Citat:
Ursprungligen postat av darko.alexander
Hej där!
Jag letar efter böcker som är skrivna i dagboksform eller brevform kanske det kallas. Tänkte införskaffa Den unga Werthers lidanden till att börja med, men såvitt jag vet är det brev som han skriver till någon. Jag söker alltså en bra bok som är skriven som en dagbok eller liknande.
Tack!
Dvärgen - Pär Lagerkvist
En bitter hovdvärg som spyr ur sig hatiska observationer under renässansens Italien. Verkar vara en av de böcker som bidrog starkast till Nobelpriset.
Svält - Knut Hamsun
Det är enligt många den första moderna romanen, så utöver den förträffliga skildringen av Hamsuns svältperiod som ung författare i det sena artonhundratalets Kristiana (numera Oslo) får du ett gott stycke litteraturhistoria med på köpet.
Dödens Väntrum - Sven Stolpe
Den unge Sven Stolpe, konservativ kulturperson från nittonhundratalets första halva, drabbas av tuberkolos och tvingas resa till ett sanatorium i Schweiz, där han för en lång tid framöver skall ligga döende med de andra patientera.
En jägares dagbok - Ivan Turgenjev
Den ryske gigantens första utgivna verk, innehållande ett tjugotal berättelser, vissa jaktskildringar, andra människoporträtt. Herrgårdskultur, ryska landsortsoriginal, lyriska naturskildringar och en fantastisk språkbehandlig. Mycket läsvärt!
Sylvestre Bonnards brott - Anatole France
En åldrig och ensam bibliofil, vars enda syfte i livet är att söka upp ovanliga och åtråvärda böcker, kommer i kontakt med en ung flicka, vilken han så småningom börjar betrakta som något av en dotter. France, fransk Nobelpristagare från tidigt nittonhundratal, skall tydligen ha varit en bibliofil själv, så här finns mycket referenser och hänvisningar till gamla, numera sällan lästa, men fortfarande intressanta att läsa om, författare, filosofer och liknande. Stundvis torr, men överlag mycket bra.
Buddonyjs röda ryttararmé - Isak Babel
Ett stort antal noveller, varav många bannades under Sovjet, om Babels tid som rödgardist under Rysk-Polska kriget. Novellerna är, om jag inte minns fel, anordnade i kronologisk ordning och baserade på författarens krigsdagbok. Vissa är korta, poetiska ögonblicksskildringar av kyrkor de red förbi eller byar de besökte, andra är mer av berättelser om människor han stött på och saker han varit med om.
Inledningen är ganska svag, men det blir betydligt bättre en bit in.
Dracula - Bram Stoker
Behöver väl inte beskriva handlingen särskilt ingående, men kan berätta att boken innehåller mycket som utelämnades ur filmatiseringen med Bela Lugosi, om du nu sett den. Första halvan är genial, med skildringen av resan till och vistelsen i Draculas slott. Möjligen det bästa jag läst i skräckväg.
Alla ovan nämnda böcker (möjligen med undantag för Sven Stolpes - är lite osäker på detta) skrivna i dagboksform. Dracula innehåller utöver dagboksinläggen också en massa brev, så där får du två i ett.