Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-17, 19:19
  #5137
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kilo98
Härmed mina förslag på "medeltidsaktig fantasy på svenska".

Förutom Tolkien... har vi förstås Roger Zelaznys Nio prinsar i Amber. Den startar i vår värld; det visar sig att några typer lever parallella liv i en fantasyvärld. Rätt underhållande. Lite åt det komplicerae hållet dock.

Lite enklare är Trollkarlen från Övärlden av Ursula LeGuin. Man får följa Ged som blir trollkarlslärling och sedan tar examen som trollkarl. Del två (Gravkamrarna i Atuan) är även den bra; huvudperson är en ung kvinna, hon är föreståndare för ett grottsystem, och dit kommer strax Ged från bok 1. Rätt fräsig.

Sedan har vi Maktens vägar av Bertil Mårtensson. Tre delar (1. Vägen bort; 2. Vägen tillbaka; 3. Vägen ut) där 1-2 är bäst. Nordisk folksagokänsla och rapp berättarstil, men med lagom måleri och stilistiska blommor. Och med drakar och magi.

Tack ska se om dom finns på Storytel.. Annars blir det biblioteket.


Citat:
Ursprungligen postat av xyxzopol

Wheel of time
av Robert Jordan - episkt. King killer chroncles (Ej färdig) av Patrick Rothfuss - Poetiskt och mycket mysterium, liknar rött uppror i en del teman (Pierce Brown härmar ju vilt). Eller kanske Brandon Sanderson, The Stormlight Archive? Några tips. Jag har mest läst klassisk Sci-fi, så jag har inte så mycket andra moderna tips där, om det är det du vill ha.

Tack. Såg att Pierce Brown har skrivit uppföljare på rött Uppror eller dom utspelas 10 år efter sista boken ..Finns på Storytel "Järnguld" sjukt bra böcker hoppas att det blir en filmer..
Citera
2021-09-17, 19:26
  #5138
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neo21
Tack ska se om dom finns på Storytel.. Annars blir det biblioteket.




Tack. Såg att Pierce Brown har skrivit uppföljare på rött Uppror eller dom utspelas 10 år efter sista boken ..Finns på Storytel "Järnguld" sjukt bra böcker hoppas att det blir en filmer..

Jepp. Jag tänkte börja med den också. Utspelar sig 10 år efter att revolutionen blev vunnen som jag förstår det. Jag avslutade red-rising trilogin igår faktiskt. Tydligen kommer den sista boken ut i den andra trilogin ut nästa år. Så Järnguld eller Iron Gold blir nog min nästa bok, enligt recensionerna jag läst så ska bok 5 Dark ages? vara bättre. Men jag får se. : )
Citera
2021-09-17, 22:30
  #5139
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xyxzopol
Jepp. Jag tänkte börja med den också. Utspelar sig 10 år efter att revolutionen blev vunnen som jag förstår det. Jag avslutade red-rising trilogin igår faktiskt. Tydligen kommer den sista boken ut i den andra trilogin ut nästa år. Så Järnguld eller Iron Gold blir nog min nästa bok, enligt recensionerna jag läst så ska bok 5 Dark ages? vara bättre. Men jag får se. : )


Så det finns redan 5 böcker total. Ja blev förvånad att han hade skrivit fler än dom 3 på Storytel står det att det Del 4 Darow så man kommer säker följa han....
Citera
2021-09-17, 22:36
  #5140
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neo21
Så det finns redan 5 böcker total. Ja blev förvånad att han hade skrivit fler än dom 3 på Storytel står det att det Del 4 Darow så man kommer säker följa han....

Jag tror inte bok 5 har översatts till svenska än. Men den har kommit ut på engelska. Sista boken i den andra trilogin ska komma ut nästa år, bok nummer 6. Det är så sjukt imponerande att han skriver sina böcker så fort. Typ varje år. GRRM och Rothfuss har inte skrivit en bok i deras serier på 11 år nu...
Citera
2021-10-11, 00:08
  #5141
Medlem
DiscoInferno9s avatar
Tjena.

Jag söker den bästa boken om Gustav Vasa och hans tid som kung över Sverige. Finns så enormt många att välja mellan och har inte lust att i dagsläget skaffa mer än en bok. Söker en blandning av historisk sanning (alltså det lite torrare) men vill också att boken skall vara dräglig att läsa (alltså inte för mycket av det torra). Har ni några rekommendationer på vilken jag bör skaffa? Ser at professor Harrysson verkar publicerat tillräckligt med böcker på svensk historia för att underhålla en i flera år, men är dessa böcker något att ha till er som läst dem?

Tack på förhand!
Citera
2021-10-12, 17:55
  #5142
Medlem
Entjockbanans avatar
Är Idioten en bra bok av Fjodor Dostijävski? Eller ska man dyka på Brott och Straff för en längre flygresa med mellanlandningar?
Citera
2021-10-12, 17:56
  #5143
Medlem
Entjockbanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiscoInferno9
Tjena.

Jag söker den bästa boken om Gustav Vasa och hans tid som kung över Sverige. Finns så enormt många att välja mellan och har inte lust att i dagsläget skaffa mer än en bok. Söker en blandning av historisk sanning (alltså det lite torrare) men vill också att boken skall vara dräglig att läsa (alltså inte för mycket av det torra). Har ni några rekommendationer på vilken jag bör skaffa? Ser at professor Harrysson verkar publicerat tillräckligt med böcker på svensk historia för att underhålla en i flera år, men är dessa böcker något att ha till er som läst dem?

Tack på förhand!
Tror han hette Gustav Ericsson faktiskt och Vasa bara ett taget namn.
Citera
2021-10-12, 19:57
  #5144
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DiscoInferno9
Tjena.

Jag söker den bästa boken om Gustav Vasa och hans tid som kung över Sverige. Finns så enormt många att välja mellan och har inte lust att i dagsläget skaffa mer än en bok. Söker en blandning av historisk sanning (alltså det lite torrare) men vill också att boken skall vara dräglig att läsa (alltså inte för mycket av det torra). Har ni några rekommendationer på vilken jag bör skaffa? Ser at professor Harrysson verkar publicerat tillräckligt med böcker på svensk historia för att underhålla en i flera år, men är dessa böcker något att ha till er som läst dem?

Tack på förhand!

Olle Larsson: Gustav Vasa - En furste bland furstar är nog mest lättläst och lite vänligare inställt. Lars Olof Larsson Gustav Vasa - Landsfader eller tyrann är kanske lite noggrannare, mer kritisk, men kanske lite tyngre att läsa
Citera
2021-10-12, 20:03
  #5145
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Entjockbanan
Är Idioten en bra bok av Fjodor Dostijävski? Eller ska man dyka på Brott och Straff för en längre flygresa med mellanlandningar?

Brott och straff är lite mer sammanhållen och färre personer så den är kanske lite lättare att läsa i ett sådant sammanhang. Idioten är makalöst bra den också, men kanske inte på just på flygplan
Citera
2021-10-12, 21:17
  #5146
Medlem
st0ckiss avatar
Nån som kan rekommendera något liknande Mark Edwards - Follow You Home?
Samma ihållande spänning är ett måste.
Citera
2021-10-15, 22:05
  #5147
Medlem
Jag söker tips på bra urban fantasy på svenska, liknande Nene Ormes böcker. Har läst ett par av Neil Gaiman också.
Citera
2021-10-16, 00:08
  #5148
Medlem
Jag söker sci-fi böcker med känsla och sårbarhet, som Flowers For Algernon av Daniel Keyes eller The Shrinking Man av Richard Matheson. Några rekommendationer? Jag gillar 50-60-talslitteratur men det är inget krav.
__________________
Senast redigerad av sachos_legs 2021-10-16 kl. 00:10.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback