2011-08-19, 15:44
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oscar9
Då jag inte läst någon, men gärna vill läsa, testar jag här ändå.

Ämnet är postapokalyptisk sf. Vilken är bäst i den genren? Älskar filmer med detta tema men aldrig läst någon bok.

Så har ni några tips? Boken ska helst vara på svenska.

Legend av Richard Matheson som den heter på svenska, mer känd under namnet I am legend.

Sen har du ju även Efter floden av PC Jersild och Oryx och Crake av Margaret Atwood.
Citera
2011-08-19, 15:45
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smygvinkel
Söker fantasy böcker, helst i stil med Lotr, Perumov etc. Eller möjligtvis sci-fi liknande Legend av Richard Matheson.

Men givetvis tas alla förslag emot med öppna armar!

Har du läst böckerna utav George R.R. Martin eller Robin Hobb?
Citera
2011-08-19, 16:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Har du läst böckerna utav George R.R. Martin eller Robin Hobb?
Nix, har sökt lite på Robin Hobb men biblioteket har inget intressant... Jag har lånat Brott och Straff av Dostojevskij, är dax att läsa en klassiker.
Citera
2011-08-19, 16:35
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smygvinkel
Nix, har sökt lite på Robin Hobb men biblioteket har inget intressant... Jag har lånat Brott och Straff av Dostojevskij, är dax att läsa en klassiker.

Robin Hobb brukar finnas i välsorterade bokhandlare som Akademibokhandeln och så, fast på engelska då.
Citera
2011-08-19, 17:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Robin Hobb brukar finnas i välsorterade bokhandlare som Akademibokhandeln och så, fast på engelska då.
Tyvärr har jag varken råd eller en välsorterad bokhandlare i stan Föredrar ju att läsa på engelska men valet finns sällan när man tvingas låna från biblioteket.
Citera
2011-08-20, 20:40
Medlem
Söker verklighetsbaserade böcker med en rolig/sjuk story... Exempel på vad jag senast läst: Lasermannen, Guns 'n roses boken. Litteratur liknande detta
Citera
2011-08-20, 21:08
Medlem
Mr.Cookiepantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v12
Söker verklighetsbaserade böcker med en rolig/sjuk story... Exempel på vad jag senast läst: Lasermannen, Guns 'n roses boken. Litteratur liknande detta

Finns väl en hel del på rockbiografitemat. Mötley Crue: The Dirt är väl den mest omtalade, så vitt jag vet.
Citera
2011-08-20, 21:10
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v12

Mr. Nice är grym. Lite seg i början men när knarksmugglandet drar i gång är den jävlig kul och spännande.

Citat:
Ursprungligen postat av litteraturfantast
Finns det några böcker som är lika Strömstedt / Ahl egentligen? Det skulle vara gult värt om det fanns! Det närmsta jag läst är nog en bok som hette Gatloppet, sen efter det så har det varit fattigt.

Still av Hassan Loo Sattarvandi. Inte jättelikt men något i linje med vad du är ute efter kanske.
Senast redigerad av langaocb 2011-08-20 kl. 21:15.
Citera
2011-08-21, 02:54
Medlem
Jag är inte så mycket utav en läsar människa, men hade tänkt bli!

Så jag skulle vilja ha lite tips på bra böcker, som man verkligen måste tänka!

Om ni har sett Law Abiding Cititzen, så förstår ni vad jag menar, kanske typ lite psykologiskt tänkande är det jag söker...

Vad har ni för förslag?
Citera
2011-08-22, 14:56
Medlem
litteraturfantasts avatar
Om man tycker om Klienten av Grisham, vilken annan bok/ böcker kan man med fördel ta sig an med samme författare? Tack på förhand.
Citera
2011-08-22, 15:00
Medlem
lahaffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litteraturfantast
Om man tycker om Klienten av Grisham, vilken annan bok/ böcker kan man med fördel ta sig an med samme författare? Tack på förhand.

Gillar du en Grisham-bok lär du gilla de flesta av honom då böckerna ofta går i samma stil. Men mina tre favoriter av honom är Regnmakaren, De utvalda och Partners.
Citera
2011-08-22, 15:04
Medlem
litteraturfantasts avatar
Misstänkte nästan det Tack för ett snabbt svar och förslagen på titlar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in