Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-08-04, 18:13
  #5125
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Losdrivarexistens
Jag älskar författare som Celine, Becket, Thomas Bernhard och Houellebecq. Känns som man betat av det mesta och vill gärna förkovra mig i något nytt. Borde jag läsa Hamsun?
Peter Handke och W.G Sebald?
Citera
2021-08-04, 21:48
  #5126
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Losdrivarexistens
Jag älskar författare som Celine, Becket, Thomas Bernhard och Houellebecq. Känns som man betat av det mesta och vill gärna förkovra mig i något nytt. Borde jag läsa Hamsun?

Mina föräldrar förordar att jag ska ta mig igenom gubbjävelseposet Min kamp av Knausgård. Började läsa den första boken men tröttande, förstår inte storheten i karln och när alla som unisont hyllar och höjer fanskapet till skyarna är de mest pretentiösa och motbjudande fittor som setts vandra denna gudsförgätna jord i ett par skor, ja ,då vill man springa åt andra hållet.

Det får väldigt gärna vara svart, men inte bara för mörkrets och nihilismens skull, det ska finnas en ärlig människa därbakom, men som inte väjer det minsta för människan vidrighet. Det får gärna finnas humor där.
Paul Morand och diverse andra författare från den här listan: https://anardedroite.wordpress.com

Eller gamla romare som Juvenalis (Satirer) och Horatius (Epoder)
Citera
2021-08-04, 21:57
  #5127
Medlem
Flus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Losdrivarexistens
Jag älskar författare som Celine, Becket, Thomas Bernhard och Houellebecq. Känns som man betat av det mesta och vill gärna förkovra mig i något nytt. Borde jag läsa Hamsun?

Mina föräldrar förordar att jag ska ta mig igenom gubbjävelseposet Min kamp av Knausgård. Började läsa den första boken men tröttande, förstår inte storheten i karln och när alla som unisont hyllar och höjer fanskapet till skyarna är de mest pretentiösa och motbjudande fittor som setts vandra denna gudsförgätna jord i ett par skor, ja ,då vill man springa åt andra hållet.

Det får väldigt gärna vara svart, men inte bara för mörkrets och nihilismens skull, det ska finnas en ärlig människa därbakom, men som inte väjer det minsta för människan vidrighet. Det får gärna finnas humor där.
Jag gillar också Celine, Thomas Bernhard och Houllebecq.
Testa att läsa Philip Roth, Elias Canetti och Thomas Pynchon. Kan även rekommendera John Updikes "Haren springer"-serie.
Citera
2021-08-22, 13:29
  #5128
Medlem
Vore supertacksam om någon kunde tipsa om böcker som liknar Emmanuel Bove - Mina vänner

Fransmännen kallar det "Fin de siècle", på svenska brukar man tala om det som flanörroman. På Wikipedia står det: "Flanörromanen behöver dock inte fokusera på flanerandet i sig, utan lika mycket på genrens sinnesstämning, präglad av Fin de siècle. Hjalmar Söderberg har ofta beskrivits som ett typexempel på flanörförfattare."

Jag har läst Hjalmar Söderberg, Knut Hamsun, böckerna om David Ramm av Dan Andersson (som jag personligen tycker passar in i mallen, Harry Martinson likaså).
Citera
2021-09-14, 15:27
  #5129
Medlem
Har just läst om Sagan om Ringenserien. Nått tips på nån liknande bokserie
Citera
2021-09-14, 16:18
  #5130
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MosbiusDesigns
Vore supertacksam om någon kunde tipsa om böcker som liknar Emmanuel Bove - Mina vänner

Fransmännen kallar det "Fin de siècle", på svenska brukar man tala om det som flanörroman. På Wikipedia står det: "Flanörromanen behöver dock inte fokusera på flanerandet i sig, utan lika mycket på genrens sinnesstämning, präglad av Fin de siècle. Hjalmar Söderberg har ofta beskrivits som ett typexempel på flanörförfattare."

Jag har läst Hjalmar Söderberg, Knut Hamsun, böckerna om David Ramm av Dan Andersson (som jag personligen tycker passar in i mallen, Harry Martinson likaså).

Dansken Gustaf Wied var samtida med Hjalmar Söderberg. Livets ondska och Knagsted heter två böcker om den misantropiske och illusionslöse tulltjänstemannen Knagsted, som är raka motsatsen till sina mera romantiskt sinnade vänner.

Wied är sorgligt bortglömd i Sverige.
Citera
2021-09-14, 16:25
  #5131
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MosbiusDesigns
Vore supertacksam om någon kunde tipsa om böcker som liknar Emmanuel Bove - Mina vänner

Fransmännen kallar det "Fin de siècle", på svenska brukar man tala om det som flanörroman. På Wikipedia står det: "Flanörromanen behöver dock inte fokusera på flanerandet i sig, utan lika mycket på genrens sinnesstämning, präglad av Fin de siècle. Hjalmar Söderberg har ofta beskrivits som ett typexempel på flanörförfattare."

Jag har läst Hjalmar Söderberg, Knut Hamsun, böckerna om David Ramm av Dan Andersson (som jag personligen tycker passar in i mallen, Harry Martinson likaså).

En roman som har mycket gemensamt med Söderbergs stämningar och flaneringar är Georges Rodenbachs Brygge-den-döda, i en tidigare upplaga Det döda Brügge. Vill man ha livsleda och promenader får man sitt där.
Citera
2021-09-15, 13:41
  #5132
Medlem
Söker liknade böcker som Game of thrones. Fast lite enklare att läsa.. Ska innehålla, tex magi, Drakar osv..

Även liknade Rött Uppror som är sci-fi
Citera
2021-09-17, 08:44
  #5133
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
någon som kan tipsa om några bra böcker skrivna av medlemmar av någon terror organisation ex IRA,ETA mm .Hur gruppen startade osv
tacksam för svar

Boken till filmen: sova med fienden med Brad Pitt heter: Devil’s Own skriven av Kevin Jarre, finns säkert en svensk översättning
Citera
2021-09-17, 15:59
  #5134
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neo21
Söker liknade böcker som Game of thrones. Fast lite enklare att läsa.. Ska innehålla, tex magi, Drakar osv..

Även liknade Rött Uppror som är sci-fi
Härmed mina förslag på "medeltidsaktig fantasy på svenska".

Förutom Tolkien... har vi förstås Roger Zelaznys Nio prinsar i Amber. Den startar i vår värld; det visar sig att några typer lever parallella liv i en fantasyvärld. Rätt underhållande. Lite åt det komplicerae hållet dock.

Lite enklare är Trollkarlen från Övärlden av Ursula LeGuin. Man får följa Ged som blir trollkarlslärling och sedan tar examen som trollkarl. Del två (Gravkamrarna i Atuan) är även den bra; huvudperson är en ung kvinna, hon är föreståndare för ett grottsystem, och dit kommer strax Ged från bok 1. Rätt fräsig.

Sedan har vi Maktens vägar av Bertil Mårtensson. Tre delar (1. Vägen bort; 2. Vägen tillbaka; 3. Vägen ut) där 1-2 är bäst. Nordisk folksagokänsla och rapp berättarstil, men med lagom måleri och stilistiska blommor. Och med drakar och magi.
Citera
2021-09-17, 16:07
  #5135
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mindphazer (old)
· ·· ·

Välkommen till den litterära matchningstråden, för hjälp att finna vilka barn leka bäst. (Söker du en bok/titel/författare? Fråga här! är till för efterlysning av specifika objekt.) Skönt/fakta, författare/romanfigur; kanske drama, dikt eller blott format? Fråga & svara här.

/Moderator


· ·· ·

Goddag!

Jag har precis avslutat Amerikanen Gene Wolfes romanserie "Den nya solens bok" och tyckte den var jävligt bra. Min stilla undran är nu om han skrivit något mer i samma stil och om det går att få tag på. Någon som vet?

Urth of the new sun
. Nästan ett måste om man vill förstå hans trilogi. Dessa 4 böcker tillsammans är så genialiska och han borde få nobelpris för det. Hans IQ måste ligga väldigt högt, och dessutom är det religiösa andliga böcker. Men det kräver mycket av sin läsare, minst sagt. : ) Detta är böcker för er som gillar att både tolka och räkna ut mysterier.

Jag älskar även att jag svarar ett 20 år gammalt inlägg. : )
__________________
Senast redigerad av xyxzopol 2021-09-17 kl. 16:11.
Citera
2021-09-17, 16:27
  #5136
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neo21
Söker liknade böcker som Game of thrones. Fast lite enklare att läsa.. Ska innehålla, tex magi, Drakar osv..

Även liknade Rött Uppror som är sci-fi

Wheel of time
av Robert Jordan - episkt. King killer chroncles (Ej färdig) av Patrick Rothfuss - Poetiskt och mycket mysterium, liknar rött uppror i en del teman (Pierce Brown härmar ju vilt). Eller kanske Brandon Sanderson, The Stormlight Archive? Några tips. Jag har mest läst klassisk Sci-fi, så jag har inte så mycket andra moderna tips där, om det är det du vill ha.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback