2012-08-23, 14:09
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotpod
Chuck Palahniuck har förresten skrivit en hel del bra böcker, väldigt mycket svart humor där.
Kollade på adlibris och den enda som var översatt till svenska var Fight club. Går väl i och för sig att hitta översättningar någon annan stans. Har du någon specifik bok av honom du kan rekommendera?
Citera
2012-08-23, 22:51
Medlem
Idiotpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bisarro
Kollade på adlibris och den enda som var översatt till svenska var Fight club. Går väl i och för sig att hitta översättningar någon annan stans. Har du någon specifik bok av honom du kan rekommendera?

Läs på engelska! Bokia kan ha en del, där jag beställt mina. (Fast då tog det nog 1 vecka för dom att få in mina böcker)

Någon som har något som liknar Dune i huvudet förresten?
Citera
2012-08-24, 07:35
Medlem
lampross avatar
Citat:
Någon som har något som liknar Dune i huvudet förresten?
Det är ganska svårt att hitta något som påminner om Frank Herberts "Dune"-saga. http://lennart-svensson.blogspot.se/search/label/dune Den är rätt enastående i sin kombination av framtid, frånvaro av datorer, svärdsfajter, esoterisk filosofi och cyklisk utveckling med ett imperium som blommar upp, kulminerar och går tillbaka.

Men vill man ha episk bredd och flera böcker torde Tolkiens "Härskarringen" vara rätt val. http://lennart-svensson.blogspot.se/...t+som+fick+liv Eller varför inte Eiji Yoshikawas tegelstenar om det gamla Japan: "Musashi - samurajen" och "Taiko" om 1500-talshärskaren Hideyoshi. Musashiboken finns på svenska.

Men om vi återgår till "Dune" och tänker oss framtida, breda epos med galaxen som bakgrund så finns förvisso "Stiftelsetrilogin" av Isaac Asimov. Mindre mystik än hos Herbert men intrikata intriger och välberättat. I original heter den "Foundation".
Citera
2012-08-24, 10:28
Medlem
Idiotpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Det är ganska svårt att hitta något som påminner om Frank Herberts "Dune"-saga. http://lennart-svensson.blogspot.se/search/label/dune Den är rätt enastående i sin kombination av framtid, frånvaro av datorer, svärdsfajter, esoterisk filosofi och cyklisk utveckling med ett imperium som blommar upp, kulminerar och går tillbaka.

Men vill man ha episk bredd och flera böcker torde Tolkiens "Härskarringen" vara rätt val. http://lennart-svensson.blogspot.se/...t+som+fick+liv Eller varför inte Eiji Yoshikawas tegelstenar om det gamla Japan: "Musashi - samurajen" och "Taiko" om 1500-talshärskaren Hideyoshi. Musashiboken finns på svenska.

Men om vi återgår till "Dune" och tänker oss framtida, breda epos med galaxen som bakgrund så finns förvisso "Stiftelsetrilogin" av Isaac Asimov. Mindre mystik än hos Herbert men intrikata intriger och välberättat. I original heter den "Foundation".

Foundation har jag ju länge tänkt att läsa men alltid kommit på villovägar, så det får bli den!
Mjo, Dune är ju en ganska enastående bokserie. Rätt enorm värld han skapade!

Citera
2012-08-24, 17:13
Medlem
lampross avatar
Citat:
Foundation har jag ju länge tänkt att läsa men alltid kommit på villovägar, så det får bli den!
Mjo, Dune är ju en ganska enastående bokserie. Rätt enorm värld han skapade!

Respect. Det är förvisso centralt att övervinna sin bondångest. Herbert gjorde rätt i att upprepa denna "the litany of fear" http://lennart-svensson.blogspot.se/...re-sinnet.html genom bokserien. Han lär ha fått tanken från gurun Krishnamurti som var en icke-andlig guru på sätt och vis, han som i sin barndom utsetts till Messias av teosoferna men sedan slog sig loss och blev fritänkare.

Foundation var en stor ikon för mig som ung. Den är dramaturgiskt mer varierad än Dune, den är tajt och annorlunda. Dune har mer djup, myt och saga medan Foundation har mer intellektuell precision, statskunskap och diplomati. Klassiker båda.
Citera
2012-08-24, 17:56
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Läs på engelska! Bokia kan ha en del, där jag beställt mina. (Fast då tog det nog 1 vecka för dom att få in mina böcker)
Tahts nott a godd idee. I batter rid in svidish.
Citera
2012-09-05, 22:53
Medlem
FlyingMans avatar
Jag har läst Metro 2033-34 samt Resan till Ljuset och ÄLSKADE dem, lätt mina favoritböcker, och nu letar jag efter något som är lika liksom filosofiskt om ni förstår vad jag menar. Jag älskade också Watchmen (filmen visserligen), och boken jag söker får gärna vara lite som jag antar att den serien/boken/vaddetnuär är. Den får gärna vara mörk, men behöver inte vara en postapokalyps (även om den gärna får vara det, missförstå inte). Det är i stort en filosofisk, karaktärsdriven, gärna mörk bok jag är ute efter !

Tack på förhand och förlåt för eventuellt osammanhängande!
Citera
2012-09-06, 12:20
Medlem
nagelbands avatar
Jag vill inte exakt bli rekommenderad en bok som är lik en annan men jag försöker här ändå. Det är nämligen så att jag är nyfiken på att läsa någon av Harold Pinters pjäser men har ingen aning om vilken som är bra att börja med eller vilken som är hans mest kända/"bästa" pjäs.
Någon som har koll på Pinter?
Citera
2012-09-08, 10:04
Medlem
Någon som kan rekommendera en bok i stil med Steppenwolf, med samma sorts misantropiska karaktär?
Citera
2012-09-10, 10:01
Medlem
Genophobias avatar
Böker liknande Call of Cthulhu?

Tjo!

Jag är nyfiken, finns det någon bra skräck/horror bok/böcker i liknande still H.P Lovecrafts litterära mästerverk Call of Cthulhu? Helst på engelska då jag finner det svårt att att ta svensk skräck på allvar(men om någon har något bra tips tar jag det gärna).

Samt är det bara jag som finner denna novel serie helt underbar?

// Genop
Citera
2012-09-10, 12:22
Medlem
Superkufs avatar
Jag tycker faktiskt att svensk skräck har lyft sig rejält de senaste åren. Anders Fagers Samlade Svenska Kulter är Lovecraft i svensk miljö.

Lovecraft inspirerade många författare, men jag tror inte att någon skrev exakt som Lovecraft själv. August Derleth skrev flera böcker som uppföljare till Lovecraft-universumet, men inte lika bra och många anser att han införde för mycket kristet tänkande i universumet.

Edgar Allan Poe är en skräckförfattare som påverkade Lovecraft som du kanske skulle gilla.
Citera
2012-09-10, 16:24
Medlem
saftad_burks avatar
Varför inte läsa mer Lovecraft? Det finns en hel del saftiga samlingsvolymer i bokhandlarna.

I övrigt tycker jag att delar av vad Ambrose Bierce skrev påminner lite om Lovecraft. Är dock inget fan och lämnar åt folket i den här tråden att rekommendera läsning:

https://www.flashback.org/t127928
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in