2011-10-12, 11:33
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thoraxx
Skönt att du verkar återhämta dig bra

Jag hade precis samma känsla av bubblor etc efter min operation.
Oj vad jag kostat sjuvården mycket pengar då jag var på akuten flera gånger och röntgade lugan pga just detta. Eftersom jag inte märkte av mina kollapser så mycket blev jag orolig.
Ljudet och bubblorna flyttade på sig med. Ibland lät det mest som du beskriver vid revbenen, vissa dagar kände jag det uppe vid bröstet istället.
Hade någon bara förklarat att detta är normalt hade man varit lite tryggare. Mina biljud försvann drygt ett halvår efter operationen.
Du verkar ha bra koll på känslan av en kollaps så då är det bara att lita på den

Hade du dränage efter operationen (brukar man ha), kanske kring området där det låter?

Tack för supporten.
Jag var faktiskt till vårdcentralen igår, eftersom mitt operationssår såg lite gult ut (men det var inga problem). Jag passade på att fråga om bubblet, och han lyssnade med stetoskop och sa att inandningsluften verkade gå i lungan hela vägen ner, och eftersom jag inte hade ont och inte var andfådd så tyckte han inte att jag behövde röntgas. Men att om det kvarstod om 2 veckor skulle jag komma tillbaka. Han gissade att det berodde på vätska som var kvar sedan operationen som åkte runt lite.

Som du säger så flyttar det sig - ibland är det uppe på ryggen, ibland är det nedanför revbenskanten. Jag hade dränage, men bubblet är inte riktigt på samma ställe, utan längre ner. För övrigt känns det som att det ofta kommer fram på eftermiddagen/kvällen, när jag suttit en längre stund.
Citera
2011-10-12, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jolindbe
Tack för supporten.
Jag var faktiskt till vårdcentralen igår, eftersom mitt operationssår såg lite gult ut (men det var inga problem). Jag passade på att fråga om bubblet, och han lyssnade med stetoskop och sa att inandningsluften verkade gå i lungan hela vägen ner, och eftersom jag inte hade ont och inte var andfådd så tyckte han inte att jag behövde röntgas. Men att om det kvarstod om 2 veckor skulle jag komma tillbaka. Han gissade att det berodde på vätska som var kvar sedan operationen som åkte runt lite.

Som du säger så flyttar det sig - ibland är det uppe på ryggen, ibland är det nedanför revbenskanten. Jag hade dränage, men bubblet är inte riktigt på samma ställe, utan längre ner. För övrigt känns det som att det ofta kommer fram på eftermiddagen/kvällen, när jag suttit en längre stund.

Det kanske var bra att en läkare lyssnade på dig.
Jag hade också en del vätska kvar, ganska länge faktiskt.
Angående dränaget så kan det åka in lite luft när dom drar det. Denna luft kan också låta och cirkulera. Det förklarade thoraxkliniken på Sahlgrenska för mig.
Lite läskigt är det dock när det knäpper och låter, ofta kunde min sambo höra det.
Mer ljud på kvällen och eftermiddagen, ja det där känner jag också igen. För mig började det alltid bubbla när jag satte mig i soffan på kvällen, kanske beror det på att man sitter still. Vätskan och luften får en chans att samlas på ett ställe och låter då också mer när man inte rör sig. Hm en egen teori

Lite nyfiken, hur gick man in? Via titthål?
Citera
2011-10-12, 14:37
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Det kanske var bra att en läkare lyssnade på dig.
Jag hade också en del vätska kvar, ganska länge faktiskt.
Angående dränaget så kan det åka in lite luft när dom drar det. Denna luft kan också låta och cirkulera. Det förklarade thoraxkliniken på Sahlgrenska för mig.
Lite läskigt är det dock när det knäpper och låter, ofta kunde min sambo höra det.
Mer ljud på kvällen och eftermiddagen, ja det där känner jag också igen. För mig började det alltid bubbla när jag satte mig i soffan på kvällen, kanske beror det på att man sitter still. Vätskan och luften får en chans att samlas på ett ställe och låter då också mer när man inte rör sig. Hm en egen teori

Lite nyfiken, hur gick man in? Via titthål?

Ja, jag funderar också på hur dåligt det är om det finns lite luft kvar efteråt - försämras inte möjligheten för det hela att läka ihop om det är lite luft i vägen? Hur vet du att du hade vätska kvar länge, var det något som gick att se på röntgen? För på röntgenbilden som togs 2v efter op såg allting bra ut (sedan dess har jag inte tagit någon, och då kände jag heller inget bubbel).

Man gick in via titthål, men gjorde en pleurektomi den här gången (förra gången var det pleurodes). Danskar och spanjorer har dock olika idéer om var hålen ska sitta, så nu har jag 3 nya hål och 2 gamla ärr (ett hål överlappande med ett gammalt ärr...). Men i alla fall snyggare än ett stort snitt över hela bröstkorgen.
Citera
2011-10-12, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jolindbe
Ja, jag funderar också på hur dåligt det är om det finns lite luft kvar efteråt - försämras inte möjligheten för det hela att läka ihop om det är lite luft i vägen? Hur vet du att du hade vätska kvar länge, var det något som gick att se på röntgen? För på röntgenbilden som togs 2v efter op såg allting bra ut (sedan dess har jag inte tagit någon, och då kände jag heller inget bubbel).

Man gick in via titthål, men gjorde en pleurektomi den här gången (förra gången var det pleurodes). Danskar och spanjorer har dock olika idéer om var hålen ska sitta, så nu har jag 3 nya hål och 2 gamla ärr (ett hål överlappande med ett gammalt ärr...). Men i alla fall snyggare än ett stort snitt över hela bröstkorgen.

Jag fick höra att när det är så lite tar kroppen hand om det själv, både luft och vätska.
Vätska får man nästan alltid efter en sån operation. Det är från början sårvätska.
Vet inte hur många gånger jag röngat mig efter operationen pga oro. Där såg man det, ibland sa dom inget om att det var vätska kvar och då frågade jag om det var det och då var det ju lite.
Ok för dom kanske är att det är så lite luft eller vätska. Tittar man snabbt på röngenbilderna ser man inte alltid det. Har tyvärr råkat ut för en massa fel och missar på Kungälvs sjukhus och därför har jag fått ställa lite krav på läkarna. Som tur var kom jag till Sahlgrenska sen.

På Sahlgrenska fick jag bla ligga ned och röngas, då ser man vätska mycket tydligare. Detta gjorde jag aldrig på Kungälv, det informerade jag dom om själv sen

Några ärr har man tyvärr fått. Man satte ju ett dränage i bröstkorgen på mig vid min första kollaps, fult ärr tyvärr. Sen har jag dom tre efter titthål. Ett litet, ett på några centimeter samt ett där dränet senare också satt. Lite trist med en sargad kropp, men det var det värt.
Måste varit med en kvinna på min operation. Två av ärren sitter så bikinin döljer dom

Blev ett rörigt inlägg men hoppas du får ett sammanhang
Citera
2011-10-22, 17:10
Medlem
Flushmaster2000s avatar
Citat:
Måste varit med en kvinna på min operation. Två av ärren sitter så bikinin döljer dom

Har känt mig rätt så andfådd i dag från ingenstans. Dock inga klickande ljud som när jag fick det förra (första) gången. Hur vanligt är det att en spontan pneumothorax kommer utan att orsaka smärta?
Citera
2011-10-22, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flushmaster2000

Har känt mig rätt så andfådd i dag från ingenstans. Dock inga klickande ljud som när jag fick det förra (första) gången. Hur vanligt är det att en spontan pneumothorax kommer utan att man känner smärta?
Första gången sägs vara värst och för min egen del så var det jävligt obehagligt. Trodde jag fått hjärtattack med stort tryck över bröstet och andnöd. Började kolla mig omkring efter hjälp då jag kände mig svimfärdig. Andra gången inte lika kraftfull men fortfarande så jag fick lägga mig ner. Du känner det garanterat mer eller mindre.
Citera
2011-10-23, 11:35
Medlem
Flushmaster2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drizzel
Första gången sägs vara värst och för min egen del så var det jävligt obehagligt. Trodde jag fått hjärtattack med stort tryck över bröstet och andnöd. Började kolla mig omkring efter hjälp då jag kände mig svimfärdig. Andra gången inte lika kraftfull men fortfarande så jag fick lägga mig ner. Du känner det garanterat mer eller mindre.
Hmm. Verkar vara väldigt varierande symptom. Jag hörde ett klickljud när jag låg på rygg och hjärtat slog (när jag tog djupa andetag om jag minns rätt) men gick runt med det några månader innan jag gick till akuten för att det började göra ont på samma sida som jag hade pneumothoraxen när jag satte ner foten på samma sida (det tog ett tag innan de förstod att det var en pneumothorax). Weird.

Känner mig mest andfådd (vilket kommer och går) och lite kraftlös runt skulderbladet där de gjorde titthålsoperationen, får väl vänta några dagar och se om det går över..
Citera
2011-12-06, 10:45
Medlem
Hur går det för er alla?

Om tre dagar är det ett år sedan min första pneumothorax och jag missade mycket med barnen och andra saker vi bestämt förra året vid den här tiden. Det var en sorg dom där två veckorna på sjukhuset innan jul när man inte fick komma hem. Svår lunginflamation och sedan kollapser igen på det.

Nåväl jag mår bra nu och ngen snöskottning blir det eftersom jag tror att det var därför min lunga kollapsa

Sen kommer den nog aldrig bli helt kurant, tar jag i mycket så låter den fortfarande lite ett tag efter.

Hoppas allt är bra med er och att ni får en fin jul.
Senast redigerad av Thoraxx 2011-12-06 kl. 10:56.
Citera
2011-12-28, 18:45
Medlem
Hej Hej!

Har nu operarat båda lungorna. (Limmat) Fick 5 st spontana lungkollapser på högra lungan 3 st med drän, sen operation. Fick för 2 månader sedan det på vänstra lungan. Blev ett drän, sen operation direkt efter. Allt detta har hänt på 7 månader, så det har gått väldigt snabbt. Enligt läkarna har jag brist på lungemfysem. Dvs vissa lungblåsor är försvagade och när dem går i sönder faller lungan ihop. (Så har jag fått höra det).

Läkarn sa även: "Ja, har man haft det på ena sidan, så är det rättså vanligt att man får det på andra också"

Är det så vanligt att det händer på båda lungorna?
Är det någon som har haft besvär efter operationen?
Är det någon som vet något om försvagade lungblåsor?

Gott Nytt år på er!

MVH
Citera
2011-12-30, 10:50
Medlem
Citat:
Hur går det för er alla?

Om tre dagar är det ett år sedan min första pneumothorax och jag missade mycket med barnen och andra saker vi bestämt förra året vid den här tiden. Det var en sorg dom där två veckorna på sjukhuset innan jul när man inte fick komma hem. Svår lunginflamation och sedan kollapser igen på det.

Nåväl jag mår bra nu och ngen snöskottning blir det eftersom jag tror att det var därför min lunga kollapsa

Sen kommer den nog aldrig bli helt kurant, tar jag i mycket så låter den fortfarande lite ett tag efter.

Hoppas allt är bra med er och att ni får en fin jul.

ja, hujedamej vilken jul det var förra året. Åkte ju in första gången den 14/12 förra året, för att sedan läggas in en vecka senare igen och tillbringa julen på Kungälvs sjukhus.
Har verkligen njutit av den här julen iår. Jag har fortfarande känningar i lungan trots att jag opererades i april. Jag har varit på återbesök och röntgats på Kungälvs sjukhus och där sa dom att allt såg bra ut, men jag får ibland ändå en känsla av att det fortfarande är en liten luftbubbla i lungan.
Ibland när jag bara ska hosta till så känns det som en konstig hosta. Det svåra är ju att förklara för läkare som själva aldrig haft det...men säger dom att allt ser bra ut så är det väl bra. I nästa vecka skall jag sitta på flygplan till kanarieöarna i 5 timmar så jag hoppas verkligen att jag är helt bra nu så inte den resan drar med sig tråkigheter...
Citera
2012-01-01, 21:34
Medlem
Har själv haft pneumotorax 3ggr men ingen operation gjord. Nu ska jag ut och flyga i Februari i ca 14h. Lite orolig men om man känner sig OK så är det väl inget man behöver göra innan avfärd (tex röntga för att kontrollera att man är 100%)?

Och vad händer om man får det i luften?
Citera
2012-01-02, 19:24
Medlem
Har opererat båda mina sidor för ca 5 år sedan, den första mer eller mindre akut och den andra sex månader efter. Båda var titthålsoperationer. Den första operationen gick väl ganska bra. Hade visserligen väldigt ont första tiden men sen gick det över.

Däremot när jag opererade andra sidan så kände jag nästan direkt när jag vaknade att något var fel. Denna gången krävdes det mycket mer smärtstillande och jag hade ont väldigt långt efter.
De två första åren gjorde det ofta ont när jag flög. Sen tog det nästan fyra år innan kunde löpträna och styrketräna ordentligt eftersom det har gjort så ont.

Med andra ord så finns det risker med att göra en operation och ibland blir det bra, ibland mindre bra
MEN, jag har aldrig fått tillbaka min pneumothorax, även om jag har trott det flera gånger, och idag är det bara ärren som kvarstår
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in