliofil, vars enda syfte i livet är att söka upp ovanliga och åtråvärda böcker, kommer i kontakt med en ung flicka, vilken han så småningom börjar betrakta som något av en dotter. France, fransk Nobelpristagare från tidigt nittonhundratal, skall tydligen ha varit en bibliofil själv, så här finns mycket referenser och hänvisningar till gamla, numera sällan lästa, men fortfarande intressanta att läsa om, författare, filosofer och liknande. Stundvis torr, men överlag mycket bra.

Buddonyjs röda ryttararmé - Isak Babel

Ett stort antal noveller, varav många bannades under Sovjet, om Babels tid som rödgardist under Rysk-Polska kriget. Novellerna är, om jag inte minns fel, anordnade i kronologisk ordning och baserade på författarens krigsdagbok. Vissa är korta, poetiska ögonblicksskildringar av kyrkor de red förbi eller byar de besökte, andra är mer av berättelser om människor han stött på och saker han varit med om.
Inledningen är ganska svag, men det blir betydligt bättre en bit in.

Dracula - Bram Stoker

Behöver väl inte beskriva handlingen särskilt ingående, men kan berätta att boken innehåller mycket som utelämnades ur filmatiseringen med Bela Lugosi, om du nu sett den. Första halvan är genial, med skildringen av resan till och vistelsen i Draculas slott. Möjligen det bästa jag läst i skräckväg.

Alla ovan nämnda böcker (möjligen med undantag för Sven Stolpes - är lite osäker på detta) skrivna i dagboksform. Dracula innehåller utöver dagboksinläggen också en massa brev, så där får du två i ett.
Citera
2011-07-08, 08:33
Medlem
EdgeofEndings avatar
En bok/böcker om alchemister?
Citera
2011-07-08, 15:01
Medlem
Letar efter en intressant bok med stark manlig vänskap eller två manliga karaktärer som på något sätt har en speciell relation (typ om de är fiender men ändå vet mycket om varandra etc.), som gärna är lite annorlunda/konstig och kanske inte direkt så välkänd. Jag ska på semester imorgon så ett snabbt svar vore jättebra.
Senast redigerad av Cai 2011-07-08 kl. 15:12.
Citera
2011-07-08, 15:41
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdgeofEnding
En bok/böcker om alchemister?

Om jag inte minns fel sysslade August Strindberg med det och ska förekomma i hans bok Den ockulta dagboken.
Citera
2011-07-08, 23:14
Medlem
Hej!

Söker böcker skrivna i samma stil som Jonathan Foer (extremt högt och otroligt nära) och Nicole Krauss (history of love).
Med samma stil, menar jag böcker som har en lite invecklad historia och otroligt fina meningar.

Sen även böcker som är Oliver Twist inspirerade eller har en liknande miljösättning.
Citera
2011-07-09, 13:42
Medlem
Hejsan! Har precis lyssnat klart på "A song of Ice and Fire" och är nu sugen på fler böcker i samma stil, ifall de finns som ljudbok hade detta varit ännu bättre

Tack på förhand!
Citera
2011-07-10, 00:18
Medlem
darko.alexanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdgeofEnding
Bert-böckerna

Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
många bra tips

Tack så väldigt mycket!
Köpte några av böckerna på listan idag, blir att läsa nu under sommaren =)
Citera
2011-07-14, 17:21
Medlem
muhexs avatar
Precis läst Snabba Cash samt Aldrig Fucka upp. Gillades starkt. Söker en bok liknande dem böckerna på det viset att det handlar dom gatukriminalitet. Finns det någon sådan bok? kanske om någon karaktär som sysslar med droghandel i sydamerika eller något? Bara tipsa på!
Citera
2011-07-14, 17:26
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muhex
Precis läst Snabba Cash samt Aldrig Fucka upp. Gillades starkt. Söker en bok liknande dem böckerna på det viset att det handlar dom gatukriminalitet. Finns det någon sådan bok? kanske om någon karaktär som sysslar med droghandel i sydamerika eller något? Bara tipsa på!
Livet de Luxe känns ju given....

Men även El Choco, Svensk Maffia etc, etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in