2011-09-01, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thoraxx
Då vet du när det blir, skönt!

Ang morfinet så mådde jag väldigt illa av det dom första timmarna. Enligt läkarna på Sahlgrenska beror det på att man inte hittat "rätt" dos. Får man för mycket kan man må väldigt illa.
Att du fick mycket kanske beror på att du inte hade dosan som man kunde tillföra extra smärtlindring. Jag fick ju konstant en vis dos men sen kunde jag själv tillföra extra.
Hur som helst, hoppas du mår bättre av det denna gången.
En extra notis på att man kan bli hård i magen av morfinet. Hade inte varit på toaletten på en vecka efter operationen och jag fick heller inte åka hem förrän magen var igång. Dom drog slangen och sen skulle jag åka hem dagen efter om lungan var ok samt att jag hade skött magen. Levde på produkter som hjälpte magen det dygnet ville ju inte stanna extra för det!
Kanske inte är samma rutiner i Danmark dock.

Uppdaera gärna om hur det går för dig.
Skallen brukar dock ha en bra förmåga att slå på broms när miljön inte är så kul för toabesök. Jag har varit på festivaler 4-5 dagar utan tanke på toalett medans man i hemmamiljö har helt andra rutiner. Jag menar att morfinet kanske inte är hela sanningen.

Jag fick morfin rakt in i magen när de skulle operera på en Tru Close och de sa man kunde må illa men kände mig varken illamående eller påverkad..
Citera
2011-09-12, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jolindbe
Tack så mycket för ditt svar! Det känns lugnande. Nu har jag fått en operationstid, jag ska infinna mig på Rigshospitalet måndag den 12 september, och opereras dagen därpå.

Jo, morfin är bra grejer, förutom att jag verkar ha en tendens att inte kunna behålla mat när jag är på tillräckligt hög dos. Första dagarna efter min förra operation så kunde jag inte ens dricka vatten utan att det kom upp igen. Men hellre lite dropp och ingen mat än outhärdlig smärta. Jag hade dock ingen dosa att "fylla på" smärtstillande med, den gick kontinuerligt - utom när någon råkade rycka ur elsladden - det tog någon halvtimme för dem att räkna ut att det var därför jag hade ont. Aj.

Ville bara önska lycka till!

Håller tummarna att lungan ska bli bra nu.

Hör av dig!
Citera
2011-09-14, 07:45
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Ville bara önska lycka till!

Håller tummarna att lungan ska bli bra nu.

Hör av dig!

Hejsan!
Nu ligger jag på Rigshospitalet (och de har trådlöst internet!).

Blev opererad igår, av någon som tydligen var med och uppfann "Video-Assisted Thoracic Surgery" (VATS). Känner mig lite trött och hängig, har ont, har druckit lite vatten, men inte kunnat behålla någon mat än. Dock slutat med morfin (går på fyra andra smärtstillande, dock ingen epidural), men efter omständigheterna så måste jag säga att det är helt ok.

Jag har inte träffat kirurgen än, men ska få göra det idag.
Citera
2011-09-14, 10:56
Medlem
Citat:
Hejsan!
Nu ligger jag på Rigshospitalet (och de har trådlöst internet!).

Blev opererad igår, av någon som tydligen var med och uppfann "Video-Assisted Thoracic Surgery" (VATS). Känner mig lite trött och hängig, har ont, har druckit lite vatten, men inte kunnat behålla någon mat än. Dock slutat med morfin (går på fyra andra smärtstillande, dock ingen epidural), men efter omständigheterna så måste jag säga att det är helt ok.

Jag har inte träffat kirurgen än, men ska få göra det idag.

Måste vara skönt att det är gjort! Nu blir det bara bättre.
Konstigt att du inte fick epidral. Eller du kanske valde att avstå. Men fungerar det för dig så är väl det toppen. Har du drän nu igen då? Inget man saknar direkt, hua.
Hoppas att det blir bättre så du får i dig lite mat. Jag drack någon jätte god näringsdryck minns jag.

Uppdatera gärna om du orkar.
Citera
2011-09-14, 11:08
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Måste vara skönt att det är gjort! Nu blir det bara bättre.
Konstigt att du inte fick epidral. Eller du kanske valde att avstå. Men fungerar det för dig så är väl det toppen. Har du drän nu igen då? Inget man saknar direkt, hua.
Hoppas att det blir bättre så du får i dig lite mat. Jag drack någon jätte god näringsdryck minns jag.

Uppdatera gärna om du orkar.

Jo, det är skönt att det är gjort. Min uppfattning är att det gick mycket snabbare och mindre smärtsamt än på Tenerife. Då gick det 10-12 timmar från att jag blev sövd till att jag kom upp på rummet, nu tog det bara 4 timmar. Syret genom näsan kunde de ta bort efter någon timme på uppvak (syre heter för övrigt ilt på danska...). Jag har fått höra att jag var ganska osammanhängande när jag vaknat, frågade flera gånger om samma sak ("Har ni informerat min fästmö?", "Gick operationen bra?", osv...). Nu tror jag att jag är lite klarare i skallen.

Angående epidural (se för övrigt http://xkcd.com/910/ på tal om detta): Narkosläkaren ville gärna ge epidural, men kirurgen sa att det inte behövdes. Och trots att jag inte har epidural så mår jag helt ok. Det gör lite ont vid riktigt djupa andetag, men annars inget större fel.

De slutade ge mig morfin, då det fick mig att kasta upp allt jag åt och drack, jag lyckades äta frukost utan problem för några timmar sedan.
Citera
2011-09-17, 13:11
Medlem
Vad händer om man är i tex USA när man får skiten? Blir man kvar där någon månad då eller hur gör man?
Citera
2011-09-17, 14:03
Medlem
jolindbes avatar
Nu är jag hemma från sjukhuset, allt verkar vara bra, förutom att jag fått lite subkutant emfysem, det vill säga luft under huden kring dränet. Det kom troligtvis redan efter operationen. Det känns lite som rispuffar under huden, ska vara ofarligt, och försvinner efter några veckor.

Citat:
Ursprungligen postat av Drizzel
Vad händer om man är i tex USA när man får skiten? Blir man kvar där någon månad då eller hur gör man?

Det hänger väl på vad försäkringsbolaget säger. Har du ingen reseförsäkring så lär det bli fruktansvärt dyrt. Men annars så blir du behandlad på ett amerikanskt sjukhus, och får väl tas hem antingen med båt eller trycksatt ambulansflyg (kostar skjortan och lite till), eller vänta tills du får klartecken att flyga - allt hänger väl på varför och hur länge du är där, hur ditt tillstånd är, vad läkarna säger och vad försäkringsbolaget säger.
Citera
2011-10-09, 19:44
Medlem
jolindbes avatar
Nu har det gått ungefär en månad sedan operationen. Jag kommer långsamt tillbaka till mitt forna jag, men är fortfarande rätt så slö.

Men en sak jag märkt är att det liksom bubblar/skrapar lite svagt mellan nedersta revbenet och höftbenet - inuti kroppen, alltså. Det känns när jag andas, och framför allt när jag sitter upp.

Det känns inte som en kollaps, de har varit mycket mer märkbara. Jag funderar på om jag kände något liknande efter senaste operationen, men tror inte det. Är detta något normalt i läkeprocessen, eller är det något som gått fel? Någon som har erfarenhet av något liknande?
Citera
2011-10-09, 19:58
Medlem
Citat:
Nu har det gått ungefär en månad sedan operationen. Jag kommer långsamt tillbaka till mitt forna jag, men är fortfarande rätt så slö.

Men en sak jag märkt är att det liksom bubblar/skrapar lite svagt mellan nedersta revbenet och höftbenet - inuti kroppen, alltså. Det känns när jag andas, och framför allt när jag sitter upp.

Det känns inte som en kollaps, de har varit mycket mer märkbara. Jag funderar på om jag kände något liknande efter senaste operationen, men tror inte det. Är detta något normalt i läkeprocessen, eller är det något som gått fel? Någon som har erfarenhet av något liknande?
Låter som det går åt rätt håll då

Jag har inte opererats men vid mina pneumotorax så får jag kluckande ljud i lungan/ryggen när jag ligger på rygg. Det försvinner efter 2-3 veckor normalt för min del. Känslan är lite som att det är en luftbubbla som åker fram och tillbaka vilket det kanske är
Citera
2011-10-09, 20:07
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drizzel
Låter som det går åt rätt håll då

Jag har inte opererats men vid mina pneumotorax så får jag kluckande ljud i lungan/ryggen när jag ligger på rygg. Det försvinner efter 2-3 veckor normalt för min del. Känslan är lite som att det är en luftbubbla som åker fram och tillbaka vilket det kanske är

Precis, jag har alltid känt det när jag ligger på rygg, och framför allt ganska högt upp på bröstkorgen. Nu känns det när jag sitter upp, och långt ner på sidan. Men jag funderar på om det kan vara en luftbubbla som pga operationen inte kan röra sig lika fritt. Jaja, jag får väl se hur det utvecklar sig och kontakta läkare om det kvarstår.

Men jag funderar på hur långt ner lungan går - är det verkligen lunga efter att revbenen slutat?
Citera
2011-10-09, 20:16
Medlem
Citat:
Precis, jag har alltid känt det när jag ligger på rygg, och framför allt ganska högt upp på bröstkorgen. Nu känns det när jag sitter upp, och långt ner på sidan. Men jag funderar på om det kan vara en luftbubbla som pga operationen inte kan röra sig lika fritt. Jaja, jag får väl se hur det utvecklar sig och kontakta läkare om det kvarstår.

Men jag funderar på hur långt ner lungan går - är det verkligen lunga efter att revbenen slutat?
Jodå den går långt ner.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lunga

Du ser också att hjärtat vilar mot lungan därav risken för komplikationer vid stor lungkollaps få hjärtat kan få problem..
Citera
2011-10-12, 11:24
Medlem
Citat:

Skönt att du verkar återhämta dig bra

Jag hade precis samma känsla av bubblor etc efter min operation.
Oj vad jag kostat sjuvården mycket pengar då jag var på akuten flera gånger och röntgade lugan pga just detta. Eftersom jag inte märkte av mina kollapser så mycket blev jag orolig.
Ljudet och bubblorna flyttade på sig med. Ibland lät det mest som du beskriver vid revbenen, vissa dagar kände jag det uppe vid bröstet istället.
Hade någon bara förklarat att detta är normalt hade man varit lite tryggare. Mina biljud försvann drygt ett halvår efter operationen.
Du verkar ha bra koll på känslan av en kollaps så då är det bara att lita på den

Hade du dränage efter operationen (brukar man ha), kanske kring området där det låter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in