läst igenom ett par sidor här nu, känner mig mycket mer tryggare.
Fick Pneumotorax på midsommar när jag drack o tog det lugnt med mina nära o kära.
Trodde först jag hade sträckt mig mellan bröstet o axlen.
För mig kändes det som någon stod på mitt bröst, hade otroligt svårt o andas. Låg på golvet i ca 45 min innan min tjej ringde akuten o frågade va det kan beror på.
Som tur va så sa tjejen på akuten att det kan vara Pneumotorax och ville att vi ska komma in så fort som möjligt.
Åkte in till sjukhuset, tror fan jag hade det. Gjorde en röntgen, visade sig vara 7 cm. Allt detta va nytt för mig, har aldrig åkt in till sjukhuset för något elr aldrig varit med om liknande.
Dom satte en sådan box i bröstet som tar ut luften för varje andetag jag tog. " kommer inte på vad det heter just nu" Hade i den i ca 4-5 dagar. Sista dagen så kände jag att det gjorde väldigt ont i ryggen o bröstet så åkte in.
Då visade sig att det va 0.2 mm kvar. Så dom plockade bort "boxen" från bröstet för den låg o skavde bara.
Två dagar efter så kände jag samma sak, dock inte lika ont bara jobbigt o andas och kändes som en knöl o halsen som aldrig ville försvinna. Åkte in på morgonen efter för jag skulle kontrolleras röntgas.
Då visade sig att det har kommit tillbaka, låg på 8 cm. Satte fast "boxen" igen på bröstet fast lite mer åt sidan. Så det inte blev på samma ställe. Hade i den 1 dag. Därefter så kände jag att det gjorde skit ont igen och åkte upp.
Då visade sig att slangen som va från "boxen" satt fel. Alltså misslyckad operation. Så den sög inte ut något. Så då plockade dom bort det och satte in slangar o skit från armhålan och va fast i väggen då med detta trycket som behövs.
Hade då i detta i nästan exakt 7 dagar. Men efter 4 dagar så kom det ner till 1 cm. Dagen efter så fick jag ont igen. " Låg fortfarande på sjukhuset" Gjorde en röntgen igen så va det en läcka så det hade kommit in 8cm över natten, när jag va inkopplad o allt redan.
Då bestämde dom att jag ska upp till Linköping och göra en operation då. Ett titt hål. Så limmar dom o skrapar. Kommer inte ihåg exakt hur det va men det gamla vanliga. Som står skrivit här i tråden också.
Så nu ligger jag uppe i linköpings sjukhus. Hade operationen igår ( Torsdags ) Och har slang in mellan benen samt en liten slang i ryggen för bedövning samt slangen i armhålan som suger ut resten som fanns kvar.. Va kvar 2 cm.. Så nu sitter jag här o avvakta röntgen som jag gjorde nyss och hoppas att allt är borta.
Så jag kan plocka borta allt från mig. Ska stanna här på sjukhuset nu i 2-3 dagar. Beror på som sagt hur det ser ut med röntgen..
Jag har inte överdrivet ont. Känner ju av något i ryggen som ett tryck. Men det får jag ju smärtstillande till. Samt obehaget med slangen i snutten

. Men det försvinner så fort slangen i ryggen är borta o i armhålan.
**
Efter operationen så hade jag väldigt ont o andas när jag låg på uppvaket. Kunde inte alls ta djupa andetag elr knappt andas. Men det gick över efter ett par timmar.
Morfinet som jag fick hjälpte inte överdrivet mycket för smärtan jag hade efter operationen. Men den försvinner som sagt.
Och nu så bara avvaktar jag.
Har en granne förövrigt som ligger vid mig, har väntat på en operation i 2 veckor nu. Blir uppskjutet hela tiden. Tycker verkligen synd om honom..
tråkigt nog så skulle jag också utomlands med tjejen men det blir inte av pga jag inte får flyga.

Får bli något annat på semestern..
Verkligen glad över att tråden fanns, känner mig bättre genom att bara läsa det ni har skrivit. Och vad för problem alla andra har haft. Så jag har nog haft det tur för så extremt som vissa har haft det hade inte jag.
Förövrigt så är jag 197cm väger runt 70kg och är 23 år. Hoppas det inte kommer tillbaka..
Va uppe i jönköping ryhov när allt hände. Och dom va totalt värdelösa. Visste inget kollade på drönet som "frågetecken" Visste inte hur trycket skulle vara osv. Fan va jag hatar det stället. Alla va amatörer inc läkarna som kom o kollade. Googlade och läste på i ca 1 h och visste 100 gånger mer än va dom vet...
Oj nu blev det väldigt mycket text. Men va skönt o skriva av mig o dela min erfarenhet. Hör gärna av mig till tråden igen efter allt detta. Kan också besvara på vissa frågor om det är något.
Ha det så bra folket.
/Z
*edit*
Får ursäkta lite stav fel o gramma fel. ):