2012-08-20, 23:13
Medlem
Dino-ZaUries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roggeee
Tack för tipsen! Den om bankrånarna lät intressant.

Hans, enligt mig själv, bästa bok. Den finns på adlibris:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0061741361

"The smallest of small-time criminals, Ernest Stickley Jr. figures his luck's about to change when Detroit used-car salesman Frank Ryan catches him trying to boost a ride from Ryan's lot. Frank's got some surefire schemes for getting rich quick—all of them involving guns—and all Stickley has to do is follow "Ryan's Rules" to share the wealth. But sometimes rules need to be bent, maybe even broken, if one is to succeed in the world of crime, especially if the "brains" of the operation knows less than nothing."

En slags bromance om man vill förenkla det hela.
Citera
2012-08-21, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WTSweden
Hej har snart läst ut Charles bukowski s alla böcker han skrivit typ och jag är totalt fast i han sätt att skriva, det grova språket, citat oc hans syn på livet..

Så har ni någr tips på författare som skriver liknande??

Jag ju tillägga att jag älskar Jack Kerouac och Hunter s t med dom 3 är mina favoriter
Citera
2012-08-21, 16:29
Medlem
Idiotpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bisarro
Jag har svårt att hitta tragikomiska böcker. Eller böcker som kanske inte är menade att vara komiska, men ändå kan uppfattas som det. Ett typexempel på författare som jag verkligen älskar är Stig Larson (inte Stieg), han som skrivit bl.a. Autisterna, Introduktion och Nyår.

Någon som har tips?

Arto Paasilinna har skrivit lite halvt tragikomiska böcker.
Citera
2012-08-21, 18:49
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotpod
Arto Paasilinna har skrivit lite halvt tragikomiska böcker.
Tack för tipset, men jag har läst Populärmusik från Vittula och det är inte den sorts bok jag söker. Det ska vara mörkare och inte lika tydligt menat som komik. Gärna mycket tankar istället för dialog och det behöver inte hända så mycket. Främlingen av Camus är lite åt det hållet och som jag nämnde tidigare Stig Larssons böcker.
Citera
2012-08-21, 21:56
Medlem
Citat:
Tack för tipset, men jag har läst Populärmusik från Vittula och det är inte den sorts bok jag söker. Det ska vara mörkare och inte lika tydligt menat som komik. Gärna mycket tankar istället för dialog och det behöver inte hända så mycket. Främlingen av Camus är lite åt det hållet och som jag nämnde tidigare Stig Larssons böcker.

Nu är ju Populärmusik från Vittula skriven av Mikael Niemi, och inte Paasalinna, så om jag inte missförstod dig helt kanske det ändå är värt att kolla upp finnen här.
Citera
2012-08-21, 23:35
Medlem
Dino-ZaUries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTSweden
Jag ju tillägga att jag älskar Jack Kerouac och Hunter s t med dom 3 är mina favoriter

Du tycker alltså om litteratur om mansgrisar som har komplexa och motsägelsefulla förhållanden till kvinnor och som grädde på moset dessutom är alkoholister?

William S. Burroughs ska ju ha inspirerat Jack Kerouac och är en absolut känd författare - har dessvärre inte läst något av honom. Jag tror han hamnade inför rätta för att han skrev en alldeles, för sin tid, obscen och hemsk bok (eller om det var Ginsberg?). Han var oavsett en heroinist och skrev, om jag minns rätt, om det "skitiga livet". Kan ju vara något att kolla upp.
Citera
2012-08-22, 09:01
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phazio
Nu är ju Populärmusik från Vittula skriven av Mikael Niemi, och inte Paasalinna, så om jag inte missförstod dig helt kanske det ändå är värt att kolla upp finnen här.
Just det ja, Mikael Niemi heter han ja. Då kanske Paasilinna kan vara något, ska undersöka det.
Citera
2012-08-22, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dino-ZaUrie
Du tycker alltså om litteratur om mansgrisar som har komplexa och motsägelsefulla förhållanden till kvinnor och som grädde på moset dessutom är alkoholister?

William S. Burroughs ska ju ha inspirerat Jack Kerouac och är en absolut känd författare - har dessvärre inte läst något av honom. Jag tror han hamnade inför rätta för att han skrev en alldeles, för sin tid, obscen och hemsk bok (eller om det var Ginsberg?). Han var oavsett en heroinist och skrev, om jag minns rätt, om det "skitiga livet". Kan ju vara något att kolla upp.

haha nej tycker läsa o det jag har tänkt på han (burroughs) dom nämner han i sina böcker,, så får kolla upp det
Citera
2012-08-23, 11:38
Medlem
Idiotpods avatar
Citat:
Just det ja, Mikael Niemi heter han ja. Då kanske Paasilinna kan vara något, ska undersöka det.

Boken "Kollektivt självmord" är rätt så skön. "Hoppsan jag är död" och "Grabben i graven bredvid" är bra de med.

Paasilinna skriver mycket om död på bisarra sätt.
Citera
2012-08-23, 13:36
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Boken "Kollektivt självmord" är rätt så skön. "Hoppsan jag är död" och "Grabben i graven bredvid" är bra de med.

Paasilinna skriver mycket om död på bisarra sätt.
Det låter som en fullträff, tack för tipset. Grabben i graven bredvid, jaså det är den som filmatiserats? Den filmen tycker jag i och för sig är fruktansvärd.
Citera
2012-08-23, 14:02
Medlem
Idiotpods avatar
Citat:
Det låter som en fullträff, tack för tipset. Grabben i graven bredvid, jaså det är den som filmatiserats? Den filmen tycker jag i och för sig är fruktansvärd.

Den filmen är faktiskt baserad på Katarina Mazetti's bok med samma namn. = )
(Fast vad jag kommer ihåg utav filmen så spelar Michael Nyqvist riktigt bra)

Arto Paasilinna fick förresten en hjärnblödning 2009, otroligt att han ändå skrivit 2 böcker efter det!
Men personligen är jag lite tveksam om han kommer skriva några fler riktigt bra böcker.

Chuck Palahniuck har förresten skrivit en hel del bra böcker, väldigt mycket svart humor där.
Senast redigerad av Idiotpod 2012-08-23 kl. 14:05.
Citera
2012-08-23, 14:04
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Den filmen är faktiskt baserad på Katarina Mazetti's bok med samma namn. = )

(Fast vad jag kommer ihåg utav filmen så spelar Michael Nyqvist riktigt bra)
Ja det håller jag med om, han spelade bra, men det räckte inte på långa vägar för att filmen ens skulle bli sevärd. Bra att den inte var baserad på Paasilinnas bok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in