2009-04-23, 00:58
Medlem
RogerPontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Riddler
Jag har börjat läsa lite gamla klassiska verk nu. Sånna typiska böcker man fick läsa utdrag ur på svenskalektionerna. Nu senast läste jag Candide av Voltaire. Skulle vilja ha tips på gamla klassiker som är läsvärda.

Singoalla är en grymt bra bok tycker jag. Den är inte särskillt lik Candide men den är också ganska kort.
Läser själv Röda rummet - Strindberg och den kan jag också rekomendera. Om du inte gillar svenska författare:

- Fjodor Dostojevskij (stavning?) Brott och straff
- Kafka - Processen

tycker att alla dessa böcker är sådana att man lämnas med något efteråt, finns ju skitmånga läsvärda klassiker. jaja lycka till
Citera
2009-04-24, 11:08
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av t u s
Tack för svaret.
En annan typ av fråga: ska man läsa böcker på engelska eller svenska? Alltså böcker som från början är skrivna på engelska, spelar det någon roll? Är böcker bättre på engelska om man kan det bra nog? Jag behärskar båda språken nästan lika bra.
Originalspråket. Men får jobba sig lite ibland.
Laxness läser man på isländska.
Citera
2009-04-24, 23:39
Medlem
Uppskattar verkligen Erlend Loes böcker, och undrar om någon har tips på andra författare som skriver lite på samma sätt som honom. Är väl mest sättet man kan leva sig in i huvudpersonens tankar och filosofiska utsvävningar som jag fascineras av.
Citera
2009-04-27, 22:23
Medlem
Luffarns avatar
Är helt såld på böcker som handlar om kockar och restaurangvärlden. Till favoriterna hör Kitchen Confidential av Bourdain, Heat av Buford, och Garlic and Saphires.

Någon som har tips på liknande böcker?
Citera
2009-04-30, 14:17
Medlem
Någon som har tips på historisk skönlitteratur, ungefär som "Tjuvarnas stad" av David Benioff.
Citera
2009-05-01, 16:09
Medlem
AceInTheHoles avatar
Har precis läst ut Douglas Couplands hysteriskt roliga "jPod", finns det någon bok som är lik denna?
Citera
2009-05-01, 20:14
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AceInTheHole
Har precis läst ut Douglas Couplands hysteriskt roliga "jPod", finns det någon bok som är lik denna?

Det mesta utav Coupland är snarlik just jPod, främst är det ju Mikroslavar (Microserfs) som är den främsta boken i hans författarskap skulle jag påstå, handlar även den om IT-nördar och trivialiteter på storföretag.
Citera
2009-05-02, 13:14
Medlem
AceInTheHoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Det mesta utav Coupland är snarlik just jPod, främst är det ju Mikroslavar (Microserfs) som är den främsta boken i hans författarskap skulle jag påstå, handlar även den om IT-nördar och trivialiteter på storföretag.

Låter verkligen som något man borde kolla upp! Tack ska du ha
Citera
2009-05-02, 13:51
Medlem
NoTruces avatar
Jag tycker att du även borde kolla upp Generation X och Livet efter Gud, om du gillar Coupland. Det var där det började liksom.
Citera
2009-05-03, 11:22
Medlem
AceInTheHoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Jag tycker att du även borde kolla upp Generation X och Livet efter Gud, om du gillar Coupland. Det var där det började liksom.

Ok, går dessa i samma humoristiska ton eller är de av det mer seriösa slaget?
Citera
2009-05-03, 18:41
Medlem
Någon som vet liknande böcker som författaren Harlan Coben skriver? Behöver få lite boktips då jag åter är tillbaka till bokslukarens tidsålder då barnen har vuxit upp och jag äntligen fått tid för mig själv
Citera
2009-05-03, 20:04
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AceInTheHole
Ok, går dessa i samma humoristiska ton eller är de av det mer seriösa slaget?

Jag uppfattade båda som relativt djupa och seriösa; dock finns en del humoristiskt om man bara läser mellan raderna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in