2012-06-16, 11:52
Medlem
Wkblades avatar
Någon som kan tipsa om en bokserie som liknar Hungerspelen-trilogin?
Citera
2012-06-17, 23:46
Medlem
Bohlingers avatar
Söker författare som liknar Hjalmar Söderberg i det att tonvikt läggs på levande omgivningsbeskrivningar och intressanta relationer mellan karaktärer med diverse inre moraliska överlägganden. Jag fann en viss likhet mellan Doktor Glas och Dostojevskijs Brott & Straff på det viset, men jag antar att när det gäller utlänska författare kan man inte relatera till miljöerna på samma sätt om man inte varit där och översättarens skicklighet spelar en viss roll.
Citera
2012-06-20, 20:20
Medlem
FlyingMans avatar
Jag eftersöker historisk skönlitteratur, typ helst på 1800-talet. Typ Erast-Fandorin-böckerna av Boris Akunin, men inte nödvändigtvis deckare. En handling som innefattar militär, alltså typ en bok som handlar om soldater under ett krig eller ungefär så vet att jag kanske är lite ospecifik, men ge mig vad ni har
Citera
2012-06-21, 06:59
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyingMan
Jag eftersöker historisk skönlitteratur, typ helst på 1800-talet. Typ Erast-Fandorin-böckerna av Boris Akunin, men inte nödvändigtvis deckare. En handling som innefattar militär, alltså typ en bok som handlar om soldater under ett krig eller ungefär så vet att jag kanske är lite ospecifik, men ge mig vad ni har
Krig och fred av Leo Tolstoj. Gedigen realism om pipel under Napoleonkriget.

Varning: boken skrevs på 1800-talet.
Citera
2012-06-21, 12:38
Medlem
KasseBrazzs avatar
Söker böcker som handlar om folk som varit helt normala och sen blivit schizofrena i sitt liv.
Citera
2012-06-21, 18:38
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KasseBrazz
Söker böcker som handlar om folk som varit helt normala och sen blivit schizofrena i sitt liv.
Corbett Thigpen: "The Three Faces of Eve"

Shirley Jackson: "The Bird's Nest"
Citera
2012-06-23, 17:38
Medlem
Hampsishs avatar
Ska ut och resa i 3 veckor nu så¨skulle vilja ha en ny bok att läsa. Brukar inte läsa så ofta men föll för Geim och uppföljaren Buzz.
Citera
2012-06-23, 17:50
Medlem
FDYs avatar
Skulle någon kunna rekommendera böcker liknande Michelle Pavers "Vargbröder". Tack på förhand
Citera
2012-06-23, 21:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KasseBrazz

Lauries fyra ansikten av Mary Higging Clark handlar till stor del om schizofreni. Själv tycker jag att den boken är rätt bra, så den kan jag rekommendera.

Själv skulle jag vilja ha lite tips på "lagom" bisarra böcker i stil med American Psycho (behöver dock inte handla om seriemördare).
Citera
2012-06-23, 22:43
Medlem
Jag söker böcker som liknar Vila "konsten att varva ner" skriven av Marie Söderström.

Det var en bok som direkt gav mig tips om hur jag kan ta vara på allt som erbjuds i vardagen och den fick mig att må väldigt bra.
Citera
2012-06-24, 01:42
Medlem
AlecHollands avatar
Önskar få tips på en pocketbok om t.ex. varulvar, Dracula, Loch Ness eller liknande. Krav är att det måste finnas som pocketbok. Såg att det finns böcker av Clas Svahn som heter Möten med det okända & Berättelser om det okända, men dessa finns ej i pocket. Men liknande dessa hade varit kanon.

Tack på förhand!
Citera
2012-06-24, 10:42
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Placido-Domingo
Själv skulle jag vilja ha lite tips på "lagom" bisarra böcker i stil med American Psycho (behöver dock inte handla om seriemördare).
"När lammen tystnar" av Thomas Harris var ju bra. Sjuk men bra om en kannibalisk psykopatmördare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in